Trådlöst nätverk för företagslokal

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk för företagslokal

Tja!

Har fått i uppdrag av min chef att se över hur vi ska får rätt på det trådlösa nätverket i vårt nya kontor. Tänkte att jag kunde kolla en vända på Swec först innan vi tar in en nätverkstekniker.

Jag antar att mesh nätverk inte riktigt håller måttet för företagsbruk (killgissning).
Så det blir kanske ett par AP's från Ubiquiti men vet inte riktigt vilken modell man ska titta på. Sen behöver jag även lite hjälp med att räkna på hur många man kommer att behöva och lite mer exakt var man ska montera upp dem för bäst täckning.

I alla fall kommer vi att ha fiber in i lokalen på 250/250. Denna kommer gå in i en router i rummet märkt "Server rum". Tanken är sen att det ska vara bra wifi uppkoppling i hela lokalen.

Planritning på det nya kontoret.

Tack på förhand!

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Har du någon skala på ritningen? Material i väggarna? Men två tre stycken om man höftar.

Vad är syftet med wifit? Är det affärskritiskt?

Mesh kör du bara om det är krånglig att dra kabel. Men i ett kontor är det ofta undertak och då gör man enkelt det snyggt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du någon skala på ritningen? Material i väggarna? Men två tre stycken om man höftar.

Vad är syftet med wifit? Är det affärskritiskt?

Mesh kör du bara om det är krånglig att dra kabel. Men i ett kontor är det ofta undertak och då gör man enkelt det snyggt

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr ingen skala, men väggarna kommer vara gips/glas.
Som du säger kommer det vara undertak så det blir väldigt lätt att dra kablar. Speciellt då jag tänkte att man kör med POE.

Wifit kommer används först och främst för säljarna, utvecklarna kör trådat. Det som säljarna gör för det mesta är att dema vår webapp över Hangouts, Skype etc. Så stabilt/snabbt wifi är ganska viktigt.

Läste på lite här på kvällen om Ubiquiti Unifi system och tror jag kommit fram till ett bra paket.

Ubiquiti Unifi USG Security Gateway
Ubiquiti UniFi Switch US-24-250W
3x Ubiquiti UniFi AP-AC Pro
Ubiquiti UniFi Cloud Key

Tror att tre AP's ska räcka, men kan ju alltid installera upp en till i efterhand.

Något jag bör tänka på när jag kör Ubiquiti Unifi system och hade det här fungerat?

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Om budget finns skulle jag starkt rekommendera att uppgradera till 'Ubiquiti Unifi USG PRO 4' modellen.
Samt G2 modellen av Cloud Key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erniaa:

Om budget finns skulle jag starkt rekommendera att uppgradera till 'Ubiquiti Unifi USG PRO 4' modellen.
Samt G2 modellen av Cloud Key.

Tack för ditt svar!
Budgeten finns absolut, dock de pengar vi sparar in kan vi lägga på flipperspel eller större ölkyl

Men vad hade jag/vi tjänat på att uppgradera till de sakerna du rekommenderade, om du bara skulle vilja förklara lite kort

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Tyvärr ingen skala, men väggarna kommer vara gips/glas.
Som du säger kommer det vara undertak så det blir väldigt lätt att dra kablar. Speciellt då jag tänkte att man kör med POE.

Wifit kommer används först och främst för säljarna, utvecklarna kör trådat. Det som säljarna gör för det mesta är att dema vår webapp över Hangouts, Skype etc. Så stabilt/snabbt wifi är ganska viktigt.

Läste på lite här på kvällen om Ubiquiti Unifi system och tror jag kommit fram till ett bra paket.

Ubiquiti Unifi USG Security Gateway
Ubiquiti UniFi Switch US-24-250W
3x Ubiquiti UniFi AP-AC Pro
Ubiquiti UniFi Cloud Key

Tror att tre AP's ska räcka, men kan ju alltid installera upp en till i efterhand.

Något jag bör tänka på när jag kör Ubiquiti Unifi system och hade det här fungerat?

Som du säger ser det ut som att tre accesspunkter kommer räcka. Finns ingen som installerar accesspunkter utan POE hoppas jag. Är det driftsäkerhet du är ute efter hade jag gått upp ett steg till HPE (fd. aruba) eller Cisco.

Angående cloud key så har jag läst att kvalitén på minnet i den inte är helt 100% och att de går sönder. Verkar finnas en gen2 nu, så vet inte om den är bättre.

Har du några krav på funktioner i brandväggen? Kommer ni ha servrar på kontoret som man jobbar utifrån mot? Vill ni ha lager7 filtreringar och mer avancerat malwareskydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Tack för ditt svar!
Budgeten finns absolut, dock de pengar vi sparar in kan vi lägga på flipperspel eller större ölkyl

Men vad hade jag/vi tjänat på att uppgradera till de sakerna du rekommenderade, om du bara skulle vilja förklara lite kort

Gen1 varianten av Cloudkey har inget batteri, vilket må tyvärr leda till korrupta databaser vid/om strömbrott.
Samt att gen2 är den nya så att säga, fortsätter supporteras framåt.
Det finns en annan variant av gen2 som har hdd inbyggd, den kommer också med funktionen att husera och driva unifi kameror, den behövs inte.

USG4 är rackmonterad.
USG4 snurrar runt 250mbps med alla finesser på, mot usg3 som går ner på runda 80~

Permalänk

Fyra stycken.
1 i matsal.
1 i lila kontor nedanför matsal.
1 i lila kontor till höger om matsal.
1 i konferensrum eller utanför konferens mot WC.

Önskas skalmått kan detta nog mätas antingen mot RWC-dörr som har standardmått enligt Boverkets krav.

Annars kan man nog gissa att arbetsborden skvallrar om mått. 14x8 = 1.4 meter x 0.8 meter?
Om man nu vil föra in ritningen i program för beräkning.

Mitt förslag med 4 accesspunkter bygger på att även om inte kapaciteten krävs för alla de som sitter vid kontoren kör kabel, så är det 21-22 platser och man kan väl räkna med att personerna har minst en egen Wifi-enhet (telefon etc). Så då är det ju bra att låta dom ansluta så nära som möjligt, så dom inte ligger och slåss mot en AP längre bort och som sälj/demo vill använda.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Som du säger ser det ut som att tre accesspunkter kommer räcka. Finns ingen som installerar accesspunkter utan POE hoppas jag. Är det driftsäkerhet du är ute efter hade jag gått upp ett steg till HPE (fd. aruba)...

Driftsäkerheten är inte jätteviktig. Samt inga direkta krav på brandvägg, kommer inte ha några servrar på kontoret för den delen heller Utan det ska bara vara bra täckning på wifit för alldagligt kontorsarbete.

Skrivet av Erniaa:

Gen1 varianten av Cloudkey har inget batteri, vilket må tyvärr leda till korrupta databaser vid/om strömbrott.
Samt att...

Kanon! Bra info! Kommer satsa på Cloud key gen2 sen ska jag titta vidare på USG4.

Skrivet av Andreas Epradius:

Fyra stycken.
1 i matsal.
1 i lila kontor nedanför matsal.
1 i lila kontor till höger om matsal.
1 i konferensrum eller utanför konferens mot WC.

Önskas skalmått kan detta nog mätas antingen mot RWC-dörr som har standardmått enligt Boverkets krav.
....

Det låter vettigt. I rummet nedanför matsalen kommer vi utvecklare att sitta och vi kommer köra trådat men precis som du sa kommer man ju ha mobila enheter, smart tv's etc. i detta rum. Så lika bra att montera en AP där med

Tack för all hjälp!

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Glöm inte dra ner effekten så mycket som möjligt på varje AP, det ska bara vara lite överlapp. Och du måste också sätta kanalerna manuellt på ett bra sätt.
Kör inte för hög kanalbredd heller, max 40Mhz på 5 Ghz bandet men tänk på kanalbredden när du väljer kanalnummer och placering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Glöm inte dra ner effekten så mycket som möjligt på varje AP, det ska bara vara lite överlapp. Och du måste också sätta kanalerna manuellt på ett bra sätt.
Kör inte för hög kanalbredd heller, max 40Mhz på 5 Ghz bandet men tänk på kanalbredden när du väljer kanalnummer och placering.

Bra info!
När du säger "Och du måste också sätta kanalerna manuellt på ett bra sätt." vad exakt menar du här. Finns det någon regel man ska följa när man tilldelar kanalerna för varje AP?

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Bra info!
När du säger "Och du måste också sätta kanalerna manuellt på ett bra sätt." vad exakt menar du här. Finns det någon regel man ska följa när man tilldelar kanalerna för varje AP?

Det ska vara olika kanaler på alla AP som kan nå varandra. Och man ska inte välja fritt utan följa riktlinjer. Kanalbredden behöver man också ta hänsyn till eftersom större kanalbredd innebär att närliggande kanalnummer överlappar.

Kjell har en bra genomgång:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...