Alternativ till Aquaero 5 LT för fläktstyrning

Permalänk
Medlem

Alternativ till Aquaero 5 LT för fläktstyrning

Min Aquaero 5 LT har börjat uppföra sig konstigt. Har vid ett par gånger börjat larma för varm elektronik (oklart vilken dock) och dragit upp fläktarna till max. Datorn för ett himla liv och ända sättet att få tyst på den är att stänga av den, en omstart hjälper inte. Då kontrollern är ett par år gammal är det inte omöjligt att den börjar ge upp och jag har börjat leta ersättare.
Idag sitter det 5 fläktar kopplade till två utgångar på kontrollern, en 360-rad med tre fläktar kopplade till ett fläkthuvud och en 240-rad med två fläktar kopplade till ett annat fläkthuvud. Fläktarna är 3-pins-varianter. Dessutom har jag kopplat en vattentempmätare kopplad på en ingång. Har för mig att D5-pumpen är kopplad på moderkortet, men är inte hundra på det i nuläget.
Styr fläktarna med Aquaeros mjukvara (2016 är den versionen jag har), och jag är inte sugen på att betala för en nyare version.

Så nu är frågan: vilka alternativ finns det?
Krav:
* Kunna styra fem 3-pinsfläktar via mjukvara.
* Tillräckligt många utgångar för 5 fläktar, eller tillräckligt med effekt ur utgångarna för att styra upp till 3 fläktar samtidigt.
* Kunna använda sensordata från extern källa (använder idag HwInfo för att hämta tempdata till fläktstyrningen), alternativt ha möjligheten till sensordatainläsning i mjukvaran direkt.

Behöver inte vara display eller ha fysiska knappar, jag vill mjukvarustyra i första hand.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

aquaero 6 LT?
vet inga alternativ direkt som har samma funktionalitet.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

aquaero 6 LT?
vet inga alternativ direkt som har samma funktionalitet.

Tänkte om det fanns ett billigare alternativ. NZXT och Corsair verkar ha i prisklassen <800kr vilket är hälften av vad en aquaero 6 landar på... Vet dock inte om de uppfyller kravlistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen skaffat mig en Corsair Commander Pro och den har all funktionalitet du nämneer. Den har 6 fläktutgångar (med max 2 fläktar per utgång), antigen 4-pin eller 3-pin och det går att styra dem enligt rent RPM-värde eller % i mjukvaran. Den kommer med 4 st 2-pin temperatursensorer, som går att byta ut mot andra vanliga 2-pin temperatursensorer man kan placera var som helst i chassit. Just nu kör jag med "intake", "exhaust", "case ambient" och vattentemperatur som kommer från en "plug"-sensor i en T-splitter nära min pump.

Fläktarna går att styra mot moderkort/processor/GPU-temp eller de separata 2-pin sensorerna. Jag har dock inte hittat något sätt att styra enstaka fläktar för sig (alltså inte alla med en gång), men det är kanske något jag själv missar? Detta stör mig dock inte eftersom jag kontrollerar 6 fläktar på mina radiatorer.

Man kan också välja få en varning om någon temperatur stiger över en vald gräns.

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeoTD:

Jag har nyligen skaffat mig en Corsair Commander Pro och den har all funktionalitet du nämneer. Den har 6 fläktutgångar (med max 2 fläktar per utgång), antigen 4-pin eller 3-pin och det går att styra dem enligt rent RPM-värde eller % i mjukvaran. Den kommer med 4 st 2-pin temperatursensorer, som går att byta ut mot andra vanliga 2-pin temperatursensorer man kan placera var som helst i chassit. Just nu kör jag med "intake", "exhaust", "case ambient" och vattentemperatur som kommer från en "plug"-sensor i en T-splitter nära min pump.

Fläktarna går att styra mot moderkort/processor/GPU-temp eller de separata 2-pin sensorerna. Jag har dock inte hittat något sätt att styra enstaka fläktar för sig (alltså inte alla med en gång), men det är kanske något jag själv missar? Detta stör mig dock inte eftersom jag kontrollerar 6 fläktar på mina radiatorer.

Man kan också välja få en varning om någon temperatur stiger över en vald gräns.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71GWvEA%2BlqL._SL1500_.jpg

Läste lite om den men den verkar ha fått en del kritik för att mjukvaran är ologisk, fast det är aquaero också ibland så man kan säkert klura ut det ändå.
NZXTs mjukvara ser trevligare ut, men jag är osäker på funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster