Permalänk
Medlem

Om man inte har jätte stor yta att röra sig i är det bättre med riften än med vive? någon som provat båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zythe:

Om man inte har jätte stor yta att röra sig i är det bättre med riften än med vive? någon som provat båda?

Har Vive, Rift och Pro.
Rift är grymt som insteg, men skulle då inte säga att den är bättre än Vive.
Vive trackar bättre, oavsett om det är en mindre yta.
Men Riften är definitivt prisvärd och jag skulle absolut rekomendera den.
Du kommer ha grymt kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

Hur mycket bättre vives tracking må vara måste man väga in supporten, en av våra betatestare lade upp denna skräckfilm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe hade mer tur då när jag reklamerade min Var väl inom 1 år iof.

Men det där betyder alltså om jag köper från usa och deras 1 års garanti och importerar så har jag ändå två års garanti?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Hehe hade mer tur då när jag reklamerade min Var väl inom 1 år iof.

Men det där betyder alltså om jag köper från usa och deras 1 års garanti och importerar så har jag ändå två års garanti?

De måste nog ha säljorganisation i EU för att det ska fungera

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

De måste nog ha säljorganisation i EU för att det ska fungera

Räcker det med att de har en återförsäljare någonstans i EU?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Räcker det med att de har en återförsäljare någonstans i EU?

Du som konsument måste köpa den där, men river digital eller va de heter ligger i Irland vilket är inom EU så de måste rätta sig till EUs konsumentlagar. Vilket bla betyder att en produkt måste klara av det den är designad för Mao klara svett, och 2 års garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är deluxe audio strap värd 1200kr?

Två främsta anledningarna till att jag kikar på det är.
Att slippa ha ett löst headset för ljud
Sedan har jag lite problem med att headsettet lättar från ansiktet när man kikar mot golvet (ex när man spelar minigolf)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är deluxe audio strap värd 1200kr?

Två främsta anledningarna till att jag kikar på det är.
Att slippa ha ett löst headset för ljud
Sedan har jag lite problem med att headsettet lättar från ansiktet när man kikar mot golvet (ex när man spelar minigolf)

Det är klart bättre än original, mycket lättare att ta på/av och justera vilket är guld värt när man är flera som spelar.
Köpte mitt just för att slippa ha separat headset, det jag hade ramla just av när man tittade ner. Men inte haft det problemet med deluxe så är nöjd. Har kunnat skaka på huvudet som en galning utan att det känts som att det skulle ramla av.

Just det med att det lättar från ansiktet är inget jag haft problem med, inte med vanliga strapen heller. Fast jag har kör med en lite tjockare läder "ram" istället för det skumgummit som följde med, så kan vara därför.

Spelar du mycket så rekommenderar jag det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Det är klart bättre än original, mycket lättare att ta på/av och justera vilket är guld värt när man är flera som spelar.
Köpte mitt just för att slippa ha separat headset, det jag hade ramla just av när man tittade ner. Men inte haft det problemet med deluxe så är nöjd. Har kunnat skaka på huvudet som en galning utan att det känts som att det skulle ramla av.

Just det med att det lättar från ansiktet är inget jag haft problem med, inte med vanliga strapen heller. Fast jag har kör med en lite tjockare läder "ram" istället för det skumgummit som följde med, så kan vara därför.

Spelar du mycket så rekommenderar jag det.

Okej då köper jag nog ett nästa gång jag är på inet.
De där i läder har jag funderat på men blir inte de supersvettiga?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tycker ni ska blicka mot Pimax 5K istället, där snackar vi ett rejält kliv.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej då köper jag nog ett nästa gång jag är på inet.
De där i läder har jag funderat på men blir inte de supersvettiga?

Inte mycket mer än vanliga, men fördelen med läder är att det går att torka av. Medans skumgummit suger åt sig svetten så blir riktigt otrevligt efter en stund
Speciellt om någon annan ska använda det efter...

https://vrcover.com/product/htc-vive-memory-foam-pads/

Dom jag kör med, köpte även dom tunnare men tycker dessa är skönare.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Tycker ni ska blicka mot Pimax 5K istället, där snackar vi ett rejält kliv.

Håller med. En riktig "underdog" som kan komma att leda VR "racet". Helt otroligt vad dom åstadkommit tidigare till det pris dom tar. Väldigt sugen på at få testa en Pimax 8K och se hur bra 8K med laser "spårning" presterar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ja, Vänta...

Permalänk

Livar upp tråden lite.
Står lite i valet mellan Occulus och Vive, men vem är egentligen bäst?
Vilken enhet har bäst spel eller går det att köra samma till båda?
Är det trådlöst numera?
Rätt kass på detta med VR men uppskattar om någon kan ta en minut och berätta lite vilken som är bäst.

Vore rätt skönt med trådlöst VR som faktiskt fungerar

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vill också ha hjälp i VR träsket... grabben som är 12 vill köpa VR för sina pengar, han har 5papp, men ska spara ihop till 6papp, han säger det kostar så mycket..?
Och han ska det i sitt rum, till datorn, som har ett 1060gt kort, borde räcka väl?
Och vilket är mest prisvärt, och passar en 12årings huvud bäst kanske? Och inte behöver så stor yta att vifta på...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Vill också ha hjälp i VR träsket... grabben som är 12 vill köpa VR för sina pengar, han har 5papp, men ska spara ihop till 6papp, han säger det kostar så mycket..?
Och han ska det i sitt rum, till datorn, som har ett 1060gt kort, borde räcka väl?
Och vilket är mest prisvärt, och passar en 12årings huvud bäst kanske? Och inte behöver så stor yta att vifta på...

Jag skulle nog ta Oculus Rift. Den kräver dock en extra sensor för att få full tracking (följer med två, behövs tre för "roomscale").

Köps bäst och billigast från deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Jag skulle nog ta Oculus Rift. Den kräver dock en extra sensor för att få full tracking (följer med två, behövs tre för "roomscale").

Köps bäst och billigast från deras hemsida.

Ok, tack för input, ska kollas upp

Permalänk
Medlem

vilket man ska välja beror på vad man ska spela imo. Har vive nu har spelat rift väldigt mycket med.
Med handkontrollerna t.ex. skjutar spel och beat sabre skulle jag säga vive gör sig bättre, rift skulle jag ha till vr chat, minecraft, bygg och äventyrs spel. I det stora hela skulle jag säga att vive är aningen bättre men inte bättre med tanke på prisskillnaden. Skillnaden är störst i vilka handkontroller man väljer och vilken budget man har.

Permalänk
Medlem

De flesta spelen finns till båda enheterna. Dock är flera av de exklusiva dom mest påkostade. Går dock att få igång på andra headsetet ändå med lite mjukvara.

Rift funkar 360 grader med två sensorer också om man ställer dom diagonalt över spelområdet men man får bättre täckning med 3. Men 2 funkar ganska bra faktiskt.

Rift kostar bara 4500 ungefär på deras hemsida och en sensor runt 600 om man vill ha det.

@Swennis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@agitax vad är det med kontrollerna på vive som är bättre för skjutare och beat saber?

Jag har inte provat dom men har mest hört att Rift kontrollerna är bättre på det mesta. Skönare att hålla i och analoga spakar osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

@agitax vad är det med kontrollerna på vive som är bättre för skjutare och beat saber?

Jag har inte provat dom men har mest hört att Rift kontrollerna är bättre på det mesta. Skönare att hålla i och analoga spakar osv.

Skickades från m.sweclockers.com

jag tycker att känslan av att hålla ett okjekt som vive kontrollerna gör sig mycket bra till att hålla en pistol svärd eller liknande. Spel man styr och springer runt mycket föredrar jag rift styrningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

jag tycker att känslan av att hålla ett okjekt som vive kontrollerna gör sig mycket bra till att hålla en pistol svärd eller liknande. Spel man styr och springer runt mycket föredrar jag rift styrningen

Okej!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, lutar åt en rift…
Hur löser man ljudet förresten, ingår det lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tack för alla svar, lutar åt en rift…
Hur löser man ljudet förresten, ingår det lurar?

Det ingår lurar! (monterade i själva "bågen", men de går att ta loss)
Rätt bekväma och OK ljud. Inget spektakulärt direkt, men funkar naturligt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Helt okay koss porta pro ljud i rift konstruktionen.

Vives klubbor passar bra där man ska klubba folk som i ex golf men jag tar touch alla dagar i veckan som universalkontroller. Men knuckles borde verkligen släppas snart svårbegripligt att htc inte vill ha ut den på marknaden. För pangapanga så gillar jag touch triggers mer men de är väl ganska så ett ut. Noobtube rekommenderas gör mycket för känslan dock så tappar du ju i agility naturligtvis

Tracking med två körde jag ett tag och de fungerar okay. Tre är absolut märkbar förbättring! Gav ungefär lika bra tracking som två basstationer för Vive dock så är ju de lite smidigare. Men Vives headset är för tungt så föredrog ändå Rift för Roomscale förutom då lite mindre påträngande screendoor.

Sen gällande pris de har ju satt nytt fast pris till 350$ så 4500 ska vi ju inte behöva betala för en rift.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar igen... billigaste är att beställa från hemsidan va?

Permalänk
Medlem

Han har fått hem grejerna, funkar kanon, men vr chat, och Walking Arrow, strular, går inte ladda spelen, är det nåt man behöver uppdatera, eller är det nåt annat, att det ligger på steam? Har godkänt att köra från andra utv i oculusprogrammet…
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Inga förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sen gällande pris de har ju satt nytt fast pris till 350$ så 4500 ska vi ju inte behöva betala för en rift.

Oculus tar 399€ till Sverige från deras egen sida. Så det blir typ fyra tusen.

Skickades från m.sweclockers.com