Permalänk

Dp till hdmi

Hej har läst igenom massvis med trådar men är lite trögfattad och greppar det inte helt då det finns passiva/aktiva m.m kablar och adaptrar 😅

Grafikkortet 2080 har 3 dp och 1 hdmi, kommer köra dp kabel till skärm 1 (huvudskärm) sen går hdmi porten till mitt vr.

Skärm 2 har bara hdmi och DVI så tänkte köra antingen en vanlig dp till HDMI kabel eller adapter då jag redan har en HDMI kabel hemma, samma sak med tvn fast jag kommer behöva köpa en längre kabel.

Kommer en vanlig dp till HDMI adapter eller kabel fungera till min tv och skärm nr2?

Nu när jag väl skrivit så tänker jag att det inte borde vara några problem alls då det inte är några krav på Hz utan bara att få bild skärm 2 och bild/ljud till tv, men postar för säkerhets skull.

Edit: kan även tillägga att jag ska köpa 2 st usb 3.0 förlängare till vr sensorerna och det bör inte vara några problem?

Permalänk
Bildexpert 📺

@patriarkatet: Där du måste vara selektiv med DP-till-HDMI är för 4K och 60 Hz, HDR och liknande. De flesta aktiva omvandlare (elektronik i adaptern gör om signalen) och passiva adaptrar (talar om för GPU att det är en HDMI-signal som ska skickas) kommer utan problem att skicka exempelvis 1080p/60 eller 4K i 30 Hz

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@patriarkatet: Bör fungera? Ja.

Att det fungerar? Förmodligen, du får svaret när du testat. Vilket är det tråkiga i detta läge. Men Kjell.com brukar vara vänliga med att byta om det inte fungerar.