Permalänk
Medlem

Konstigt betende på i5-5675C stock som OC

Hej. jag är ingen superguru när det kommer till överklockning men tänkte att denna gången ska det göras rätt och riktigt men min cpu är extremt konstig det är som om den throttlar även vid stock settings här är lite bilder från occt 1h stress test. bios defult settings stock. om nån vet vad som är fel får ni gärna upplysa mig hade den på 4Ghz med 1,25 vcore den håller hastigheten i 30-40 sec tills den börjar "throttla" vid ca 50c!!!!

köpte cpu på Tradera Tror stock är 3.1 med turbo till 3.6

Här är Frekvensen och usage

frekvnes (notera att den är högre vid idle än vid full load)

usage värt att notera är att den har 1 min slow början och 5 min slow end så inte konstigt att det är lågt i början/slut.

Här är Lite temps:

core #0

core #2

Core #4

core #6

här är Volts

Vcore

VID

Sitter på ett Gigabyte Z97P-D3 (Helt nytt oanvänt sen innan) 16GB ram 2x4 plus en 8 gigs sticka i ordning 4-4-8 på moderkortet med sista slotten tom för tillfället 2X 290x ett asus dcu2 coller och en sapphaire tri-x. Cpu kyls av en CM 120XL kommer ej ihåg exakt modell tror det är seidon sitter iav 2st noctua ipcc 3000 pwm fläktar på

saker jag Tycker är underligt
Core cont går 0,2,4,6 kanske inte är konstigt men har själv alltid sett 0123

"throttlar" vid 50c kanske mobo läser temps fel? alla program jag har visar inte mkt mer än 50 med spikes mot 60c

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Testa bencha i något annat program eller kolla över inställningar. Står ju att testet är bänkat på 8 trådar på första bilden.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Pontooz:

Kört prime95 och cinabench R15 det är samma resultat enligt cpu-z occt är bra med graferna när man ska visa

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Du slår kanske i power limit. Brukar gå att stänga av på de flesta moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83:

Det kan ha vart problemet testade 4ghz på 1.25 igen och höjde power och watt limit verkar funka rätt bra än så länge ska dra en ny 1h test kunde dock inte stänga av dom så hur högt kan man höja dom tror du? Om man maxar dom borde väl fortfarande överhättningskyddet skydda själva cpun? Tsm med min fixerade vcore? Eller kan den ta skada tror du?

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Nioreh83:

Det kan ha vart problemet testade 4ghz på 1.25 igen och höjde power och watt limit verkar funka rätt bra än så länge ska dra en ny 1h test kunde dock inte stänga av dom så hur högt kan man höja dom tror du? Om man maxar dom borde väl fortfarande överhättningskyddet skydda själva cpun? Tsm med min fixerade vcore? Eller kan den ta skada tror du?

Så länge du har koll på temps så sätt på max.
Tänk på att vrm på moderkortet kan begränsa om de blir för varma. Men borde inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB