Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk
Medlem

Har rullat bra i en vecka men så mittiallt kan jag inte starta Windows, fixade sig genom att gå tillbaka till föregående version av Windows i advanced startup options (startup repair kunde inte göra något) så nu är man tillbaka till 1709 igen, suck.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Vissa tycker ju att om man påtalar att det kan förekomma problem med en uppdatering oavsett vad man uppdaterar så är det "hat" och negativ propaganda mot den varan man använder. Själv tycker jag att det är bra om man lyfter fram att det kan förekomma problem i vissa situationer för att hjälpa de som använder produkten utifall det skulle hända en själv.
Här handlar det även om förändringar för win10 är ju tänkt att förändras hela tiden, när majoriteten förmodligen vill ha ett stabilt system i första hand...

Oftast så uppdateras och åtgärdas buggar med tiden så att det inte är några bekymmer men om man inte vet vad som kan ha orsakat att ens dator inte fungerar så tycker jag att det är respektlöst mot sina kunder, men det är väl lite som på vårat jobb med vårat Pick-by-Voice system som dagligen buggar ur på vissa sätt(slumpvis piiip piiip piiip ljud som ingen vet tydliga anledningar till). Fixa en sak en annan bugg kommer tillbaka eller en ny bugg dyker upp. Och det blir ju bara värre ju mer komplext systemet är.
Att vänta det är väl upp till var och en att göra men jag skulle vilja ha lite statistik på om problemen blivit fler efter varje stor win10 uppdatering och värre med tiden eller att folk faktiskt hittar ut på nätet och klagar istället för att bara lämna bort till någon som "fixar" ens dator.

Windows 10's April Update Crashes Systems With Intel SSDs (Updated)
https://www.tomshardware.com/news/windows-10-update-intel-ssd...

eller
Microsoft blocking the Win10 version 1803 update on some PCs with Intel solid state drives
https://www.askwoody.com/2018/microsoft-blocking-the-win10-ve...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till 1803 igår, får nu automatiska alt-tabs lite då och då när jag lirar PUBG, och ibland lyser desktopen igenom spelet men bara på vissa delar av skärmen.

Freesync fungerar inte längre, går heller inte låsa max FPS i något spel.

Kan vara AMDs drivrutiner, fast samma version fungerade innan uppdateringen...

Fall patchen orsakade infinite "repair windows" loop, denna gång var det inte så allvarligt men fortfarande ganska dåligt track record på Windows Update...

Edit: Fixat med DDU och gick ner till 18.3.1 av AMDs drivrutiner så verkar som 1803 kör över något där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elixyr:

Så jävla trött på alla dessa updates som återställer win10. Är inte intresserad av förnyelse eller massa skit som jag inte använder endå.

Windows 10 Enterprise 2016 LTSB är din vän!

Har använt detta till min speldator nu sedan 2016 och bara kört kumulativa uppdateringar sedan dess och har inte upplevt några som helst bekymmer.

LTSB av Windows 10 är lika stabilt och skräpfritt som Windows 7 var/är.

Permalänk
Medlem

Börjat få BS med denna uppdateringen. Instabila drivrutiner till mitt ljudkort.

Skrivet av anon183825:

Windows 10 Enterprise 2016 LTSB är din vän!

Har använt detta till min speldator nu sedan 2016 och bara kört kumulativa uppdateringar sedan dess och har inte upplevt några som helst bekymmer.

LTSB av Windows 10 är lika stabilt och skräpfritt som Windows 7 var/är.

Som man behöver företagslicens till, så det är inte tillgängligt för gemene man.

Permalänk
Medlem

Fått lite problem efter uppdateringen, som vanligt med Windows. Att dom inte lär sig.
Chrome fryser fast random, går inte klicka någonting. Får öppna upp aktivitetshanteraren och tvinga ner programmet. Märkt av små ljudproblem, drivrutinerna spökar.
Kopplas ifrån och till, senast igår kväll så höll jag på ett bra tag innan jag fick till det så att min polare kunde höra mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Börjat få BS med denna uppdateringen. Instabila drivrutiner till mitt ljudkort.

Som man behöver företagslicens till, så det är inte tillgängligt för gemene man.

Det kanske man måste ha men det har inte hindrat mig från att använda det ändå.

Jag tänker inte leka obetald beta-testare hela livet, Windows 10 Enterprise 2016 LTSB är stabilt och kommer att vara det ett långt långt tag framöver.

Säger bara att LTSB skulle varit det mest logiska att skeppa ut till användare men nu är saker och ting som dem är idag där stabilitet kommer i andra hand och oändliga uppdateringar i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det kanske man måste ha men det har inte hindrat mig från att använda det ändå.

Jag tänker inte leka obetald beta-testare hela livet, Windows 10 Enterprise 2016 LTSB är stabilt och kommer att vara det ett långt långt tag framöver.

Säger bara att LTSB skulle varit det mest logiska att skeppa ut till användare men nu är saker och ting som dem är idag där stabilitet kommer i andra hand och oändliga uppdateringar i första hand.

Sen behövs hel del testkaniner så du får ett stabilt LTSB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen behövs hel del testkaniner så du får ett stabilt LTSB.

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Min VPN slutade fungerade 2 dagar efter uppdateringen, vet inte om det finns ett samband.. Får den ej till att fungera.. :/

Permalänk
Medlem

Tänkte att uppdatera efter gjort backup. Men nu kommer jag att vänta tills alla problem är åtgjärdade först.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Sen behövs hel del testkaniner så du får ett stabilt LTSB.

Skickades från m.sweclockers.com

Det behövs det säkert, jag är inte en av dem i alla fall.

Tror nog dem som testar LTSB får betalt för sitt jobb, då LTSB är för "företag/organisationer" och "kritiska system"

LTSB var bara en rekommendation, men folk får givetvis använda vad dem vill och jag gjorde mitt val 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det behövs det säkert, jag är inte en av dem i alla fall.

Tror nog dem som testar LTSB får betalt för sitt jobb, då LTSB är för "företag/organisationer" och "kritiska system"

LTSB var bara en rekommendation, men folk får givetvis använda vad dem vill och jag gjorde mitt val 2016.

Jo, kan så vara sitter fast på pro (inte den bra versionen nu mer). Du kan inte tipsa vart man får tag i LTSB utan sälja njurarna (PM går bra om det inte är tillåtet att skriva i tråden)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är det mer än jag som inte får mina headset eller micar att fungera i spel och windows efter uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Är det mer än jag som inte får mina headset eller micar att fungera i spel och windows efter uppdateringen?

Är en sekretess ändring, vet inte vart man ställer in det. men googla lär du hitta inställningen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Är det mer än jag som inte får mina headset eller micar att fungera i spel och windows efter uppdateringen?

Kollat under Inställningar -> Sekretess -> Mikrofon?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: fungerar inte ändå. men tack för tipset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, kan så vara sitter fast på pro (inte den bra versionen nu mer). Du kan inte tipsa vart man får tag i LTSB utan sälja njurarna (PM går bra om det inte är tillåtet att skriva i tråden)?

Vet ej om det är tillåtet att länka till officiella Microsoft ISO filer eller ej, men har skickat dig ett PM med direktlänk!

Permalänk
Avstängd

Helt otrolig

Bara så där utan att jag har hat några problem innan nu sen de släppte April 2018 med Internet Explorer.

Sitter bara och lyssnar musik och kollar på internet. Sen bara så här utan något så låssar datorn sig helt. Jag menar då låsa sig.
Ljudet hörs. Musiken då. Sen kan man röra internet sidan man är på lite. Men allt annat är rent stendött.
Man måste trycka på reset på datorn.
Håll på så här några gånger. Sen nu några dagar har jag inte sett något alls. Bara så där borta.

Läste då i början vid släppet att andra webbläsare har sådana problem. Tänkte inte på det så mycket.
Men nu hände det mig på Windows egen.

Kanske har med det jag skrev vid släppet av April 2018. När jag satt och installera stora program som tar upp mer bredband på disk. Helt plötsligt så låsa sig datorn helt. Samma som nu händer mig nu med Internet Explorer.
Men det problemet löste jag ju med att stänga av Skrivcache på system disken.

Nä MS har nog något de för lösa här.

Permalänk
Medlem

Installerade precis uppdatering och har endast märkt av en sak.

Röster på youtube låter fruktansvärt konstigt i mina högtalare. Och det är bara på youtube (vad jag vet) för på film så låter dom helt normalt.
Musik låter som det ska, ljud låter som dom ska. Men... just röster på youtube låter helt vrickade. Ungefär som att surround är på. Men Jag har inget surround att använda mig av.

En annan konstig sak är att det är bara genom högtalarna som rösterna är konstiga. I mina hörlurar låter det helt normalt.
Hörlurarna är iof kopplade till Shiit modi - vali 2 stack.

Någon som har någon ide?

Högtalarna är ett par Audioengine 5+ kopplade till datorn. Dom fungerade som vanligt innan uppdateringen.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Windows 10 Enterprise 2016 LTSB är din vän!

Har använt detta till min speldator nu sedan 2016 och bara kört kumulativa uppdateringar sedan dess och har inte upplevt några som helst bekymmer.

LTSB av Windows 10 är lika stabilt och skräpfritt som Windows 7 var/är.

Väntar själv på nya versionen utav denna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Väntar själv på nya versionen utav denna.

Den nya LTSB förväntas komma nästa år och då har jag kört med 2016 LTSB i 3 år vilket jag tycker är helt OK tid att använda ett OS med bara enstaka kumulativa säkerhetsuppdateringar.

Blir det för mycket strul med den nya LTSB nästa år kan jag alltid falla tillbaka till 2016 LTSB utan att ha allt för dåligt samvete, det är ju en speldator trots allt och inget annat.

Jag ogillar dem vanliga Windows 10 utgåvorna på grund av hela konceptet med "Windows as a service", för mycket lullull och bloat samt alla tvångsuppdateringar som påtvingas på användarna stup i kvarten.

Med LTSB blir Windows 10 mycket behagligare att använda och du som användare bestämmer fritt över det mesta precis som det ska vara och alltid har varit.
Detta finns i LTSB 2016 men det ska bli mycket intressant att se hur vida 2019 års utgåva står sig och ter sig.

Det kan bli topp eller flopp men det får tiden utvisa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Den nya LTSB förväntas komma nästa år och då har jag kört med 2016 LTSB i 3 år vilket jag tycker är helt OK tid att använda ett OS med bara enstaka kumulativa säkerhetsuppdateringar.

Blir det för mycket strul med den nya LTSB nästa år kan jag alltid falla tillbaka till 2016 LTSB utan att ha allt för dåligt samvete, det är ju en speldator trots allt och inget annat.

Jag ogillar dem vanliga Windows 10 utgåvorna på grund av hela konceptet med "Windows as a service", för mycket lullull och bloat samt alla tvångsuppdateringar som påtvingas på användarna stup i kvarten.

Med LTSB blir Windows 10 mycket behagligare att använda och du som användare bestämmer fritt över det mesta precis som det ska vara och alltid har varit.
Detta finns i LTSB 2016 men det ska bli mycket intressant att se hur vida 2019 års utgåva står sig och ter sig.

Det kan bli topp eller flopp men det får tiden utvisa.

Mitt stora problem med W10 Home / Pro är att man inte kan avinstallera appar och låta dom förbli avinstallerade. Dom har en tendens att återinstalleras utan mitt medgivande. Jag vill inte ha vare sig Skype, Candy Crush, email appen eller annat lull-lull. Låt mig bestämma vad jag behöver. LTSB är precis som hela W10 bör vara, oavsett version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Den nya LTSB förväntas komma nästa år och då har jag kört med 2016 LTSB i 3 år vilket jag tycker är helt OK tid att använda ett OS med bara enstaka kumulativa säkerhetsuppdateringar.

Blir det för mycket strul med den nya LTSB nästa år kan jag alltid falla tillbaka till 2016 LTSB utan att ha allt för dåligt samvete, det är ju en speldator trots allt och inget annat.

Jag ogillar dem vanliga Windows 10 utgåvorna på grund av hela konceptet med "Windows as a service", för mycket lullull och bloat samt alla tvångsuppdateringar som påtvingas på användarna stup i kvarten.

Med LTSB blir Windows 10 mycket behagligare att använda och du som användare bestämmer fritt över det mesta precis som det ska vara och alltid har varit.
Detta finns i LTSB 2016 men det ska bli mycket intressant att se hur vida 2019 års utgåva står sig och ter sig.

Det kan bli topp eller flopp men det får tiden utvisa.

En här sa att det antagligen kommer detta året, och att det döpts om typ.
"LTSB heter numera LTSC, och nästa kommer redan i höst. Den heter troligtvis 1809."
#17376885

Får se hur det blir med det.

Jag rensar typ det mesta som finns i W10 pro nu, så det fungerar ju rätt ok. Men allt går inte få bort helt utan bricka hela oset så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon255588:

Mitt stora problem med W10 Home / Pro är att man inte kan avinstallera appar och låta dom förbli avinstallerade. Dom har en tendens att återinstalleras utan mitt medgivande. Jag vill inte ha vare sig Skype, Candy Crush, email appen eller annat lull-lull. Låt mig bestämma vad jag behöver. LTSB är precis som hela W10 bör vara, oavsett version.

Förstår precis din situation.

Min Windows 10 resa började med 1507 Pro som inte riktigt var vad jag hade tänkt mig och på grund av blåskärmar så jag återvände till Windows 8.1 Update 3 ganska omgående.

Jag gav Windows 10 en ny chans med 1511 Enterprise vilket var en förbättring och genom Powershell kunde jag avinstallera det mesta i skräpväg (tror det är möjligt än idag med men är osäker)

Men sedan läste jag om LTSB och gav det en ärlig chans 2016, Windows 10 hade ju ändå fyllt 1 år och de värsta barnsjukdomarna var borta och här sitter jag idag.

Det enda jag behöver göra vid ominstallering är konfigurera inställningar och installera program, that's it.

Start menyn är sopren och det finns bara vanliga versioner av alla gamla applikationer och inga "appar" så långt ögat kan nå.

Jag bestämmer vad som är installerat, ska installeras och när det ska installeras. Inte Microsoft!

Skrivet av Nivity:

En här sa att det antagligen kommer detta året, och att det döpts om typ.
"LTSB heter numera LTSC, och nästa kommer redan i höst. Den heter troligtvis 1809."
#17376885

Får se hur det blir med det.

Jag rensar typ det mesta som finns i W10 pro nu, så det fungerar ju rätt ok. Men allt går inte få bort helt utan bricka hela oset så

Tack för informationen, goda nyheter men på något sätt låter det olycksbådande med namnbytet.
Bara dem inte ändrar allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Väntar själv på nya versionen utav denna.

är det inte det som är vitsen med hela versionen? att den inte skall komma en ny version

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

är det inte det som är vitsen med hela versionen? att den inte skall komma en ny version

Nja. Det är bra dom är uppdaterade då mycket driver stöd osv följer med versionerna.
Jag gillar "LTSB" just för allt bloatware är borta och mycket annat meningslöst skräp som inte går att få bort helt ifrån W10 pro osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Mitt stora problem med W10 Home / Pro är att man inte kan avinstallera appar och låta dom förbli avinstallerade. Dom har en tendens att återinstalleras utan mitt medgivande. Jag vill inte ha vare sig Skype, Candy Crush, email appen eller annat lull-lull. Låt mig bestämma vad jag behöver. LTSB är precis som hela W10 bör vara, oavsett version.

Det är eg inte fel i "avinstalleringen", utan ett resultat av att OSet installeras om varje gång det uppdateras. Mao, hela OSet som helhet installeras in igen.

Om MS hade på allvar gjort en vettig funktion där man kan välja vad man vill ha, officiellt, hade de nog också kunna justerat och testat/anpassat detta. Men problemet är... de verkar göra allt de kan för att om du pillar, ska de jävlas tillbaka. Tom så långt att de tvångsuppdaterade äldre Win 10, som hade just avstängd telemetri tex. Medan de som inte stängt av den, fick inga problem.

Synd, för det hade faktiskt inte krävts mycket mer än att låta folk bestämma vad för delar de vill ha, för att 9/10 skulle bli nöjda.

Skrivet av anon183825:

Windows 10 Enterprise 2016 LTSB är din vän!

Har använt detta till min speldator nu sedan 2016 och bara kört kumulativa uppdateringar sedan dess och har inte upplevt några som helst bekymmer.

LTSB av Windows 10 är lika stabilt och skräpfritt som Windows 7 var/är.

På ett sätt, ja.

Stödet för vissa saker är inte 100% dock, då konsument mjukvara förutsätter konsument OS. Många programvaror ser att du kör LTSB och vägrar köra, tex de som normalt är gratis för privatpersoner.

Sen är problemet att skaffa en laglig licens. Det är tekniskt omöjligt. Även om du kan ladda ner, har nyckel och installerar det hemma, har du brutit mot EULA. Hade gärna sett en sådan version tillgänglig dock... och gärna betalt licensen till vettig nivå iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Stödet för vissa saker är inte 100% dock, då konsument mjukvara förutsätter konsument OS. Många programvaror ser att du kör LTSB och vägrar köra, tex de som normalt är gratis för privatpersoner.

Sen är problemet att skaffa en laglig licens. Det är tekniskt omöjligt. Även om du kan ladda ner, har nyckel och installerar det hemma, har du brutit mot EULA. Hade gärna sett en sådan version tillgänglig dock... och gärna betalt licensen till vettig nivå iaf.

Jag tror du förväxlar begränsningen i operativsystemet med den som finns i Windows Server, där finns kontroller för konsument mjukvara respektive server mjukvara.

Jag har haft 0 begränsningar och all mjukvara jag kör fungerar utmärkt inklusive brandväggar, antispyware samt antivirus.
LTSB är en fullgod konsument version bara redo att användas.

Sedan att jag har brutit mot EULA ger jag blanka fan i, Microsoft invaderar andras privatliv och bryter själva mot allt möjligt dessutom aktiverar jag Windows med KMS-klient obehindrat och kan säga att jag sover mycket gott om natten.

Jag sitter inte och hymlar och säger att jag på något sätt är felfri, det är nog ingen men det är ett operativsystem vi pratar om inte Cambridge Analytica eller topphemliga konfidentiella läckor på något vis.

Permalänk
Avstängd

@anon183825: Windows Store fungerar väl inte i LTSB?

Så det som finns där går ju inte att använda (Inte mycket, men ändå. En del spel och plugin till Edge ex).

Edit: Adobe Creative Cloud har också haft problem om jag kommer ihåg det rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB