Permalänk
Medlem

2 eller 4 minnen?

Hej!

Jag ska snart bygga nytt med gtx 1080ti och 8700k. Funderar på antingen ASUS ROG MAXIMUS X FORMULA eller hero (Om någon vill förklara fördelar/nackdelar med det dyrare kortet på ett begripligt sätt uppskattas detta). Jag tycker helt enkelt om utseendet på formula. Så om det inte är sämre gör det mig inget att jag slänger pengar i sjön så länge det inte har några direkta nackdelar för en hyfsat normal användare.

Men jag blir inte klok på minnen. Jag har läst på en del ställen att 4 sticks ska vara mindre stabilt och inte ge bättre prestanda än 2 av samma hastighet/storlek. Och då jag gärna vill ha 4 för att jag tycker att det ser bättre ut skulle jag bli väldigt glad om någon kan förklara detta för mig. Om jag väljer att köpa 4x8gb istället för 2x16, kommer jag att förlora prestanda och stabilitet eller gör det ingen större skillnad?

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört att 4 minnen skulle vara mindre stabilt än 2. Så länge du använder ett moderkort med dual channel (såsom moderkort till i7 8700K) så blir det varken snabbare eller långsammare med 4 eller 2 minnesstickor.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 4x4GB då jag som dig tycker att det är snyggare, du förlorar ingen prestanda utan du kommer fortfarande att köra dom i Dualchannel, det kan dock vara lite knepigare med timigs osv när man vill använda sig av alla 4slots.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zephead:

Har aldrig hört att 4 minnen skulle vara mindre stabilt än 2, dock ökar ju självklart risken att en mot förmodan skulle gå sönder ju fler individuella minnesstickor du använder. Så länge du använder ett moderkort med dual channel (såsom moderkort till i7 8700K) så blir det varken snabbare eller långsammare med 4 eller 2 minnesstickor.

Okej det var skönt att höra! Och jag borde då inte få mer problem vid överklockning heller?

Skrivet av BM-Mods:

Jag kör med 4x4GB då jag som dig tycker att det är snyggare, du förlorar ingen prestanda utan du kommer fortfarande att köra dom i Dualchannel, det kan dock vara lite knepigare med timigs osv när man vill använda sig av alla 4slots.

Hur menar du med att det blir knepigare? Om jag köper ett kit med 4 minnen så bör de väl vara lika?

EDIT. Jag kan absolut ingenting om minnen..

Permalänk
Medlem

@saarah: Det bör det absolut vara tänker mer på att det kan vara extra noga med att kolla på moderkortets QVL lista så att just det kitet du vill ha ligger med där.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@saarah: Det bör det absolut vara tänker mer på att det kan vara extra noga med att kolla på moderkortets QVL lista så att just det kitet du vill ha ligger med där.

Det har jag gjort och det gör det. Är det då helt lugnt att beställa kitet med 4 minnen? Även att jag vet att jag går overkill med min build för vad den kommer att användas till, vill jag inte köpa något som ger sämre prestanda för att jag tycker att det ser bättre ut. Därför jag skapade tråden. Om jag däremot lägger mer pengar för att det ska se bättre ut gör det mig inget.

Har du någon input gällande val av MB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zephead:

Har aldrig hört att 4 minnen skulle vara mindre stabilt än 2. Så länge du använder ett moderkort med dual channel (såsom moderkort till i7 8700K) så blir det varken snabbare eller långsammare med 4 eller 2 minnesstickor.

Det kan det vara, speciellt om du kör väldigt hög ram frekvens samtidigt som du vill överklocka din cpu högt, då kommer 4 minnen kräva en hel del vtt(vcioo) voltage.

Men såvida det inte är något som är aktuellt borde allt vara lugnt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Harbför mig att någon tillverkare har eller ska släppa atrapper för precis sådana här fall.

Kan ha missförstått det jag läste också.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Alltid bättre att välja 2 minnen om moderkortet har dual channel. Man kan nämligen då lätt fördubbla minnesmängden i framtiden om man vill eller om det behövs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det kan det vara, speciellt om du kör väldigt hög ram frekvens samtidigt som du vill överklocka din cpu högt, då kommer 4 minnen kräva en hel del vtt(vcioo) voltage.

Men såvida det inte är något som är aktuellt borde allt vara lugnt.

Vad klassas som väldigt hög frekvens? Och min cpu har jag tänkt klocka till runt 5 Ghz. Jag har ingen aning om vad vtt(vcioo) betyder :/ Känn ingen press att svara om det är för basic för jag kommer absolut att läsa på innan jag ens börjar överklocka. Men det uppskattas självklart

Permalänk
Medlem

@Maarus: Men hög vtt gäller även 2 stickor om du ska köra hög frekvens utanför standard, 4 stickor i sig blir inte per automatik mindre stabilt. Men tror att hela denna diskussion blir lite överkurs för trådskaparen, antar att minnesöverklockning inte är aktuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Harbför mig att någon tillverkare har eller ska släppa atrapper för precis sådana här fall.

Kan ha missförstått det jag läste också.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Sådana här fall som i vad?

Skrivet av fantomsmurfen:

Alltid bättre att välja 2 minnen om moderkortet har dual channel. Man kan nämligen då lätt fördubbla minnesmängden i framtiden om man vill eller om det behövs.

Om jag dubblar i framtiden, spelar det då ingen roll om de är identiska med de jag redan har (förutsatt att de är samma frekvens och timings?)? Eller spelar det heller ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zephead:

@Maarus: Men hög vtt gäller även 2 stickor om du ska köra hög frekvens utanför standard, 4 stickor i sig blir inte per automatik mindre stabilt. Men tror att hela denna diskussion blir lite överkurs för trådskaparen, antar att minnesöverklockning inte är aktuellt?

Minnesklockning kommer att bli aktuellt, självklart inte i början, som du förstår av nivån jag ligger på. Men vill liksom inte lägga ner en massa pengar för att i den snara framtiden inse att det jag köpt inte är optimalt om du förstår.

Edit. Däremot kommer jag ju inte försöka mig på några extrema nivåer. Så det kommer väl i framtiden att handla om hyfsad överklockning, men inte några världsrekord..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zephead:

@Maarus: Men hög vtt gäller även 2 stickor om du ska köra hög frekvens utanför standard, 4 stickor i sig blir inte per automatik mindre stabilt. Men tror att hela denna diskussion blir lite överkurs för trådskaparen, antar att minnesöverklockning inte är aktuellt?

Det är sant att även 2 stickor med hög frekvens kan kräva höjningar av vissa spänningsvärden. Jag är inte helt säker hur nyare generationer hanterar 2 vs 4 stickor vid överklockning av både cpu och ram, men det är förmodligen bättre/stabilare än tidigare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Sådana här fall som i vad?

Om jag dubblar i framtiden, spelar det då ingen roll om de är identiska med de jag redan har (förutsatt att de är samma frekvens och timings?)? Eller spelar det heller ingen roll?

Jo det spelar roll, men är frekvens, timings och voltvärden samma sitter man oftast säkert.

Ska du överklocka kan det dock bli problem med blandade ram. Vissa versioner av samma ram kan klocka helt olika. Jag hade en tidig batch av corsair vengeance som klockade riktigt fint, när jag blandade med en senare batch blev det inte alls samma framgång.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Det är klart att 4 moduler generellt är sämre än att ha 2? Det säger sig själv? 4 potentiellt felande komponenter/dim slots vs 2?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jo det spelar roll, men är frekvens, timings och voltvärden samma sitter man oftast säkert.

Ska du överklocka kan det dock bli problem med blandade ram. Vissa versioner av samma ram kan klocka helt olika. Jag hade en tidig batch av corsair vengeance som klockade riktigt fint, när jag blandade med en senare batch blev det inte alls samma framgång.

Det du menar är alltså att om jag köper ett kit med 4 stickor, så bör jag vara i alla fall nästan lika stabil (eller lika) som med 2 stickor när jag överklockar? Eftersom detta kit ska innehålla nästan identiska minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Sådana här fall som i vad?

Han menar i sådana här fall där det är viktigt med estetik (vilket du antyder i trådstarten är prioriterat: "Och då jag gärna vill ha 4 för att jag tycker att det ser bättre ut"). Du kan stoppa i två attrapper för att få det att se snyggt ut utan att ge vika på eventuella volt/timing/etc-problem och använda 2st riktiga minnen, är vad han menar då. Utrett?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är klart att 4 moduler generellt är sämre än att ha 2? Det säger sig själv? 4 potentiellt felande komponenter/dim slots vs 2?!

Men om de är ett kit så ska det väl vara testade tillsammans? Om ett går sönder eller liknande får jag köpa ett nytt kit, det är jag med på. Men är det lugnt att köpa ett kit med 4 istället för 2 om man bortser från risken att ett minne går sönder? För fela ska de väl ändå inte göra när jag köper de tillsammans i ett kit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Han menar i sådana här fall där det är viktigt med estetik (vilket du antyder i trådstarten är prioriterat: "Och då jag gärna vill ha 4 för att jag tycker att det ser bättre ut"). Du kan stoppa i två attrapper för att få det att se snyggt ut utan att ge vika på eventuella volt/timing/etc-problem och använda 2st riktiga minnen, är vad han menar då. Utrett?

Ja absolut utrett, jag är lite trött bara. Tack så mycket för förenklingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Sådana här fall som i vad?

Se denna nyhetsartikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Hej!

Jag ska snart bygga nytt med gtx 1080ti och 8700k. Funderar på antingen ASUS ROG MAXIMUS X FORMULA eller hero (Om någon vill förklara fördelar/nackdelar med det dyrare kortet på ett begripligt sätt uppskattas detta). Jag tycker helt enkelt om utseendet på formula. Så om det inte är sämre gör det mig inget att jag slänger pengar i sjön så länge det inte har några direkta nackdelar för en hyfsat normal användare.

Men jag blir inte klok på minnen. Jag har läst på en del ställen att 4 sticks ska vara mindre stabilt och inte ge bättre prestanda än 2 av samma hastighet/storlek. Och då jag gärna vill ha 4 för att jag tycker att det ser bättre ut skulle jag bli väldigt glad om någon kan förklara detta för mig. Om jag väljer att köpa 4x8gb istället för 2x16, kommer jag att förlora prestanda och stabilitet eller gör det ingen större skillnad?

Skrivet av zephead:

Har aldrig hört att 4 minnen skulle vara mindre stabilt än 2. Så länge du använder ett moderkort med dual channel (såsom moderkort till i7 8700K) så blir det varken snabbare eller långsammare med 4 eller 2 minnesstickor.

Skrivet av saarah:

Okej det var skönt att höra! Och jag borde då inte få mer problem vid överklockning heller?

Hur menar du med att det blir knepigare? Om jag köper ett kit med 4 minnen så bör de väl vara lika?

EDIT. Jag kan absolut ingenting om minnen..

Minneskontrollern sitter i CPU'n.
Därmed får du en större belastning på CPU'n med 4 stickor.
Oftast så kräver 4 stickor även lite slappare timings jämföre med 2 stickor (brukar justeras ner automatiskt av moderkortet).

Skall man inte köra en galen överklockning eller behöver extremt mycket minne så kanske det inte spelar någon roll.
Men varför välja ett "sämre" alternativ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Det du menar är alltså att om jag köper ett kit med 4 stickor, så bör jag vara i alla fall nästan lika stabil (eller lika) som med 2 stickor när jag överklockar? Eftersom detta kit ska innehålla nästan identiska minnen?

Ja köper du ett quad channel kit eller dual channel får du minnen från samma batch.

Minnes överklockning är mycket frustrerande redan vid en sticka. Det blir än värre med fler stickor, speciellt tillsammans med hög cpu överklockning.

Oavsett vad du väljer så kommer det fungera givetvis. Men är överklockning ditt mål hade jag personligen aldrig gått längre än dual-channel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Minneskontrollern sitter i CPU'n.
Därmed får du en större belastning på CPU'n med 4 stickor.
Oftast så kräver 4 stickor även lite slappare timings jämföre med 2 stickor (brukar justeras ner automatiskt av moderkortet).

Skall man inte köra en galen överklockning eller behöver extremt mycket minne så kanske det inte spelar någon roll.
Men varför välja ett "sämre" alternativ ?

Ungefär hur stor förlust pratar vi om? Mer än 10% känns ovärt bara för estetiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Men om de är ett kit så ska det väl vara testade tillsammans? Om ett går sönder eller liknande får jag köpa ett nytt kit, det är jag med på. Men är det lugnt att köpa ett kit med 4 istället för 2 om man bortser från risken att ett minne går sönder? För fela ska de väl ändå inte göra när jag köper de tillsammans i ett kit?

Jag förstår inte syftet? Först köper man två minnen, dvs det man har råd med. Största och snabbast möjliga som ekonomin tillåter. Sen om det på sikt inte räcker till, så köper man två till om man nu måste. Chansen är däremot att du hinner byta till en nyare plattform innan minnesbehovet når sin gräns. 4 moduler kräver spänning/effekt, utvecklar värme och riskerar att inte kunna hantera en överklock lika lätt. Så nej, köp två minnen istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja köper du ett quad channel kit eller dual channel får du minnen från samma batch.

Minnes överklockning är mycket frusterade redan vid en sticka. Det blir än värre med fler stickor, speciellt tillsammans med hög cpu överklockning.

Oavsett vad du väljer så kommer det fungera givetvis. Men är överklockning ditt mål hade jag personligen aldrig gått längre än dual-channel.

Jag kan som sagt inte speciellt mycket alls om minnen. Men går inte 4 moduler på 2 dual channel? Förlåt om jag är helt vilse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Ungefär hur stor förlust pratar vi om? Mer än 10% känns ovärt bara för estetiska skäl.

Absolut inte 10% !
Kanske 0.2% lol.
Mätbart om man verkligen nördar ner sig i siffrorna, men inte en chans att det skulle märkas utöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag förstår inte syftet? Först köper man två minnen, dvs det man har råd med. Största och snabbast möjliga som ekonomin tillåter. Sen om det på sikt inte räcker till, så köper man två till om man nu måste. Chansen är däremot att du hinner byta till en nyare plattform innan minnesbehovet når sin gräns. 4 moduler kräver spänning/effekt, utvecklar värme och riskerar att inte kunna hantera en överklock lika lätt. Så nej, köp två minnen istället.

Syftet är helt enkelt att jag tycker det ser bättre ut. Men var också tydlig (tror jag) med att jag inte kommer att köpa 4 om det innebär mer problem och är ett allmänt sämre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Absolut inte 10% !
Kanske 0.2% lol.
Mätbart om man verkligen nördar ner sig i siffrorna, men inte en chans att det skulle märkas utöver det.

Så om jag vill ha 4, så tycker du jag ska köpa 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarah:

Så om jag vill ha 4, så tycker du jag ska köpa 4?

Japp, och sova gott efteråt

Fast vill du verkligen storsatsa kanske HEDT plattformen vore roligare ?
D.v.s. 2066 moderkort och tillhörande CPUer.
Då kan du pillra dit 8 minnesstickor istället !
Lämnar helt klart ett betydligt större hål i plånboken.
Å andra sidan är ju även *bling* värdet på en helt annan nivå !