Lämplig NUC till Z-wavesticka och home_assistant

Permalänk

Lämplig NUC till Z-wavesticka och home_assistant

hej,
Någon som kan tipsa om en bra NUC till HA?
Vill gärna hålla priset i shack..
Kikat på dessa - vilken är att föredra?
Finns det andra alternativ?

Intel NUC NUC7PJYH 2200
Intel Pentium Silver J5005 / 1.5 GHz (2.8 GHz) (Fyrkärnig)

Intel NUC NUC7CJYH – 1550
Intel Celeron J4005 / 2 GHz (2.7 GHz) (Dubbelkärnig)

Intel NUC NUC6CAYH -1550
Intel Celeron J3455 / 1.5 GHz (2.3 GHz) (Quad-Core)

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

J4005 räcker garanterat då Homeassistant kan dras runt på en raspberry. Jag hade kört det billigaste alternativet, alla är ju snabbare än en rpi.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

Hej och tack.
Jag kör på en Rpi nu och det fungerar men tänkte att en NUC är mer stabil plus att jag använder Razberry-kort nu och tänkte gå över på en Aeotec-sticka.. men det kanske är meningslösa pengar..
Har haft en del strul att få Rpi att snurra med SSD-disk och ibland surar den vid om-boot och då måste jag dra strömkabeln.. det suger lite..
Blir ett z-wave nätverk förvirrat om man kör med två kontrollers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

J4005 räcker garanterat då Homeassistant kan dras runt på en raspberry. Jag hade kört det billigaste alternativet, alla är ju snabbare än en rpi.

Skulle också köra på det billigaste då det inte krävs mycket för att köra HA.

Skrivet av turbo_500:

Hej och tack.
Jag kör på en Rpi nu och det fungerar men tänkte att en NUC är mer stabil plus att jag använder Razberry-kort nu och tänkte gå över på en Aeotec-sticka.. men det kanske är meningslösa pengar..
Har haft en del strul att få Rpi att snurra med SSD-disk och ibland surar den vid om-boot och då måste jag dra strömkabeln.. det suger lite..
Blir ett z-wave nätverk förvirrat om man kör med två kontrollers?

Hur länge har du kört med din nuvarande installation av HA?
Hade en ganska instabil installation förut men gjorde en nyinstallation och satte upp allt på nytt och då blev det betydligt stabilare.

Tror att det kan vara smart att undvika två controllers för z-wave. I och med att dem skapar ett mesh-nätverk så borde det inte behövas.

Permalänk
Medlem

En RPi 4 borde räcka völdigt långt om det bara är Home Assistant som ska köras. Jag har en hel del prylar i mitt system som körs på en RPi 3 och det rullar på väldigt fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H