Spåra stulen Acer aspire-laptop samt Huawei usb3276modem

Permalänk

Spåra stulen Acer aspire-laptop samt Huawei usb3276modem

Blev bestulen på min Acer Aspire laptop fr.2011 samt Huawei E3276 USB-modemsticka vid bilinbrott Slottskajens park.i
Gamla stan natten t.5/5.
av Telia fått nättrafik för månd.7/5 på
Huawei-stickan Telia-abonnemangschip som då bara kunde ha
använts koppla upp sig mot nätet av tjuvarna ifråga.Kan ngn med IMEI-nr
på den USB:n spåra vilken dator/address/datorinnehavare/tjuvarna som
använde denna? har ej serinr o.mac-address på stulna datorn, men kan ngn server av de
jag kopplade upp mig på när använde den, registrerat
min dators unika serienr o mac-address
(t.ex.bloggportal) el.hur få fram info:n ur Windows registernyckel som väl lagrat allt? tror modell av Acern är5541, 5542, 5741 el.5742.vet dock det är en
Intel core i5-480M Nvidia Geforce GT540M, 4GB DDR3 Memory, 500GB HDD,
Acer Nplify802.11 b/g/n, 6celligt Lithium-batteri 8volt 4400mAh
AS10D51 31CR18/65-2, 15,6tums skärm.
Tjuvarna måste ha omformaterat min hårddisk då ej hade
lösenordet, uppdaterat den från mitt Windows 7, är datorn fortfarande
spårbar på sitt unika serienr då tanker att det ju sitter I
hårdvaran/chassit som ju ej ändras av operativsystembyte. Jag behöver
all kunskap jag kan få om hacking, spårning och vad/om ni kan hjälpa
mig med för att återbörda stöldgodset då jag är förtvivlad av denna
förlust av mina studiefiler (ingen backup) o.äv min handskrivna collegieblock som låg I datorväskan handskrivna lösa blad m studieanalyser o egnna frågeställningar i medicin o fysik, tot.oersättliga för mig!!!

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den.
Men om den blev stulen för snart 1 månad sedan så har tjuvarna slängt ditt collegieblock för väldigt länge sedan.
Sen säger du själv att dom har omformaterat hårddisken. Omformaterad hårddisk = Dina filer borta.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Ta en lärdom och använd tex onedrive för alla dina filer.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@Zyzlite:Behöver ju hjälp m.att försöka spåra den ialla fall!Bad om all kunskap ni kan om hacking!Ej att jag ska lära mig en läxa.

Permalänk
Medlem

@Discovery: om den är formaterad så har du ingen chans att spåra den om inte du tar hjälp av post och telestyrelsen och spårar den via mac adress eller imei nummer eller nåt... med andra ord den är borta - du har lärt dig en läxa.

Permalänk

@ATRmayo: jag har ju imeinr till usb-modemet o mac-address bad jag ju om hjälp att hitta I windows registernyckel!!

Permalänk
Skrivet av Discovery:

@ATRmayo: jag har ju imeinr till usb-modemet o mac-address bad jag ju om hjälp att hitta I windows registernyckel!!

Hur exakt hade du tänkt att det skulle gå att få fram Mac-adressen från Windows licensen?

Visa signatur
Permalänk

@Da mighty ajfån: det är det jag behöver hjälp med.hur gå in I windows registret från annan dator o hitta min gamlas mac-address m h a google-kontot kanske

Permalänk
Inaktiv

Värde dator och sticka säg X. Kostnad att spåra upp exakt vad den är säg 1000* X, varför gör inte polisen detta tro?

Om man vill få tillbaka sina grejer så är det att installera spårbar utrustning. Just att få datorer idag saknar inbyggd modem gör det ganska kört. En format är det första de gör, vilket i.o.f.s är positivt då det skyddar ens data.

Det enda vettiga du kan göra är att leta på annonssidor, men när du inte minns den exakta modellbeteckningen får du svårt.

Sedan bör du såklart kolla på aktiviteter på olika sidor som du har autologgin på.

Permalänk
Testpilot

Finns inget vi här kan göra för att hjälpa dig på den fronten tyvärr, du får helt enkelt ta ärendet till polisen då det är dom enda som kommer kunna spåra upp eventuellt MAC/IMEI på laglig väg.

Nästa gång kan jag rekommendera någon anti-theft tjänst på din dator, t.ex. denna:
https://www.preyproject.com/

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovery:

@Da mighty ajfån: det är det jag behöver hjälp med.hur gå in I windows registret från annan dator o hitta min gamlas mac-address m h a google-kontot kanske

Skrivet av Discovery:

@ATRmayo: jag har ju imeinr till usb-modemet o mac-address bad jag ju om hjälp att hitta I windows registernyckel!!

Var ska man börja... Du verkar använda ord du inte vet vad det är, hur hade du tänkt leta bland registernycklar hos en stulen dator? Har jag förstått det rätt att du är ute efter att hacka dig in i din egen dator utifrån ett IMEI-nummer som inte ens används längre? Låter som du kollat för mycket på CSI

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovery:

@ATRmayo: jag har ju imeinr till usb-modemet o mac-address bad jag ju om hjälp att hitta I windows registernyckel!!

Tekniskt går det att spåra ett IMEI-nummer men det är en kostsam och mycket tidskrävande historia som vida överstiger det materiella värdet, så du kan glömma att du får hjälp med det. Dessutom sker det inte i realtid så befinner sig datorn inte på samma adress under längre tider kan det vara svårt att lokalisera datorn. Mac-adress har du ingen glädje av heller.
Teoretisk går det kanske att spåra mac-adresser i mobila nät eftersom operatören äger eller har tillgång till hela kedjan av routers men det är om inte änne mer tidskrävande än IMEI-numret.

P.S. Har du inte aktiverat SecureDisk i UEFI och låst BIOS med lösenord eller använder Bitlocker el. motsvarande så tar det 5 sekunder att byta lösenord på en Windows 7. Klen tröst men datorn behöver inte vara ominstallerad…

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

för det första serie numret på laptopen är helt obrukligt till att spåra datorn. mac adressen går att spåra om den inte är ändrad eller är bakom en router men då handlar det om att nät ägaren ska spåra den alltså t.ex. Telia, alltså iprincip omöjligt att hacka . det är inte ett alternativ att hitta macadressen genom registernycklar eller något sådant.

Permalänk

@Naga: nej ej kollat csi o jag sagt ej programmerings el.datorkunnig men har ju imei-nr till Huawei usb-modemet som OCKSÅ stals o har registrerad nättrafik hos telia på mitt chip!2dar efter stölden användes den koppla upp sig m.på nätet enl.telia!

Permalänk

@fax110:det star att windowsregistret lagrar all unik info fr windowsdatorer så mac ska finnas där men hur komma in I registernyckel o få upp kommandotolken på internet (i motsats t.på egna datorn)o sedan vilka kommandon skriva för hitta min dator;jag har ju specifik kännedom om dess historic.Kan ej kodskriva alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovery:

@Naga: nej ej kollat csi o jag sagt ej programmerings el.datorkunnig men har ju imei-nr till Huawei usb-modemet som OCKSÅ stals o har registrerad nättrafik hos telia på mitt chip!2dar efter stölden användes den koppla upp sig m.på nätet enl.telia!

Jo m. hur hade du tänkt att det här skulle gå t.? Det enda du har är 3 v. gammal datatrafik, förmodl. har de gjort sig av m. modemet f. länge sedan. Du har alltså ingenting att gå på just nu.

Skrivet av Discovery:

@fax110:det star att windowsregistret lagrar all unik info fr windowsdatorer så mac ska finnas där men hur komma in I registernyckel o få upp kommandotolken på internet (i motsats t.på egna datorn)o sedan vilka kommandon skriva för hitta min dator;jag har ju specifik kännedom om dess historic.Kan ej kodskriva alls

Det du beskriver går inte att göra utanför CSI-labbet.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Dr.Mabuse: BIOS är exakt vad? Jag hade lösenord för att öppna Windows men efter 3 felförsök vad sker då? då måste väl tjuven ominstallera hårddisken per automatik?!

Permalänk

@Yatagarasu: tror du ej jag har kämpat m polisen kanske, men de gör inget trots fått imei-nr

Permalänk

@anon159643: gjort allt det såklart,inget dt du skrev är nytt

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Discovery:

@Dr.Mabuse: BIOS är exakt vad? Jag hade lösenord för att öppna Windows men efter 3 felförsök vad sker då? då måste väl tjuven ominstallera hårddisken per automatik?!

BIOS - Basic Input/Output System.
Det är vad som laddas in efter att datorn klarat POST (Power-On Self-Test). BIOS är ett micro-OS (operativsystem) som laddar konfiguration för datorn och eventuella hårdvaruinställningar (RAM, USB, CPU inställningar o.s.v.). Du kan även lagra information så som Windows licensnyckel i BIOS för att enkelt kunna återaktivera Windows vid ominstallation.

Om du inte har satt ett lösenord för BIOS som kräver att du skriver in det varje gång du startar datorn (innan du ens kommer till Windows), då tar det 5minuter att få bort Windows lösenord - Ännu enklare är att bara plocka ur hårddisken och ersätta den, alternativt bara installera nytt Windows om man inte bryr sig om vad som ligger på disken till att börja med.

Mao. BIOS är inget du kan använda dig av för att spåra något alls faktiskt. Och med tanke på att du vill använda IMEI/MAC för att spåra så kan jag tyvärr meddela att du kan släppa den tanken om inte tjuven varit så dum att använda din 4G-sticka ihop med laptopen senaste dygnet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot

Om du vill säkra dig från sådana här saker i framtiden, då rekommenderar jag dig att låsa BIOS med lösenord samt köra något program på datorn i stil med det jag länkade tidigare (https://www.preyproject.com/).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

@Yatagarasu: skrev in lösenord varje gang jag startat datorn el.menar du nu att lösenord t.BIOS är ett INNAN det lösenordet jag skrev för komma in på Windows, jag hade bara ETT lösenord

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Discovery:

@Yatagarasu: skrev in lösenord varje gang jag startat datorn el.menar du nu att lösenord t.BIOS är ett INNAN det lösenordet jag skrev för komma in på Windows, jag hade bara ETT lösenord

BIOS lösenord är ett lösenord som är innan Windows startar (alltså innan du loggar in i Windows).
Har du ett BIOS lösenord och datorn blir stulen så blir datorn helt obrukbar även om man byter hårddisk.

Dock om du glömmer ditt egna BIOS lösenord kan du mer eller mindre kasta datorn om du inte vill skeppa iväg den till något center som kan ta bort det för ett par tusenlappar, så se till att komma ihåg det om du skapar ett.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovery:

@Dr.Mabuse: BIOS är exakt vad? Jag hade lösenord för att öppna Windows men efter 3 felförsök vad sker då? då måste väl tjuven ominstallera hårddisken per automatik?!

Yatagarasu förklarar det väldigt bra.

Skrivet av Yatagarasu:

Om du inte har satt ett lösenord för BIOS som kräver att du skriver in det varje gång du startar datorn ...

I det här fallet tänkte jag mer på BIOS/UEFI-lås och om SecureDisk är aktiverat som hindrar skrivningar till lagringen eller byte av densamma.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Yatagarasu: fan, att jag inte visste el infoades om ett extra-lösenord innan.

Permalänk

@Dr.Mabuse: nu kommer jag ej in på en sida jag hade sparad inloggn till I min dator=tjuvarna gjort ngt...? star ej finns ngt sådant anv.namn o sidan kommer ej ens upp, bara error

Permalänk
Medlem

@Discovery: Du har fått all den hjälpen du kan få i detta ärendet tyvärr. Är du fortfarande osäker så kan du läsa igenom det som redan har skrivits då du har fått svar på samma frågor om och om igen.

Jag förstår att det är fruktansvärt tråkigt och jobbigt att förlora sina egendomar och att man vill göra allt man kan för att få tillbaka dessa, men det går tyvärr inte alltid.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovery:

@fax110:det star att windowsregistret lagrar all unik info fr windowsdatorer så mac ska finnas där men hur komma in I registernyckel o få upp kommandotolken på internet (i motsats t.på egna datorn)o sedan vilka kommandon skriva för hitta min dator;jag har ju specifik kännedom om dess historic.Kan ej kodskriva alls

Ja där finns Mac adressen men för att komma åt datorn så måste du ju få en anslutning till den på något vis och hacka dig in i datoen vilket är helt omöjligt i det läget du står nu. Även om du skulle gå dig in i datorn så finns det inga kommandon som går att skriva för att hitta datorn eller något sådant. Du står fortfarande kvar i att det endast är nät ägaren som har chans till att spåra datorn med Mac adressen men även för dom lär det vara mycket tid och jobb och det är självklart inget dom kommer göra om du frågar dom. Det du vill göra är helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

BIOS lösenord är ett lösenord som är innan Windows startar (alltså innan du loggar in i Windows).
Har du ett BIOS lösenord och datorn blir stulen så blir datorn helt obrukbar även om man byter hårddisk.

Dock om du glömmer ditt egna BIOS lösenord kan du mer eller mindre kasta datorn om du inte vill skeppa iväg den till något center som kan ta bort det för ett par tusenlappar, så se till att komma ihåg det om du skapar ett.

Brukade räcka med en C-mos reset för att få bort bios-lösenord. Dvs tar kanske 30 minuter istället för 5. Har dock inte provat på nyare maskiner så är kanske ändrat numera.

Läste om en som blev av med sin MAC... han hade dyndns installerat på den (men tydligen glömt det), och ett tag efter att den var borta så fick han ett mail från dyndns att det var dags förnya adressen.

Då insåg han att han kunde logga in på datorn när den var ansluten till nätet.
Så första åtgärden var att rsync-a över allt från hdd:n till sin dator hemma. Sen lyckades han spåra var den fanns på på så sätt få tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och ta ut på försäkringen. datorn är borta.

Nu har du lärt dig samma som tusentals andra. Ha en backup på saker du inte kan ersätta.

Det är det enda som går att göra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.