Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn för ~8000

Nu är det äntligen dags att uppgradera burken lite då jag känner att den inte riktigt hänger med längre.

Datorn kommer användas huvudsakligen för att spela och kolla på streams, samtidigt.
Spelen jag spelar är ganska krävande, Destiny 2, No Mans Sky, Warframe för att nämna några.
Vill kunna spela dem på ganska höga inställningar medans jag samtidigt kollar på youtube/netflix/twitch på andra skärmen.
Jag har 2x 24" skärmar så 1080p är det som gäller.

Det som sitter i datorn idag är:
CPU : Intel i5 4690k @ 4,2ghz
CPU kylare : Cooler Master Hyper 212 EVO
GPU : AMD Radeon R9 280
Moderkort : Inte säker, något z97 chipset.
RAM : 12gb DDR3 på okänd frekvens.
HDD : 2x 1 TB
SSD : Intel 120? gb
PSU : EVGA 600w 80plus
Chassi : Fractal Design Define R5

Vad jag själv har kommit fram till är att CPU, Moderkort, RAM och GPU måste bytas för en märkbar skillnad utan att något flaskar.

GPU hade jag tänkt mig ett RX 580 då jag även har en Omen skärm med Freesync.
https://www.inet.se/produkt/5403325/msi-radeon-rx-580-8gb-arm...

Lite frågor om CPU då jag är väldigt förvirrad :
Är det värt att köpa en Ryzen 7 1700x över den nyare Ryzen 5 2600x?
Är det någon mening att köpa en X modell av Ryzen då jag läste att dem inte har mycket överklockningspotential.
Kanske bättre att satsa på intel i5, men jag läste att dem inte var lika framtidsäkra heller.

Här är några jag har kollat på
https://www.inet.se/produkt/5300614/amd-ryzen-5-2600-3-4-ghz-...
https://www.inet.se/produkt/5301186/amd-ryzen-5-2600x-3-6-ghz...
https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0-ghz...

Sen till moderkortet har jag ingen koll alls så hjälp med detta uppskattas.
Valde detta för att hålla min budget:
https://www.inet.se/produkt/1900468/asus-prime-b350-plus

Likadant med ram, inte någon koll där heller.
https://www.inet.se/produkt/5300698/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

Detta är vad jag kommit fram till efter ett par dagars läsande, lite tips och riktlinjer vad jag bör tänka på hade varit väldigt uppskattat, delarna beställer jag i helgen.
Budgeten är inte satt i sten kan tänka mig att gå lite högre ifall det skulle innebära märkbart bättre framtidssäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aykoo:

Är det någon mening att köpa en X modell av Ryzen då jag läste att dem inte har mycket överklockningspotential.

"X" modellerna har AMD's "XFR", vilket betyder att CPU'n klockar sig själv när den kan.
Funktionen är så pass bra att CPU'n ofta presterar bättre i spel om man _inte_ gör en manuell överklockning.
T.ex. så kan en 1600X med XFR köra ända upp till 4.1GHz jämfört med vanliga 1600 som stannat på 3.7GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"X" modellerna har AMD's "XFR", vilket betyder att CPU'n klockar sig själv när den kan.
Funktionen är så pass bra att CPU'n ofta presterar bättre i spel om man _inte_ gör en manuell överklockning.
T.ex. så kan en 1600X med XFR köra ända upp till 4.1GHz jämfört med vanliga 1600 som stannat på 3.7GHz.

Jahaa okej då förstår jag, tack!
Får bli en X modell då, Ryzen 7 1700x är bara 100kr dyrare än en Ryzen 5 2600x, vilken skulle du rekommendera? Osäker på prestandaskillnaden mellan dem olika generationerna.

Permalänk
Medlem

Känns det inte rimligare att bara börja med att byta grafikkort? Processorn är väl knappast särskilt dålig?

Jag hade tagit ett rejält grafikkort för hela budgeten, förmodligen blir du jävligt nöjd. Blir du missnöjd är det ju bara att ångra köpet (förutsatt att det är köpt online).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Känns det inte rimligare att bara börja med att byta grafikkort? Processorn är väl knappast särskilt dålig?

Jag hade tagit ett rejält grafikkort för hela budgeten, förmodligen blir du jävligt nöjd. Blir du missnöjd är det ju bara att ångra köpet (förutsatt att det är köpt online).

Jo det är absolut ett alternativ, det var min plan från början men du tror inte att processorn flaskar GPUn isåfall?
Vilket grafikkort rekommenderar du annars? Jag läste att det kanske ska släppas nya kort snart då kanske det är onödigt att lägga hela budgeten på det då jag inte har tid att vänta på att uppgradera.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/953891/demovaror/datorutrustn...

lite billigare men annat märke, kanske värt en titt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/953891/demovaror/datorutrustn...

lite billigare men annat märke, kanske värt en titt.

Tack, beställde direkt.
Har kollat på den modellen förut och har för mig att den ska ha tyst och bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aykoo:

Jahaa okej då förstår jag, tack!
Får bli en X modell då, Ryzen 7 1700x är bara 100kr dyrare än en Ryzen 5 2600x, vilken skulle du rekommendera? Osäker på prestandaskillnaden mellan dem olika generationerna.

2xxx modellerna är såklart att föredra då de är nyare och bättre på allt.
8 vs 6 kärnigt dock beror lite på vad du skall göra.
Men i det stora hela skulle jag tro att en 2600X är bättre än en 1700X i de flesta fall.
2600X klockar sig själv betydligt högre än en 1700X gör, och det väger upp en del av de 2 färre kärnorna.

Till saken hör att det är lite lurigt att hitta aktuella reviews på Ryzen.
De flesta reviews släpps ju tidigt, och just med Ryzen så har ju platformen mognat rejält sedan Ryzen 1 släpptes men även Ryzen 2 är bättre nu än när den introducerades i april.
Framförallt minneskompatiblilitet är nånting som förbättrats enormt med tiden och Ryzen 2.
Och minnesprestandan är viktig för Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2xxx modellerna är såklart att föredra då de är nyare och bättre på allt.
8 vs 6 kärnigt dock beror lite på vad du skall göra.
Men i det stora hela skulle jag tro att en 2600X är bättre än en 1700X i de flesta fall.
2600X klockar sig själv betydligt högre än en 1700X gör, och det väger upp en del av de 2 färre kärnorna.

Till saken hör att det är lite lurigt att hitta aktuella reviews på Ryzen.
De flesta reviews släpps ju tidigt, och just med Ryzen så har ju platformen mognat rejält sedan Ryzen 1 släpptes men även Ryzen 2 är bättre nu än när den introducerades i april.
Framförallt minneskompatiblilitet är nånting som förbättrats enormt med tiden och Ryzen 2.
Och minnesprestandan är viktig för Ryzen.

Datorn kommer huvudsakligen användas för att spela och kolla på stream. Några tyngre saker har jag inga planer på att göra just nu men vill inte heller känna mig begränsad i framtiden om jag skulle vilja tex streama eller så.
Ska forska vidare lite i det här med generations skillnaderna. Blev lite sugen på en 1800x när jag såg detta erbjudandet.
https://www.inet.se/produkt/v100808/uppgraderingspaket-amd-ry...
Vattenkylning på köpet låter ju inte så dumt.

Uppskattar hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Känns det inte rimligare att bara börja med att byta grafikkort? Processorn är väl knappast särskilt dålig?

Jag hade tagit ett rejält grafikkort för hela budgeten, förmodligen blir du jävligt nöjd. Blir du missnöjd är det ju bara att ångra köpet (förutsatt att det är köpt online).

Håller med på det här. En Intel i5 4690k @ 4,2ghz bör ju hålla länge till för att spela med. Tror inte den kommer flaska något nytt grafikkort förutom i något extremfall på något väldigt CPU-intensivt spel, om man inte ska spela i hög framerate då (120-140 FPS), det kan ju kräva lite mer på nya spel (kanske, men går förmodligen ganska bra det också).

Så kolla först hur det blir om du bara byter grafikkortet. Kommer bli en stor förbättring direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Håller med på det här. En Intel i5 4690k @ 4,2ghz bör ju hålla länge till för att spela med. Tror inte den kommer flaska något nytt grafikkort förutom i något extremfall på något väldigt CPU-intensivt spel, om man inte ska spela i hög framerate då (120-140 FPS), det kan ju kräva lite mer på nya spel (kanske, men går förmodligen ganska bra det också).

Så kolla först hur det blir om du bara byter grafikkortet. Kommer bli en stor förbättring direkt.

Det enda spelet jag kräver hög framerate i är CS:GO och där ska det inte vara några problem att uppnå stadiga 300fps med bara ett nytt grafikkort hoppas jag.
Annars vill jag väl ligga på iallafall stadiga 60FPS i resten av spelen jag spelar. Ligger på runt 30-40 i dagens läge på medel till låga inställningar.

Tar erat råd och avvaktar lite med CPU osv tills jag testat grafikkortet och ser om jag är nöjd med prestandaökningen. Såg även att paketet jag länkade inte finns i lager förrän 8/8, så har lite tid att och fundera på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aykoo:

Det enda spelet jag kräver hög framerate i är CS:GO och där ska det inte vara några problem att uppnå stadiga 300fps med bara ett nytt grafikkort hoppas jag.
Annars vill jag väl ligga på iallafall stadiga 60FPS i resten av spelen jag spelar. Ligger på runt 30-40 i dagens läge på medel till låga inställningar.

Tar erat råd och avvaktar lite med CPU osv tills jag testat grafikkortet och ser om jag är nöjd med prestandaökningen. Såg även att paketet jag länkade inte finns i lager förrän 8/8, så har lite tid att och fundera på saken.

Det tycker jag var ett vist beslut. Du kan ju lätt kolla hur mycket användning du har på grafikkortet sen när du bytt för att se att det faktiskt inte alls blir flaskat av processorn (dvs. har grafikkortet 99-100% användning hela tiden med V-sync avstängt så är processorn ingen flaskhals, om processorn blir en flaskhals går GPU-användningen ner).

GPU-användning går att kolla med t.ex. MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Det tycker jag var ett vist beslut. Du kan ju lätt kolla hur mycket användning du har på grafikkortet sen när du bytt för att se att det faktiskt inte alls blir flaskat av processorn (dvs. har grafikkortet 99-100% användning hela tiden med V-sync avstängt så är processorn ingen flaskhals, om processorn blir en flaskhals går GPU-användningen ner).

GPU-användning går att kolla med t.ex. MSI Afterburner.

Ahaa tack så mycket för tipsen! Ska jag definitivt göra.

Tack så mycket för hjälpen alla som svarat, uppskattas verkligen!