Permalänk

varierande prestanda!

Hej!
Jag har ett problem med min stationära PC som hängt med typ sen jag köpte den för ett antal år sedan.
Problemet är att datorn verkar ha sporadiskt med prestanda efter olika omstarter. Tex jag kan ena gången spela flera spel på runt 60 fps och sedan efter en omstart så går spelet, på samma settings, på runt 30 fps och vice versa (obs med eller utan v-sync).
Tydligast är det när jag har grafikkortet kopplat till Tvn då det medföljer ett konstant knastrigt laggigt ljud. Om jag startar om datorn 1 till 4 ggr försvinner knastret och datorn går snabbare. Så jag måste alltså starta om datorn om och om igen tills jag får en "bra" boot så jag kan spela spel.

Jag har provat att köpa nytt grafikkort, men det har inte hjälpt.
Vad kan det bero på?

mina specs
Intel i5-4670K 3.40ghz (~4 ghz)
8gb ram
Gtx 1070 Ti 8gb

Permalänk
Medlem

Starta GPU-Z (www.techpowerup.com) innan du spelar. Spela lite spel och kolla temperatur och hur högt clockar när du spelar.

Starta även HWMonitor och kolla temperaturen på framför allt CPUn.

Min gissning är att CPUn inte kör i full hastighet av någon anledning, tex för höga temperaturer.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Mattecoach

Jag tycker att det låter som något märkligt fel på strömmen, mest baserat på knastret. Samtliga komponenter blir ju lidande om de inte får den strömförsörjning som de ska ha.
Jag skulle rekommendera dig att testa hela riggen utanför chassit, och om möjligt med ett annat nätagg. Jag har varit med om att det har blivit konstiga kortslutningar i chassin, bl.a. en defekt powerswitch.

Permalänk

Hej! sorry att jag inte svarat! Jag har testat lite olika saker med tanke på det ni sa, men det är fortfarande ett mysterium för mig!
Har provat att flytta runt till olika eluttag. har räknat på strömförbrukningen i datorn och det borde inte vara nåt problem. Det är så jävla skumt. Måste fortf starta om datorn ett par tre gånger innan jag får en start med full prestanda.

Temperaturen på cpun verkar inte heller vara problemet. Överklockar inte den numera eftersom datorn stänger av sig så fort jag försöker.