Permalänk

Ryzen 3600 idle:ar inte?

Bytte nyligen till ett ITX system (tidigare E-ATX samma prolle). En sak som störde mig enormt med ett helt nytt system och en ny installation av Windows är att min prolle alltid ligger på 10% användning, tills dess att jag öppnar upp aktivitetshanteraren, då går den ner till 0-1% och fläktarna går ner i varv... stänger jag ner aktivitetshanteraren så går den tillbaka till 10%...

Någon som har en susning vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: senaste bios? senaste chipset drivare?

Permalänk
Medlem

Är det nån bakgrundsprocess som går? Typ att scanna filsystemet, hämta uppdateringar eller liknande?

Permalänk
Medlem

Vad mäter du användninge med innan du öppnar aktivitetshanteraren?

Låter som typiskt beteende för någon slags cryptominer infektion, men de brukar ju belasta 100%.
Är allt annat nerstängt, inga browsers uppe?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Vad mäter du användninge med innan du öppnar aktivitetshanteraren?

Låter som typiskt beteende för någon slags cryptominer infektion, men de brukar ju belasta 100%.
Är allt annat nerstängt, inga browsers uppe?

Körde med senaste CAM, har någonstans uteslutit att CAM läser fel eller är anledningen till belastningen. Tror nog det kan ha varit något virus (hade för skojs skull testat en trainer på ett spel). Slutade med att jag gjorde en ren ominstallation och nu är problemet puts väck.

Just att den slutade använda resurser när man startade aktivitetshanteraren, och började tugga igen när man stängde ner aktivitetshanteraren tycker jag pekar på virus, även om den bara stal lite och försökte dölja detta för gemene användare liksom.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

@ulanddanne: senaste bios? senaste chipset drivare?

Japp och japp. Tror på virus, borta efter ominstallation av Windows 10.

Permalänk
Skrivet av Krippa75:

Är det nån bakgrundsprocess som går? Typ att scanna filsystemet, hämta uppdateringar eller liknande?

Tror på virus, borta efter ominstallation av Windows 10

Permalänk
Medlem