Permalänk
Medlem

Fel vid uppstart av windows 7 Ultimate

Hallå forumet!

Har en riktig gammal relik till speldator, minns inte ens när jag byggde den. Många långa år sedan är det i alla fall.

Spec på den är som följer:

OS: Win 7 Ultimate 64-bit, Service Pack 1
Processor: Inte i5 760
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Asus P7P55D
Minne: 2 st Crucial 2gb
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 460 (står Zotac på det)
Hårddisk:
Nätaggregat: Corsair 750
Övrig kylning: en massa fläktar
Övriga komponenter:
Temperaturer: CPU temp är 66 grader när jag spelar typ Witcher 3... om det säger nåt

Problemet i fråga är i alla fall att den inte kommer längre än till Starting Windows skärmen. Laddade upp en video på händelseförloppet, se länk: https://youtu.be/MrZcLKprSxw

Det framgår inte riktigt på videon men på Starting Windows skärmen så är det även en massa mörkblå pluttar i långa rader upp och ner längs hela skärmen. Så har det inte varit innan.

Jag tror att mitt grafikkort inte orkar längre, har laddat ner drivrutiner i felsäkert läge, men det funkade inte ändå. Gjort systemåterställning till förra månaden utan resultat.
Mitt moderkort tycks inte ha ett VGA uttag, så jag kan inte prova att köra den utan grafikkortet mig veterligen, om det går så får ni jättegärna berätta hur.

Jag är gammal och övervintrad och har inte satt mig in i hur en dator fungerar på säkert 8 år.

Edit:
Kommer även upp en blåskärm snabbt som ögat innan datorn startar om sig.
Där står det överst: "Attempt to reset display driver and recover from timeout failed"
Sen står det inget mer specifikt under det utan mer allmänna saker, som hur man startar Felsäkert Läge osv.

Hade glömt nämna blåskärmen
Permalänk
Avstängd

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-h...

Första träffen på Google på nvlddmkm.sys, eller:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

En fundering från min sida, att installera drivers i felsäkert läge funkar inte.

Så avinstallera drivers i felsäkert, eventuellt använda driver cleaner DDU (sök), boota om normalt, borde hamna i VGA läge, installera drivers.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

@SWIN:

Tack för svar. Jag provade att rensa bort gamla drivrutiner med DDU, då kom jag in som vanligt på windows. Men när jag hade installerat drivrutiner igen så stannade uppstarten på Starting Windows skärmen, den här gången kraschade det inte utan stod så i typ 20 min innan jag tröttnade och stängde ner.

Ska ge mig på ytterligare lösningar i den där guiden.

Permalänk

1 - Avinstallera drivrutinerna.
2 - Starta om datorn till felsäkert läge.
3 - Kör DDU.
4 - Starta om datorn i felsäkert läge igen.
5 - Kör DDU(ifall den missade något första gången för det händer)
6 - Starta datorn normalt.
7 - Om datorn startar, installera den senaste drivrutinerna(kolla om de är rätt när det kommer till 32/64bitars, beror på vilket windows du har).
8 - Fungerar inte det efter detta, prova med ett annat grafikkort.
9 - Fungerar det inte med ett annat grafikkort, installera om Windows 7 Ultimate.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

@Huge-Raven:

Hej kompis, dubbelkollade så att det var kompatibelt med mitt OS, testade flera olika drivrutiner, några var till och med över ett år gamla. Ingen framgång tyvärr.
Nu har jag tröttnat och inhandlade ett MSI GeForce GTX 1050 2GB Gaming X, hade schyssta omdömen på komplett och låg inom rimligt pris.
Nåt jag började noja över lite nu är ifall jag behöver byta moderkortet, då det är ett ASUS och inte ett MSI, men jag kanske nojar i onödan?
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Att GPU:n är MSI och moderkortet ASUS har ingen betydelse.

Permalänk
Medlem

Tjenare vänner!
Bytte grafikkortet och nu så går datorn som en klocka igen. Kunde dessutom lira Shadow of War utan tråkigt lagg och Witcher 3 på High. Riktigt nöjd. Mycket tacksam för hjälpen att felsöka. Hoppas tråden kan hjälpa nån annan också. Mors!