Vilken av dessa färdiga datorer är mest prisvärd?

Permalänk

Vilken av dessa färdiga datorer är mest prisvärd?

Hej. Är på gång nu att köpa en helt ny dator nu efter att min gamla har gett upp nu efter en massa år. Eftersom jag är totalt handikappad av att bygga datorer så hade jag gärna vilja ha något färdigbyggt och plockat. Så undrar vilken av dessa som är mest prisvärda o så.

https://www.webhallen.com/se/product/292385-Webhallen-Config-...

https://www.webhallen.com/se/product/296458-Webhallen-Config-...

https://www.komplett.se/product/11280/datorer/komplett-pc/kom...

Alternativt om det finns något som är ännu mer prisvärt färdigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Bättre att välja delarna själv.
Webhallen erbjuder montering för 1kr just nu.
Vad har du för budget?
Vad använder du datorn till?

Permalänk

Tyvärr för dyrt för mig, 14k är redan lite i överkant.

Skrivet av SUMITOMO:

Bättre att välja delarna själv.
Webhallen erbjuder montering för 1kr just nu.
Vad har du för budget?
Vad använder du datorn till?

Hade tänkt budget 10-12k. Den ena jag länkade som kostade 14k var lite i överkant för mig, men om den är riktigt prisvärd så hade jag kunnat tänka mig att gå upp till det priset.

Mycket vanligt surfande, se streams etc, samt även kunna spela diverse spel. Men som sagt inom 10-13k ish budget.

Permalänk
Medlem

Bra förslag! Några förslag:
1) kylpasta behövs inte då EVO kommer med förmonterad pasta som funkar toppen (-100kr)
2) För processorn och GPU räcker 550 eller max 650w om han vill OCa lite (antar du inte kommer göra detta) (-300kr)
3) För nära samma peng får man 2070 Super nu så köp absolut inte ett vanligt 2070 då man får 2070 super för 6000-6200kr. Finns även nya 2080 att köpa för 6500 nu så överväg några av dessa val för +15-20% högre prestanda.

EDIT: Såg nya svaret nu. Föreslår då ryzen 3600 cpu och B450 Tomahawk moderkort. Totalt cirka 3300kr istället för närmare 4500 i tidigare förslaget.

För Gpu föreslår jag 2060 eller gärna 2060 Super! Borde vara runt 1500-2000kr billigare

Det bör få ned kostnaden till runt 12-13k istället

Permalänk
Skrivet av lindstroem:

Bra förslag! Några förslag:
1) kylpasta behövs inte då EVO kommer med förmonterad pasta som funkar toppen (-100kr)
2) För processorn och GPU räcker 550 eller max 650w om han vill OCa lite (antar du inte kommer göra detta) (-300kr)
3) För nära samma peng får man 2070 Super nu så köp absolut inte ett vanligt 2070 då man får 2070 super för 6000-6200kr. Finns även nya 2080 att köpa för 6500 nu så överväg några av dessa val för +15-20% högre prestanda.

EDIT: Såg nya svaret nu. Föreslår då ryzen 3600 cpu och B450 Tomahawk moderkort. Totalt cirka 3300kr istället för närmare 4500 i tidigare förslaget.

För Gpu föreslår jag 2060 eller gärna 2060 Super! Borde vara runt 1500-2000kr billigare

Det bör få ned kostnaden till runt 12-13k istället

Tack för förslagen, men jag har verkligen dålig koll. Skulle du kunna hjälpa mig att plocka ihop en varukorg med rätt saker? Om det hamnar i den prisklassen dvs

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Det bästa prisvärdhetsmässigt är att shoppa runt. Då kan du få tag på detta:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Inet)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (799 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (799 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
Summa: 10 324 kr

Du får även komplettera med Windows för att få ett komplett bygge.

Om du vill ha grejerna färdigmonterade och inte bygga själv och shoppa runt hos olika butiker, kan du köpa nästan alla komponenterna hos Webhallen istället, förutom grafikkortet. Webhallen har kampanj på 1 kr för montering, men du får tyvärr välja ett annat grafikkort. Webhallen har ett Vega 56 för 3290 men det är tyvärr med blowerkylare. Du kan även välja något bra GTX 1660 Ti eller RTX 2060 beroende på behov/budget som ersättare.

Oavsett får du ett betydligt bättre bygge för priset än något av dina färdigbyggen. Reservation dock för att Ryzen 3000-serien är helt ny och har en del barnsjukdomar, något som sannolikt löser sig relativt snart, men om du har låg tolerans för initialt strul kan det vara smartare att välja en annan CPU eller vänta.

Permalänk
Medlem

Här ett förslag. Windows kan man fixa för ~300kr på nätet.

Tror det är bäst valuta för pengarna. Solid bas man kan bygga vidare på. Svagaste länken är grafikkortet men det ligger mellan GTX 1660 Ti och RTX 2060 i prestanda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12655696

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Här ett förslag. Windows kan man fixa för ~300kr på nätet.

Tror det är bäst valuta för pengarna. Solid bas man kan bygga vidare på. Svagaste länken är grafikkortet men det ligger mellan GTX 1660 Ti och RTX 2060 i prestanda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12655696https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12655696

Tycker jag ser toppen ut! Skulle dock föreslå att betala ~500kr till för 1TB 660p SSD istället för 512mb. Givet att man inte bör fylla den mer än till runt 75% för bibehållen prestanda så har du en bra hårddisk som du inte behöver hålla på att hushålla allt för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Tycker jag ser toppen ut! Skulle dock föreslå att betala ~500kr till för 1TB 660p SSD istället för 512mb. Givet att man inte bör fylla den mer än till runt 75% för bibehållen prestanda så har du en bra hårddisk som du inte behöver hålla på att hushålla allt för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer på större disk om man kan sträcka budgeten. Har själv 750gb i SSD diskar och måste konstant installera och avinstallera för att få plats. 1TB är nog minimum man bör ha idag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Här ett förslag. Windows kan man fixa för ~300kr på nätet.

Tror det är bäst valuta för pengarna. Solid bas man kan bygga vidare på. Svagaste länken är grafikkortet men det ligger mellan GTX 1660 Ti och RTX 2060 i prestanda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12655696https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12655696

Ser lockande ut det där! Men när jag provade processorn till det moderkortet i Datorbyggar-funktionen på inet så säger den "Moderkortets generation matchar inte processorns"

En annan fråga jag undrar. Behöver man inte köpa till någon cpu-kylning, eller följer det med när man köper Ryzen 3600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillster:

Ser lockande ut det där! Men när jag provade processorn till det moderkortet i Datorbyggar-funktionen på inet så säger den "Moderkortets generation matchar inte processorns"

En annan fråga jag undrar. Behöver man inte köpa till någon cpu-kylning, eller följer det med när man köper Ryzen 3600?

Du lyfter en bra poäng. Man ska ha kompabilitet om BIOS uppdateras. Osäker om Inet gör det. Bästa är att fråga dom imorgon via chat eller telefon.

3600/3600x har en kylare som är bra inkluderat.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Du lyfter en bra poäng. Man ska ha kompabilitet om BIOS uppdateras. Osäker om Inet gör det. Bästa är att fråga dom imorgon via chat eller telefon.

3600/3600x har en kylare som är bra inkluderat.

Tack för snabbt svar. Men är detta något jag bör oroa mig över, eller kommer det att funka?

Permalänk
Medlem

@krillster: När du väljer montering kommer de uppdatera BIOS.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

@krillster: När du väljer montering kommer de uppdatera BIOS.

Okej, tack!

Permalänk
Medlem

@krillster:

Permalänk
Medlem

Hade också helst tagit 3600 men den finns inte i lager någonstans. Dom delar jag byggde med så fanns allt i lager. Men 2070 vore kul att kunna klämma in :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Efter att ha googlat lite så verkar det som att många har problem med sina B450 moderkort till Ryzen 3000 serien. Finns det något billigare x570 moderkort som är värt att köpa istället, så man slipper eventuella problem?

Vad tror ni om något sånt här?

https://www.webhallen.com/cart/302709,225255,292375,236123,28...

Permalänk
Medlem

Sett till att webhallen monterar/säkerställer drift skulle jag nog ändå förespråka en B450 och spendera de extra 1000kr på bättre grafikkort (så jag planerar att göra). Eventuellt strul ska ju gå att lösa och det är begränsade fördelar med nya moderkortet för dig, särskilt givet budget. Zen 2 serien är ju nu så lite teething får man räkna med men ska inte vara något som kvarstår. Men såklart en avvägning som du får göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lindstroem:

Sett till att webhallen monterar/säkerställer drift skulle jag nog ändå förespråka en B450 och spendera de extra 1000kr på bättre grafikkort (så jag planerar att göra). Eventuellt strul ska ju gå att lösa och det är begränsade fördelar med nya moderkortet för dig, särskilt givet budget. Zen 2 serien är ju nu så lite teething får man räkna med men ska inte vara något som kvarstår. Men såklart en avvägning som du får göra

Skickades från m.sweclockers.com

Tog och slängde iväg ett mail till webhallen för o se om de uppdaterar bios.

Efter att ha kikat lite benchmarks på RTX 2060 Super och vanliga RTX 2070, så verkar det som att de presterar liknande, bara att 2060 Super är billigare. Någon som har mer inblick i detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillster:

Tog och slängde iväg ett mail till webhallen för o se om de uppdaterar bios.

Efter att ha kikat lite benchmarks på RTX 2060 Super och vanliga RTX 2070, så verkar det som att de presterar liknande, bara att 2060 Super är billigare. Någon som har mer inblick i detta?

Det är korrekt uppfattat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lindstroem:

Det är korrekt uppfattat

Skickades från m.sweclockers.com

Låter kanon det. Då känns 2060 Super given för mig.

Åsikt om denna?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej!

Det bästa prisvärdhetsmässigt är att shoppa runt. Då kan du få tag på detta:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Inet)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (799 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (799 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
Summa: 10 324 kr

Du får även komplettera med Windows för att få ett komplett bygge.

Om du vill ha grejerna färdigmonterade och inte bygga själv och shoppa runt hos olika butiker, kan du köpa nästan alla komponenterna hos Webhallen istället, förutom grafikkortet. Webhallen har kampanj på 1 kr för montering, men du får tyvärr välja ett annat grafikkort. Webhallen har ett Vega 56 för 3290 men det är tyvärr med blowerkylare. Du kan även välja något bra GTX 1660 Ti eller RTX 2060 beroende på behov/budget som ersättare.

Oavsett får du ett betydligt bättre bygge för priset än något av dina färdigbyggen. Reservation dock för att Ryzen 3000-serien är helt ny och har en del barnsjukdomar, något som sannolikt löser sig relativt snart, men om du har låg tolerans för initialt strul kan det vara smartare att välja en annan CPU eller vänta.

Varför inte köra på 3200mhz minnen istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harmonica22:

Varför inte köra på 3200mhz minnen istället?

Skickades från m.sweclockers.com

För att 3200 MHz minnen kostar 400 kr extra utan att ge en prestandaökning som motiverar vad det kostar jämfört med 3000 MHz, särskilt inte med ett kort i klass med Vega 56. Det är inte för att 3200 MHz är så dyrt, det är för att dessa 3000 MHz-minnen är så billiga att det är svårt att avstå.

För 400 kr kommer man halvvägs till ett snabbare grafikkort, som är ett klart bättre ställe att lägga pengarna på. Eller varför inte ett nytt spel, mer lagring, en bra mus, etc.

Edit: Nu kollade jag igen, som Webhallen ser ut nu så kan du köpa 3200 MHz-minne för 969 kr, så var inte fallet när jag byggde kundvagnen, då var det runt 1100 kr. 170 kr extra kanske är värt att lägga på lite snabbare minne...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

För att 3200 MHz minnen kostar 400 kr extra utan att ge en prestandaökning som motiverar vad det kostar jämfört med 3000 MHz, särskilt inte med ett kort i klass med Vega 56. Det är inte för att 3200 MHz är så dyrt, det är för att dessa 3000 MHz-minnen är så billiga att det är svårt att avstå.

För 400 kr kommer man halvvägs till ett snabbare grafikkort, som är ett klart bättre ställe att lägga pengarna på. Eller varför inte ett nytt spel, mer lagring, en bra mus, etc.

Edit: Nu kollade jag igen, som Webhallen ser ut nu så kan du köpa 3200 MHz-minne för 969 kr, så var inte fallet när jag byggde kundvagnen, då var det runt 1100 kr. 170 kr extra kanske är värt att lägga på lite snabbare minne...

Såg någon video där 3200mhz presenterar en bra bit bättre än 3000mhz vilket fick mig att verkligen gå 3200mhz minst. Men vid närmare efterforskning så är dem väldigt nära varandra. Hur kommer det sig att dem är såpass mycket billigare än många övriga 3000mhz minnen? Dem har ju 15c vilket är snabbare än 16c. Vanligtvis är jag lite misstänksam när något verkar för bra för att vara sant.
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...