Jag ominstallerade Windows för min dator var seg, men den blev ännu värre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Via Windows Update eller via tillverkarens hemsida för ditt moderkort?

Du bör installera Nvidias drivrutiner själv antingen från deras hemsida eller via GeForce Experience.

Jag har redan installerat alla drivrutiner från Nvidia, det var det första jag gjorde.
Kan skicka ett screenshot på vart jag hittade uppdateringarna imorgon, måste sova nu kan ganska lite om datorer, kan ännu mindre om uppdateringar, drivrutiner osv. det är därför jag inte vet var jag hittade dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagixGG:

Jag har redan installerat alla drivrutiner från Nvidia, det var det första jag gjorde.
Kan skicka ett screenshot på vart jag hittade uppdateringarna imorgon, måste sova nu kan ganska lite om datorer, kan ännu mindre om uppdateringar, drivrutiner osv. det är därför jag inte vet var jag hittade dom

Skickades från m.sweclockers.com

Vid en ny installation behöver du endast installera Nvidias drivrutiner och sen låta Windows Update rulla en stund.
Mest för att få Windows Defender och andra små uppdateringar till Windows installerade.

Datorn kan vara seg och laggig när grafikdrivrutiner inte finns men så fort dom är installerade så kan man alltid köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Spel till Windows 3.x funkar inte alltid om man har fler än 256 färger.

länk till spelet jag pratade om

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Vid en ny installation behöver du endast installera Nvidias drivrutiner och sen låta Windows Update rulla en stund.
Mest för att få Windows Defender och andra små uppdateringar till Windows installerade.

Datorn kan vara seg och laggig när grafikdrivrutiner inte finns men så fort dom är installerade så kan man alltid köra på.

Varför inte låta Windows update installera även grafikkortets drivrutiner då? (Det gör den nämligen.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Varför inte låta Windows update installera även grafikkortets drivrutiner då? (Det gör den nämligen.)

Nvidias hemsida, GeForce Experience har alltid senaste versionen innan Windows Update.

Permalänk

@MagixGG:
Varför var datorn seg förut?
Kanske lite sent att fundera på det nu men om det var för att du hade för många processer igång så kan det vara orsaken.
Att installera GeForce Experience gör ju dessutom att du får med ett antal extra processer(den gången jag provade var det väl 10 extra processer som jag inte hade någon aning om vad de gjorde) förutom drivrutinerna till grafikkortet och själv tycker jag det är helt onödigt att trycka in den utan uppdatera manuellt drivrutiner kanske var fjärde månad eller om ett spel tycker det. Så en nvidia clean installation med bara drivrutinerna är minst bekymmer om man inte måste ha hdmi ljud och sånt förståss.

https://www.asus.com/se/Motherboards/H87MPRO/HelpDesk_Downloa...
Installerar du windows 8.1 så kommer det att behövas ett antal uppdateringar innan datorn blir helt okej då det har kommit några sedan det släpptes, ett hundratal gissar jag.
En bios version släpptes 2015/03/20 Version 2102, så den kan vara bra att kolla vilken man har först av allt innan man installerar windows.
Sen har vi Chipset drivrutiner vilket kan vara bra att hämta på hemsidan först och även Sata drivrutiner men där har vi också en sak, Vilken Sata kontakt har du kopplat in SSD'n, SATA6G_1 är att föredra? Har du andra hårddiskar installerade kan det i värsta fall vara så att swap filen läggs där så enklast att koppla ut de när windows installeras.

edit.
Sen när du fått till det med allt kan du ju testa det lilla testprogrammet på Userbenchmark.
Här är en dator jag byggde ihop från en brödrost till en fungerande speldator http://www.userbenchmark.com/UserRun/4267802

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag inte poppade popcorn innan jag började läsa tråden... Av egen erfarenhet efter x antal år som killen man ringer om datorn krånglar så kan det vara fruktansvärt många saker som gått fel.. Svårt att påstå eller anta som flera av er gör att det ena eller det andra ska eller inte ska fungera.. Istället för att ordbajsa gentemot varandra så kan väl alla fokusera på att hjälpa TS? Finns såklart ett flertal hjälpsamma kommentarer också.

@MagixGG: Läste från tidigare tråd att du har ett ASUS H87M-PRO. Tyvärr räcker det med en sökning på google för att förstå att nästintill hälften av alla ägare till samma kort har haft diverse problem. Det här är då kanske inte relevant i ditt fall då du beskriver att datorn funkar ännu sämre än den tidigare gjort vilket såklart inte alls är särskilt roligt eller av förväntan efter en ominstallation.

Vet inte om du har möjlighet att koppla in ytterligare en skärm men jag skulle rekommendera dig att i ditt fall spela LoL medan du övervakar aktivitetshanteraren för att förhoppningsvis kunna se vad som går snett när du upplever lagget. Givetvis bör du se till så att alla uppdateringar är slutförda innan du börjar spela, samt att du har nödvändiga drivrutiner installerade som flertalet redan nämnt. Nu funkar mitt förslag endast om det bara är LoL klienten som hänger sig, om hela datorn fryser så lär informationen i aktivitetshanteraren också göra det.. Men jag föreslår att du börjar där och återkommer oavsett resultat!

Önskar dig lycka till samt att du så snabbt som möjligt löser ditt problem! Psst! "Punnisher" nämner mycket hjälpsam info som jag undviker att repetera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Nvidias hemsida, GeForce Experience har alltid senaste versionen innan Windows Update.

Alla drivrutiner finns inte på windows update.
Och de drivrutiner som finns där är ofta äldre än de som finns på respektive tillverkares hemsida.

Gamla drivers kan göra datorn slöare och ostabilare än nödvändigt.

Därför är det ett dåligt råd att be någon förlita sig på Windows update för att få skyssta drivrutiner (oavsett vad dessa hör till).

Men det bästa för TS vore nog att prova Windows 10 istället för 8.1.
Allt är bättre i Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Dig* att*

Nej.

Har man inget vettigt att säga kan man ju alltid agera stavnings kontroll! Blivande klassiker.

Skrivet av SneakyCandy:

Nvidias hemsida, GeForce Experience har alltid senaste versionen innan Windows Update.

Och GeForce Experience är någonting som alla med Nvidia kort måste ha? Någonting bra?
Att nöja sig med drivrutiner som Microsoft laddar på, räcker inte? Man måste ha det senaste?

Har man problem, så löser man det genom att ladda ner den senaste och buggigaste versionen av drivrutinerna? Snyggt jobbat!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Alla drivrutiner finns inte på windows update.
Och de drivrutiner som finns där är ofta äldre än de som finns på respektive tillverkares hemsida.

Gamla drivers kan göra datorn slöare och ostabilare än nödvändigt.

Därför är det ett dåligt råd att be någon förlita sig på Windows update för att få skyssta drivrutiner (oavsett vad dessa hör till).

Men det bästa för TS vore nog att prova Windows 10 istället för 8.1.
Allt är bättre i Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Det senaste spelet kanske inte blir super optimerat om man inte har senaste drivrutinen, som släppts enkom för att fixa detta.
Men om man har problem med ett slött Windows, efter en om installation, kan det vara värt att nöja sig med en lite äldre drivrutin, som MS förser en med via WinUpdate. Tills man löst problemet, eller konstaterat att det nog är "precis där" i grafik drivrutinen som felet sitter.

MagixGG skrev själv:
"När jag dessutom skulle gå in i utforskaren(den lilla mappen i aktivitetsfältet) så tog det över 20 sek innan jag fick upp den, innan ominstallationen tog det bara någon sekund..."
Det låter ju inte som det gäller att lösa spelupplevelsen, utan något som spökar i operativsystemet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jag menar generellt för alla drivers.
En drivrutin som är gammal fungerar inte nödvändigtvis bra med de senaste Windows-uppdateringarna.
Jag tänker alltså på chipset, sata drivers, bios m.m.

Men 20sek att öppna Explorer låter extremt, även på mekanisk disk.
Rimligtvis beror inte detta på grafikdrivrutinens.

Om detta lagg inte beror på nerladdning av nya patchar, Dot net optimering eller olika andra saker som tuggar på en ny installation (och skulle kunna ta väldigt lång tid på mekanisk disk) så skulle jag se över andra drivers, ex sata.

Dock tycker jag personligen att det blir plåster på en gammal gris.
Så rekommendationen att uppgradera till Windows 10 ligger kvar.

Jag fick min Windows 8 nyckel uppgraderad till Windows 10 efter en chatt med Microsoft i höstas, så det kan ju vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

När jag kom hem och startade min dator så började den installera 166 uppdateringar...
Tog 4 timmar att installera det, men nu funkar datorn äntligen som den ska! Inget lag, inget fryser etc.

Det hade blivit något fel vid ominstallationen av någon anledning, men Windows Update fixade till det!

Tack för all hjälp ändå, uppskattar det!

Permalänk
Avstängd

@Turbonisse: har själv ai suite 3, först gången jag överklockade så gjorde jag det genom biosen, något man inte ska göra med asus moderkortet jag har (P 97 E tror jag), så det slutade med att jag fick formatera om datorn för att sedan överklocka genom ai suite 3, men verkar vara något annan än progammet, då jag kör det utan problem.