Permalänk
Medlem

Migrera Gmail-konto?

Hej,
Jag har en Gmail som består av förnamn.efternamn1@gmail.com . Saken är den att jag har gift mig och då bytt efternamn. Jag har registrerat ett konto i mitt nya namn som då blir förnamn.efternamn2@gmail.com . Finns det något sätt att slå ihop de två konton som jag gar, eller på något sätt migrera från efternamn1 till efternamn2?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag vill också byta e-postadress och behålla allt jag har på min nuvarande Gmail-adress. Tyvärr så går det inte att göra så, uan man måste antingen börja om från ruta ett igen, eller ladda hem allt man har i sitt förra Google-konto och på något sätt importera datan till det nya kontot.

Citat:

It isn't currently possible to merge separate Google Accounts. However, if you'd like to transfer your data from one account to another, this may be done on a per product basis.

Källa: https://support.google.com/accounts/answer/63304?hl=en

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

kanske finns bättre metoder men ett alternativ skulle vara att skapa ett nytt konto och låta det gamla kontot automatiskt vidarebefordra alla mail till den nya adressen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@arowe17: som ovan säger, det smidigaste är att vidare befordra mejlen tills alla du vill ska har din nya mail har lärt sig den.
är det gamla mail är det bara markera mejlen och vidarebefordra dom till din nya mail

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Trist med så dåliga verktyg, det måste vara en ganska så efterfrågad funktion. Jaja, tack för era idéer. Jag får se om jag orkar med att ta tag i detta eller om jag får leva med min gamla address.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Jag har länkat ihop min gamla Gmail med min nya så alla mail kommer till samma inkorg (tidigare gick de ha två inkorgat samtidigt med lite Gmail labs funktioner) samt att jag kan skriva mail från båda adresserna på samma inlogg. De räcker långt för mig!

Permalänk

Kollade lite på github efter detta och hittade denna:

https://github.com/UmkaDK/GmailSync

vilken är gjord för att migrera mellan gmail-konton. Inget jag provat själv, men verkar finnas en hel del andra på github också om denna inte är bra.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Skrivet av fizzyflaskan:

Jag har länkat ihop min gamla Gmail med min nya så alla mail kommer till samma inkorg (tidigare gick de ha två inkorgat samtidigt med lite Gmail labs funktioner) samt att jag kan skriva mail från båda adresserna på samma inlogg. De räcker långt för mig!

Jag har sköter flera mailadresser från ett Gmail-konto. Gå in under "Inställningar" i ditt nya Gmail-konto och sedan "Konton och import" för att lägga till ditt gamla Gmail-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

Jag har länkat ihop min gamla Gmail med min nya så alla mail kommer till samma inkorg (tidigare gick de ha två inkorgat samtidigt med lite Gmail labs funktioner) samt att jag kan skriva mail från båda adresserna på samma inlogg. De räcker långt för mig!

Jag ska testa detta. Behöver man "länka" (lägga till) det nya kontot på alla enheter man är inloggad på eller synkar det mellan alla enheter?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag ska testa detta. Behöver man "länka" (lägga till) det nya kontot på alla enheter man är inloggad på eller synkar det mellan alla enheter?

Du kan dock radera din gamla Gmail och skapa en ny. Dessvärre försvinner din gamla för gott. (Notera att det är Gmail på ditt Google-konto som försvinner, inte ditt Google konto)
https://myaccount.google.com/deleteservices

När det gäller ovanstående lösning så tror jag inte att det är möjligt. Har för mig att Google blockerar vidarebefordringar av den typen till ett annat Gmail-konto. I så fall måste du börja använda exempelvis Outlook, där du då även kan få in din gamla Gmail.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du kan dock radera din gamla Gmail och skapa en ny. Dessvärre försvinner din gamla för gott. (Notera att det är Gmail på ditt Google-konto som försvinner, inte ditt Google konto)
https://myaccount.google.com/deleteservices

När det gäller ovanstående lösning så tror jag inte att det är möjligt. Har för mig att Google blockerar vidarebefordringar av den typen till ett annat Gmail-konto. I så fall måste du börja använda exempelvis Outlook, där du då även kan få in din gamla Gmail.

Hmm.. suck.. Jag har i mitt gamla konto lyckats få igång funktionen "Skicka e-post som" så att jag kan skicka mail från min nya adress, dock så lyckas jag inte med att få min nya inkorg att visas i mitt gamla gmail-konto. Det här känns onödigt krångligt gjort av google..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Proffsmoddare

Detta känns som en självklar funktion som Google medvetet lämnat öppen enbart för att tvinga folk att köpa tredjepartstjänster från deras marketplace.

På mitt förra jobb så migrerade jag alla med hjälp av mover.io, vet inte vad det kostar om du bara behöver göra det på ett konto dock.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989