Köpråd ny dator, skärm, tangentbord och mus

Permalänk

Köpråd ny dator, skärm, tangentbord och mus

Hej!

Min 9-åriga sons enda önskan till jul är en dator och just nu är det Fortnite som gäller.
Han kan inget om datorer men har visat ett par paket från Fruugo.se för mellan 5-7k och grejen med dem är att de är väldig färglada, mycket led lampor...
Idag använder han xbox one S, padda och mobil.

Jag har använt Mac privat i alla tider och kan i princip inget om PC och speldatorer men som alltid vill jag ändå kolla runt lite för att få bra grejer till en rimlig kostnad.
Som jag ser det ska det vara nytt (avdragsgillt) och köpt i en ”seriös” butik som helst också har fysiska butiker (bättre support). Helst vill jag också kunna ha grejerna senast till mellandagarna och har kikat på Inet, Elgig, MediaM, WebbH och NetO.

Jag ser även att datorn ska kunna användas 3-5 år med ev uppdatering av Ram e.dyl.
För sonens skull bör allt se hyfsat fräsigt ut...
Har bildat mig en uppfattning om att specen bör vara något liknande: senaste i5, Ram 8-16 GB Gtx1060 6GB och SSD 256 GB + mer lagring.

Har fastnat för dessa:
- Lenovo Legion C730 från MediaM, har ovannämnda men endast 8 GB ram. Kostar 10990 kr
- Lenovo Legion T530 från MediaM, har 16 GB ram och kostar 11990 kr

Båda känns mer än ok för en 9-åring men frågan är om de kommer kännas ok om 3 år?
Finns det andra datorer på lager som är mer bang for the buck som kan köpas från ovannämnda butiker..?

Ang skärm så tänker jag mig en 24-27” för runt 2500 kr och tangentbord och mus med lite Rgb ljus för ca 1000 kr ihop.
Här får ni gärna tipsa om produkter som finns på lager.

Alla tips tas tacksamt emot från Pc/gaming novis!

Permalänk
Medlem

Jag va i samma sits som dig. 9 åring som spelar Fortnite, Forza. Jag köpte i delar för att sonen skall få lära sig hur en dator fungerar. Om du vill han ska vara med i några år så kanske denna modell som är lätt att byta komponenter i framöver.
https://www.komplett.se/product/11408/datorer/komplett-pc/kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som du vill köpa en färdigbyggd dator, vilket jag kan förstå. Men att bygga en dator är väldigt enkelt och det finns mycket bra guider på youtube. Så jag slängde ihop ett paket, mest för att visa hur mycket billigare det kan bli, och bättre för den delen.

https://www.komplett.se/wishlist/shared/084447e2-ff66-45bc-83...

Nu valde jag alla produkter på Komplett för att göra det enkelt för mig, men som du ser så är gpu'n beställningsvara. Men det är ju enkelt att köpa i en annan butik, t ex på Inet. Eller köpa ett annat likvärdigt grafikkort.
Priset på datorn hamnade på 10.674kr

Det är en bra spelskärm från Asus med freesync som lirar ihop med amd gpu'n i datorn. Sen slängde jag med mus/musmatta/tangentbord också.

Så totalt går kalaset på 14.751kr Och det är en dator som kommer kunna hålla många år och väldigt lätt att uppgradera i framtiden.

Ps. Nackdelen med färdigbyggda paket från t ex Lenovo/Hp osv, är att man betalar premium för att deras namn står på chassit. Och jag kan nästan lova dig att den dyrare modellen av Lenovon du tittat på, har sämre komponenter än den jag slängde ihop. För dom måste tjäna sina pengar också, då måste det sparas in på saker.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Mus till fortnite kan jag rekommendera denna med många programmerbara knappar. https://www.komplett.se/product/867564/datorutrustning/kringu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var förbi Mediamarkt och slog till på:

Lenovo Legion T530
Processor: Intel Core i5-8400 (6 kärnor, 6 trådar), RAM-Minne: 16 GB, Totalt lagringsutrymme: 256 GB SSD + 1000 GB HDD, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 (6 GB), Operativsystem: Windows 10 Home 64-bit, Processorhastighet: 2.8 GHz (bas), 4.0 GHz (turbo), Optisk enhet: Nej. Wifi.
Pris 11990 kr

Och en ASUS VP278QG - 27" FHD TN 75 Hz FreeSync Gamingskärm för 2490 kr

Och HYPERX Alloy Core RGB - Gamingtangentbord, 499 kr

Samt RAZER Deathadder Elite - Gamingmus, 699 kr

Totalt 15678 kr

Då vet jag att jag har en grym julklapp till sonen (till julafton) även om jag kanske hade kunna fått till ett paket som skulle varit snäppet bättre för en snäppet billigare peng.
Att bygga eget var inte aktuellt i dagsläget. Det får sonen göra med nästa dator om några år

Permalänk
Medlem

Till fortnite behöver man många bindings pga allt byggande mm . Kolla ninja eller daquans möss

Skickades från m.sweclockers.com