Aktiv monohögtalare/element för infälld montering.

Permalänk
Medlem

Aktiv monohögtalare/element för infälld montering.

Hej.

Vad jag är ute efter är alltså en infälld aktiv högtalare.
Jag har surfat runt men inte direkt hittat något.
Dess enda syfte är att ljuda ett alarm. Problemet är att systemet som skall larma är en vanlig PC och då endast har lågnivå ut (3,5 mm).
Högtalaren skall monteras infälld i en pulpet.
Den får gärna drivas direkt med USB, 24 VDC eller 230 VAC. Kan fungera med 12 VDC men då får jag hänga dit ett spänningsagg.
Skall man sammanfatta det så vill ja ha en infälld PC-högtalare (mono). =P
Alternativet är ett litet slutsteg och ett element. Vet inte var man kan hitta ett slutsteg på någon enstaka watt?

Vill helst slippa att bygga en rymdraket för att få en lite pissig högtalare att pipa med rimlig ljudnivå (80 dB lr nåt).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

pilla isär första bästa billigaste mobilhögtalaren?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på användningen så endera hade jag köpt en färdig siren (med lagom ljudstyrka, tänk dörrklocka) eller om det måste vara en högtalare så hade jag nog skaffat en bilstereohögtalare och en liten förstärkare typ https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/bygg...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med tanke på användningen så endera hade jag köpt en färdig siren (med lagom ljudstyrka, tänk dörrklocka) eller om det måste vara en högtalare så hade jag nog skaffat en bilstereohögtalare och en liten förstärkare typ https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/bygg...

Tack för svaret. Jag hade glömt bort att jag hade skapat den här tråden. =P
Jag har blivit lite för bekväm med "mina citat"-notisen.

Ja hade detta nu följt riktig industristandard (PLC, digital utgång) och inte varit något PC-baserat skitsystem så hade jag bara smackat dit en:
https://www.se.com/se/sv/product/XB5KSB/ljudenhet-22mm-konsta...

Min lösning blev densamma som ditt andra förslag. Dock en monoförstärkare på 4 W från electrokit, ett pyttelitet element samt en batterieliminator.
Det var panelmontaget som ställde till det vilket i slutändan visade sig vara helt onödigt så jag kunde lika gärna köpt vilken datorhögtalare som helst. -_-

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch