Ryzen system anländer idag - fundering kring undervolt

Permalänk
Medlem

Ryzen system anländer idag - fundering kring undervolt

Hej

Fick tummen ur och beställde lite prylar för att ersätta mitt gamla intel 2500K system.
(jäkla va bra denna dator har rullat i många år, tycker fortfarande den täcker alla mina behov)
Men men, nytt är väl alltid kul eller?

Det nya:
Ryzen 2600x
msi 470x gaming plus
m2 970 evo
ram corsair 3000
psu evga g3 650

Får antagligen hem sista delarna idag så jag kan börja pilla ihop nya datorn.
Har försökt läsa på en del angående Ryzen. Finns hur mycket som helst bara här på Sweclockers forum
Riktigt matnyttiga trådar gällande cpu samt ram.

Här kommer funderingen jag egentligen vill ha lite synpunkter/förslag på:

Jag tänkte mig att förlita mig på xfr2 gällande överklockning av processorn. Läste någonstans att undervolta så långt det går ger maximal nytta av xfr2, då den stegar upp överklockningen tills temperaturen överskrider något gränsvärde?
Tycker det låter vettigt. Eller är det bättre att köra på manuell överklockning?

Ram minnen får vänta. Började läsa lite i tråden här på sweclockers. HUA vilken tråd! Jag kanske förstår principen men känner för tillfället att det får vänta tills det fått snurra runt lite i det undermedvetna tills jag hajjar något

tacksam för input

Micke

Edit:
Jag har uppfattat det som att om jag kan undervolta 2600x borde xfr kunna klocka högre än om jag hade default vcore,
stämmer det?
Eller kommer överclocken via xfr bli lika.
Rätta mig om jag är ute i skogen och plockar hallon, Teorin att en undervoltad ryzen går svalare när sedan xfr slår på har den mer spelrum att klocka upp och höja vcore utifrån ett lägre default värde.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Teorin låter trolig åtminstone.
Vad planerar du att göra med datorn? Kör du många program som är flertrådade så kan manuell överklockning ge en bra skjuts vad gäller prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: som sagt överväger jag att låta xfr sköta överklockningen åt mig.
Som läget är just nu har jag köpt en alldeles för överdimensionerad cpu. Används främst till att kolla film, streama lite netflix, betala räkningar.
Kanske dags att börja leka lite med filmredigering, 3d rendering osv?
Gällande spel spelar jag juh inget för tillfället, har letat efter något skoj men slutar med att jag spelar 10min sen lägger jag spelet åt sidan för att aldrig mer öppnas. Det senaste jag spelade igenom var rise of the tombraider.

Permalänk
Inaktiv

Det är bara slöseri med tid att hålla på att pilla med inställningar. Aktivera minnets XMP-profil och tuta och kör. Ryzen är såpass väloptimerad direkt ur lådan att det finns ingen riktig anledning att ändra på något.

Permalänk
Medlem

@anon78208: ja, du har kanske rätt, förr kändes det värt att sitta och finlira och boota 100ggr för marginella vinster i prestanda. :). Kommer nog köra default ett tag och se hur det beter sig.

Permalänk
Medlem

MSI bios stöder ej offset

MSI har bra am4 450 och 470 brädor men saknade av core offset voltage, gör att dem faller bort för dem flesta.
Och ja en offset kan ge dig högre clocks, då du får lägre temps

Permalänk
Medlem

Traditionell överklockning är nog att föredra på det brädet då precis som Crille80 säger så har det moderkortet inte stöd för offset, kan gå onödigt varmt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

MSI bios stöder ej offset

MSI har bra am4 450 och 470 brädor men saknade av core offset voltage, gör att dem faller bort för dem flesta.
Och ja en offset kan ge dig högre clocks, då du får lägre temps

Skrivet av mill:

Traditionell överklockning är nog att föredra på det brädet då precis som Crille80 säger så har det moderkortet inte stöd för offset, kan gå onödigt varmt annars.

Oj tack för info, dåligt påläst av mig, bara antog att man ganska enkelt på alla brädor skulle kunna undervolta :o, får läsa mer om detta. Fick ihop datorn igår har inte hunnit kolla något närmare på inställningar annat än att jag aktiverade xmp profilen för minnet och installerat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellhell:

Oj tack för info, dåligt påläst av mig, bara antog att man ganska enkelt på alla brädor skulle kunna undervolta :o, får läsa mer om detta. Fick ihop datorn igår har inte hunnit kolla något närmare på inställningar annat än att jag aktiverade xmp profilen för minnet och installerat OS.

Tog också för givet att det skulle finnas på alla moderkort och var helt såld på att skaffa ett MSI fram tills jag råkade stöta på det. Det spelar egentligen inte så stor roll, men visst är det bekvämt.

Det är inte omöjligt att det kommer i en BIOS-uppdatering senare men inget man kan räkna med.