Vad ska jag tro om den här HDD:n? Surface test=bra, SMART=an*s

Permalänk
Avstängd

Vad ska jag tro om den här HDD:n? Surface test=bra, SMART=an*s

Drog ut en HDD ur en gammal dator som jag fick. Windows ville inte kännas av den. Linux ville inte mounta, partitionsfel eller kanske var det filsystemfel. Så jag blåste partitionerna, formaterade om och körde den genom Hard Disk Sentinel read-write surface test, med detta resultat.

Den verkar ju okej, men samtidigt har den haft reallocated-fel enligt smartvärdena. Vågar man använda den som lagringsdisk?

Permalänk
Medlem

Vad menar du? S.M.A.R.T.-statusen är ju helt perfekt och disken är därtill så nära oanvänd man kan komma.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

reallocated sector = 252 ...är inte det dåligt? ska inte den vara 0.

Permalänk
Medlem

Nej, Titta på Data till höger. Disken är ny, strömsatt två gånger.

Ev kan det vara värt att ibland kolla Smart med andra program typ en färsk smartmontools. Inte alltid definieringarna är helt korrekt presenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

reallocated sector = 252 ...är inte det dåligt? ska inte den vara 0.

Högt är bra, lågt är dåligt. Det är mycket magi involverat i omvandlingen från rådata till de värdena*, men i fallet med just din enhet räcker det att titta på rådatan (som är samma oavsett program) för att se att inte ett enda fel har uppstått.

*olika program gör olika mycket rätt för olika diskar och även när det blivit rätt är resultatet inte alltid uppenbart som i ditt exempel där 252 motsvarar inga fel

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

reallocated sector = 252 ...är inte det dåligt? ska inte den vara 0.

Hade det varit 0, hade disken varit att kasta, och mycket trasig.
SMART value är inte 0-> oändligheten, utan antingen 100->0, 255->0 eller något liknande. Varför vissa tillverkare väljer 252 som standard vet jag inte, men det är iaf högt->lågt i allt utom temperaturen (på vissa diskar). I ditt fall är även temperaturen på skala 252->0 så 160 "värde" är det sämsta du haft (som ju självklart måste omvandlas för att vi ska få det i Celsius) och 172 är "nuvarande" värde på temp.

Threshhold är det några SMART rader som har, och det är gränsvärdet för när tillverkaren anser disken trasig. Dvs de 252 (eller vad det är) ska gå ner till detta värde, innan det anses dåligt. Når du denna nivå, får du en "SMART FAILURE" varning. Du ser tex 51, 11, 10 på olika saker här.

På de som har 0, står där även "always passing" på Status, just för att dessa inte säger direkt om en disk är dålig eller inte, utan är något man själv får analysera.

Den råa SMART datan som du ser i fetstilt hexadecimala (0-16) tal under kolumnen "Data" är de som ska vara 0, på den raden. Och som du ser... är detta också fallet

Så disken i frågan är nästan helt oanvänd och som ny, och frisk.