Permalänk

Steam fungerar inte?

Jag har inte använt mitt Steam-konto på ett tag, har det hänt något för oss som inte betalar?

Jag har en ny dator.
Jag har installerat Steam.
Jag kan logga in.
Jag hittar mitt spel i mitt bibliotek.
När jag klickar på starta i biblioteket, syns en mycket kort stund en ruta i vilken det står "Förbereder start".
Men sedan händer ingenting.
Detta kan jag upprepa, med samma resultat, dvs rutan visas men spelet startar inte.
Jag mejlade Steam support, men fick ett standardsvar (se nedan).
Det är ju inte bara "en funktion" jag inte kan komma åt. Jag kan inte spela spelet alls.
Kommer det att ändras om de får 5 USD av mig, eller är det något annat som är fel?
Tacksam för svar!

HAR DU PROBLEM ATT KOMMA ÅT EN FUNKTION PÅ STEAMS GEMENSKAP?
Nya konton är begränsade från att använda alla funktioner på Steams gemenskap. Du kommer få tillgång till alla Steams funktioner när du har spenderat $5.00 USD i Steam-butiken eller lagt till $5.00 USD i din Steam-plånbok. Några av funktionerna som du inte kommer kunna använda är:
Lägga till vänner på Steam
Köpa eller sälja artiklar på Steams gemenskapsmarknad
Skapa en Grupp i Steam-gemenskapen
Skapa användarrecensioner eller betygsätta bilder, skärmdumpar, Workshop-innehåll, eller Greenlight-artiklar
Använda vänchatten i din webbläsare eller på en mobil enhet
Ytterligare information...
Belopp spenderat på Steam: $0.00 / $5.00 USD

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva köpa för att kunna starta spelet. Däremot så om det står "förbereder start" så ska den installera klart något vilket den antagligen misslyckas med. Har du uppdaterat Windows och installerat de senaste grafik drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Om Lejmans tips inte löste problemet:

Ligger själva spelfilerna kvar från en gammal installation? Kanske läge att avinstallera och installera om spelet för att säkra att det är fräscht?
Eller åtminstone: högerklicka på spelet i steam och välj egenskaper. Gå till fliken "lokala filer" och klicka på "verifiera integriteten hos spelfiler".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Asus ux31a:

Jag har inte använt mitt Steam-konto på ett tag, har det hänt något för oss som inte betalar?

Jag har en ny dator.
Jag har installerat Steam.
Jag kan logga in.
Jag hittar mitt spel i mitt bibliotek.
När jag klickar på starta i biblioteket, syns en mycket kort stund en ruta i vilken det står "Förbereder start".
Men sedan händer ingenting.
Detta kan jag upprepa, med samma resultat, dvs rutan visas men spelet startar inte.
Jag mejlade Steam support, men fick ett standardsvar (se nedan).
Det är ju inte bara "en funktion" jag inte kan komma åt. Jag kan inte spela spelet alls.
Kommer det att ändras om de får 5 USD av mig, eller är det något annat som är fel?
Tacksam för svar!

HAR DU PROBLEM ATT KOMMA ÅT EN FUNKTION PÅ STEAMS GEMENSKAP?
Nya konton är begränsade från att använda alla funktioner på Steams gemenskap. Du kommer få tillgång till alla Steams funktioner när du har spenderat $5.00 USD i Steam-butiken eller lagt till $5.00 USD i din Steam-plånbok. Några av funktionerna som du inte kommer kunna använda är:
Lägga till vänner på Steam
Köpa eller sälja artiklar på Steams gemenskapsmarknad
Skapa en Grupp i Steam-gemenskapen
Skapa användarrecensioner eller betygsätta bilder, skärmdumpar, Workshop-innehåll, eller Greenlight-artiklar
Använda vänchatten i din webbläsare eller på en mobil enhet
Ytterligare information...
Belopp spenderat på Steam: $0.00 / $5.00 USD

Om du har det installerat och borde fungera så kan du göra två saker.

1. Installera om spelet och välj samma installationsplats som innan, då borde Steam känna av att filerna ligger där och på så sätt snarare göra en "verifiering av filerna". Tar alltså bara 30 sekunder om du faktiskt har kvar installationsfilerna.

2. Aktivera ett "Non-Steam game", och då gör du nästan likadant som ovan. Hittar installationsmappen och "Lägger till".

Ta bort allt som heter "Kör som admin" och "Helskärmsoptimering", inget ska vara i kryssat under "kompatibilitet" i .exe-filen. Leta alltså upp .exe-filen och högerklicka - > Egenskaper -> kompatibilitet och kör spelet i Windows XP Sp3 och/eller Windows 7. Fungerar inte det så hade jag letat upp config-filen och raderat den alternativt ändrat så att spelet kördes i "Windowed/Borderless".

P.S: Kan vara smart att nämna vilket spel det rör sig om, speciellt när du behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

T.ex. CSGO måste jag köra i kompatibilitetsläge med Windows XP annars startar det inte. T.ex. GTA V startar inte om jag har i gång MSI Afterburner. Har du installerat spelet verifierat installationsfilerna?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Lejman84:

Du ska inte behöva köpa för att kunna starta spelet. Däremot så om det står "förbereder start" så ska den installera klart något vilket den antagligen misslyckas med. Har du uppdaterat Windows och installerat de senaste grafik drivrutinerna?

Windows är uppdaterat.
Osäker på vilka grafik drivrutiner vi talar om. Det borde väl sköta sig självt?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om Lejmans tips inte löste problemet:

Ligger själva spelfilerna kvar från en gammal installation? Kanske läge att avinstallera och installera om spelet för att säkra att det är fräscht?
Eller åtminstone: högerklicka på spelet i steam och välj egenskaper. Gå till fliken "lokala filer" och klicka på "verifiera integriteten hos spelfiler".

Tack, jag har gjort bägge delar. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@Asus ux31a:

Vad har du för Grafikkort?

Permalänk
Skrivet av MyScnd:

Om du har det installerat och borde fungera så kan du göra två saker.

1. Installera om spelet och välj samma installationsplats som innan, då borde Steam känna av att filerna ligger där och på så sätt snarare göra en "verifiering av filerna". Tar alltså bara 30 sekunder om du faktiskt har kvar installationsfilerna.

2. Aktivera ett "Non-Steam game", och då gör du nästan likadant som ovan. Hittar installationsmappen och "Lägger till".

Ta bort allt som heter "Kör som admin" och "Helskärmsoptimering", inget ska vara i kryssat under "kompatibilitet" i .exe-filen. Leta alltså upp .exe-filen och högerklicka - > Egenskaper -> kompatibilitet och kör spelet i Windows XP Sp3 och/eller Windows 7. Fungerar inte det så hade jag letat upp config-filen och raderat den alternativt ändrat så att spelet kördes i "Windowed/Borderless".

P.S: Kan vara smart att nämna vilket spel det rör sig om, speciellt när du behöver hjälp.

Tack!

1. Provat bägge - ingen skillnad.
2. Osäker på hur jag avaktiverar Steam games.
3. Provat. När jag ska testköra kompatibilitet får jag felmeddelande om att jag saknar 2 DLL-filer (MSVCP120 samt MSVCR120). Har kopierat dessa till Windows/system32-katalogen och testkört igen. Samma felmeddelande.

Det rör sig om "Ticket to Ride"-spelet.

Permalänk
Medlem

https://steamcommunity.com/app/108200/discussions/0/351660338...

Citat:

EricB@DoW [developer] 1 Jul, 2016 @ 11:13am
This happens when the installation of Microsft's C++ Redistribuables fails (silently) during the installation of Ticket to Ride. the solution is to re-install the redistribuable :
- download it from Microsoft : https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=4814...
- install the x86 version

That should tackle the problem.

Prova det

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Config-filen var problemet - Tack!

Skrivet av Asus ux31a:

Tack!

1. Provat bägge - ingen skillnad.
2. Osäker på hur jag avaktiverar Steam games.
3. Provat. När jag ska testköra kompatibilitet får jag felmeddelande om att jag saknar 2 DLL-filer (MSVCP120 samt MSVCR120). Har kopierat dessa till Windows/system32-katalogen och testkört igen. Samma felmeddelande.

Det rör sig om "Ticket to Ride"-spelet.

Jag hittade config-filen och döpte om den.
Nu fungerar allt igen.

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus ux31a:

Jag hittade config-filen och döpte om den.
Nu fungerar allt igen.

Aha, så spelet skapade om en egen config fil?
Sånt där händer ju ibland: spelet fixar ihop nån config med nån upplösning eller annan inställning som inte är kompatibel med nuvarande hårdvarukonfiguration... men jag tycker att det borde löst sig när du installerade om spelet?
Nåja, löst är löst - bra

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.