Dator till plugg, Matebook x pro?

Permalänk
Medlem

Dator till plugg, Matebook x pro?

Hej!

Blir plugg till hösten, programutveckling så blir en del i Visual Studio bland annat.
Fastnade för ett tag sen för den nya Matebook x pro från huawei som släpptes igår. Riktigt snygg (lik MacBook, jag vet) och bra specs. Tror ni denna kommer fungera bra till det jag ska använda den till?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Bra processor, tänkte att en i5-processor kommer räcka. Samt 8 GB ram tillsammans med det dedikerade MX150 grafikkortet.

Tack på förhand!

Permalänk

Matebook är riktigt stilig!

Jag fick tips häromdagen att köpa denna för 7990
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ56EA...
https://www.xn--bst-i-test-q5a.se/barbar-dator (rabatt tom. imorgon)

Tyckte denna verkar som ett riktigt kap, har ej hunnit testa den ännu, men tänkte bara föra vidare vad jag fick tipsat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

Matebook är riktigt stilig!

Jag fick tips häromdagen att köpa denna för 7990
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ56EA...
https://www.xn--bst-i-test-q5a.se/barbar-dator (rabatt tom. imorgon)

Tyckte denna verkar som ett riktigt kap, har ej hunnit testa den ännu, men tänkte bara föra vidare vad jag fick tipsat!

Tacksam för tipset, ruggigt prisvärd måste jag ändå säga. Dock är jag så fast vid designen på matebook, kanske lite tunnelseende men gillar den starkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kolla gärna några reviews om värmehanteringen på Matebook x pro. Vill minnas att den hade lite problem med det när dem visade den först, men kanske är bättre nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffatron:

Kolla gärna några reviews om värmehanteringen på Matebook x pro. Vill minnas att den hade lite problem med det när dem visade den först, men kanske är bättre nu?

Läste också om det, verkar vara ordnat nu dock. En uppdatering av drivrutiner så löste det sig. Tror ni att den är prisvärd kontra sina specs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Huawei, har kollat i ett halvår på denna.

Den är absolut inte prisvärd på något sätt. Du får samma i7 8550u med ssd och ram (ibland grafik) på laptops ner med 7000kr.

T.ex har Xiaomi en super fin 8550u laptop för 10 000kr.

Det man betalar för hos Huawei är chassit, den slimma och stilrena designen, skärmen och svenskt tangentbord. Det är det man betala premium, ett väldigt premium-pris för

Skärm och chassi är 10-11 000 kronor dyrare på huawei än laptops med samma innehåll. För mig så kändes det som en dealbreaker. Särskilt när Power.se hade den för 20 000kr i 5 timmar för att sen höja tillbaka till 21 000kr.

För de summorna får man ljusår bättre prylar hos konkurrenterna T.ex Dell XPS serien, men Dells support är som att köpa kontaktlinser på OkQ8-macken....

Men, fortfarande en fantastiskt fin laptop som garanterat uppfyller de flesta enklare kraven men till kostnaden av en dyr prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Huawei, har kollat i ett halvår på denna.

Den är absolut inte prisvärd på något sätt. Du får samma i7 8550u med ssd och ram (ibland grafik) på laptops ner med 7000kr.

T.ex har Xiaomi en super fin 8550u laptop för 10 000kr.

Det man betalar för hos Huawei är chassit, den slimma och stilrena designen, skärmen och svenskt tangentbord. Det är det man betala premium, ett väldigt premium-pris för

Skärm och chassi är 10-11 000 kronor dyrare på huawei än laptops med samma innehåll. För mig så kändes det som en dealbreaker. Särskilt när Power.se hade den för 20 000kr i 5 timmar för att sen höja tillbaka till 21 000kr.

För de summorna får man ljusår bättre prylar hos konkurrenterna T.ex Dell XPS serien, men Dells support är som att köpa kontaktlinser på OkQ8-macken....

Men, fortfarande en fantastiskt fin laptop som garanterat uppfyller de flesta enklare kraven men till kostnaden av en dyr prislapp

Ja jag kan ju faktiskt inget annat än att hålla med dig. Jag gillar dock en dator som är fin för ögonen (löjligt nog) som t.ex. MacBook. Jämför jag MacBook med huawei matebook så känns ändå matebook mer prisvärd? Sen kan man ju göra fulingen att köpa matebooken nu och sälja den medföljande surfplattan, grisigt men ändå! Håller ju med om XPS också. Fastnade för dom LÄNGE men ändå relativt dyra? Dells hemsida är ju fruktansvärd och som du säger, då ska man inte ens prata om dells support...
Kollat på Xiaomi, men dessa säljs inte med svenskt tangentbord samt beställa denna efter tull osv så kostar det nog lite mer. Inte MYCKET mer men ändå mer. Går ju alltid utan svensk tangentbord såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bixax:

Ja jag kan ju faktiskt inget annat än att hålla med dig. Jag gillar dock en dator som är fin för ögonen (löjligt nog) som t.ex. MacBook. Jämför jag MacBook med huawei matebook så känns ändå matebook mer prisvärd? Sen kan man ju göra fulingen att köpa matebooken nu och sälja den medföljande surfplattan, grisigt men ändå! Håller ju med om XPS också. Fastnade för dom LÄNGE men ändå relativt dyra? Dells hemsida är ju fruktansvärd och som du säger, då ska man inte ens prata om dells support...

Skickades från m.sweclockers.com

Du har många poäng här

Hade man fått till exempel i7 modellen för 20 000kr och sålt surfplattan för 3000 så hade man hamnat runt 17. Och då kan vi börja prata mer "prisvärt", definitivt

Och ja, du är verkligen på rätt spår att jämför man med en Macbook så är Huawei helt plötsligt prisvärda i jämförelse Men apple är ju också apple, de grejerna har support i världsklass och grejerna fungerar bara

XPS är väl dyra till och från, beror på konfiguration. Den jag kollat på är XPS 15, 4K, 8750H (en av världens bästa cpu:er) med 512GB SSD och 16GB ram, säljs för 22 200 men var nedsatt kort stund till 19 700kr. Vilket är prisvärt med rabatten, men ja, XPS serien lider av några extrema värmeproblem som kräver en hel del jobb för att få bukt med. O sen supporten........yippi

Om vi säger så här: Du gör inte ett dåligt köp i att handla en Matebook Men då ska det verkligen va skärmen och designen som gör köpet värt för dig också, annars finns andra alternativ.

Vill bara säga iaf att HP kör rätt grymma kampanjer på en hel del laptops just nu ifall du känner för att kolla

Permalänk
Medlem

12 500 kr utan avgifter går Xiaomi för här:
https://www.e-ville.com/sv/3045503-laptops/27308-xiaomi-mi-no...

Men ja, då får man ju liksom överväga lite om svenskt tangentbord och skärm är värt mellanskillnaden till en Huawei.

Vill inte få dig att köpa ena eller det andra, bara lyfta fram VAD du har att välja på eftersom jag själv gjort en grundlig research och står i exakt samma val som dig, fast jag söker något med en i7a och tyngre grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Du har många poäng här

Hade man fått till exempel i7 modellen för 20 000kr och sålt surfplattan för 3000 så hade man hamnat runt 17. Och då kan vi börja prata mer "prisvärt", definitivt

Och ja, du är verkligen på rätt spår att jämför man med en Macbook så är Huawei helt plötsligt prisvärda i jämförelse Men apple är ju också apple, de grejerna har support i världsklass och grejerna fungerar bara

XPS är väl dyra till och från, beror på konfiguration. Den jag kollat på är XPS 15, 4K, 8750H (en av världens bästa cpu:er) med 512GB SSD och 16GB ram, säljs för 22 200 men var nedsatt kort stund till 19 700kr. Vilket är prisvärt med rabatten, men ja, XPS serien lider av några extrema värmeproblem som kräver en hel del jobb för att få bukt med. O sen supporten........yippi

Om vi säger så här: Du gör inte ett dåligt köp i att handla en Matebook Men då ska det verkligen va skärmen och designen som gör köpet värt för dig också, annars finns andra alternativ.

Vill bara säga iaf att HP kör rätt grymma kampanjer på en hel del laptops just nu ifall du känner för att kolla

Kollar jag på Dells XPS 13 så är processorn bättre såklart men tror inte jag kommer ”behöva” i7. Sen är SSD storlek samt RAM densamma. Inget dedikerat grafikkort samt inte lika vass skärm.
Ja designen gör det för mig helt enkelt, betalar gärna lite extra för det. Känns ändå som matebooken vinner här.
Låter som jag redan bestämt mig haha, men vill bara bolla lite. Tacksam för bollandet alltså.
Men blir det matebook så blir det den för 16000, alltså inte den dyraste med i7. Tror jag klarar mig på den nämligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

10 800kr för i7 modellen här: *8500kr under nedsatt rea just nu*
https://www.lightinthebox.com/sv/p/xiaomi-barbar-dator-15-6-t...

Tror lightinthebox har tull/moms garanti också.

Givetvis, bolla idéer är guld värt! Saknar det själv allt för ofta. Är ingen jätte marknad på detta forum med diskussioner för de som vill ha det lilla extra i en laptop och inte bara en plastig Fujitsu från siba

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

12 500 kr utan avgifter går Xiaomi för här:
https://www.e-ville.com/sv/3045503-laptops/27308-xiaomi-mi-no...

Men ja, då får man ju liksom överväga lite om svenskt tangentbord och skärm är värt mellanskillnaden till en Huawei.

Vill inte få dig att köpa ena eller det andra, bara lyfta fram VAD du har att välja på eftersom jag själv gjort en grundlig research och står i exakt samma val som dig, fast jag söker något med en i7a och tyngre grejer

Xiaomi är riktigt fin faktiskt, tror dock att svenskt tangentbord är lite av ett ”måste”. Kalla mig fegis men känns rätt tryggt att ha. Ja det finns ju så frukstansvärt mycket att välja på, har maniskt letat i evigheter. Nu har ju dock dagen kommit där jag måste ha en till plugget. Vill ju gärna gå igenom alla alternativ. Iallafall många! Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

10 800kr för i7 modellen här: *8500kr under nedsatt rea just nu*
https://www.lightinthebox.com/sv/p/xiaomi-barbar-dator-15-6-t...

Tror lightinthebox har tull/moms garanti också.

Givetvis, bolla idéer är guld värt! Saknar det själv allt för ofta. Är ingen jätte marknad på detta forum med diskussioner för de som vill ha det lilla extra i en laptop och inte bara en plastig Fujitsu från siba

Ja jag vill ju inte ha som du säger något plastigt, det här ska hålla och palla jobba på lite ändå. Annars kan man köpa en lenovo för 3000 och ångra sig (ifallall jag). Ja bolla är ju faktiskt väldigt skönt, speciellt med folk som också har intresse och är på samma jakt efter något liknande! Ska kolla upp den också och fundera på tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bixax:

Xiaomi är riktigt fin faktiskt, tror dock att svenskt tangentbord är lite av ett ”måste”. Kalla mig fegis men känns rätt tryggt att ha. Ja det finns ju så frukstansvärt mycket att välja på, har maniskt letat i evigheter. Nu har ju dock dagen kommit där jag måste ha en till plugget. Vill ju gärna gå igenom alla alternativ. Iallafall många! Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Du gör rätt i att välja en Matebook Men innan du trycker på köpknappen kan du ju kolla på HP's rea

En sak du bör veta, att Huawei's laptop med 3:2 skärm 3000x2000 pixlar har samma höjd som en 4K 15.6 laptop Bara så du vet, det är vad som fick mig att överger Matebook och leta en 15.6 tummare istället Var också helt fast i 3:2 formatet innan jag fick reda på detta.
http://www.displaywars.com/15,6-inch-16x9-vs-13,9-inch-3x2

Vad ska du plugga?
Ska också ha laptopen till plugg i höst, ska börja marketing management i jönköping Vill ha något "extremt" bara för det känns bättre att ha en turoladdad V8a under huven än känslan av en Toyota Prius hahah Kommer endast användas till Netflix, surfande och plugg, vad nu plugg egentligen är, ett excelark och worddokument kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Du gör rätt i att välja en Matebook Men innan du trycker på köpknappen kan du ju kolla på HP's rea

En sak du bör veta, att Huawei's laptop med 3:2 skärm 3000x2000 pixlar har samma höjd som en 4K 15.6 laptop Bara så du vet, det är vad som fick mig att överger Matebook och leta en 15.6 tummare istället Var också helt fast i 3:2 formatet innan jag fick reda på detta.
http://www.displaywars.com/15,6-inch-16x9-vs-13,9-inch-3x2

Vad ska du plugga?
Ska också ha laptopen till plugg i höst, ska börja marketing management i jönköping Vill ha något "extremt" bara för det känns bättre att ha en turoladdad V8a under huven än känslan av en Toyota Prius hahah Kommer endast användas till Netflix, surfande och plugg, vad nu plugg egentligen är, ett excelark och worddokument kanske

Ja jag ska kolla igenom HP innan jag bestämmer mig! Började ju vela lite när jag såg 3:2 men känns inte som det kommer bli ett problem. Fortfarande en väldigt snygg skärm och gillar ändå att den är smått mindre! Så det är lugnt på den fronten.

Det lät kul! Universitetet antar jag då? Blir programutveckling .NET för min del med lite sharepoint. Kommer nog bli toppen, sugen på att börja plugga nu!
Haha helt rätt där, tänkte också smälla på med en riktig värsting men lite för tufft med pengarna där. Får nöja mig såhär, och nöjd hoppas jag att jag blir!
Tack för bollandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fastnade också för mate x pro men som någon ovan skrev: du får mer kraft för pengarna med xps eller kommande zenbook pro

Permalänk

@Bixax: Såklart det finns billigare alternativ men dem ser ju inte lika premium och "minimalistiska" ut. Jag tycker det är ett bra pris. Men ja XPS är ett bättre köp antagligen. Beror på hur man vill ha designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bixax:

Ja jag ska kolla igenom HP innan jag bestämmer mig! Började ju vela lite när jag såg 3:2 men känns inte som det kommer bli ett problem. Fortfarande en väldigt snygg skärm och gillar ändå att den är smått mindre! Så det är lugnt på den fronten.

Det lät kul! Universitetet antar jag då? Blir programutveckling .NET för min del med lite sharepoint. Kommer nog bli toppen, sugen på att börja plugga nu!
Haha helt rätt där, tänkte också smälla på med en riktig värsting men lite för tufft med pengarna där. Får nöja mig såhär, och nöjd hoppas jag att jag blir!
Tack för bollandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Angående dippen av pris tidigare

Yes, är universitet jag ska till

Kollade runt lite om 8550U på Youtube och den CPU'n är extremt bra för att va en U (lågwatts cpu). Den presterar i närheten, inte långt bort från en 7700HQ när det till exempel kommer till rendering av film. Väldigt kompetent.

Skriv sen hur du gör Är ju fram till 15 juli erbjudandet med surfplattan gäller till. Känns inte som priset kommer rasa med 3000kr inom kort, så sälja surfplattan är ju definitivt värt det.

Permalänk
Skrivet av janaydin:

Fastnade också för mate x pro men som någon ovan skrev: du får mer kraft för pengarna med xps eller kommande zenbook pro

Vad gör att du tycker att man får mer prestanda med en xps? Jag själv sitter och velar mellan en Xps 13" 9370 (i5 och 4k) eller en Matebook Pro X (i5 och dGPU) och Matebook Pron är ju billigare med en dGPU. Dessutom tycker jag att 4K är lite overkill på en 13" men jag tycker att 1080p är för lite så 3000x2000 är perfekt för min del.