Permalänk

Har jag rätt delar?

Hej
Jag ska köpa en ny dator och undrar om jag har tänkt rätt på vilka delar jag ska ha
jag tänker köpa ASUS GeForce GTX 1060 3GB DUAL OC med en AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB. jag har en ssd på 252 gb och tänker behålla den och har 8 gb med ram. Jag har ett extra netagrigat ligande som min bror köpte för att försöka fixa sin dator efter ett åskåväder vet dock inte vilket det var.
Det jag tänker använda denna datorn till är att spela Rainbow Six Siege på en competitiv level så jag vill ha 144 hz på någorlunda grafiker.
Det jag har nu är en gtx 750 som gpu och en intel core i5-4460 3.20 ghz.
så jag har 2 frågor.
Tror ni att detta kommer vara en tillräckligt bra rig för att använda den till vad jag ska??
Och vad ska man ha för modekort till min processor har ej lyckats hitta sådant på internet skulle också vara kul om jag fick reda på hur man hittar vilka cpu och moderkort som passar

Permalänk
Medlem

Ryzen kör med sockel AM4, så moderkortet behöver ha denna sockel för att det ska passa. Vad är det för RAM du har liggandes? Ryzen är lite petig med vilka RAM den gillar, kolla också i moderkortets kompabilitetsguide så att de faktiskt fungerar med ditt kort.

Permalänk
Medlem

En Ryzenprocessor kräver ett nytt moderkort och DDR4 RAM. Så har du inte räknat med det så blir det 3000kr till du behöver lägga.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

En Ryzenprocessor kräver ett nytt moderkort och DDR4 RAM. Så har du inte räknat med det så blir det 3000kr till du behöver lägga.

Tack för hjälpen visste ej så mycket om detta ar ganska ung och försöker komma in i att bygga datorer och så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Ett OK moderkort på 1000-1200kr, minne är grovt räknat 1000kr per 8GB. Så 3K om du ska ha 16GB, om du nöjer dig med 8GB så kommer du undan med drygt 2K.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Ett OK moderkort på 1000-1200kr, minne är grovt räknat 1000kr per 8GB. Så 3K om du ska ha 16GB, om du nöjer dig med 8GB så kommer du undan med drygt 2K.

Då undrar jag är det värt att lägga ett extra k på 8 gb extra?? Ger det än verkligen en så pass mycket bättre dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dierwolf37:

Då undrar jag är det värt att lägga ett extra k på 8 gb extra?? Ger det än verkligen en så pass mycket bättre dator?

Skickades från m.sweclockers.com

8K är minimum för gaming, om man har datorn ren utan en massa skit i bakgrunden går 8GB ganska bra för det mesta. VIll man ha lite armbågsutrymme är 16 väldigt Nice To Have.

Det fina med minne är att om ekonomin tryter kan man börja på 8, lägga mer krut på CPU eller annat kul och sedan uppgradera med några minnen till när det passar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

@Fluf: Okej det ända jag brukar ha i bakrunden är discord utan overlay så det borde fungera till en början med 8gb