När behöver Ubiquitis kontroller vara aktiv

Permalänk

När behöver Ubiquitis kontroller vara aktiv

Gillar Ubiquitis prylar men inte helt förtjust i att kanske behöva ha en Cloudkey eller någon annan server uppe 24/7. När är det man behöver ha detta? Såklart om man vill fjärradministrera och jag vet att det behövs om man vill ha en gästportal med FaceBook-inlogg.

Några fler situationer när detta blir nödvändigt?

Permalänk
Medlem

@Christina_Lkp:

När du vill samla statistik eller göra ändringar från en dator, som att byta lösenord. Du kan däremot testa köra mobilappen vilken är ett bra komplement och går att göra en hel del inställningar med utan att du behöver en kontroller

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

@Christina_Lkp:

När du vill samla statistik eller göra ändringar från en dator, som att byta lösenord. Du kan däremot testa köra mobilappen vilken är ett bra komplement och går att göra en hel del inställningar med utan att du behöver en kontroller

Jag menar alltså situationer där kontrollern måste vara igång hela tiden.
För att kunna byta lösenord (du menar på WiFit?) behöver man ju bara starta kontrollern från den datorn man tänkt använda för att byta lösenord. Sen när det är gjort behöver man ju inte ha kontrollern igång längre.

Permalänk
Medlem

@Christina_Lkp:

Ja stämmer! Jag menar at du behöver kontrollen vid installationen och som du sa behövs den bara vara aktiv 24/7 med Guest Portal.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204959394-UniFi-Does-...-

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Så svaret på min fråga är alltså att en ständig påslagen kontroller är endast nödvändig till gästportal, fjärradministrering och insamling av statistik? Endast dessa tre?

Permalänk
Medlem

@Christina_Lkp:

Kan vara så att controllern krävs för "fast roaming" mellan accesspunkter, var ett tag sedan jag pillade med Ubiquiti på någon större skala så vågar inte svära på det. I övrigt har du helt rätt, accesspunkterna sköter sig rätt bra "huvudlösa" och kommer ihåg alla inställningar vid uppstart osv. Är man inte intresserad av statistik på nätverket eller att kunna ändra inställningar hos accesspunkterna utan att aktivt starta igång controllern så ser jag ingen större anledning till att man skulle behöva köra en controller 24/7 i hemmiljö.

Skulle man vara intresserad av att ha någon captive portal-lösning (alltså inloggning för gäster) på nätverket går det ibland att låta routern sköta det.

Permalänk

Läst på lite till. Verkar som "fast roaming" fungerar utan controllern.
Kan inte Ubiquiti ställa fixa så man kan köra controllern i deras routrar...?