Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Permalänk
Avstängd

Det fungerar bättre än vad jag förväntat mig. Men det behöver ett par generationer till i utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det här med att man får halverad prestanda stämmer ju inte alls.
Kolla på vilken fps du skulle få med ett GTX1080ti med samma inställningar. Det är snarare mer än dubblerad prestanda när det gäller raytracing.

Tyvärr så måste jag säga att Nvidia valde helt fel spel att lansera denna teknologi med, det hade varit smartare i spel som inte kräver hög fps, och där spelare inte tycker att 60fps är ospelbart.
Ett spel likt Resident Evil 2 remake hade ju varit ett optimalt spel, med skuggor och reflektioner, samt även ganska låsta utrymmen som även det bör förbättra prestanda avsevärt.
Även Shadow of the tomb raider hade varit ett bättre alternativ, för nu får RTX en stämpel om att vara skit, för dubbla pengen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hoppsan!

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/SpZmH0_1gWQ
Tror jag tar tillbaka de positiva å konstaterar att de är för tidigt med RT 2070 å 2080 är ju i stort sett obrukbara och 2080ti ja de går ju i alla fall..

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Folk måste lugna ner sig lite, det här är ny teknik och första gången vi har ray tracing i realtid i spel, det är ett enormt framsteg när det kommer till visuella effekter i spel.

Jag kan inte annat än att tro att det är ett gäng AMD-fanbois som klagar på det här. Jag köper själv bara AMD eftersom jag inte gillar nvidia som företag av diverse anledningar, men jag vet samtidigt att ray tracing inte har något med Nvidia att göra. Även AMD kommer att satsa på detta, och snart kommer Intel med sin GPU och jag skulle bli väldigt förvånad om den inte hade stöd. Ray Tracing är framtiden, vi behöver bara ännu bättre hårdvara.

Kanske kunde Nvidia ha skött lanseringen bättre dock.

Permalänk
Medlem

Bra artikel av TechPowerUp. Att RT skulle kosta kände jag på mig, men det här var lite deprimerande! Hoppas nu att DLSS kan motverka detta lite så att vi "får tillbaka" några FPS...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pv2b:

Varför har Sweclockers redaktion slutat använda det svenska ordet strålspårning för att istället skriva på engelska?

Finns gott om publikationer på nätet för de som vill läsa på engelska.

Ordet "strålspårning" var något som blev praxis i stundens hetta när Nvidia började prata om ray tracing med RTX-serien. Vi har i efterhand omvärderat efter kritik om att ordet helt enkelt beskriver konceptet fel. En annan svenskt och mer korrekt benämning som knappt används är "strålföljning". Bland folk som jobbar med ray tracing (produktion, utveckling, forskning, osv.) i Sverige kallas det just ray tracing, varför vi tog ett steg tillbaka och landade i att använda det engelska begreppet.

TL;DR förkastar vi "strålspårning" och skriver numera ray tracing. Är det så att ett annat svenskt begreppet fastnar längre fram får vi väl kika på det, men fram till dess kör vi ett svengelskt undantag i begreppsångesten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@GeoTD: du han visst före, ja de gav en bättre bild tycker jag. Hoppas de kan bli bättre i andra titlar osv men bf 5 verkar ju va ett relativt bra optimerat spel i övrigt så jag vet inte.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

"RTX suger! Buuuu" "Sämre prestanda" "Lägre FPS". Folk behöver tänka om.

Just nu är det en form av hyprid-rendering, det används bara till vissa saker (typ reflektioner och skuggor), för att prestandan ska vara acceptabel. Detta handlar om FRAMTIDEN.

Just nu används Ray tracing, men det finns också Path tracing. Då görs allt genom att studsa stårlar, och det ser helt fantastiskt ut. Detta är vad Disney och andra stora animerade filmer använder.

https://youtu.be/SrF4k6wJ-do detta är en video som rekommenderas starkt. Vad han pratar om i slutet hjälps av hur nvidia gör om sina gpus nu. Detta möjliggör också spel med otroligt mycket mer polygoner än idag. Path tracing bryr sig inte om "rendering distance" alls. Den ända begränsningen är då lagring och ram/vram.

Tänk inte på hur det är nu. Strunta i att sätta på RTX helt och hållet, tänk på hur det kan bli när Path tracing är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånade över hur många som vill att detta ska vara skit Man är fast besluten att oavsett vad man kommer fram till så ska RTX-serien vara en flopp och dåliga kort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: Även om jag håller med att de är lite överdrivet gnälligt så tycker jag ändå att man i de här fallet backa upp gnället, de var värre innan vi hade siffror nu finns ju problemen på papper så att säga. Sen är de ju upp till var och än vad man prioriterar. Tekniken är inget för mig än men kan säkert vad de för många. Alla rtx korten har ju bra prestanda utan rtx så man sitter ju på ett riktigt fint kort i villket fall.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet, att skruva upp upplösning eller grafikinställningar kostar alltid fps. Dvs på given fps kan man alltid hitta sämre grafikkort med lägre inställningar. Det har ju alltid varit en avvägning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Utan att veta säkert alls gissar jag det är "antalet strålar" som diffar. Ju fler strålar som används, desto mer exakt blir ljussättningen.

Jag tror att inställningen även påverkar ray tracing-djupet, d.v.s. hur många beräkningar/händelser varje stråle får uppleva. Ljus reflekteras ju på olika ytor och man kan se det som att en stråle studsar vidare när den träffar en yta. Olika ytor studsar olika "hårt" och påverkar därför ljuset på olika sätt. En sandsäck reflekterar inte särskilt mycket ljus medan en glasruta både ska reflektera och släppa igenom ljuset (refraktion). Reflektion, men främst refraktion (genomskinlighet) är bland de beräkningarna som kräver ett större djup för att överhuvudtaget fungera.

Solen kastar till exempel en massa ljusstrålar mot scenen. En stråle träffar flaggan och kommer inte vidare därifrån, vilket gör att motorhuven på bilen blir mörkare eftersom den strålen inte kom fram tid. Vanliga skuggor i sig är inte särskilt dyra att beräkna av den anledningen.

Något som är intressant är att man ser skillnad på vattnet under bilen i de två RTX-lägena. Vattnet är ljusare med högre inställningar, vilket förmodligen beror på att strålar som träffar vattnet på marken tillåts studsa vidare och ta sig in under bilen för att lysa upp där. Med ett lägre beräkningsdjup blir det för många steg för ljuset att ta sig dit och därför är området mörkare i den lägre RTX-inställningen.

Man kan se att det i det högre RTX-läget går att urskilja fler detaljer i fälgarna i vattenreflektionen och det beror förmodligen på att det är fler strålar som kastas, vilket ger högre detaljnivå/upplösning.

Ett annat enkelt exempel är den röda traktorn till höger i bild. I det högre RTX-läget lyses dess konturer upp lite grann, medan den är mattare i det lägre RTX-läget. För att lysa upp ett område i mörker behöver ljus ta sig dit, och det är ju mer genomförbart om man tillåter ljusstrålarna att färdas fler steg

Det ser inte ut som att de lagt någon större mängd energi på genomskinligheten, för trädet som är på andra sidan bilen ser likadant ut genom fönsterrutorna oavsett inställning. Jag hade förväntat mig att få ett annat perspektiv på lövverken med tanke på att det är två glasrutor i vägen.

Det ser ut som att vatten egentligen bara betraktas som en ganska blank spegel med en viss distorsion, och att de inte blandar in refraktionen där heller. Nu ser man ingen skillnad på en stor och liten vattenpöl om man ser till hur ljusa pölarna blir. Även de små som bara är ett par centimeter djupa blir jätteljusa, vilket man kanske inte hade förväntat sig i verkligheten då leran skulle äta upp en hel del av ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

"RTX suger! Buuuu" "Sämre prestanda" "Lägre FPS". Folk behöver tänka om.

Just nu är det en form av hyprid-rendering, det används bara till vissa saker (typ reflektioner och skuggor), för att prestandan ska vara acceptabel. Detta handlar om FRAMTIDEN.

Just nu används Ray tracing, men det finns också Path tracing. Då görs allt genom att studsa stårlar, och det ser helt fantastiskt ut. Detta är vad Disney och andra stora animerade filmer använder.

https://youtu.be/SrF4k6wJ-do detta är en video som rekommenderas starkt. Vad han pratar om i slutet hjälps av hur nvidia gör om sina gpus nu. Detta möjliggör också spel med otroligt mycket mer polygoner än idag. Path tracing bryr sig inte om "rendering distance" alls. Den ända begränsningen är då lagring och ram/vram.

Tänk inte på hur det är nu. Strunta i att sätta på RTX helt och hållet, tänk på hur det kan bli när Path tracing är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

För oss som är lite äldre har raytracing varit framtiden i 30år.
Så ”FRAMTIDEN”, skulle inte den ha varit för mer än ett decennium sen? Men här står vi, och raytracing, trots hårdvarustöd, är fortfarande inte realistiskt.
Förutom det faktum att de alternativa metoderna har blivit bättre, och att våra hjärnor är ptogrammerade att sortera bort specifikt den information som raytracing är bra på.

Och vad är det för framtid du föreställer dig? När RTX2080Ti lanserades var det ganska precis 10år sedan ATI4870 släpptes, med över en TFLOP! Den hade det en tredjedel av chipytan av 2080Ti, så antalet TFLOPS/mm2 har ökat med en faktor fem de sista 10 åren. Men, kanske du säger, dagens GPUer gör mer arbete per TFLOP! Så låt oss istället jämföra transistorer/mm2 mellan 4870ins TSMC 55nm och nVidias TSMC 12nm. Då finner vi att transistordensiteten har ökat ungefär en faktor sex. På ett decennium.
Och är det någonting jag är beredd att tro på, så är det att de reella litografiska framstegen kommer att gå långsammare framåt nästa decennium än de gjort hittills.

Så gå fram i tiden till 2028/2029.
På en bit mainstreamkisel (Om det inte vid det laget entydigt är någon mobil plattform) på ca 200mm2 kan du pressa in ungefär lika många transistorer som på 2080Ti, eller om vi tror på samma utveckling som under senaste decenniet, 50% fler.
Hur många med teknikintresse sitter och spelar på 1080p skärmar då?

Raytracing kan spela en roll för spel om man finner metoder som är effektivare än dagens shadertekniker. Det kanske man gör. Men den dagen är sannerligen inte idag, och kisellitografin kommer inte till undsättning den här gången. Den tiden är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför har Sweclockers redaktion slutat använda det svenska ordet strålspårning för att istället skriva på engelska?

Finns gott om publikationer på nätet för de som vill läsa på engelska.

En översättning skapar mest förvirring. Om man använder ordet strålspårning så är det av principskäl snarare än att förmedla information så tydligt som möjligt.

Raytracing är ett etablerat begrepp och funkar bra oavsett språk, typ som:
Kompakt Skiva vs Compact Disc
Anti Alias vs Kantutjämning
Mail vs Elektronisk Post
eller, Device manager vs Enhetshanteraren

Edit
Såg att Jacob svarade.
första gången jag läste strålsprårning fick jag tänka till innan jag förstod att det var Raytracing man menade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt intressant och kul med grafik så jag är helnöjd med mitt RTX 2080. Jag har alltid prioriterat grafik över FPS (så länge den håller sig över 30FPS). Så fort jag inte kunnat köra grafiken på max (undantaget AA då det bara är finslipning av kanter/linjer etc) så har jag uppgraderat. Därav uppgraderade jag nu för att kunna köra ray tracing. Sedan får jag se hur det rullar på min gamla CPU, annars får det bli en i7 9700 eller i9 9900.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

Reflektioner går att få till utan RT. Är s.k screen space reflections du ser. Dvs enbart saker du ser på din skärm kan ge från sig en reflektion. Det är inget nytt. Finns i alla moderna spel mer eller mindre.

Men med RT kan du se reflektioner från föremål som är utanför bild också. Det är inte möjligt att göra utan RT. Finns nog annat RT möjliggör men det är ett exempel på en skillnad jag kan ge på rak arm.

En Xbox klarar absolut inte av RT. Inte ens nära. Så du behöver inte grubbla över det iaf, det är en sak som är säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror faktiskt det går att få med reflektioner som är utanför bild också.
Här är exempel i hitman på konsolerna där man kan se ganska mycket reflektioner som är utanför bild:
https://www.youtube.com/watch?v=kS2BZTIMXgQ&feature=youtu.be&...

Rent tekniskt är det väldigt trevligt att man testar på raytracing.
Har inte sett så mycket av vad RT faktiskt ger i nuläget i BF mer än några screenshots ska medges.
Men vad jag sett så är den grafiska skillnaden mellan att använda RT för reflektioner inte något jättelyft för BF. Eller jo jämfört med att inte ha reflektioner alls blir det såklart skillnad, men så var det inte i tidigare BFspel riktigt ;). De har haft bra reflektioner sedan innan också.
Problemet är väl att RT kostar väldigt mycket prestanda och därför kanske det finns mer att vinna på att använda de äldre teknikerna som ändå ger likartat resultat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att precis som Tim hos hardware unboxed säger, Battlefield V använder lite RT effekter.

Det är nästan bara blöta saker som de används på (samt de få metallytor som finns i spelet). Tänk er då prestandan i ett spel som använder mycket effekter + inte har en lika optimerad spelmotor fån start som vi vet att DICE har.

Jag ser inte fler än ~10 spel per år de närmaste 2 åren som kommer använda detta, särskilt inte när denna och nästa generations konsoler inte kommer använda det heller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga. Saknar BF5 reflektioner i vatten på PC om man inte kör med RT?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nej, de finns där men fångar inte allt och är inte lika exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazter:

Nej, de finns där men fångar inte allt och är inte lika exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag formulerade nog frågan lite plumpt.
Har det skett en nedgradering i kvalitén på reflektioner i BF5 jämfört med exempelvis BF1 om man inte kör med ratyracing?

Här är ett exempel från BF1 där allehanda objekt så som hus, träd och grejer ser ut att reflekteras:

Här är bilden från sweclockers testlabb där lastbilen och flaggan inte verkar komma med alls (vilket verkar vara en nedgradering från tidigare då):

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här är bilden från sweclockers testlabb där lastbilen och flaggan inte verkar komma med alls (vilket verkar vara en nedgradering från tidigare då):

Jag gissar att vid stora vattendrag har man gjort en reflekterande textur i vattnet för att göra landskapet mer realistiskt. Men i vattenpölar används det inte. Jämförelsen mellan BF1 och BF5 är således orättvis.

Att reflektionerna i bilden från BF1 är en textur som vrids i förhållandet till spelarens perspektiv bekräftas av att det är svårt att härleda alla reflektioner till objekt och att de i ytterkant böjs för mycket och får inga naturliga linjer.

Med andra ord är detta ett fusk för att att någonting ska få en viss form av reflektioner och helt klart värt det men jag tror inte spelutvecklarna gör det för varje vattenpöl i spelet. Man kommer hellre aldrig få med dynamiska reflektioner som fordon som kör, moln som sveper förbi eller liknande. (edit: kräver ju ny textur i så fall)

Edit: ahaa, fattar frågan nu. Inte omöjligt att den typen av reflektioner nedgraderats i femman. Intressant fråga.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag gissar att vid stora vattendrag har man gjort en reflekterande textur i vattnet för att göra landskapet mer realistiskt. Men i vattenpölar används det inte. Jämförelsen mellan BF1 och BF5 är således orättvis.

Att reflektionerna i bilden från BF1 är en textur som vrids i förhållandet till spelarens perspektiv bekräftas av att det är svårt att härleda alla reflektioner till objekt och att de i ytterkant böjs för mycket och får inga naturliga linjer.

Med andra ord är detta ett fusk för att att någonting ska få en viss form av reflektioner och helt klart värt det men jag tror inte spelutvecklarna gör det för varje vattenpöl i spelet. Man kommer hellre aldrig få med dynamiska reflektioner som fordon som kör, moln som sveper förbi eller liknande. (edit: kräver ju ny textur i så fall)

Så summa summarum.
Har man inte ett RTXkort så får man bättre reflektioner i BF1 än i BF5 för att DICE lagt in bättre stöd för reflexioner som inte bygger på raytracing BF1.

Har man däremot ett RTXkort så blir reflektionerna mer realistiska i BF5.
Har jag förstått det rätt då?

Edit:
Aha! Jag tänkte inte på vattenpöl kontra sjö i jämförelsen. Kanske är det skillnad där ja.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Värt att tänka på är att precis som Tim hos hardware unboxed säger, Battlefield V använder lite RT effekter.

Det är nästan bara blöta saker som de används på (samt de få metallytor som finns i spelet). Tänk er då prestandan i ett spel som använder mycket effekter + inte har en lika optimerad spelmotor fån start som vi vet att DICE har.

Jag ser inte fler än ~10 spel per år de närmaste 2 åren som kommer använda detta, särskilt inte när denna och nästa generations konsoler inte kommer använda det heller.

Tänker omedelbart på The Division 2 som kommer i vår. Vi vet ju alla hur taxerande Snowdrop är i ettan om man drar på med effekter. Lägg till RT på det och det kan bli jobbigt att få till 1440p med brukbar skärmuppdateringsfrekvens.

Ett annat och ganska stort problem är ju DX 12 i sig. Ser flera som har två stycken 2080Ti, men hittils fungerar inte nvlink i dx 12 så det hjälper inte RT situationen med fler kort då RT kräver DX 12. Moment 22.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så summa summarum.
Har man inte ett RTXkort så får man bättre reflektioner i BF1 än i BF5 för att DICE lagt in bättre stöd för reflexioner som inte bygger på raytracing BF1.

Har man däremot ett RTXkort så blir reflektionerna mer realistiska i BF5.
Har jag förstått det rätt då?

Edit:
Aha! Jag tänkte inte på vattenpöl kontra sjö i jämförelsen. Kanske är det skillnad där ja.

Jag har kanske fel, men jag tror inte du får reflektioner i vattenpölar i BF1 heller. Ju större vattendrag (sjöar, åar etc.) ju större effekt får du om du lägger tid på att få in reflektioner där på ett klassiskt vis.

Jag hoppas ju att det är samma sak i BF5 också om man inte aktiverat Ray-tracing. Men hade varit intressant med en jämförelse när det är ett större vattendrag för att se om det är så.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag har kanske fel, men jag tror inte du får reflektioner i vattenpölar i BF1 heller. Ju större vattendrag (sjöar, åar etc.) ju större effekt får du om du lägger tid på att få in reflektioner där på ett klassiskt vis.

Jag hoppas ju att det är samma sak i BF5 också om man inte aktiverat Ray-tracing. Men hade varit intressant med en jämförelse när det är ett större vattendrag för att se om det är så.

Hittade en bild med lite pölar i BF1 och där ser det ut som att omgivningen faktiskt reflekteras.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hittade en bild med lite pölar i BF1 och där ser det ut som att omgivningen faktiskt reflekteras.
http://i.imgur.com/vk37ysd.jpg

Ser rätt snyggt ut också

Gick in lite snabbt och tittade på BFV livestream och hittade detta:
https://youtu.be/gx_yQ3j5fi8?t=1181

Där är reflektioner i vattnet men tycker inte det ser ut att stämma överens med naturen. Men jag misstänker att det är samma "teknik" som i BF1.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Söderbäck:

Hittade en bild med lite pölar i BF1 och där ser det ut som att omgivningen faktiskt reflekteras.
http://i.imgur.com/vk37ysd.jpg

Har testat lite snabbt men lyckades inte ta en screenshot på vanligt sätt.
Det finns fortfarande reflektioner i DX11/Icke RT, men det verkar vara lite buggat just nu. Beroende på hur du kollar på vattnet så kan reflektionerna försvinna. Om vattnet är i nedre delen av skärmen verkar det visas som det ska, men mitt på eller övre kanten så försvinner reflektionerna eller flimrar in och ut.

Permalänk
Medlem

Kan erkänna att det är definitivt märkbar skillnad. Men är det värt en 50% FPS loss? Knappast.

Permalänk
Medlem

Prestanda lär bli mycket bättre i RT titlar som också använder DLSS istället för TAA.
Man måste troligtvis köra en kombination av dessa för att hålla upp prestandan.