Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad är sars-cov-2 ? att det finns vaccin mot ebola är ännu mer desinformation

Du har hela tiden trott att viruset heter/kallas Covid-19?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad är sars-cov-2 ?

Nu driver du väl ändå? Covid-19 är sjukdomen man får av viruset SARS-CoV-2. Det som vi pratar om här i tråden?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Du har hela tiden trott att viruset heter/kallas Covid-19?

Ja Covid-19 eller corona, är det något ni ska attackera mig för eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Du menar på allvar att det finns vacin för Ebola?

Det finns ett par vaccin för Ebola ja. Exempelvis rVSV-ZEBOV Ervebo.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag blir lite förvirrad av diskussionen som hållits angående om man ska mäta antalet fall eller antalet fall per befolkningsstorlek. Förvirrad eftersom det inte spelar någon roll, så länge man ger dem samma utgångsläge genom att titta på utvecklingen sedan t.ex. 10 fall (eller sedan 10 fall per miljoner invånare). Eftersom statistiska signifikansen ökar för större populationer, brukar man dock börja med samma antal fall oavsett populationsstorlek. Populationsstorleken blir bara viktig när man börjar närma sig betydande andel redan sjuka / immuna.

Fast det spelar roll ändå. Är vi i inledningen av spridningen så innebär x fall per miljon invånare i Italien en mer avancerad spridning än x fall per miljon i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du har hela tiden trott att viruset heter/kallas Covid-19?

Skrivet av Jumpcut:

Nu driver du väl ändå? Covid-19 är sjukdomen man får av viruset SARS-CoV-2. Det som vi pratar om här i tråden?

Skrivet av Dredd:

Ja Covid-19 eller corona, är det något ni ska attackera mig för eller?

Man kan lugnt kontrastera att det finns en viss begreppsförvirring när det gäller detta...har en bekant som bland annat jobbar med kommunikation där information om just detta coronavirus ska förmedlas. Det är många som tror att covid-19 är själva viruset, samt inte har en aning om att det finns fler coronavirus än detta. Går man ut med information om SARS-CoV-2 så är det rätt många som inte fattar vad man pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fast det spelar roll ändå. Är vi i inledningen av spridningen så innebär x fall per miljon invånare i Italien en mer avancerad spridning än x fall per miljon i Sverige.

Det spelar ingen roll för utvecklingen av smittan. Men det är klart att det är sämre med fler sjuka, om det är det du menar (?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Man kan lugnt kontrastera att det finns en viss begreppsförvirring när det gäller detta...har en bekant som bland annat jobbar med kommunikation där information om just detta coronavirus ska förmedlas. Det är många som tror att covid-19 är själva viruset, samt inte har en aning om att det finns fler coronavirus än detta. Går man ut med information om SARS-CoV-2 så är det rätt många som inte fattar vad man pratar om

Tack Frispel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det spelar ingen roll för utvecklingen av smittan. Men det är klart att det är sämre med fler sjuka, om det är det du menar (?)

Det innebär att spridningen har pågått längre eller med högre reproduktionstakt i det större landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det var nog bara tidigt i spridningen som dubbleringen var så snabb som var tredje dag, nu verkar den vara närmare 6 dagar. Vi kan ju räkna såhär: antag att viruset är detekterbart under 5 dygn, och att dubbleringstakten också är 5 dygn. Eftersom proven togs för en vecka sedan så var det 2,5% smittade då, men 5% nu, men andra personer eftersom de där 2,5% nu inte längre ger utslag på virustestet. På samma sätt var det 1,25% 5 dagar tidigare, osv, dvs totala antalet smittade som inte längre ger utslag är 2,5% + 1,25% + 0,625% + ... = 2,5% * (1 + 1/2 + 1/4 + 1/8 + ...) = (geometrisk serie) = 5%. Så, alltså finns det 5% smittade i dagsläget som ger utslag på tester, och 5% som inte längre gör det, dvs totalt 10% bär eller har burit viruset i dagsläget (i Stockholm). 5-10% är för övrigt vad Tegnell också gissar. Förstås fortfarande väldigt osäkra siffror som måste bekräftas och följas upp, men ger ändå en fingervisning om var vi ligger.

Mm... good point.. Förstår bara inte hur viruset bara kan vara detekterbart under fem dagar men det kanske kommer mer information om detta imorgon. Det borde väl ha med sjukdomsförloppet att göra?

När det gäller dödligheten så får man ju räkna med c:a 1-3 veckor tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan lugnt kontrastera att det finns en viss begreppsförvirring när det gäller detta...har en bekant som bland annat jobbar med kommunikation där information om just detta coronavirus ska förmedlas. Det är många som tror att covid-19 är själva viruset, samt inte har en aning om att det finns fler coronavirus än detta. Går man ut med information om SARS-CoV-2 så är det rätt många som inte fattar vad man pratar om

Gör man bort sig när det gäller så basala saker så får man förstås leva med att ens trovärdighet uppfattas som riktigt låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe_991:

Jag går sista året på gymnasiet, igår fick jag reda på att företaget som jag har praktiserat hos i 2 år inte kan anställa mig pga dom ekonomiska effekterna corona har gett landet. Har 2 månader kvar till studenten... Många av mina kompisar som går olika yrkesförberedande linjer har fått samma besked. Har absolut ingen aning om vad jag jag ska göra nu. Vi unga arbetssökande kommer drabbas extremt hårt av detta

Segt. Men tänk positivt, kunde vart värre! Jag blev varslad och har hyra, bil m.m att betala.
Utöver det har jag nu blivit sjuk med. Livet suger så hårt just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Segt. Men tänk positivt, kunde vart värre! Jag blev varslad och har hyra, bil m.m att betala.
Utöver det har jag nu blivit sjuk med. Livet suger så hårt just nu.

gå inte ut medansåt du är sjuk, vänta minst 2 dagar efter du känner dig frisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det innebär att spridningen har pågått längre eller med högre reproduktionstakt i det större landet.

Ja, det spelar förstås roll på många olika sätt, men är man intresserad av utvecklingen av smittan så spelar det liten eller ingen roll, dvs i vilken takt smittan sprids, hur effektiva motåtgärder varit osv: så länge man börjar vid samma fas (dvs samma antal fall eller fall per befolkning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det spelar ingen roll för utvecklingen av smittan. Men det är klart att det är sämre med fler sjuka, om det är det du menar (?)

Du får ju antagligen en betydligt brantare kurva om det det är fler sjuka i populationen.

Jämför gärna Antal döda och Andel döda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan lugnt kontrastera att det finns en viss begreppsförvirring när det gäller detta...har en bekant som bland annat jobbar med kommunikation där information om just detta coronavirus ska förmedlas. Det är många som tror att covid-19 är själva viruset, samt inte har en aning om att det finns fler coronavirus än detta. Går man ut med information om SARS-CoV-2 så är det rätt många som inte fattar vad man pratar om

Helt rätt, det som sticker i ögat på folk är att mister dredd har suttit i flera månader och sagt hur folk ska bete sig och vad hemskt detta viruset är, när han missar en sån här detalj så ska han ha tillbaka lite skit iallafall i min mening:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Segt. Men tänk positivt, kunde vart värre! Jag blev varslad och har hyra, bil m.m att betala.
Utöver det har jag nu blivit sjuk med. Livet suger så hårt just nu.

Det har du rätt i. Bara solen går upp imorgon (vilket vetenskapligt är helt fel att säga), magen slipper vara tom, man har husrum och Netflix så funkar det. Men vet inte hur denna Corona-hosta fungerar men i vanliga fall är det inte kul att hosta sönder sina revben och rygg så hoppas du slipper detta. Bjuder på en uppfriskande sommarhälsning i form av en bild!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Det finns dock inga studier på att solen går upp imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det spelar förstås roll på många olika sätt, men är man intresserad av utvecklingen av smittan så spelar det liten eller ingen roll, dvs i vilken takt smittan sprids, hur effektiva motåtgärder varit osv: så länge man börjar vid samma fas (dvs samma antal fall eller fall per befolkning).

Men man kan ju inte säga att smittan sprids i samma takt i två länder baserat på att båda har x fall per miljon invånare.
Man kan heller inte säga att motåtgärder har varit lika effektiva i två länder baserat på att båda har x fall per miljon invånare.
Det är helt enkelt betydande skillnad på absolut antal fall och fall per miljon invånare.

edit: När smittspridningen är över så är fall per capita mer intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Du får ju antagligen en betydligt brantare kurva om det det är fler sjuka i populationen.
Jämför gärna Antal döda och Andel döda

Nej, inte om man börjar på samma antal, alternativt samma antal per befolkning.

Exempel: Land A har 1e6 invånare, land B 1e7. Du kan då välja att jämföra hur utvecklingen av antalet totala fall ser ut efter 10 fall i vardera landet eller utvecklingen i totala fall per invånare efter t.ex. 10 fall per 1e6 invånare. I båda fallen blir dag 0 för land A när det uppnått 10 fall, men för land B blir dag 0 när det uppnått 10 fall respektive 100 fall (= 10 fall per 1e6 för land B).

Dvs: Om man ska jämföra utvecklingen per invånare mellan länder, då ska man också sätta dag 0 när man uppnått lika många fall per invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad är sars-cov-2 ? att det finns vaccin mot ebola är ännu mer desinformation

Läs trådens titel. SARS-CoV-2 heter viruset som orsakar sjukdomen Covid-19.

Sen kan jag inte annat än att undra om du ens brydde dig om att läsa inläggen jag länkade till och källorna där.

Mot Ebola finns det vaccin. Mot Familjen Ebolavirus finns det inget generellt vaccin (min fetstil):
"EVD in humans is caused by four of five viruses of the genus Ebolavirus. The four are Bundibugyo virus (BDBV), Sudan virus (SUDV), Taï Forest virus (TAFV) and one simply called Ebola virus (EBOV, formerly Zaire Ebola virus). EBOV, species Zaire ebolavirus, is the most dangerous of the known EVD-causing viruses, and is responsible for the largest number of outbreaks."
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease#Cause

Mot Ebola, eller Zaire Ebola finns det som sagt vaccin (min fetstil):
"Som Läkemedelsvärlden tidigare har rapporterat, används ett ännu icke godkänt vaccin mot ebola för att begränsa epidemin. Vaccinet, som tills vidare går under beteckningen V920 eller rVSVDG-ZEBOV-GP är utvecklat av läkemedelsbolaget Merck (i Sverige MSD). Det har prövats vid tidigare ebolautbrott med gott resultat och sattes in tidigt under utbrottet i Demokratiska republiken Kongo inom ramen för ett så kallat compassionat use-program och enligt ett kliniskt prövningsprotokoll."
https://www.lakemedelsvarlden.se/who-publicerar-positiva-resu...

Vaccinet rVSVDG-ZEBOV godkändes senare i t.ex. USA (min fetstil):
"An Ebola vaccine, rVSV-ZEBOV, was approved in the United States in December 2019. It appears to be fully effective after ten days of being given. It was studied in Guinea between 2014, and 2016. More than 100,000 people have been vaccinated against Ebola as of 2019."
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease#Vaccines

Vaccinet säljs under varumärket Ervebo och i FASS kan man läsa:
"1. Vad Ervebo är och vad det används för

  • Ervebo är ett vaccin för vuxna som är 18 år eller äldre.

  • Ervebo ges för att skydda dig mot ebola som är orsakad av Zaireebolaviruset, vilket är en typ av ebolavirus. Detta vaccin skyddar dig inte mot andra typer av ebolavirus."

Så, nej, det är inte desinformation att det finns vaccin mot Ebola.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men man kan ju inte säga att smittan sprids i samma takt i två länder baserat på att båda har x fall per miljon invånare.
Man kan heller inte säga att motåtgärder har varit lika effektiva i två länder baserat på att båda har x fall per miljon invånare.
Det är helt enkelt betydande skillnad på absolut antal fall och fall per miljon invånare.
edit: När smittspridningen är över så är fall per capita mer intressant.

Jodå, eftersom det är exponentialtillväxt så är det exponenten som är intressant, dvs dubbleringstakten.

Om du i ett land börjar med 8 och har 64 efter tre veckor och i ett annat land börjar med 2 och har 32 efter tre veckor, i vilket land är spridningstakten störst, skulle du säga? Om vi ställer om samma fråga om 6 veckor, vad blir ditt svar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, inte om man börjar på samma antal, alternativt samma antal per befolkning.

Exempel: Land A har 1e6 invånare, land B 1e7. Du kan då välja att jämföra hur utvecklingen av antalet totala fall ser ut efter 10 fall i vardera landet eller utvecklingen i totala fall per invånare efter t.ex. 10 fall per 1e6 invånare. I båda fallen blir dag 0 för land A när det uppnått 10 fall, men för land B blir dag 0 när det uppnått 10 fall respektive 100 fall (= 10 fall per 1e6 för land B).

Dvs: Om man ska jämföra utvecklingen per invånare mellan länder, då ska man också sätta dag 0 när man uppnått lika många fall per invånare.

När du uttrycker det så; ja, då kan man avläsa spridningstakten från "fall per capita"-kurvans lutning.

edit: Nu skrev vi samtidigt. Vi tycks vara överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Gör man bort sig när det gäller så basala saker så får man förstås leva med att ens trovärdighet uppfattas som riktigt låg.

Skrivet av Dimetikon:

Helt rätt, det som sticker i ögat på folk är att mister dredd har suttit i flera månader och sagt hur folk ska bete sig och vad hemskt detta viruset är, när han missar en sån här detalj så ska han ha tillbaka lite skit iallafall i min mening:)

Samtidigt hamnar man lätt i läget där man förlöjligar någon för dess kunskaper eller brist därav, något som inte riktigt för diskussionen framåt. I detta fallet kanske det inte är så konstigt att alla inte hänger med på terminologin. Hur ofta ser man det extremt lättanvända SARS-CoV-2 ute i etern? Jag ser det i alla fall rätt sällan, när man vill specificera att det är viruset man syftar på så brukar man skriva om "det nya coronaviruset". Jag misstänker att man kommit fram till att det är lite lättare att få folk att förstå vad man pratar om då än om man skriver om SARS-CoV-2...som faktiskt inte direkt trillar ut automatiskt när man ska säga eller skriva det. I alla fall inte för mig

Permalänk
Medlem

@deltascu & @lorgix: Det är just därför som jag gillar Covid Trends diagram. Plotta ökningen mot antalet fall med logaritmiska axlar. Exponentiell tillväxt ger rak linje och lutningen på linjen indikerar exponenten. Sen blir det lätt att se när man man lämnar exponentiell utveckling.

Man borde kanske göra ett eget sånt diagram utifrån det uppdaterade underlaget för Sverige så kanske det ser bättre ut

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mm... good point.. Förstår bara inte hur viruset bara kan vara detekterbart under fem dagar men det kanske kommer mer information om detta imorgon. Det borde väl ha med sjukdomsförloppet att göra?

Jag vet inte heller varför fem dagar skulle vara typiskt för viruset, det var något Tegnell nämnde så det var därför jag använde det. Virusdetekterbarhetsperioden är nog osäker, men den är nog inte mycket kortare än fem dagar i alla fall, möjligtvis mycket längre. Om den i extremfallet vore oändligt lång, så att alla som någonsin drabbats av viruset fortfarande bär på detekterbara mängder av det, då skulle antalet smittade idag i alla fall ligga på ~5%, så inte superstor korrektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag vet inte heller varför fem dagar skulle vara typiskt för viruset, det var något Tegnell nämnde så det var därför jag använde det. Virusdetekterbarhetsperioden är nog osäker, men den är nog inte mycket kortare än fem dagar i alla fall, möjligtvis mycket längre. Om den i extremfallet vore oändligt lång, så att alla som någonsin drabbats av viruset fortfarande bär på detekterbara mängder av det, då skulle antalet smittade idag i alla fall ligga på ~5%, så inte superstor korrektion.

Jag tror att viruset är detekterbart betydligt längre än 5 dagar. Har för mig att jag läste något om att strikta krav på just att man ska vara helt fri från viruset gör att det tar tid att bli friskförklarad.

Men, som jag skrev tidigare, det viktiga är väl om man bär på viruset på ett ställe och i sådan koncentration att man smittar, typ mängden i näsa och hals. Om virus t.ex. finns i avföringen så lär ju smittspridningen ute i samhället knappast påverkas i någon större omfattning då det främst är en droppsmitta. Förhoppningsvis ställer någon journalist en följdfråga på det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Samtidigt hamnar man lätt i läget där man förlöjligar någon för dess kunskaper eller brist därav, något som inte riktigt för diskussionen framåt.

Jag håller med. Jag förstår reaktionerna eftersom han säkert skrivit hundra inlägg i tråden, men samtidigt är det ett sundhetstecken att fråga om man inte vet. @Dredd's synder i den här tråden är betydligt djupare än så

Skrivet av Hurtigbullen:

@deltascu & @lorgix: Det är just därför som jag gillar Covid Trends diagram. Plotta ökningen mot antalet fall med logaritmiska axlar. Exponentiell tillväxt ger rak linje och lutningen på linjen indikerar exponenten. Sen blir det lätt att se när man man lämnar exponentiell utveckling.

Absolut, om man förstår att tolka dem så är de väldigt illustrativa och visar trenderna tydligt. Problemet är när en del kommer med egna kreativa tolkningar och börjar jämföra antal avlidna från olika faser till att visa något de inte visar, då blir det helt enkelt missvisande. Inte figurernas fel förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Samtidigt hamnar man lätt i läget där man förlöjligar någon för dess kunskaper eller brist därav, något som inte riktigt för diskussionen framåt. I detta fallet kanske det inte är så konstigt att alla inte hänger med på terminologin. Hur ofta ser man det extremt lättanvända SARS-CoV-2 ute i etern? Jag ser det i alla fall rätt sällan, när man vill specificera att det är viruset man syftar på så brukar man skriva om "det nya coronaviruset". Jag misstänker att man kommit fram till att det är lite lättare att få folk att förstå vad man pratar om då än om man skriver om SARS-CoV-2...som faktiskt inte direkt trillar ut automatiskt när man ska säga eller skriva det. I alla fall inte för mig

Jag förstår absolut vad du menar. Men om man ger sig in i argumentation så gör man väl ändå anspråk på att ha något mått av koll på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Absolut, om man förstår att tolka dem så är de väldigt illustrativa och visar trenderna tydligt. Problemet är när en del kommer med egna kreativa tolkningar och börjar jämföra antal avlidna från olika faser till att visa något de inte visar, då blir det helt enkelt missvisande. Inte figurernas fel förstås.

Fast jag tycker det är det som är just det fina med just de diagrammen, de är enkla att greppa, uppåtgående rät linje dåligt, ju mer uppåt, desto sämre. Horisontell linje bra, nedåtgående bättre och dom visar trenden tydligt. Alla former av böjningar mot nedåtgående linje inger hopp!

Personligen tycker jag jämförelser mellan länder är rätt meningslösa, vi är alla (länder) på väg mot flockimmuniteten på ett eller annat sätt (även om vissa personer verkar leva i illusionen att just deras land ska kunna bli av med viruset).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"