AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Oj det var hårda ord och inga visor.

Nu menade jag kanske inte det på det viset...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

antar att säljstart är klockan 15 då?
inga nätbutiker jag kollar i, varken svenska eller utländska har fått in processorerna på sin sida ännu.
Asus har fortfarande ett gammalt bios uppe.

Önskar man kunde ge AMD en tumme ner i hur de har hanterat det här.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

antar att säljstart är klockan 15 då?
inga nätbutiker jag kollar i, varken svenska eller utländska har fått in processorerna på sin sida ännu.
Asus har fortfarande ett gammalt bios uppe.

Önskar man kunde ge AMD en tumme ner i hur de har hanterat det här.

Du får väl gå till butikerna vid 15 då helt enkelt? Vad klagar du för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Du får väl gå till butikerna vid 15 då helt enkelt? Vad klagar du för?

Skickades från m.sweclockers.com

1. Jag har ingen aning om butiken ens har några till salu.
2. Har ingen aning om pris.
3. Jag tänker inte gå 14mil. Inte alla av oss som bor i en stad med komplett, netonnet, inet etc.
4. Butikerna kanske säljer tidigare och när jag är där 15 så finns ingen kvar.
5. Och om jag får tag på en så går den inte använda (fullt ut) ändå för Asus har ibte fått släppa bios så hastigheten på minnet blir fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

7/7, så vilka shoppar kan man ta hem grejerna på. Hittar ingen shop med 3700x i lager (inte ens Amazon).
Eller är jag för tidigt ute på dagen bara

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tydligen har de redan börjat säljas i brasilien, både 3800x och 3900x är dock slutsålda direkt. (eller om de ens fanns i lager från början, det framgår inte)

https://www.pichau.com.br/hardware/processadores?marcas=116

https://www.terabyteshop.com.br/hardware/processadores/amd-ry...

valutan är ungefär 1braziliansk krona = 2.47 svenska. så priserna stämmer överrens med de man fick fram på kompletts sida någorlunda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tidig review, ta det med en nypa salt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tydligen har de redan börjat säljas i brasilien, både 3800x och 3900x är dock slutsålda direkt. (eller om de ens fanns i lager från början, det framgår inte)

https://www.pichau.com.br/hardware/processadores?marcas=116

https://www.terabyteshop.com.br/hardware/processadores/amd-ry...

valutan är ungefär 1braziliansk krona = 2.47 svenska. så priserna stämmer överrens med de man fick fram på kompletts sida någorlunda.

skulle inte läsa för mycket i brazilianska priser. ps4:an kosta över 900$ där. så var försiktigt med att dessa priser ska på något sätt bekräfta våra priser.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

skulle inte läsa för mycket i brazilianska priser. ps4:an kosta över 900$ där. så var försiktigt med att dessa priser ska på något sätt bekräfta våra priser.

Såsom jag har förstått det, så är det för att de har en importskatt på över 70% på tvspel.

3600 spöade (sett till priset) i7 8700k fint i den där youtube-recensionen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Här har vi ett test av 3700x och 3900x som togs ner från en Tysk sida. Stämmer allt så ser de väldigt bra ut tycker jag. Tycker dock det är synd att man inte använder snabbare minne vid testerna då Ryzen är kända för att vara väldigt kräsna.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

7/7, så vilka shoppar kan man ta hem grejerna på. Hittar ingen shop med 3700x i lager (inte ens Amazon).
Eller är jag för tidigt ute på dagen bara

För tidigit ute. Komplett kommer nästan säkert ha någon tillgång på dagen iaf.

Permalänk
Medlem

Det har nämnts över 10 ggr bara på de senaste sidorna att NDA lyfts kl 15.00 svensk tid. Ingenting lär hända innan dess.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Här har vi ett test av 3700x och 3900x som togs ner från en Tysk sida. Stämmer allt så ser de väldigt bra ut tycker jag. Tycker dock det är synd att man inte använder snabbare minne vid testerna då Ryzen är kända för att vara väldigt kräsna.

Är testerna på äldre moderkort utan BIOS 1.03ab + chipset drivers Windows 10 (19.03) som finns till X570.

Så kommer resultaten vara riktigt felvisande.

Folk säger.15.00 på nätbutiker och recensioner minst 50 ggr och ingen lyssnar.

Hoppet är sista som överger människan.

Tycker ändå detta är bra för då hinner man göra en korrekt bedömning innan köp och så slipper butikerna massa återköp pga av impulsköp.

Dessutom så har äldre moderkort i B450,X470 ej fått dom nya Bios och chipset driver uppdatering ännu så minnet går ej i rätt hastighet och musen krånglar enligt folk som testat.

Men förstår om X570 fick dessa för 36 timmar sedan så har dom ej hunnit med

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Några timmar kvar nu till 15:00! En otroligt spännande dag!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Några timmar kvar nu till 15:00! En otroligt spännande dag!

På Amds hemsida kl 15. " You just got pranked" 😉

Nädå, mycket spännande detta.

Permalänk
Medlem

Måste ändå ge AMD det, hypen är total, inte sett något liknade sedan Apple skulle släppa Iphone 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tycker ändå detta är bra för då hinner man göra en korrekt bedömning innan köp och så slipper butikerna massa återköp pga av impulsköp

Är inte detta raka motsatsen, eller missförstår jag dig? Om NDA lyfts samtidigt som produktsläpp så kommer alla att göra just det, hänga på låset kl. 15 för att ens ha en chans att komma över ett exemplar för att därefter kolla recensionerna.

Det hade varit bättre att släppa recensionerna åtminstone tidigare samma dag för att man ska ha en ärlig chans att bedöma prestanda, prisvärdhet osv. innan köp. Om man mot förmodan väljer att kika på recensionerna först kan jag nästan garantera att CPUerna är slutsålda när du väl vill beställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Då bär det av, ska köra 3,5 mil (enkel resa) till NetOnNet och hänga på låset, i bästa fall så har dem.. Annars får man helt enkelt bita i det sura äpplet och åka hem igen lets do this!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är inte detta raka motsatsen, eller missförstår jag dig? Om NDA lyfts samtidigt som produktsläpp så kommer alla att göra just det, hänga på låset kl. 15 för att ens ha en chans att komma över ett exemplar för att därefter kolla recensionerna.

Det hade varit bättre att släppa recensionerna åtminstone tidigare samma dag för att man ska ha en ärlig chans att bedöma prestanda, prisvärdhet osv. innan köp. Om man mot förmodan väljer att kika på recensionerna först kan jag nästan garantera att CPUerna är slutsålda när du väl vill beställa.

Skickades från m.sweclockers.com

problemet är att allt rikta sig efter amerikansk tid. tycker också det skulle var bättre att släppa recensioner redan nu innan öppningstiden för butikerna och sen kunna köpa i lugn och rå. men då halka ju amerikanska medier (både skrivna recensioner och YT) efter, och det är väl mest dem som styr i detta fall tidspunkten för sånt här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

problemet är att allt rikta sig efter amerikansk tid. tycker också det skulle var bättre att släppa recensioner redan nu innan öppningstiden för butikerna och sen kunna köpa i lugn och rå. men då halka ju amerikanska medier (både skrivna recensioner och YT) efter, och det är väl mest dem som styr i detta fall tidspunkten för sånt här.

Men vad är anledningen till att man väntar in i det absolut sista innan man släpper restriktionerna? Testerna måste ändå ha gjorts för flera dagar om inte veckor sen så det finns ingen direkt möjlighet att ytterligare förbättra resultaten med hjälp av mjukvara eller liknande.

Ur ett konsumentperspektiv är det här det värsta de kan göra. Vem fan vill inte kunna läsa recensioner om produkter innan köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Du är medveten om att du MÅSTE inte köpa den första som släpps i butiken utan du kan i lugn och ro läsa dina recensioner och köpa t.o.m. 6 månader senare om du vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ågren: Du är medveten om att du MÅSTE inte köpa den första som släpps i butiken utan du kan i lugn och ro läsa dina recensioner och köpa t.o.m. 6 månader senare om du vill?

Jo, men tyvärr brukar tillgången vara väldigt begränsad vid release och det är inte jättekul att sitta med ett halvfärdigt bygge i flera månader i väntan på en specifik komponent, eller hur?

Jag förstår ärligt talat inte vitsen. I bästa fall presterar Zen 2 som vi har förväntat oss eller till och med ännu bättre och folk kommer då att köpa dessa CPUer. I värsta fall serverar de en redig bajsmacka till recension vilket leder till en enorm badwill för företaget då många förmodligen tolkar det som att man försökt att mörka de dåliga resultaten.

Vad har AMD att vinna på att släppa recensionerna idag istället för igår?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ågren: Du är medveten om att du MÅSTE inte köpa den första som släpps i butiken utan du kan i lugn och ro läsa dina recensioner och köpa t.o.m. 6 månader senare om du vill?

Pointing out the obvious :D. Jag personligen kommer nog vänta någon månad. Trots att jag har moderkortet och minnen redo och bara väntar.

Dels vill jag vänta på lite prissänkningar, och dels att alla barnsjukdomar med bios fixas. Samt att ordentligt avväga vilken CPU faktiskt blir bäst och mest prisvärd för mig. Vill även se hur varje CPU i stacken typiskt överklockar, hur mycket minneshastighet har påverkan, osv.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jo, men tyvärr brukar tillgången vara väldigt begränsad vid release och det är inte jättekul att sitta med ett halvfärdigt bygge i flera månader i väntan på en specifik komponent, eller hur?

Jag förstår ärligt talat inte vitsen. I bästa fall presterar Zen 2 som vi har förväntat oss eller till och med ännu bättre och folk kommer då att köpa dessa CPUer. I värsta fall serverar de en redig bajsmacka till recension vilket leder till en enorm badwill för företaget då många förmodligen tolkar det som att man försökt att mörka de dåliga resultaten.

Vad har AMD att vinna på att släppa recensionerna idag istället för igår?

Skickades från m.sweclockers.com

inget. men det är tyvärr så det är. alla gör liknande. Nvidia och Intel med.tycker också det är dumt. men blir svårt att ändra det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@ågren: Du kommer säkert överleva ska du se. Och om du nu inte vill sitta med ett halvfärdigt bygge så börja inte med ditt bygge då innan du lästa recensionerna. Gällande NDA och släpp så har det alltid varit så och det borde folk ha lärt sig nu så klarar man inte av att anpassa sig till det så kanske man inte ska läsa nyhetssidor om just sådant här. Ibland så släpper ett företag på NDA innan produkten går att köpa ibland inte. Bara att anpassa sig efter det. Var ju en som eller t.o.m flera som klagade på att det var ju papperslansering det här så folk får nog ta och lugna ner sig. Det är datorer det här. Ingen cancer-medicin som gör att ni dör om ni inte får tag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det har nämnts över 10 ggr bara på de senaste sidorna att NDA lyfts kl 15.00 svensk tid. Ingenting lär hända innan dess.

Och när ska vi lämna rummet? Rummen lämnas klockan 3, och väskorna ställs i receptionen. Hejpåre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

1. Jag har ingen aning om butiken ens har några till salu.
2. Har ingen aning om pris.
3. Jag tänker inte gå 14mil. Inte alla av oss som bor i en stad med komplett, netonnet, inet etc.
4. Butikerna kanske säljer tidigare och när jag är där 15 så finns ingen kvar.
5. Och om jag får tag på en så går den inte använda (fullt ut) ändå för Asus har ibte fått släppa bios så hastigheten på minnet blir fel.

3,4 och 5 har inget med AMD att göra. Är ngt under nda till en viss tid så är det de. Bryter butikerna det så kan de bli utan produkter vid nästa lansering. Och ingen tvingar dig att köpa på release dagen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Som det blev som det blev med krånglet med "bios" så är det nog en del som är glada att de får fram tills 15.00 CET idag på sig att köra om en del tester kanske. Mycket möjligt att det är något som AMD är medvetna om. Att det kan komma sena "problem" som dyker upp när testerna görs så att de kan behöva få ut fixar. Och då vill de säkerställa att så många som möjligt ska ha korrekt mjukvara att köra på. Tänk om det vore tvärt om. Testarna kör sina tester som de släpper och så har de haft trasiga bios som ger dåliga värden. Vilket jäkla liv det blir då. Och nej, t.e.x sweclockers är väl inte speciellt pigga på att ändra om i sina artiklar så om de släppte sin test i måndags och sedan kommer den en ny bios på onsdagen tror du verkligen de skulle köra om allt och sedan ändra i den artikeln? För att sedan kanske köra om testerna på fredag en för att sedan ändra om i artikeln på fredagen? Och sedan ändra om i artikeln nu på söndagen igen? Det skulle inte hända.

Permalänk
Medlem

Får se om jag får äta upp mina ord senare, men personligen tror jag INTE på att Ryzen 3000-serien kommer att vara en bristvara. Hela grejen med att dela upp cores och I/O i olika dies på olika noder var just för att öka yielden. Det påstods ju under april månad att dessa 7 nm cores har en yield på 70%, vilket är väldigt bra för en så pass ny teknik.

Vi har inte hört några problem från varken TSMCs eller AMDs sida när det gäller just tillverkningen eller om detta nu kommer att vara en papperslansering utan det är mest tyst före stormen - precis som det brukar vara under perioden av en NDA.

15:00, d.v.s. om knappa 5h 26 min får vi veta hur det står till. Tills dess är det bara att sitta lugnt i båten, fundera på sitt bygge (om man nu planerar att bygga nytt) och njuta av livet!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Låt oss bortse från just detta produktsläpp då och diskutera förfarandet ur ett större perspektiv. Varför har detta blivit standarden? Varken kunder eller företagen i fråga har något att vinna på att vänta med recensionerna en extra dag.

Den enda "fördelen" jag kan se för företagens del är om man vet om att man har en kass produkt på händerna och vill få till en kortsiktig försäljningsboost men det lär straffa sig i det långa loppet.

Jag ser helt enkelt bara nackdelar för samtliga inblandade men jag kanske blundar för något uppenbart? Om man släpper recensionerna dagen innan släpp borde det rimligtvis leda till fler potentiella kunder och även nöjdare kunder som inte tvingas köpa grisen i säcken om man inte vill vänta flera veckor eller månader på ett exemplar.

Folk kommer att hänga på låset och köpa produkterna oavsett, enda skillnaden är att de då får möjlighet att göra en rimlig bedömning innan köp och slipper lämna tillbaka en produkt som kanske inte lever upp till förväntningarna så vad är det jag missar?

Är man så orolig för negativa recensioner så gör ju en dag till eller från ingen skillnad för försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz