Permalänk

Switch ger långsamt nätverk

Behöver en extra port för att kunna koppla in en accesspunkt. Har därför kopplat in en switch (Netgear GS105GE) på kabel som jag använt till TVn(10m kabel från router). Efter det går wi-fi sjukt segt. Har dålig koll på hur tekniken funkar här men trodde detta var en enkel sak och att switchen skulle fungera mer eller mindre som en splitter.
Någon som vet vad jag gjort för fel?

Permalänk
Medlem

Om du kopplar tillbaka som tidigare, går det fort igen då? Jag funderar på om det kan vara någon skada på kabeln, typ att den glappar lite. Ligger den i ett läge så har alla åtta koppartrådarna i den kontakt, men i ett annat läge så kanske bara hälften har kontakt och då om man har tur går det bara segt men har man otur så fungerar det inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag borde nämnt att det är inte något konstigt att koppla som du gjort. Det borde fungerat i samma hastighet som innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Skrivet av JohanG123:

Behöver en extra port för att kunna koppla in en accesspunkt. Har därför kopplat in en switch (Netgear GS105GE) på kabel som jag använt till TVn(10m kabel från router). Efter det går wi-fi sjukt segt. Har dålig koll på hur tekniken funkar här men trodde detta var en enkel sak och att switchen skulle fungera mer eller mindre som en splitter.
Någon som vet vad jag gjort för fel?

Hur är allting kopplat? Skriv utförligt så är det lättare att hjälpa dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Fiber in i huset till trådlös router. Därifrån 10m kabel till där jag satte switchen, från switchen till 1. Telia tv-box och 2. AirPort Express. Från router är det även kopplat en Sonos bridge och en Telldus bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanG123:

Fiber in i huset till trådlös router. Därifrån 10m kabel till där jag satte switchen, från switchen till 1. Telia tv-box och 2. AirPort Express. Från router är det även kopplat en Sonos bridge och en Telldus bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter den i "rätt" port på Switchen? Mina föräldrar fick en speciell router från Telia en gång och på den var port 1 tänkt för en normal klient men port 2 var bara för Telia TV och port 3 var något för telefonsamtal över internet.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanG123:

Fiber in i huset till trådlös router. Därifrån 10m kabel till där jag satte switchen, från switchen till 1. Telia tv-box och 2. AirPort Express. Från router är det även kopplat en Sonos bridge och en Telldus bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bort AP express, och starta om allt. Eller har du slagit av DHCP i den?? Om inte, att köra med två routrar i nätverket kan ge skumma fel.

Permalänk
Inaktiv

Brukar inte rekommenderas att köra IPTV samt bredband på samma switch heller, om man nu inte kan konfigurera vlan på den.

Skickades från m.sweclockers.com