Permalänk
Medlem

Problem med dålig hastighet på wifi

Hej

Har totalt kört fast med det trådlösa nätverket. Jag har en lägenhet idag på 110m2 en 4a.

Jag har idag en asus router som det trådlösa är avstängt och till detta en strong extender som körs som den trådlösa routern i vardagsrummet.

Detta är det som ger absolut bäst wifi. Dock är det fortfarande inte stabilt. Behöver med jämna mellanrum starta om strongen då hastigheten droppar i alla rum under 20mbits och 5ghz bandet dör stundtals å tar stund att komma åt.

2,4ghz bandet är sjukt slött.

Allra först innan mesh och som jag har det idag (ovan) så körde jag en äldre asus router (7-8år gammal) och strongen som ren wifiextender och det funkade ok. Men var lite instabilt (troligtvis pga av en halvkass router och då strongen som verkar vara instabil)

Fick tips om mesh för någon månad sen och köpte då ett 3-pack asus lyra de runda puckarna (rätt stora inte alls som på bild). Detta skulle vara sjukt bra sas det och fixa problemen. Så la en i kontoret och först en i vardagsrummet vid väggen mot sovrummet (blå prick på bild) och en i köket (gul prick). När jag skulle koppa ihop allt enligt instruktioner så säger den att pucken i vardagsrummet bara har dålig täckning till huvudpucken i kontoret. Likaså när pucken i köket skulle kopplas upp.

Provade ändå att köra igång det hela och det fungerade hjälpligt. Uppdaterade dem fullt ut och de första två dagarna var det rätt ok med asus lyra. Fortfarande inte jättesnabbt fick ut 50-60mbits på min 100 lina jag hade då. Mätte jag med kabel hade jag 120-130 konstant. Men efter de första två dagarna så började hastighet krångla på wifin och även funktioner som att jag kan se vad som var kopplat eller ej försvann. Noterade dock att mina wifihögtalare som alltid är kopplade mot det trådlösa alltid kopplade mot kontorets puck trots att de stog i kök å sovrum och borde haft mkt enklare att koppla mot de andra puckarna.

Kopplade ut asus lyra igen. Nu hade jag dock fått en två år gammal asus router av min polare som jag valde att koppla in i kontoret och sen köra strongen som ren wifiextender och det blev bättre än asus lyra i hastighet (runt 80-90mbit och på ställen som badrumet enligt bild så klarar jag åtminstone att få wifi vilket asus lyra inte kunde fixa). Men jag var fortfarande inte nöjd då det stuntals blev slött och det märks vid streaming av netflix osv.

Fick tips att bahnhof kanske inte alltid är bäst internet och bytte från dem till bredband 2. Dessutom höjde jag mitt abb till 250ner och 100 upp.

I samband med detta valde jag att lägga energi på att koppla upp asus lyra igen. Detta borde ju fungera tyckte polaren som tipsat om lyran. Denna gång satte jag huvudpucken i kontoret som vanligt och sen då en puck i vardagsrummet på samma ställe som röda pricken i bild och sen satte jag en puck i sovrummet grå prick. Denna gång var det utmärkt täckning enligt appen och allt kopplade ihop perfekt. Men fortfarande mäter jag som absolut bäst 80-90 mbits med asus lyra. Återigen tröttnade jag då det inte är snabbt nog och kopplade ur dem.

Nu valde jag att sätta ihop lösningen ni ser på bild och som jag beskrev ovan. Detta är dock som jag skrivit instabilt. Det kan vara sjukt snabbt ena stunden men andra stunden går det ner sig totalt och då ihop med att 5ghz bandet som jag kör allt på stuntals går ner så blir det pannkaka.

vad gör jag? och vad gör jag för fel med asus lyra som gör att dem presterar så dåligt?

Alla gånger nätet varit slött så har alltid kabelmätning visat bra hastighet.

Har telia öppen fiber i lägenheten btw.

Lägger in en bild på hur allt är och hastigheter just nu.

Helst av allt vill jag få igång asus lyra då det var svindyrt och borde vara bäst.

Sen i kontoret har jag ett uttag i väggen som ger internet och sen ett uttag som är vidarekoppling till uttaget i vardagsrummet. Sen då den stationära. Så behöver få 3 uttag i kontoret och en asus lyra har enbart 2. Har försökt köra min asus router som fördelare då med wifi avstängt men det fungerar inte heller.

Ursäkta om det är rörigt. Har försökt vara så tydlig jag kan

Permalänk
Medlem

@dwain: Om man kör extenders utan backhaul får man alltid sämre hastighet, därför är det bättre att köra med AP kopplad med kabel.
Nu har jag för mig att lyra har backhaul, vet dock inte om man måste aktivera detta eller om du ansluter via detta automatiskt.

Tittar man på din skiss borde du få utmärkt täckning med 1 router och max 2 AP.
Har du en kopplingspanel till alla uttagen eller bara en inkommande?
Lite oklart var övriga uttag får sin signal från.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har också för mig att den ska ha backhaul. ingen aning om hur man aktiverar det men misstänker med tanke på den dåliga hastigheten att det inte är igång.

Jag har uttag 1 i kontoret som är bredband in. Sen har jag uttag 2 som är en vidarekoppling till uttaget i vardagsrummet vid den röda pricken. Så måste koppla en kabel från routern eller vad man nu har till det uttaget för att det ska fungera i vardagsrummet.

I vardagsrummet har jag bara ett uttag.

Kör jag enbart asusen som router i kontoret trådlöst så får jag urusel hastighet i vardagsrum, sovrum osv.

Sjukt trixigt att få till det i denna lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

@MacAllan: Jag har också för mig att den ska ha backhaul. ingen aning om hur man aktiverar det men misstänker med tanke på den dåliga hastigheten att det inte är igång.

Jag har uttag 1 i kontoret som är bredband in. Sen har jag uttag 2 som är en vidarekoppling till uttaget i vardagsrummet vid den röda pricken. Så måste koppla en kabel från routern eller vad man nu har till det uttaget för att det ska fungera i vardagsrummet.

I vardagsrummet har jag bara ett uttag.

Kör jag enbart asusen som router i kontoret trådlöst så får jag urusel hastighet i vardagsrum, sovrum osv.

Sjukt trixigt att få till det i denna lägenheten.

Men om du sätter routern i kontoret (wifi på) och sedan kopplar en sladd från router till uttag 2 och vidare till vardagsrum.

I vardagsrum sätter du en AP kopplad till uttaget, så centralt placerad mot hall/sovrum du kan och på med wifi, så borde du få ganska bra teckning i lgh såvida du inte har tjocka betongväggar överallt.

Lyra puckarna skall ju gå att ha som AP också har jag för mig, så du verkar ha alla enheter som behövs för att testa.
Annars funkar det att sätta en annan router som AP också, man får bara se till att koppla och ställa in den rätt.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Hur gör jag då? Kan jag ha samma nätverksnamn eller krockar det?

Vet hur jag fixar en extender trådlöst men har dålig koll på hur jag kopplar en ap så nätverket har samma namn osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

@MacAllan:

Hur gör jag då? Kan jag ha samma nätverksnamn eller krockar det?

Vet hur jag fixar en extender trådlöst men har dålig koll på hur jag kopplar en ap så nätverket har samma namn osv

AP'n kan ha samma SSID som router, då skall enheterna ansluta till den källa som den har bäst mottagning från.
Man kan även sätta olika SSID om man själv vill välja mot vilken ens enhet skall ansluta (AP'n eller routern).

Om du sätter en annan router som AP och den inte har ett speciellt AP läge i sina inställningar så skall du koppla in den i en av LAN portarna (istället för WAN porten) och stänga av DHCP server.
Sen måste du dock ställa in wifi som vanligt och där bör man då ha samma inställningar som på routern med SSID och lösen, kanalerna kan man ha olika så dom inte stör varandra eller så sätter man auto.

Har enheten du sätter som AP ett speciellt AP läge så sätter man det, sen brukar man guidas genom vilka inställningar man behöver göra på AP'n. Om den då skall anslutas via WAN eller LAN port kan variera beroende på märke så det får man kolla upp, jag vet t.ex. att en ASUS router som man sätter i AP läge skall anslutas via WAN porten.

Lyra puckarna tror jag har ett speciellt AP läge i mjukvaran om du använder dom, men det är bara att titta i manualen.

Permalänk
Medlem

@dwain Blev det bättre när du kopplade in Lyran i vardagsrummet med kabel?

Borde skapa ett backhaul-nät mellan kontor och vardagsrum. Frågan är ju hur man löser det med noden i köket.. Du hade inte fler uttag mer än på kontoret och vardagsrummet? //D

Permalänk
Medlem

Hej,

Har lika modell på Router (AC66U) och när jag felsökte varför mitt internet ibland blev segt visar det sig att CPU i routern och RAM går mot 100%.
Kan kanske vara det som spökar i ditt fall?
I mitt fall löste sig problemet när jag drog ner lite på inställningarna i QoS.

Kan även rekommendera att köra "wifi analyzer" för att kolla vilka kanaler som grannarna använder på 2,4Ghz o 5Ghz och sedan ställa fasta kanaler istället för automatiskt. min 100/100 lina ger mig nu 100/100 trådlöst i princip hela lägenheten 5Ghz och 70/70 på 2,4Ghz.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är fel på din strong router. Din Asus router har bara N-stöd, så troligen därför du är missnöjd med den.

Du borde kunna köra lyra med en befintlig router som accesspunkter. Så din Asus router utan wifi + lyran som du kör med kabel bort till tv:n. Och den tredje i köket trådlöst

Skickades från m.sweclockers.com