Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

@the squonk: jag har inte hört den själv. Många reviewers har gett den fin kritik över hur den låter, de har dock inte pratat mätningar.

Jag har ingen aning om hur den låter, jag pratar om hur den mäter. Den har mycket lägre uteffekt än speccad(utom balanserat där den nästan uppnår specc), brusar mycket och har dist som skulle gjort en CD-spelare på tidigt 80-tal glad. Det innebär inte att den låter dåligt, CD-spelare lät rätt bra redan på 80-talet fast dom mätte dåligt, men det innebär att det förmodligen finns bättre saker därute.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@Nizr:

Tack för tipsen! I nuläget behåller jag K3an ett tag till. Har även K1 som funkar fin fint med telefonen och mina Koss Porta Pro. Kan rekommendera er som vill ha ett lyft till telefonen för 274kr, finns hos Teknikmagasinet.

Siktar på att köpa Schiit "Stack" combon på sikt, verkar lovande. Precis gett mig in i hörlurshobbyn på nytt efter ett långt uppehåll så är mest inne i research fasen. Roligt kaninhål, men jäklar vad mycket spontanköp det blir

Permalänk
Medlem

Är ingen stor lur-entusiast längre direkt, men blev så illa tvungen att byta mina lurar till datorn pga en liten olycka.
Så plockade hem ett par Beyerdynamic DT 880 600 Ohm för ett ok pris, lär duga fint att spela, titta på youtube och slölyssna på musik när man pluggar.

Kommer troligen att tämja frekvenssvaret lite, men det är en smal sak att fixa.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har ingen aning om hur den låter, jag pratar om hur den mäter. Den har mycket lägre uteffekt än speccad(utom balanserat där den nästan uppnår specc), brusar mycket och har dist som skulle gjort en CD-spelare på tidigt 80-tal glad. Det innebär inte att den låter dåligt, CD-spelare lät rätt bra redan på 80-talet fast dom mätte dåligt, men det innebär att det förmodligen finns bättre saker därute.

Finns defensivt bättre saker. Men DAC OCH Amp för 1500kr...

Skrivet av miizoo:

@Nizr:

Tack för tipsen! I nuläget behåller jag K3an ett tag till. Har även K1 som funkar fin fint med telefonen och mina Koss Porta Pro. Kan rekommendera er som vill ha ett lyft till telefonen för 274kr, finns hos Teknikmagasinet.

Siktar på att köpa Schiit "Stack" combon på sikt, verkar lovande. Precis gett mig in i hörlurshobbyn på nytt efter ett långt uppehåll så är mest inne i research fasen. Roligt kaninhål, men jäklar vad mycket spontanköp det blir

Det är fantastiskt djupt och fantastiskt roligt och härligt

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@adzer: Ja, crossfeed är bra, har DTS:X i min telefon och det fungerar klockrent med BT-lurar. Ljudbilden blir betydligt mer trovärdig, som att ett band står där och spelar särskilt trevligt när man är ute och far och inte lyssnar lika koncentrerat som hemma. Borde vara inbyggt i bättre DAC/hörlursförstärkare krävs bara en mobil-DSP och en licens.

Ja personligen så vill jag inte lyssnar i lurar utan crossfreed nu mera. I min mening så bör det vara standard och jag skulle inte skaffa en hörlursrigg utan det i dagsläget.

Man kan göra crossfeed analogt också så som i den Holographic audio förstärkaren jag använder mig av.

Permalänk
Medlem

Hade Holographic Audio Ear One. Fungerade minst lika bra som foobar crossfeed. Mycket bra förstärkare i övrigt.

Dock så fann jag inte något behov. Var bara ett par 60-tals inspelningar jag hittade där de lagt allt ljud i bara en kanal. Väldigt lite som mixas så nuförtiden ljudteknikerna har hajat grejen med crossfeed. Minns inte när jag senaste reagerade på det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hade Holographic Audio Ear One. Fungerade minst lika bra som foobar crossfeed. Mycket bra förstärkare i övrigt.

Dock så fann jag inte något behov. Var bara ett par 60-tals inspelningar jag hittade där de lagt allt ljud i bara en kanal. Väldigt lite som mixas så nuförtiden ljudteknikerna har hajat grejen med crossfeed. Minns inte när jag senaste reagerade på det.

Fast crossfeed har ju inte med att inspelningarna inte är i stereo utan att man med hörlurar bara hör ena kanalen per öra medans man med högtalare hör bägge med bägge öronen, bara frekvensberoende. Så crossfeed är till för att det skall låta så likt högtalare som går med hörlurar. Jag personligen tycker det gör stor förbättring på alla sorters inspelningar. Iaf den lösning som hologaphic audio har. Jag kan inte säga om diverse plugin och andra lösningar gör ett lika bra jobb då jag inte testat dessa.

Jag trodde personligen inte det skulle göra sådan skillnad förrän efter jag skaffade en hörlursförstärkare med, men nu när jag väl vant mig så låter det fel att lyssna utan crossfeed.

Permalänk
Medlem

Mina Sony MDR-1AM2, som jag verkligen gillar, fick sig en välbehövlig uppgradering idag. Absolut enda nackdelen dom haft hitills är lite väl hög nivå på basen, något som troligen delvis beror på den låga impedansen om 24 Ohm. Dom låter klart mer linjära med min Topping NX-1 som har 0.2 Ohm på utgången än med mina andra förstärkare, som å andra sidan låter bättre i dom övre registren(och med lurar med högre impedans som HD600).

Så, jag skaffade ett MOTU M2 ljudinterface, det har komfirmerat 0.05 Ohm på hörlursutgången och hälsosamma 180mW vid 32 Ohm. Ingen nackdel heller att det är ESS9016 SABRE32 DAC och -120dB S/N, samt att det förstås är väl lämpat för inspelning(hela -129dB på mikingångarna) vilket gör det mer allround för mig än bara en förstärkare/DAC.

Hursomhelst, det tämjde verkligen basen på MDR-1AM2, låter nu hur linjärt och finkorningt som helst. Mycket nöjd för tillfället!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: härligt! En fin lur är det!
Man kan också täcka för lufthålen lite för att tämja basen. En mod som inte förstår något om man ångrar sig.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

@the squonk: härligt! En fin lur är det!
Man kan också täcka för lufthålen lite för att tämja basen. En mod som inte förstår något om man ångrar sig.

Behövs inte med MOTU-interfacet, tror inte det är helt lyckat annars heller tror att det kan göra så att det låter burkigt. Lufthålen behövs nog för få ljudet mindre ihåligt, även om dom ökar nivån på basen som bieffekt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Lite off topic men Tidal har musik med Dolby Atmos om man har deras dyraste abonnemang, jag har stöd för de i min mobil och lyssnar via bra hörlurar, helt otroligt vilket bra ljud de är, bas i mängder och otrolig rymd i musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag är extremt nöjd med min egna hörlursrigg.
* Sennheiser 650
* Khadas tone board dac.
* Holographic audio hörlursförstärkare.

https://www.bildtagg.se/file/h6eba16146gc7jjw2jjqek:

Har precis varit och hämtat ut mitt par HD650 då mina ATHM50X som jag var mycket nöjd med sprack efter fem års dagligt användande... Skulle du säga att DAC är ett måste till dessa hörlurar? Atmosfären och detaljerna är nog bland det bästa jag hört i ett par hörlurar men jag vet inte om jag tycker så enormt mycket bättre om ljudet jämfört med mina förra lurar. Kan väl tillägga att jag för närvarande kör ljud från mitt moderkort (X570 TUF, Realtek ljudkort).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

@firstofmay: Hd 650 är på 300 ohm, så rekommenderar iallafall en hörlursförstärkare i första inköp, tillåter budget en extern DAC vid samma tillfälle så gå på det. Mina HD6XX kör jag med en Arcam rHead.. den är till åren, så något nyare borde ju kunna tipsas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har precis varit och hämtat ut mitt par HD650 då mina ATHM50X som jag var mycket nöjd med sprack efter fem års dagligt användande... Skulle du säga att DAC är ett måste till dessa hörlurar? Atmosfären och detaljerna är nog bland det bästa jag hört i ett par hörlurar men jag vet inte om jag tycker så enormt mycket bättre om ljudet jämfört med mina förra lurar. Kan väl tillägga att jag för närvarande kör ljud från mitt moderkort (X570 TUF, Realtek ljudkort).

Vilken DAC kanske inte spelar så stor roll, men förstärkaren spelar väldigt stor roll. Kör du dom direkt från moderkortet får du telefonljud jämfört med vad lurarna är kapabla till. Jag skulle tom gissa att ATHM50X lät bättre från moderkortet, eftersom dom är mycket lättare att driva.

Jag har testat ljudet från mina moderkort, Prime Pro som har mer påkostat ljud än TUF låter ihåligt. Mitt Crosshair VII låter faktiskt acceptabelt, även om det inte är något superljud, men Crosshair VII har en dedikerad ljudkrets från ESS som heter 9023P(integrerad DAC/förstärkare).

Med så kompetenta lurar bör du definitivt kolla på något bättre än moderkortsljud. Prismässigt är det ingen större skillnad om det är en DAC inbyggd, så du kan lika gärna köpa med en DAC, men det är inte DAC:en som avgör kvaliteten i första hand.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Inte ett måste såklart, men jag skulle nog rekommendera en hörlursförstärkare iaf. Gärna en med crossfeed som jag personligen är väldigt förtjust i.
Sen om man vill köra med en extern DAC eller ha den som är inbyggt i ljudkortet är en senare fråga. Den khadas som jag själv använder mig av är dock väldigt bra och prisvärd om budget finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@firstofmay: Hd 650 är på 300 ohm, så rekommenderar iallafall en hörlursförstärkare i första inköp, tillåter budget en extern DAC vid samma tillfälle så gå på det. Mina HD6XX kör jag med en Arcam rHead.. den är till åren, så något nyare borde ju kunna tipsas om.

Skrivet av the squonk:

Vilken DAC kanske inte spelar så stor roll, men förstärkaren spelar väldigt stor roll. Kör du dom direkt från moderkortet får du telefonljud jämfört med vad lurarna är kapabla till. Jag skulle tom gissa att ATHM50X lät bättre från moderkortet, eftersom dom är mycket lättare att driva.

Jag har testat ljudet från mina moderkort, Prime Pro som har mer påkostat ljud än TUF låter ihåligt. Mitt Crosshair VII låter faktiskt acceptabelt, även om det inte är något superljud, men Crosshair VII har en dedikerad ljudkrets från ESS som heter 9023P(integrerad DAC/förstärkare).

Med så kompetenta lurar bör du definitivt kolla på något bättre än moderkortsljud. Prismässigt är det ingen större skillnad om det är en DAC inbyggd, så du kan lika gärna köpa med en DAC, men det är inte DAC:en som avgör kvaliteten i första hand.

Skrivet av adzer:

@firstofmay: Inte ett måste såklart, men jag skulle nog rekommendera en hörlursförstärkare iaf. Gärna en med crossfeed som jag personligen är väldigt förtjust i.
Sen om man vill köra med en extern DAC eller ha den som är inbyggt i ljudkortet är en senare fråga. Den khadas som jag själv använder mig av är dock väldigt bra och prisvärd om budget finns.

Jasså... här har man minsann gett sig ut på djupa vatten. Vad skulle ni rekommendera för DAC/AMP? Tyckte AudioQuest Dragonfly såg ganska trevlig ut och dessutom inte så farligt dyr. Känner dock hellre att jag lägger ut mer pengar nu och får grejer som håller lite längre, lite det som var baktanken med att köpa lurarna.

Kan ju tillägga att jag i en tidigare dator hade ett Asus Xonar Phoebus som ska ha inbyggd förstärkare osv, märkte dock ingen skillnad mellan detta och ljudet från moderkortet på mitt nuvarande system. Detta var dock med mina gamla lurar som kanske inte har samma krav. Har faktiskt kvar ljudkortet men minns att drivrutinerna till Windows 10 var värdelösa, kanske är värt att pröva igen dock?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jasså... här har man minsann gett sig ut på djupa vatten. Vad skulle ni rekommendera för DAC/AMP? Tyckte AudioQuest Dragonfly såg ganska trevlig ut och dessutom inte så farligt dyr. Känner dock hellre att jag lägger ut mer pengar nu och får grejer som håller lite längre, lite det som var baktanken med att köpa lurarna.

Kan ju tillägga att jag i en tidigare dator hade ett Asus Xonar Phoebus som ska ha inbyggd förstärkare osv, märkte dock ingen skillnad mellan detta och ljudet från moderkortet på mitt nuvarande system. Detta var dock med mina gamla lurar som kanske inte har samma krav. Har faktiskt kvar ljudkortet men minns att drivrutinerna till Windows 10 var värdelösa, kanske är värt att pröva igen dock?

Är gratis att prova så det tycker jag du ska börja med, tyvärr listar inte Asus några relevanta specs på sin hemsida och supporten med beta drivrutiner från 2016 är minst sagt usel. Unified drivers fungerar inte heller med Phoebus. Men får du igång det så bör det i alla fall ha lite mer kräm på hörlursutgången. Mitt ännu äldre Xonar ST kör jag i en dator och det låter jättebra på alla sätt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Först, kanske sparkar in öppna dörrar... Hur är den kopplad? Usb/optisk?
Vad har du för inställningar i Windows, volym etc? Bara så vi utesluter något knas där.

Ifi Zen dac är för mig lätt val nummer 1! Du får flera ingångar, balanserade/icke bal utgångar. Mqa mm. Finns på amazon.de för 154 euro ink frakt. HD58x kan du senare köpa balanserad kabel till och se om det ger dig något.

Annars kanske iFi Nano iDSD LE

topping NX4 - precis över budget.

Fulla 3 har en kraftigare förstärkare än K3 och bör ge dig mer än K3:n. Men jag har ingen aning om hur den låter eller mäter (bakgrundsbrus/”hiss”). Om du inte behöver mikrofoningången så välj något annat.

Edit: såg att det löste sig! Men lite förslag om du väljer att returnera ändå!

Blir en retur av K3an. Läste en del recensioner om Topping NX4 DSD, helt fantastisk liten sak. Portabel och helt adekvat vid skrivbordet.

Hittade en för 1435 kr inkl frakt efter två rabattkoder via Aliexpress. Handlat en hel del varor därifrån det senaste. Räknar med 75kr i tullavgift och ca 2,5 veckors leveranstid.

Stort Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Blir en retur av K3an. Läste en del recensioner om Topping NX4 DSD, helt fantastisk liten sak. Portabel och helt adekvat vid skrivbordet.

Hittade en för 1435 kr inkl frakt efter två rabattkoder via Aliexpress. Handlat en hel del varor därifrån det senaste. Räknar med 75kr i tullavgift och ca 2,5 veckors leveranstid.

Stort Tack för tipset!

Jag har en NX-1 som iofs inte används ofta längre men inget fel på förstärkningen i den och galet lång batteritid, Topping verkar jobba på att få det väsentliga att fungera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Blir en retur av K3an. Läste en del recensioner om Topping NX4 DSD, helt fantastisk liten sak. Portabel och helt adekvat vid skrivbordet.

Hittade en för 1435 kr inkl frakt efter två rabattkoder via Aliexpress. Handlat en hel del varor därifrån det senaste. Räknar med 75kr i tullavgift och ca 2,5 veckors leveranstid.

Stort Tack för tipset!

Det var så lite!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är gratis att prova så det tycker jag du ska börja med, tyvärr listar inte Asus några relevanta specs på sin hemsida och supporten med beta drivrutiner från 2016 är minst sagt usel. Unified drivers fungerar inte heller med Phoebus. Men får du igång det så bör det i alla fall ha lite mer kräm på hörlursutgången. Mitt ännu äldre Xonar ST kör jag i en dator och det låter jättebra på alla sätt.

Har nu ljudkortet i (och inställt på att leverera "extra high gain osv") men jag vet inte riktigt om jag hör någon enorm skillnad... Kan iallafall konstatera att jag aldrig kommer att kunna använda ett par andra lurar igen, ljudet är så sjukt behagligt oavsett vilket.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt vidare en Fostex Mahogany från en Sweclockare och jag känner nu att den är "värdig" att komplettera treenigheten med JDS Labs Atom och Khadas tone board. Min fram tills nu favorit HE4XX får nog damma vidare, jag kan inte använda den i min lägenhet där familjen klagar på ljudet.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

En helt underbar kombination. Spenderat flera timmar denna helgen bläddrandes i Tidal med Hifi och Master kvalitet.

Det finns ett litet påskägg i bilden, kan ni se det?

Edit:
KSC75 på huvudband från Porta Pro. Skillnaden är tydlig. Ljudet låter mer klart och detaljerat, med mer "korrekt" bas. Har även ett huvudband på g från Partsexpress som ska bli intressant att testa med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade svårt att hitta snygga och prisvärda hörlursställ så jag valde att fixa egen förvaring, till en kostnad av 280:- + skruv.

Permalänk
Medlem

@iaken
Hallå! Glöm inte bort oss!

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej,

Är på jakt efter nya lurar till telefonen (igen). Är det hopplöst/meningslöst att försöka köpa bra lurar till telefonen? Jag tror aldrig jag haft ett par längre än 1,5år innan ena hörluren dör. Eller, jo. Mina nuvarande som kostade 279:- är fan inne på fjärde året tror jag.

Alla jag köpt som kostat 1300 och uppåt har alla säckat ihop strax innan eller efter garantitiden. Jag har köpt olika märken varje gång också. Jaybird Tarah Pro är de senaste jag sneglat på, men är som sagt väldigt tveksam till om det någon idé om de kommer att gå sönder strax efter garantitiden löpt ut...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hej,

Är på jakt efter nya lurar till telefonen (igen). Är det hopplöst/meningslöst att försöka köpa bra lurar till telefonen? Jag tror aldrig jag haft ett par längre än 1,5år innan ena hörluren dör. Eller, jo. Mina nuvarande som kostade 279:- är fan inne på fjärde året tror jag.

Alla jag köpt som kostat 1300 och uppåt har alla säckat ihop strax innan eller efter garantitiden. Jag har köpt olika märken varje gång också. Jaybird Tarah Pro är de senaste jag sneglat på, men är som sagt väldigt tveksam till om det någon idé om de kommer att gå sönder strax efter garantitiden löpt ut...

Varför ska du byta om dina nuvarande som kostade 279:- fortfarande fungerar eller har jag missat något?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Varför ska du byta om dina nuvarande som kostade 279:- fortfarande fungerar eller har jag missat något?

Nuvarande har ingen mikrofon samt att du knappast får en spektakulär ljudupplevelse för den pengen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nuvarande har ingen mikrofon samt att du knappast får en spektakulär ljudupplevelse för den pengen.

Jaha! Då förstår jag, det framgick inte i det tidigare inlägget nämligen.
Jag provade ett gäng trådlösa med ANC för ett par veckor sedan, alla har inbyggd mikrofon.
Dali IO-6 lät enligt mig bäst, sen kommer B&W PX7 dock satt de inte så skönt på mig och det började ömma på toppen av huvudet efter en liten stund.
Mikrofonen var duglig enligt de jag pratade med.
De populära Sony WH-1000XM3 lider av att de kanske kan börja krångla med kontrollern (rörelsekänslig) samt att de låter sämre när det kommer till musik och mikrofonen är inte alls bra.

Apple AirPods Pro testkörde jag några timmar och smidigheten är ju väldigt trevlig dock har jag svårt för saker i öronen.
Hållbarheten kring de flesta Svensson-produkterna är väl lite tveksam, ska du vara utomhus mycket så rekommenderar jag ett par Peltor-kåpor.

Edit: Glömde ju Sennheiser Momentum Wireless 3.
Jag testkörde dessvärre inte dessa längre än en halvtimme men de satt under den korta stunden väldigt bra på mig och jag gillade hur de lät. Ingen test av mikrofon.

Edit: Koss KPH30i verkar väldigt poppis just nu, om du scrollar runt lite bland de senaste sidorna så tror jag du kan finna lite inlägg om dessa (bland annat öronkuddsbyte fast det kanske inte gällde just KPH30i)
De kostar under 500:- och har mikrofon.

@anon8870 & @miizzo : Får jag fråga var ni beställde öronkuddarna ifrån? Ifall @ttrickeh2k skulle vara intresserad utav att byta ut de som följer med om han väljer Koss-lurarna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jaha! Då förstår jag, det framgick inte i det tidigare inlägget nämligen.
Jag provade ett gäng trådlösa med ANC för ett par veckor sedan, alla har inbyggd mikrofon.
Dali IO-6 lät enligt mig bäst, sen kommer B&W PX7 dock satt de inte så skönt på mig och det började ömma på toppen av huvudet efter en liten stund.
Mikrofonen var duglig enligt de jag pratade med.
De populära Sony WH-1000XM3 lider av att de kanske kan börja krångla med kontrollern (rörelsekänslig) samt att de låter sämre när det kommer till musik och mikrofonen är inte alls bra.

Apple AirPods Pro testkörde jag några timmar och smidigheten är ju väldigt trevlig dock har jag svårt för saker i öronen.
Hållbarheten kring de flesta Svensson-produkterna är väl lite tveksam, ska du vara utomhus mycket så rekommenderar jag ett par Peltor-kåpor.

Edit: Glömde ju Sennheiser Momentum Wireless 3.
Jag testkörde dessvärre inte dessa längre än en halvtimme men de satt under den korta stunden väldigt bra på mig och jag gillade hur de lät. Ingen test av mikrofon.

Edit: Koss KPH30i verkar väldigt poppis just nu, om du scrollar runt lite bland de senaste sidorna så tror jag du kan finna lite inlägg om dessa (bland annat öronkuddsbyte fast det kanske inte gällde just KPH30i)
De kostar under 500:- och har mikrofon.

Sorry, skulle varit lite tydligare Tack för tipsen också, dock så är jag ute efter in-ear och vill inte ha några byglar över huvudet! Prisklass från 500 och uppåt skulle jag säga, men inte mer än 2000:-. Sen är ju min farhåga att även om jag hittar ett par bra lurar så håller de kanske så länge, då känner jag lite att pengarna är i sjön om jag ska behöva köpa nya vartannat år.

Har aldrig kunnat haft Apples vanliga lurar då jag har väldigt trånga hörselgångar, just därför som jag gillat in-ear då de format sig och skapat fantastiskt ljud.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2