Fråga ang uppgradering till AMD TH Gen2 och kylning.

Permalänk
Medlem

Fråga ang uppgradering till AMD TH Gen2 och kylning.

Hej!

Tänkte uppgradera min AMD TR CPU till en Gen2 innan dem försvinner hade varit nice med en Gen3 när den kommer, men jag tror inte mitt moderkort kommer klara av Gen3, å jag har ingen lust att vänta för att upptäcka att jag behöver nytt mammakort om jag skall köra Gen3, å sen är alla Gen2:or borta från marknaden

Då lärde jag mig / upptäckte jag att Gen2 har fetare luftkylnings krav på 250w, så min nuvarande Noctua kommer inte orka med en Gen2 CPU.
https://www.inet.se/produkt/5320883/be-quiet-dark-rock-pro-tr...

å så fick jag för mig att jag kanske skulle köra vatten den här gången, har inte kört vatten sen 2003

Men, jag gick på kunskapspatrullen nu igen var hittar jag samma eller likvärdigt värde på vattenkylningen så jag vet att jag har kylning så de räcker, å gärna mer än om jag skulle köra luftkylt?
https://www.inet.se/produkt/5322496/fractal-design-celsius-s3...

free image hosting reviews

upload from web

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har du inget grafikkort i den loopen kommer en 360 kunna hantera 250W utan härdsmälta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Har du inget grafikkort i den loopen kommer en 360 kunna hantera 250W utan härdsmälta.

nej ingen tanke på att inkludera GPU kylning i vattenlösningen.

gissningsvis, förstår att de inte går att säga säkert, kommer denna vattenkylning kyla bättre än luftkylningen jag länkade i första posten?
Eller kan jag lika gärna köra luftkylt?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

nej ingen tanke på att inkludera GPU kylning i vattenlösningen.

gissningsvis, förstår att de inte går att säga säkert, kommer denna vattenkylning kyla bättre än luftkylningen jag länkade i första posten?
Eller kan jag lika gärna köra luftkylt?

Oj du det törs jag inte svara på, men i mitt fall så kyler jag ett Vega64 och en Ryzen 1700, båda överklockade, med en 360 och det är en riktigt lyckad kombo. Har även en 240 radiator på samma loop men den gör liksom ingen extra nytta då den sitter efter 360:n. Skulle jag ge mig på en gissning så tror jag att vattenkylaren nog gör ett lite bättre jobb, men det är nog inga hästlängder bättre. Det är dock en gissning baserat på ögonmått och broscience så vore jag som du skulle jag inte göra några inköp baserade på enbart den ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.