Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

En sak som PN vägrar svara på själva är varför paket går via utlandet.
Kan beställa saker från Malmö och Göteborg som exempel.
Paketen skickas hej vilt via Finland och Danmark.
Malmö-Hässleholm, en sträcka på 90km (skickas vanligtvis direkt eller via Växjö) men nej, via Finland är snabbt och miljövänligt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Det är inte så att firmorna du beställer ifrån har kontor på ett ställe och lager på ett annat?

Permalänk
Medlem

@Hubertus: I appen så är första oftast "Upphämtat - Malmö/Göteborg" och sedan 1-2 centraler i Sverige, sedan Finland och tillbaks.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Hubertus: I appen så är första oftast "Upphämtat - Malmö/Göteborg" och sedan 1-2 centraler i Sverige, sedan Finland och tillbaks.

Jag skulle inte förvånas om det på nåt sätt handlar om inkompetens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Snarare inte ett ända. Det är inte en paketterminal, utan ett lager för lagerhållning åt företag.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av icx12:

Snarare inte ett ända. Det är inte en paketterminal, utan ett lager för lagerhållning åt företag.

@icx12

Japp, paket som ligger till företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det här rör sig om ett 3PL lager som Postnord har för att kunna lagerhålla varor åt företag dvs tredjepartslogistik. Inte en postterminal med paket. Hyllorna som rasade innehöll läsk och energidrycker på 24 packs flak. Måste ha sprutat rätt ordentligt, energidryckerna levde upp till sitt namn för en gångs skull!

Vanligaste orsaken till sådana här olyckor brukar vara stressade truckförare som kör in med gafflarna och orsakar ras på en hylla som i sin tur orsakar ras på intilliggande hyllor.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

Tur att ingen människa skadades, man känner sig inte så kaxig längre när man står under dem och det börjar regna 4" stålbalkar från 6-7 meters höjd mot skallen tvivlar på att hjälmen stoppar det... Tro mig, jag vet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Varubrev 1:a-klass från Webbhallen (Rosersberg BT) tar 4 dagar upp till Umeå innan de finns i min brevlåda, hade de varit på den statliga tiden hade jag haft breven inom ett dygn.

Handlade ofta från Discshop och dom hade alltid som standard att beställde du före 14.00 så hade du filmerna dagen efter i brevlådan och de funkade alltid på den tiden posten var statlig men när de blev ändrat så tog de helt plötsligt 2 dagar och nu idag vet jag inte vilken tid de tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Varubrev 1:a-klass från Webbhallen (Rosersberg BT) tar 4 dagar upp till Umeå innan de finns i min brevlåda, hade de varit på den statliga tiden hade jag haft breven inom ett dygn.

Handlade ofta från Discshop och dom hade alltid som standard att beställde du före 14.00 så hade du filmerna dagen efter i brevlådan och de funkade alltid på den tiden posten var statlig men när de blev ändrat så tog de helt plötsligt 2 dagar och nu idag vet jag inte vilken tid de tar.

Intressant, går oftast på en dag upp till Kalix. Har ofta beställt något på morgonen från komplett/webhallen osv och haft det på eftermiddagen nästa dag.

Posten är förövrigt fortfarande statlig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vanligaste orsaken till sådana här olyckor brukar vara stressade truckförare som kör in med gafflarna och orsakar ras på en hylla som i sin tur orsakar ras på intilliggande hyllor.

Offtopic, men någon måste försvara truckförarna!

Den vanligaste orsaken är troligen att arbetsgivaren i strävan efter att packa så många pallar per kvadratmeter som möjligt plockar in någon logistikkonsult som tvärt emot vad truckförarna säger är lämpligt väljer att sätta pallställen alldeles för tight. Sedan gör man missräkningen att truckförarna kan köra ett 12h nattskift med 100% bibehållen precision, även som nybörjare och samtidigt jämföras med veteranerna i plockade ton.
Vem får skulden när olyckan är framme, chefen eller konsulten? Truckföraren givetvis, vilken klant.

Jag skulle för allt i världen inte vilja byta med lastmaskinsförarna på jobbet. Det måste gå undan, de ser dåligt för skopan, de måste vara beredda på illitterata självmordspiloter överallt runt maskinen hela tiden och samtidigt ha en viss precision. Och då lassar de bränsle till kraftverkspannor på ett värmeverk. Jag vill inte ens veta hur maskinförare på ett vägbygge har det, eller snöröjare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Intressant, går oftast på en dag upp till Kalix. Har ofta beställt något på morgonen från komplett/webhallen osv och haft det på eftermiddagen nästa dag.

Posten är förövrigt fortfarande statlig.

Ja efter en av de ganska märkliga affärer Maud Olofsson gjorde s äger Sverige 60 % men har bara 50 % av rösterna i bolaget, danskarna gjorde en bra affär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack gud för DHL Express, mitt paket skickades från Holland i fredags eftermiddag och har idag, förmiddag måndag efter helg anlänt till sitt utlämningsställe i djupaste Dalarna

Denna kontrast visar tyvärr endast hur stora brister Postnord har, när DHL lyckas bättre över nationsgränser.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Bara jag som är nöjd med posten, 20+ paket detta år med Post Nord och samtliga har fungerar bra tyckte jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Bara jag som är nöjd med posten, 20+ paket detta år med Post Nord och samtliga har fungerar bra tyckte jag.

samma här.. postat och fått 100 tal paket genom åren och det har funkar smärtfritt,, dock är det enorma mängder paket, och dom som blir sena eller skadade.. Dom skrivs ju här.. inte alla som är nöjda.

sen har dom ju överlägset bästa appen, bra information mm.

Permalänk
Medlem

@Aeig: Och jag kan visa på otaliga exempel där DHL har gjort bort sig och levererat sent. Bland annat en kompis som beställde fälgar till bilen från Tyskland. Tog 2 veckor för DHL att lyckas med leveransen. Och då är det från Göteborg till Lidköping i Sverige som det var så svårt att få till det för företaget. De tappade bland annat bort fälgarna 3 ggr. Bra jobbat DHL kan man säga då. Så enstaka anekdoter säger inte ett skit. Ja, postnord är långt ifrån perfekta. Men med tanke på de miljarder? paket som levereras så är det inte riktigt så illa som en del vill få det till. Och de andra bolagen har mycket troligen liknande problem med sina leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Bara jag som är nöjd med posten, 20+ paket detta år med Post Nord och samtliga har fungerar bra tyckte jag.

Alltid funkat bra hos mig också. Enda är väll om utlands-avgiften ska betalas, då tar det ekstra tid.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Alltid funkat bra hos mig också. Enda är väll om utlands-avgiften ska betalas, då tar det ekstra tid.

Tror dock att det beror på att den skall deklareras, åtminstone har den kommit tillsammans med eventuell moms, mm de få gånger jag beställt från Kina efter att den infördes, så tippar på att alla måste gå igenom en snabbkoll på något sätt.

Edit, har dock bara beställt från Kina och Japan i "modern tid" utanför EU eller motsvarande avtal, från öst brukar jag beställa via Ukraina om det går, det har i allafall fungerat de gånger jag behövt göra det, bara paketet registreras där först.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tack gud för DHL Express, mitt paket skickades från Holland i fredags eftermiddag och har idag, förmiddag måndag efter helg anlänt till sitt utlämningsställe i djupaste Dalarna

Denna kontrast visar tyvärr endast hur stora brister Postnord har, när DHL lyckas bättre över nationsgränser.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv köpt en hel del via dhl och mycket av det har gått sönder under frakten medans postnord alltid funkat utan problem.

Beställer aldrig med dhl när dem har sönder paket, struntar i att lämna paketen till dörren utan säger att man inte var hemma när man suttit och väntat på paketen. Dhl är lika mycket skit företag som postnord är och kan tänka mig att övriga eu har detta problemet med så som Usa har, skit kul att kolla klipp när dem kastar in paketen på tomtarna och folket går ut och skäller ut personen som leverar paketen 😜

Permalänk
Avstängd

En gång i år har DHL faktiskt haft sönder ett paket för mig, dock klarade sig innehållet men papplådan var rejält krossad och sönderriven. (antagligen fastnat i någonting eller så...)
De har nästan aldrig lämnat någonting till min dörr detta år vad jag vet, i allafall inga lättare saker.
Annars har alla paket med DHL (kanske något tjugotal paket sammanlagt av varierande storlek (verktyg, byggdetaljer, mm brukar gå genom dem hit samt om man köpt någonting själv på Tyska Ebay eller liknande tex) klarat sig detta år för mig.

Post nord har lämnat enstaka gånger till dörren, men kan ju delvis ha berott på att jag inte varit anträffbar fysiskt vid några tillfällen.
De kommer på väldigt underliga tider hit, men det har troligen att göra med hur utkörnings schemat ser ut för själva området skulle jag tro, att man behöver ta det i kronologisk ordning för att det skall stämma med hur postbilen går.
Det kan ju ha hänt DHLs utkörning också, jag vet inte...

(Många paket går ju dock direkt till utlämnings stället om tjänsten att de skall till min dörr inte är beställd av den som skickar, jag väljer alltid billig frakt så jag tror att det mesta för båda fraktbolagen har varit ganska korrekt trots allt)

Post Nords paket har varit hela samtliga gånger, även brev och annat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nordposten har skött sig väldigt bra. Alla mina klappar kom fram i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Kul att så många är nöjda med postmord. Själv är man trött på å få vänta en månad på varje försändelse från USA. I år har det varit värre än nånsin och dessutom dyrare än något annat år innan. Lär bara bli värre 2020.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohnmat:

Kul att så många är nöjda med postmord. Själv är man trött på å få vänta en månad på varje försändelse från USA. I år har det varit värre än nånsin och dessutom dyrare än något annat år innan. Lär bara bli värre 2020.

Beror inte det delvis på väntetid hos tullen?

Jag har i år beställt två gånger från USA (bägge gånger med flygfrakt och en person där som meddelade mig exakt datum när han skickade försändelsen utöver destinationstracking inrikes i USA) och det verkar som att det alltid deklareras, eller kontrolleras, även om man betalat in tull och moms, vad jag förstått, med reservation för att jag kanske har fel här, så är förklaringen väntetid hos tullverket då man där har ett begränsat antal behöriga anställda som har möjlighet att utföra den formella kontrollen.

Jag vet inte om andra fraktbolag har andra rutiner.

(USPS kan vara segt som tusan ibland däremot, jag vet inte exakt varför... men kan ju vara både helger och väldigt långa avstånd man inte tänker på här, synkronisering av när man kan skicka postkontainrar för avgång, osv tippar jag på.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom har blivit bättre i år,snabb frakt inom Sverige och appen går från klarhet till klarhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Intressant, går oftast på en dag upp till Kalix. Har ofta beställt något på morgonen från komplett/webhallen osv och haft det på eftermiddagen nästa dag.

Posten är förövrigt fortfarande statlig.

Här i Umeå har de blivit betydligt sämre, speciellt under hösten i år, dom söker konstant folk via Arbetsförmedlingen, är ute annonser hela tiden, posten delades ut runt 11 tiden förut, nu får man vara glad om posten kommer före 16 tiden, helt sjukt, man bor i centrala Umeå och dom kan inte dela ut posten förän i slutet på dagen, för övrigt har i stort sett alla leveranser blivit extremt sega här i Umeå, man får lätt vänta minst 4 till 5 dagar oavsätt vad som skickas och de inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Har köp ett flertal gånger från Amazon.de där Postnord fraktat sista delen i Sverige.
Senaste paketet skickades från Amazon.de i fredags kväll och jag hämtade ut det idag.
Har aldrig haft problem med Postnord och jag har köpt grejor från Internet-butiker sedan 1998.
Tycker att Postnord får lite väl mycket skit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av letin:

Har köp ett flertal gånger från Amazon.de där Postnord fraktat sista delen i Sverige.
Senaste paketet skickades från Amazon.de i fredags kväll och jag hämtade ut det idag.
Har aldrig haft problem med Postnord och jag har köpt grejor från Internet-butiker sedan 1998.
Tycker att Postnord får lite väl mycket skit...

Beror helt klart på var du bor, här i Umeå har jag bott på samma ställe i 18 år och de har som sagt ALDRIG varit så dåligt som nu, ingen post före 16, förut alltid vid 11 tiden och oavsätt varifrån du beställer minst 4 dagars leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Här i Umeå har de blivit betydligt sämre, speciellt under hösten i år, dom söker konstant folk via Arbetsförmedlingen, är ute annonser hela tiden, posten delades ut runt 11 tiden förut, nu får man vara glad om posten kommer före 16 tiden, helt sjukt, man bor i centrala Umeå och dom kan inte dela ut posten förän i slutet på dagen, för övrigt har i stort sett alla leveranser blivit extremt sega här i Umeå, man får lätt vänta minst 4 till 5 dagar oavsätt vad som skickas och de inom Sverige.

Värt att tänka på att de helt enkelt kan ha ändrat dragningen på rutten förbi dig. Så istället för nära början är du nu på slutet.

Resten är ju dock väldigt konstigt. Men posten gör nedskärningar. Många ställen får bara post tre dagar i veckan nu.
Finns dock konkurrenter som kör ut 6 dagar i veckan så kanske dags att sluta använda posten om man inte är nöjd

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Värt att tänka på att de helt enkelt kan ha ändrat dragningen på rutten förbi dig. Så istället för nära början är du nu på slutet.

Resten är ju dock väldigt konstigt. Men posten gör nedskärningar. Många ställen får bara post tre dagar i veckan nu.
Finns dock konkurrenter som kör ut 6 dagar i veckan så kanske dags att sluta använda posten om man inte är nöjd

Knappast här i Umeå, snarare brist på folk, är ute annonser på platsbanken konstant, senaste året har dom sökt folk hela tiden.