Dator + stor (UW)skärm för videoredigering. Budget 20k+.

Permalänk
Medlem

Dator + stor (UW)skärm för videoredigering. Budget 20k+.

Tänkte skaffa mig en ny dator då den jag nu har är 10 år gammal (se sign).
Tror det är bäst att byta ut allting, men skulle tex chassi, nätagg samt cpu-kylare passa det nya så kanske det är värt att flytta över? Såfall skulle fläktarna i cpu-kylaren behöva bytas ut mot PWM-fläktar för att kunna få lite styrning på dem? Kostnad?

Tänker mig en kostnad på ca 15kkr för alltihop, men kan gå upp mot 20kkr vid behov. Kommer dock att inhandla detta momsfritt, så priset borde alltså kunna ligga mellan 20-25kkr ink. moms.

Det jag eftersöker är en dator som med lätthet klarar av videoredigering i 4K upplösning med 10bitars färg samt en 4K skärm till detta.
Datorn vill jag ska vara tyst (vattenkylning?) samt att skärmen vill jag ska vara en sån stor som motsvarar 2 mindre ihop. Typ 43-49" ultra wide. IPS-panel? HDR-stöd är nästan ett måste!?
Jag spelar inga spel i dagsläget, men med ny dator kanske det kan förkomma, men kommer inte att köpa värsting gpu:n bara för att kanske kunna spela. Behöver ej betala extra för massa lysdioder i fläktar samt fönsterrutor i chassit.

Lägger gärna en liten extra slant på att få en dator som är lite bättre än att den precis klarar mina önskemål för att få den något sånär framtidssäkrad.
*Då undrar jag såklart om man "ska ha" PCI-e 4 då jag förstått det som att det är typ här nu?
*Kommer nog att spara mina mekaniska diskar för lagring, men vill ha nån TB snabb SSD disk i nya. Var sätter man in en M.2 NVMe disk om det är en sådan man bör ha? Tar den upp platser som även andra grejer kan passa i? Även nån halvstor mekanisk kan inköpas.
*Minnen kör jag gärna mycket, hellre onödigt mycket med 2st 16Gb än 2st 8Gb. 3600 MHz är väl vad man bör ha här?
*Gärna ett moderkort med blåtand samt wifi om det inte drar iväg onödigt i pris.
* Man vill gärna ha hög Hz på skärmen, 144? Hur är det med tex freesync och G-sync och allt vad det heter? Något man bör ha?

Som ni kanske märker är jag inte fullt så insatt i ämnet och hoppas på hjälp från er hjältar som hänger här

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Vilket program använder du till att redigera???
Adobe Premiere Pro gillar 9900K.

Medan DaVinci Resolve föredrar R7 3800X.

Adobe Premier Pro vill ha Nvidia. Men behöver inte så kraftfullt grafikkort. Kanske att man kan klara sig på ett GTX 1660 Super. Annars är det riktigt bra rea på RTX 2070 nu som gör det billigare än RTX 2060 Super till och med, vilket är kortet jag normalt sett skulle rekommendera.

Medan DaVinci Resolve bryr sig mindre om AMD VS Nvidia, men vill ha så kraftfullt grafikkort som det kan få.

Skrivet av Joi:

Såfall skulle fläktarna i cpu-kylaren behöva bytas ut mot PWM-fläktar för att kunna få lite styrning på dem?

NH-D14 är kompatibel med AM4. Den är bra. Du borde kunna ändra fläkthastighet. Det kan man även på 3 pins fläktar.
Man kan få ett gratis Noctua NM-AM4 Mounting Kit.

Skrivet av Joi:

Datorn vill jag ska vara tyst (vattenkylning?)

Vattenkylning låter mer eftersom du har en pump. Bra att du ifrågasätter att alla kör AIO!

Skrivet av Joi:

Tar den upp platser som även andra grejer kan passa i?

M.2 plats. Där kan du också sätta WiFi kort.

Skrivet av Joi:

*Då undrar jag såklart om man "ska ha" PCI-e 4 då jag förstått det som att det är typ här nu?

Kanske inte värt det...

Skrivet av Joi:

3600 MHz är väl vad man bör ha här?

Till spel ja. Till videoredigering är det inte lika viktigt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tack för ditt svar och kunskap.
Jag har inte hållt på så värst mycket med redigering förr men kör just nu Adobe premiere, men kan antagligen switcha över till davinci och köra med det med. Så jag har inget program jag kommer hålla fast vid för evigt.

Angående budgeten så tänkte jag ju försöka klämma in en skärm också om det är möjligt. Har du kunskap om bra skärmar för redigering? Som sagt där med, finns det med lite högre frekvens för att va vettig till spel med? Freesync och g-synd. Nödvändigt? Jag vet knappt vad dom gör iofs

De olika liten du nämner saknar bl.a chassi. Jag antar att det är för att grejerna passar ihop då med det jag redan har, samt nätaggregat? Det har inte bytts standard på kontakter de senaste 10 åren så mitt nätaggregat fortfarande kan funka?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Angående budgeten så tänkte jag ju försöka klämma in en skärm också om det är möjligt. Har du kunskap om bra skärmar för redigering?

Beror väldigt mycket på vad du vill ha av din skärm och hur mycket du vill betala för den.
Acer Nitro XV273KP är väl en okej allt i allo skärm. 4K, 144Hz, Freesync, 10 Bit, IPS men inte jättekorrekta färger. Annars kan man ju köpa en 24" 1080p 144Hz och en 27" 4K IPS för lika mycket pengar.

Skrivet av Joi:

Som sagt där med, finns det med lite högre frekvens för att va vettig till spel med? Freesync och g-synd. Nödvändigt? Jag vet knappt vad dom gör iofs

Freesync och G-Sync är tekniker för variabel uppdateringsfrekven (Variable refresh rate (VRR)).
De ändrar uppdateringsfrekvensen på skärmen, så att den matchar så många FPS som man får för att slippa tearing bland annat.

Idag fungerar det att köra Nvidia på en Freesync panel.

Skrivet av Joi:

De olika liten du nämner saknar bl.a chassi. Jag antar att det är för att grejerna passar ihop då med det jag redan har, samt nätaggregat? Det har inte bytts standard på kontakter de senaste 10 åren så mitt nätaggregat fortfarande kan funka?

Silverstone Raven RV 02, Corsair HX 750w PSU & Noctua NH-D14 är fortfarande bra grejer. Ibland lönar det sig att satsa på kvalité.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Beror väldigt mycket på vad du vill ha av din skärm och hur mycket du vill betala för den.
Acer Nitro XV273KP är väl en okej allt i allo skärm. 4K, 144Hz, Freesync, 10 Bit, IPS men inte jättekorrekta färger. Annars kan man ju köpa en 24" 1080p 144Hz och en 27" 4K IPS för lika mycket pengar.
Freesync och G-Sync är tekniker för variabel uppdateringsfrekven (Variable refresh rate (VRR)).
De ändrar uppdateringsfrekvensen på skärmen, så att den matchar så många FPS som man får för att slippa tearing bland annat.
https://youtu.be/5Ey-KObDABI

Idag fungerar det att köra Nvidia på en Freesync panel.
Silverstone Raven RV 02, Corsair HX 750w PSU & Noctua NH-D14 är fortfarande bra grejer. Ibland lönar det sig att satsa på kvalité.

Du rekomenderar inte någon version av Radeon Rx 5700 Xt? Finns ju de som ligger i snarlik prisklass som 2070 kortet du tipsade om. Hur skiljer sig de två i prestanda?

Finns det fläktar till min Noctua Nh-D14 som är 4pins/pwm styrda? Tar gärna Noctuafläktar igen.

Skärm är jag ute efter en bred rackare. Vill ha en skärm som är som två 24" eller 27" bredvid varandra då jag kommer jobba vid datorn också. Har du tips där? Behöver som sagt inte värsta superdupergamingskärmen men något skapligt iaf. 10bitars färg och HDR och 4K. Kanske är svindyrt?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Du rekomenderar inte någon version av Radeon Rx 5700 Xt? Finns ju de som ligger i snarlik prisklass som 2070 kortet du tipsade om. Hur skiljer sig de två i prestanda?

I spel presterar RTX 2070 likt RX 5700 XT.
Men inte i redigering (5700XT strax efter Radeon VII)

Rean på RTX 2070 skulle tagit slut igår, men den gjorde typ inte det, kan vara läge att beställa.

Skrivet av Joi:

Skärm är jag ute efter en bred rackare. Vill ha en skärm som är som två 24" eller 27" bredvid varandra då jag kommer jobba vid datorn också. Har du tips där? Behöver som sagt inte värsta superdupergamingskärmen men något skapligt iaf. 10bitars färg och HDR och 4K. Kanske är svindyrt?

Finns inga 32:9 (2st 16:9) 4K displayer ännu.
Denna är lite smalare än två 27" skärmar och 4K. Svindyr.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

I spel presterar RTX 2070 likt RX 5700 XT.
Men inte i redigering (5700XT strax efter Radeon VII)
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=54192&width=800
Rean på RTX 2070 skulle tagit slut igår, men den gjorde typ inte det, kan vara läge att beställa.
Finns inga 32:9 (2st 16:9) 4K displayer ännu.
Denna är lite smalare än två 27" skärmar och 4K. Svindyr.
https://komponentkoll.se/bild/AUryn.png

Ahaa. Vafasen vill ju redigera i ¤k, men gärna slippa dubbla skärmar..
Den va lite dyr den där.
Tips på vanliga 4K skärmar annars?
Får se om jag hinner med o beställa, ska ju tas genom jobbet osv så kommer inte bara att vara o "trycka på knappen".

Btw, redigerade mitt inlägg men du han svara innan. Tips på nya fläktar till min Cpu-kylare som är 4pins/pwm styrda?

Även om det finns 180mm fläktar med styrning som jag kan byta ut mina i chassit mot. De låter som f*n..

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Ahaa. Vafasen vill ju redigera i ¤k, men gärna slippa dubbla skärmar..
Den va lite dyr den där.
Tips på vanliga 4K skärmar annars?

Finns annars 1440p UW för mer vettiga priser och med HRR.
Här kommer lite 1440p UW HRR IPS & 4K HRR IPS skärmar:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13461482

Skrivet av Joi:

Tips på nya fläktar till min Cpu-kylare som är 4pins/pwm styrda?
Även om det finns 180mm fläktar med styrning som jag kan byta ut mina i chassit mot. De låter som f*n..

Sätt dina fläktar på 3-pins kontakt på moderkortet och sätt en egen fläktkurva.
Låter de ändå för mycket kan man köpa motstånd.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Tänkte skaffa mig en ny dator då den jag nu har är 10 år gammal (se sign).
Tror det är bäst att byta ut allting, men skulle tex chassi, nätagg samt cpu-kylare passa det nya så kanske det är värt att flytta över? Såfall skulle fläktarna i cpu-kylaren behöva bytas ut mot PWM-fläktar för att kunna få lite styrning på dem? Kostnad?

Tänker mig en kostnad på ca 15kkr för alltihop, men kan gå upp mot 20kkr vid behov. Kommer dock att inhandla detta momsfritt, så priset borde alltså kunna ligga mellan 20-25kkr ink. moms.

Det jag eftersöker är en dator som med lätthet klarar av videoredigering i 4K upplösning med 10bitars färg samt en 4K skärm till detta.
Datorn vill jag ska vara tyst (vattenkylning?) samt att skärmen vill jag ska vara en sån stor som motsvarar 2 mindre ihop. Typ 43-49" ultra wide. IPS-panel? HDR-stöd är nästan ett måste!?
Jag spelar inga spel i dagsläget, men med ny dator kanske det kan förkomma, men kommer inte att köpa värsting gpu:n bara för att kanske kunna spela. Behöver ej betala extra för massa lysdioder i fläktar samt fönsterrutor i chassit.

Lägger gärna en liten extra slant på att få en dator som är lite bättre än att den precis klarar mina önskemål för att få den något sånär framtidssäkrad.
*Då undrar jag såklart om man "ska ha" PCI-e 4 då jag förstått det som att det är typ här nu?
*Kommer nog att spara mina mekaniska diskar för lagring, men vill ha nån TB snabb SSD disk i nya. Var sätter man in en M.2 NVMe disk om det är en sådan man bör ha? Tar den upp platser som även andra grejer kan passa i? Även nån halvstor mekanisk kan inköpas.
*Minnen kör jag gärna mycket, hellre onödigt mycket med 2st 16Gb än 2st 8Gb. 3600 MHz är väl vad man bör ha här?
*Gärna ett moderkort med blåtand samt wifi om det inte drar iväg onödigt i pris.
* Man vill gärna ha hög Hz på skärmen, 144? Hur är det med tex freesync och G-sync och allt vad det heter? Något man bör ha?

Som ni kanske märker är jag inte fullt så insatt i ämnet och hoppas på hjälp från er hjältar som hänger här

4K/UHD skärm alla dar i veckan.

Jag kan rekommendera LG 34WK95u (https://www.lg.com/us/monitors/lg-34WK95U-W-ultrawide-monitor) som jag själv har vid bild/videoeditering. Sedan snabb propp/många trådar och mycket minne, 64 eller 128 GB rekommenderar jag. Fantastisk i premiere.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Finns annars 1440p UW för mer vettiga priser och med HRR.
Här kommer lite 1440p UW HRR IPS & 4K HRR IPS skärmar:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13461482https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13461482
Sätt dina fläktar på 3-pins kontakt på moderkortet och sätt en egen fläktkurva.
Låter de ändå för mycket kan man köpa motstånd.

Försökte lägga ihop ett bygge själv nu men kommer inte hela vägen. Får varning på moderkortet att det inte stödjer minneshastigheten. Men så står det på varenda moderkort, så kan inte välja något. Vad gör man åt det? Det ska väl funka med det moderkort jag valt?
Se bild:

Funderar även på o skita i 4K och köra den här skärmen istället. Det borde inte va några bekymmer för datorn att orka med den eller behövs ett kralligare grafikkort?

https://www.inet.se/produkt/2215030/samsung-49-c49rg90-curved...

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Försökte lägga ihop ett bygge själv nu men kommer inte hela vägen. Får varning på moderkortet att det inte stödjer minneshastigheten. Men så står det på varenda moderkort, så kan inte välja något. Vad gör man åt det? Det ska väl funka med det moderkort jag valt?

Tillåtna RAM-hastigheter: Alla hastigheter

Eller så skiter man i Inets kassa datorbyggare och lägger allt i varukorgen...

Skrivet av Joi:

Funderar även på o skita i 4K och köra den här skärmen istället. Det borde inte va några bekymmer för datorn att orka med den eller behövs ett kralligare grafikkort?

Det är bekymmer att driva den, i spel, men du spelade väl inte?
RTX 2070 duger till 1440p 144Hz spelande. Den är som två av dem, så du behöver två RTX 2070 eller bättre.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tillåtna RAM-hastigheter: Alla hastigheter

Eller så skiter man i Inets kassa datorbyggare och lägger allt i varukorgen...
Det är bekymmer att driva den, i spel, men du spelade väl inte?
RTX 2070 duger till 1440p 144Hz spelande. Den är som två av dem, så du behöver två RTX 2070 eller bättre.

Nja jag spelar ju inte nu. Men kommer kanske ändra mig när jag får en dator som klarar av det.
Men det kommer inte vara huvudsysslan..
Men skärmen är ju "bara" 1440p över hela ytan vad jag fattat det som, dock lite utdragen. Den är ju bara 2k, inte 4k? Borde inte ett sånt grafikkort räcka då alltså?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Men skärmen är ju "bara" 1440p över hela ytan vad jag fattat det som, dock lite utdragen. Den är ju bara 2k, inte 4k? Borde inte ett sånt grafikkort räcka då alltså?

1440p är antalet pixlar på höjden.
Eftersom att den är dubbelt så bred är det som att driva 2 stycken 1440p skärmar alltså nästan lika tungt som en 4K skärm.
Fördelen med en 4K skärm är att 1080p ser skarpt ut eftersom att exakt 4 pixlar visar samma pixel. Så man kan redigera i 4K, spela i 1080p.
Lika fördelaktigt förhållande är det inte med 1440p tyvärr.

FHD=1080p=1920x1080=2 073 600 pixlar
WFHD=2560x1080=2 764 800 pixlar (Jag kör på detta, typ lika lättdrivet som 1080p)
QHD=2K/2,5K=2560x1444=3 696 640 pixlar
WQHD=2x4:3 1440p=5 529 600 pixlar
2xQHD=2x2K/2,5K=5120 x 1440=7 372 800 pixlar
UHD=4K=3840x2160=8 294 400 pixlar

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Nja jag spelar ju inte nu. Men kommer kanske ändra mig när jag får en dator som klarar av det.
Men det kommer inte vara huvudsysslan..
Men skärmen är ju "bara" 1440p över hela ytan vad jag fattat det som, dock lite utdragen. Den är ju bara 2k, inte 4k? Borde inte ett sånt grafikkort räcka då alltså?

Jag tror skärmen är den enskilt viktigaste komponenten här, om du ämnar pyssla med content creation. Snåla inte in på monitor är mitt råd. Det övriga kan du komplettera med allt eftersom. Köp en vass CPU och mängder av minne samt ett grafikkort av senaste generation är mitt tips.

Sedan beror det på vad för typ av material du skall editera, är det youtubeklipp filmade med din mobil är det en sak, är det 4K från någon pro eller semi pro-kamera är det en annan, du nämner HDR, finns några olika standarder därute. Värt att kolla upp. IPS är ett måste

Som sagt, snåla inte på skärmen skulle jag säga, och nog alla content creators därute. Skärmen jag tipsade om ligger väl på runt 9000:- ex moms.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tror skärmen är den enskilt viktigaste komponenten här, om du ämnar pyssla med content creation. Snåla inte in på monitor är mitt råd. Det övriga kan du komplettera med allt eftersom. Köp en vass CPU och mängder av minne samt ett grafikkort av senaste generation är mitt tips.

Sedan beror det på vad för typ av material du skall editera, är det youtubeklipp filmade med din mobil är det en sak, är det 4K från någon pro eller semi pro-kamera är det en annan, du nämner HDR, finns några olika standarder därute. Värt att kolla upp. IPS är ett måste

Som sagt, snåla inte på skärmen skulle jag säga, och nog alla content creators därute. Skärmen jag tipsade om ligger väl på runt 9000:- ex moms.

Jag förståe att man kanske inte bör snåla in egentligen. Det jag kommer redigera äe mestadels bilder, är der 4k material så är det feån min mavic 2 pro och gopro från senaste generationen. Mest för skojs skull, inger allvarligt. Tanken var mest att köpa bra grejer när man ändp köper.
Den skärm du länkar är säkert kanon, men iomed att jag ska jobba också och vill ha som två skärmar att jobba med så är endast den för liten. 2 såna blir för dyrt
Jag är väl lite estetiskt nördig med så vill inte ha 2st i olika storlekar.
Därför vore det fint med en sån samsung 49 jac länkade förut för att även slippa avdelningen i mitten.
Kanske räcker det med en sån skärm istället för 4k? Borde gå att redigera 4k ändå, och sen kollar jag ändå film osv på tvn som kan spela 4k?

Om man vill spela lite tyngre spel på den skärmen, då kan man väl skala ner så att skärmen bara visar som 1st 27" i mitten tex och därmed blir det lite mer lättdrivet? Om man nu accepterar att inte använda hela skärmen för just spel.
Det är mest produktivitet jag vill ha stor skärm till.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Jag förståe att man kanske inte bör snåla in egentligen. Det jag kommer redigera äe mestadels bilder, är der 4k material så är det feån min mavic 2 pro och gopro från senaste generationen. Mest för skojs skull, inger allvarligt. Tanken var mest att köpa bra grejer när man ändp köper.
Den skärm du länkar är säkert kanon, men iomed att jag ska jobba också och vill ha som två skärmar att jobba med så är endast den för liten. 2 såna blir för dyrt
Jag är väl lite estetiskt nördig med så vill inte ha 2st i olika storlekar.
Därför vore det fint med en sån samsung 49 jac länkade förut för att även slippa avdelningen i mitten.
Kanske räcker det med en sån skärm istället för 4k? Borde gå att redigera 4k ändå, och sen kollar jag ändå film osv på tvn som kan spela 4k?

Om man vill spela lite tyngre spel på den skärmen, då kan man väl skala ner så att skärmen bara visar som 1st 27" i mitten tex och därmed blir det lite mer lättdrivet? Om man nu accepterar att inte använda hela skärmen för just spel.
Det är mest produktivitet jag vill ha stor skärm till.

Tror att @Eric_Hjalmarsson eller annan gamingentisiast kan svara bäst på gamingaspekterna. Spelar bara lite casual world of warcraft själv.

Skärm är ofta en "längre" investering än själva datorn. Du kan ju börja lite smått och uppdatera när du har lust/råd.

Jag räknar med att min skärm kommer snurra på 5-8 år ungefär, då har jag köpt ny dator ungefär lika många gånger

Tror inte du kommer ångra dig vilken skärm det än må bli. Önskar också en större skärm, denna hade jag gärna haft som en 42"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Den skärm du länkar är säkert kanon, men iomed att jag ska jobba också och vill ha som två skärmar att jobba med så är endast den för liten. 2 såna blir för dyrt

Testat att använda en 34"/38" 21:9 skärm?
Det är ganska så stort och brett. Försök att få testa en i butik!

Skrivet av Joi:

Om man vill spela lite tyngre spel på den skärmen, då kan man väl skala ner så att skärmen bara visar som 1st 27" i mitten tex och därmed blir det lite mer lättdrivet?

Det skall gå. Det borde dessutom ett RTX 2070 klara av fint.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

1440p är antalet pixlar på höjden.
Eftersom att den är dubbelt så bred är det som att driva 2 stycken 1440p skärmar alltså nästan lika tungt som en 4K skärm.
Fördelen med en 4K skärm är att 1080p ser skarpt ut eftersom att exakt 4 pixlar visar samma pixel. Så man kan redigera i 4K, spela i 1080p.
Lika fördelaktigt förhållande är det inte med 1440p tyvärr.

FHD=1080p=1920x1080=2 073 600 pixlar
WFHD=2560x1080=2 764 800 pixlar (Jag kör på detta, typ lika lättdrivet som 1080p)
QHD=2K/2,5K=2560x1444=3 696 640 pixlar
WQHD=2x4:3 1440p=5 529 600 pixlar
2xQHD=2x2K/2,5K=5120 x 1440=7 372 800 pixlar
UHD=4K=3840x2160=8 294 400 pixlar

Hur menar du att 1440p inte ser lika skarpt ut?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dinkefing:

Hur menar du att 1440p inte ser lika skarpt ut?

Jag skrev aldrig att 1440p inte ser lika skarpt ut. Jag skrev:

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Lika fördelaktigt förhållande är det inte med 1440p tyvärr.

Jag menar om man spelar i 1080p på en 4K monitor jämfört om man spelar i 1080p på en 1440p monitor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Testat att använda en 34"/38" 21:9 skärm?
Det är ganska så stort och brett. Försök att få testa en i butik!
Det skall gå. Det borde dessutom ett RTX 2070 klara av fint.

Jag kör 3st 24" skärmar på jobbet. Vet inte vad det blir för ratio? 48:9?

Då kanske jag lägger en sådan beställning jag visade här uppe. Bara minnena passar moderkortet nu då..

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Då kanske jag lägger en sådan beställning jag visade här uppe. Bara minnena passar moderkortet nu då..

Z390-F du skall köpa? Den som var i din screenshot...
Hittade i manualen att den endast stödjer 16GB per DIMM. Sida 6 i kapitel 1. PDF:ens sida 22.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Z390-F du skall köpa? Den som var i din screenshot...
Hittade i manualen att den endast stödjer 16GB per DIMM. Sida 6 i kapitel 1. PDF:ens sida 22.

Ahaa, ja då sket ju det sig. Tips på något annat som stödjer 32GB? Eller blir det apdyrt då? Kanske bättre o köra 4x16GB om man ser till priset?

Måste leta nytt grafikkort nu med. Nu har det utgått på Inets sida.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Tips på något annat som stödjer 32GB? Eller blir det apdyrt då? Kanske bättre o köra 4x16GB om man ser till priset?

Kör 4x16. Blir billigare RAM då också!

Skrivet av Joi:

Måste leta nytt grafikkort nu med. Nu har det utgått på Inets sida.

Skulle egentligen utgått i mångags, förvånad över att de fanns kvar igår.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

I spel presterar RTX 2070 likt RX 5700 XT.
Men inte i redigering (5700XT strax efter Radeon VII)
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=54192&width=800

Har försökt pilla ihop ett eget bygge nu. Saknar grafikkort nu då, men på din bild här ser jag inte 5700XT? Finns den med i något test där man kan se?
Vad tycks om bygget annars? Är ändå lite sugen på att köra PCIe 4 grejer för att framtidssäkra lite mer
Försökte få till 3600 Mhz minnen men det var inte kompatibelt med moderkortets minneshastighet standard. Kan det stämma?
Tips på skaplig grafikkort nu? Håller mig gärna närmare 6k än 7k om det går o få något vettigt.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Fundera innan du köper ett MSI X570 MPG...

Skrivet av Joi:

Saknar grafikkort nu då, men på din bild här ser jag inte 5700XT? Finns den med i något test där man kan se?

Finns inte test i Adobe Premier vad jag vet. Men det är strax efter Radeon VII. Adobe gillar Nvidia...

Skrivet av Joi:

Försökte få till 3600 Mhz minnen men det var inte kompatibelt med moderkortets minneshastighet standard. Kan det stämma?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tillåtna RAM-hastigheter: Alla hastigheter

Eller så skiter man i Inets kassa datorbyggare och lägger allt i varukorgen...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Fundera innan du köper ett MSI X570 MPG...
https://youtu.be/kxJ8rB5DiUE?t=340

https://youtu.be/DinQsUNepoU

Finns inte test i Adobe Premier vad jag vet. Men det är strax efter Radeon VII. Adobe gillar Nvidia...
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=54192&width=800

Ameh haha vad man än verkar vilja ha så är det något som inte är bra med det :'(
Tips på annat moderkort som stödjer processorn jag valde? Gärna pcie 4 fast det kanske är lite overkill..
Moderkort o grafikkort kvar alltså..

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Joi:

Ameh haha vad man än verkar vilja ha så är det något som inte är bra med det :'(
Tips på annat moderkort som stödjer processorn jag valde? Gärna pcie 4 fast det kanske är lite overkill..
Moderkort o grafikkort kvar alltså..

ASRock X570 Phantom Gaming 4 - X570 är bra budgetalternativ.
Snäppet bättre VRM kylning än de billigaste MSI, 2 stycken M.2, 8 SATA.

Mer påkostade X570 moderkort har jag inte koll på.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Hallå, tänkte bara göra ett inlägg ang skärm. Har själv köpt ny skärm och hade liknande funderingar. Tänkte att jag ville ha en UW-skärm för grafik osv. En kurvad sådan rent av kanske. Så hittade jag en som verkade hyffsat bra på det mesta:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Var väldigt nära att slå till men väl på plats där så blev det en helt annan skärm iofs men tänkte bara tipsa om den där för den verkade riktigt trevlig. Har fått bra recensioner också.

/edit: ja om någon undrar vad det blev för skärm så tänkte jag om lite och lade ribban lägre, en bra platt 27" blev det istället (länk).

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Yamato:

Hallå, tänkte bara göra ett inlägg ang skärm. Har själv köpt ny skärm och hade liknande funderingar. Tänkte att jag ville ha en UW-skärm för grafik osv. En kurvad sådan rent av kanske. Så hittade jag en som verkade hyffsat bra på det mesta:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Var väldigt nära att slå till men väl på plats där så blev det en helt annan skärm iofs men tänkte bara tipsa om den där för den verkade riktigt trevlig. Har fått bra recensioner också.

Då känns väl den här med IPS, 144Hz & HDR (dock endast 8 bitar) mer prisvärd, eller?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

jo helt klart! fast den är platt, vet inte om jag skulle vilja ha en så bred platt skärm. Beror nog lite på vad man ska göra.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750