Permalänk
Medlem

Speedtests, hur pålitligt?

Håller på testa min nya fiberlina, 250/100... Får stundtals jättebra värden i sk speedtest. Typ 245/97. Problemet är att det skiljer enormt mycket mellan olika tider och även mellan olika tester. Bredbandskollen är överlägset sämst varje gång, som sämst 30/75. Bäst ligger Speedtest.net mot Tele2-servern i Kista. Kan skilja över 100 mbit/s mellan dessa 2 vid samma tidpunkt. Sen ligger fast.com, meter.net och andra servrar hos speedtest där emellan..
Jag har också möjlighet att mäta mot stadsnätets egna servrar och de ligger väldigt stabilt på strax under vad jag ska ha hela tiden.
Detta leder mig till slutsatsen att det finns kapacitetsproblem hos min leverantörs utrustning efter stadsnätets, eftersom de sämsta resultaten är på kväll/helg. Inte så konstigt eftersom det väl är då de flesta är ute på nätet...
Frågan är hur mycket man ska lita på alla olika tester? Bredbandskollen är väl den mest använda, men visar den verkligen rätt? I så fall måste de andra ha rena glädjemätarna? Speciellt Tele2-servern i Kista som nästan alltid ligger precis i nivå med mätningen mot stadsnätet. Kista ligger 1000 km härifrån så det beror inte på att jag finns fysiskt nära iaf... Vete fan vad man ska tro?
Värt att nämna är kanske att Upploaden ligger bra till varje gång även om Download rasar. så min 250/100 lina kan ibland visa 50/95.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är bra resultat mot stadsnätets egna servrar, mot Speedtest och mot Tele2s mätservrar kan man utesluta kapacitetsbrist sannolikt så långt som mot Tele2s kopplingar mot bredbandskollen.

Tele2 har en ganska strikt peering policy som i princip går ut på att de inte peerar, d.v.s. byter trafik på lika villkor med ... typ någon som de inte tycker är stora nog. De är däremot etablerade mot Netnod som hostar Bredbandskollen men det är mycket möjligt att de inte lägger särskilt stor vikt vid de portarna.

De har två stycken 10Gbps-portar mot Netnod som vid tillfällen ser ut att gå hyffsat fulla(se t.ex. här: https://www.netnod.se/ix-stats/14all_ix-load-public.pl?log=st....

Beroende på hur länkarna till de burkar som har 10GbE-interfacen mot Netnod ser ut, t.ex. om de bara har 10Gbps-bakåt och även bär annan trafik, kan det här mycket väl vara anledningen till de dåliga resultaten.

Det här behöver inte påverka ditt användande, mer än specifikt mot bredbandskollen. Men jag är av en filosofi att peering generellt sett bör vara mer öppen än selektiv, så jag tycker du ändå ska felanmäla till Tele2, även om du inte upplever problem med nedladdningshastigheter i övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag kanske var otydlig, men jag har inte Tele2 som leverantör, jag har Universal. Vad jag menar med Tele2:s server är när jag väljer den servern i speedtest.net. Den ligger alltid i topp av alla servrar/tester jag kör, även om den också dippar vissa tider på dygnet som alla andra. Den är bättre också jämfört med A3:s server i Umeå, som ligger närmast mig och är Universals egna. (Universal = A3).
Jag undrar om jag har dåliga resultat kvällar/helger pga att min ISP har kapacitetsproblem någonstans på min väg ut mot Internet, eller om det är så enkelt att servrarna där speedtesterna körs också får mest trafik de tiderna?
Verkar iaf klarlagt att flaskhalsen inte ligger mellan mig och stadsnätets servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Jag kanske var otydlig, men jag har inte Tele2 som leverantör, jag har Universal. Vad jag menar med Tele2:s server är när jag väljer den servern i speedtest.net. Den ligger alltid i topp av alla servrar/tester jag kör, även om den också dippar vissa tider på dygnet som alla andra. Den är bättre också jämfört med A3:s server i Umeå, som ligger närmast mig och är Universals egna. (Universal = A3).
Jag undrar om jag har dåliga resultat kvällar/helger pga att min ISP har kapacitetsproblem någonstans på min väg ut mot Internet, eller om det är så enkelt att servrarna där speedtesterna körs också får mest trafik de tiderna?
Verkar iaf klarlagt att flaskhalsen inte ligger mellan mig och stadsnätets servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, då blir det lite svårare att lokalisera felet. A3 har ett par 100Gbps-portar mot Netnod, i alla fall i Stockholm.

Som du säger låter det som att det finns kapacitetsproblem någonstans på vägen. Kan du testa mäta mot olika servrar på bredbandskollen de tider du upplever problemet? Det finns under avancerat på bredbandskollen.se för att se om det är någon skillnad? Det kan hjälpa till att lokalisera felet. Men i övrigt är det svårt att säga mycket om vart det uppstår, om det inte är de direkta portarna mot Netnod, utan att ha bättre insyn i deras nätverk.

Däremot verkar A3 inte peera i Luleå eller Sundsvall utan endast i Stockholm och Köpenhamn, så om Bredbandskollen defaultar till någon annan server än Stockholm för dig skulle det potentiellt kunna vara en orsak till sämre resultat där, men då ligger det lite utanför A3s kontroll i sådana fall.

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen defaultar till Sundsvall för mig, men har testat alla alternativ, blir inte bättre för det. Eller iofs, även Bredbandskollen får bättre resultat på tex nätter och mitt på sajten. Men då tex Speedtest.net mot Kista ligger på 245 som bäst så ligger Bredbandskollen på ca 180 som allra bäst Men som sagt ändå ner mot 30 som sämst... är ledig imorrn så ska testa lite mer under dagen och fram mot eftermiddagen sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ztevie: Låter som frågan, "Vilka parametrar är det som påverkar ett "speedtests" resultat?"