Permalänk
Medlem

1 år leveranstid för Fiber?!!

Halloj,

Nu har föräldrarna bestämt att beställa fiber, efter att jag kollat runt så har alla 1 år leveranstid för att leverera fiber förutom telia som har ett val att få det inom 3 månader till en extra kostnad av 7000 kr dvs. 27 000kr. Är detta normalt? Har kollat med flera leverantörer och alla ger en leveranstid 1 år framåt, varför så jäkla lång leveranstid?!! Hur får man det fortare utan att betala nästan 30 000 kr?

Permalänk
Medlem

Gräva själv?

Permalänk
Medlem

Det är ganska mycket som krävs för att kunna planera ett sånt här jobb plus att de vill göra det till så många som möjligt i samma svep för att unvika att ha gatan/diket uppgrävt längre tid än behövligt.

Så det är nog bara att öppna lädret eller vänta ett år.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är massor av arbete som krävs som tar mycket tid. För att de ens ska ta på sig det måste de dessutom hitta tillräckligt många som är intresserade över huvud taget. Det är bara att vänta tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Halloj,

Nu har föräldrarna bestämt att beställa fiber, efter att jag kollat runt så har alla 1 år leveranstid för att leverera fiber förutom telia som har ett val att få det inom 3 månader till en extra kostnad av 7000 kr dvs. 27 000kr. Är detta normalt? Har kollat med flera leverantörer och alla ger en leveranstid 1 år framåt, varför så jäkla lång leveranstid?!! Hur får man det fortare utan att betala nästan 30 000 kr?

Om alla leverantörer vill ha ett år på sig att skaffa en kundstock så får det väl anses som normalt i Ert fall? Ingen vill jobba gratis eller leverera en tjänst som går back. Svårare än så är det inte.
Ett alternativ är att engagera dig i samfällighetsföreningen och få med grannarna på fiber. Det kommer gå mycket fortare om deras signatur finna på en beställning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt så är det dyrt att utföra, och tidskrävande att planera. Dessutom för 1 kund.

Hur ser förhållandena ut i deras område när det gäller fiber?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, men vad innebär mycket jobb med att installera fiber att det behövs 1 års väntetid?

I området har flera villor fiber så det är inte så att de ska gräva i vägen för att vi nu bestämt oss utan detta har redan gjorts förra året när de asfalterade om har jag för mig.

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Vägen måste grävas upp igen, alternativt om det finns framgrävt till tomtgränsen redan.
Behövs tillstånd, entreprenad etc etc
Låter som att de borde ha hoppat på fiber tåget när alla andra gjorde det.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Tack för era svar, men vad innebär mycket jobb med att installera fiber att det behövs 1 års väntetid?

I området har flera villor fiber så det är inte så att de ska gräva i vägen för att vi nu bestämt oss utan detta har redan gjorts förra året när de asfalterade om har jag för mig.

Då du verkar så pass ung då jag får uppfattningen om att du fortfarande bor hemma så kanske du bör ta och göra lite efterforskningar för vad som krävs för att faktiskt se till att få fiber fram till ett hus. Det är mer än vad du tror. Och om nu "tror" att det redan ligger fiber i backen men dina föräldrar då tackade nej förra gången så innebär inte det att det inte krävs en hel del arbete för det.

Om man inte vill betala extra för att få en firma att komma dit specifikt för bara din familj så får man gott vänta tills det har samlats några fler kunder så man kan göra ett jobb för flera personer samtidigt. Något dagens ungdom har svårt för jag vet, men tålamod är en bra egenskap att lära sig inför vuxenlivet

Permalänk
Medlem

För att tillägga, 7000 kr extra för att de kommer och gör jobbet enkom hos er är billigt! Vill du inte vänta ta och spara ihop de 7000 kronorna själv vetja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Tack för era svar, men vad innebär mycket jobb med att installera fiber att det behövs 1 års väntetid?

I området har flera villor fiber så det är inte så att de ska gräva i vägen för att vi nu bestämt oss utan detta har redan gjorts förra året när de asfalterade om har jag för mig.

Vem grävde fibern till resten av hushållen? Det bolaget borde vara enklast att kontakta. När Telia grävde runt min fars fastigheter lade de en tom slang fram till fastighetsgränsen trots att vi inte var intresserade, för att förenkla en inkoppling i framtiden. Jag minns inte exakt vad det skulle kosta, men det var i runda slängar 10-15k extra för att man inte var med i "kampanjen".

Ligger slangen fram till fastighetsgränsen kan ni ev. förhandla bort grävandet och göra det själv, så blir det rätt från början och troligtvis mycket billigare. IP Only skulle ha 2500 eller 3000:- för grävningen där jag bor, totalt ca 3m, löste det själv med spade på ett par timmar inklusive att jag drog in slangen i krypgrunden och upp i rummet där jag ville ha det. IP Only hade satt fiberkonvertern i köket om de fick bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Då du verkar så pass ung då jag får uppfattningen om att du fortfarande bor hemma så kanske du bör ta och göra lite efterforskningar för vad som krävs för att faktiskt se till att få fiber fram till ett hus. Det är mer än vad du tror. Och om nu "tror" att det redan ligger fiber i backen men dina föräldrar då tackade nej förra gången så innebär inte det att det inte krävs en hel del arbete för det.

Om man inte vill betala extra för att få en firma att komma dit specifikt för bara din familj så får man gott vänta tills det har samlats några fler kunder så man kan göra ett jobb för flera personer samtidigt. Något dagens ungdom har svårt för jag vet, men tålamod är en bra egenskap att lära sig inför vuxenlivet

Oj du har så fel i allt du påstår så jag skippar att kommentera det, men tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vem grävde fibern till resten av hushållen? Det bolaget borde vara enklast att kontakta. När Telia grävde runt min fars fastigheter lade de en tom slang fram till fastighetsgränsen trots att vi inte var intresserade, för att förenkla en inkoppling i framtiden. Jag minns inte exakt vad det skulle kosta, men det var i runda slängar 10-15k extra för att man inte var med i "kampanjen".

Ligger slangen fram till fastighetsgränsen kan ni ev. förhandla bort grävandet och göra det själv, så blir det rätt från början och troligtvis mycket billigare. IP Only skulle ha 2500 eller 3000:- för grävningen där jag bor, totalt ca 3m, löste det själv med spade på ett par timmar inklusive att jag drog in slangen i krypgrunden och upp i rummet där jag ville ha det. IP Only hade satt fiberkonvertern i köket om de fick bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, jag tror det är Eltel men är inte helt hundra, hur tar man reda på ifall det sitter en tom slang fram till fastighetsgränsen?

När du tänker på grävningen, menar du då grävning på din egen tomt, hur djupt ska det då grävas?

Permalänk
Medlem

@PsyCor: OffT: Man måste ju verkligen älska när 80-talisterna får vräka ur sig lite på de yngre(och ibland de äldre)... "Den utvalda generationen".
Det du sade i övrigt stämmer bra med att det ligger mycket bakom en sådan entreprenad men sättet du säger det på var, om än med glimten i ögat och troligtvis inte obefogat, bara onödigt.

OnT: Det kostar att köra fram grävmaskin och övrig utrustning. Desto fler timmar som utrustningen kan vara i bruk per "utkörning" desto billigare blir den totala kostnaden. Därför har de ett års väntetid så att man om möjligt kan få med fler hushåll i samma etablering.

Permalänk
Medlem

Ett år var ganska snabbt, 2010 ansökte föräldrarna om fiber i området, 2014 tog telia in beställningar på öppet fiber, 2 år senare började de gräva och förra våren blev det ingrävt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

OnT: Det kostar att köra fram grävmaskin och övrig utrustning. Desto fler timmar som utrustningen kan vara i bruk per "utkörning" desto billigare blir den totala kostnaden. Därför har de ett års väntetid så att man om möjligt kan få med fler hushåll i samma etablering.

Jag har fullt förståelse ifall de ska komma ut och börja gräva i en asfalterad väg men med tanke på förra året så grävde de och lade ny asfalt i hela området och jag tror till 99% att de har lagt rör i marken så de slipper gräva ifall de får en ny beställning men frågan är hur man kollar upp detta enklast? Att gräva på den egna tomten är inga problem, det kan vi själva fixa på en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Bra fråga, jag tror det är Eltel men är inte helt hundra, hur tar man reda på ifall det sitter en tom slang fram till fastighetsgränsen?

När du tänker på grävningen, menar du då grävning på din egen tomt, hur djupt ska det då grävas?

Eltel har garanterat bara skött entreprenaden, du ska ha tag i ägaren av fibernätet. Enklast är väl att fråga grannarna vem som skötte det åt dem. Bor dina föräldrar i en större stad kan det hända att flera nät korsar din gata, där är bolagen helgalna när det gäller att plocka kunder. Ute på landet så som jag bor brukar det vara först till kvarn, som sagt tog IP Only byn jag bor i och Telia byn brevid.

Jag menar grävning på din egen fastighet, det kan både vara tomt och mark du/dina föräldrar äger. Bor ni i villaområde är det tomten som menas. Gräv ner den så djupt att ni inte råkar gräva av den i rabatten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tog ungefär 14 år att få fiber utdraget till samhället jag bor i, och då har vi Sveriges fjärde största stad med fiber 1,1mil söder om oss, 27 va billigt vi betala 34.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Det är sannolikt att de redan lagt ett rör till eran tomtgräns om ni bor i ett villaområde. Man skickar dock inte bara runt gubbar med fibersvets och kompetens för att använda denna till höger och vänster.

Det är planeringen man tjänar pengar på. MAO att ta flera kunder i en smäll.

Det är därför Telia tar ut kostnaden på 7.000kr för att planera om och ta den extra utgiften som blir pga att man bara tar en kund i taget.

Jag betalade själv 27.000kr för att ansluta min villa när jag flyttade in(det var dragit i området innan). Telia gjorde det inom 3månader tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Tog ungefär 14 år att få fiber utdraget till samhället jag bor i, och då har vi Sveriges fjärde största stad med fiber 1,1mil söder om oss, 27 va billigt vi betala 34.

Haha för 14 år sen så fanns nog inte ens fiber till privata villor, här pratar vi om Stockholm (Kungens Kurva) och hit kom fibern först förra året, så du kan nog känna dig nöjd iallafall om du redan har det i din stad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@NorBiz: Det är sannolikt att de redan lagt ett rör till eran tomtgräns om ni bor i ett villaområde. Man skickar dock inte bara runt gubbar med fibersvets och kompetens för att använda denna till höger och vänster.

Det är planeringen man tjänar pengar på. MAO att ta flera kunder i en smäll.

Det är därför Telia tar ut kostnaden på 7.000kr för att planera om och ta den extra utgiften som blir pga att man bara tar en kund i taget.

Jag betalade själv 27.000kr för att ansluta min villa när jag flyttade in(det var dragit i området innan). Telia gjorde det inom 3månader tror jag.

Jag misstänker att det inte går att kringgå den kostnaden så det blir bara och ta den notan på 27k!

Permalänk
Medlem

Finns det fiber på din gata så finns det en brunn, därifrån går plastslangar till varje fastighet. Kolla sedan vem nätägaren är.

Därefter försöker du kontakta nätägaren framför dina önskemål.

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Jag tycker nog att tidsspannet för den stora satsningen ligger någonstans däremellan. Hemma i min hemstad började man dra in det i villor för 6-7år sedan.

Att det var så sent i Stockholm hade jag inte en aning om!

Permalänk

betalade 18.500:- (med "rabatt") för att få luftledning för 4år sedan, Öppen fiber.
tror normal priset var 22.000:- så 27.000:- kanske är 2018´s priser.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag drog dedikerad lina för några år sedan, då tog det ca 3 veckor från beställning till klart.
sträckan var 300 meter asfalterad väg + borrning under huvudväg. kostnaden var 60,000kr vilket jag då tyckte var sjukt billigt med tanke på att ingen annan skulle ha fiber i hela området, Det roliga är att nu är det flera som ångrat sig och får nu betala 27,000kr mot 14,000kr det skulle kostat om dom gjort det när jag gjorde det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Uppsala hade fiber redan 2004, vet att Lund och andra städer i skåne tex haft det längre. Vi fick vårt utdraget 2015 november, är en ny standard man tyvärr inte kan leva utan idag ifall man jämför mot gamla ADSL eller coax.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorBiz:

Halloj,

Nu har föräldrarna bestämt att beställa fiber, efter att jag kollat runt så har alla 1 år leveranstid för att leverera fiber förutom telia som har ett val att få det inom 3 månader till en extra kostnad av 7000 kr dvs. 27 000kr. Är detta normalt? Har kollat med flera leverantörer och alla ger en leveranstid 1 år framåt, varför så jäkla lång leveranstid?!! Hur får man det fortare utan att betala nästan 30 000 kr?

Lösningen? Enkelt ni betalar nästan 30k för att få fiber nergrävt. Sen spelar det ingen roll om det tar 1år, ni kommer få betala för arbetet även då och det kommer inte bli såpass mycket billigare. Utan räkna med runt 20-25k per hushåll.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Lösningen? Enkelt ni betalar nästan 30k för att få fiber nergrävt. Sen spelar det ingen roll om det tar 1år, ni kommer få betala för arbetet även då och det kommer inte bli såpass mycket billigare. Utan räkna med runt 20-25k per hushåll.

Nja väntar jag 1 år blir kostnaden 17.000 men beställer jag det nu med leverans inom 3-4 månader så kostar det 27.000kr, så lite skillnad är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruppo:

Finns det fiber på din gata så finns det en brunn, därifrån går plastslangar till varje fastighet. Kolla sedan vem nätägaren är.

Därefter försöker du kontakta nätägaren framför dina önskemål.

Jag tror jag vet vart den där brunnen är men att ta reda vem nätägaren är blir nog svårare då jag inte har en aning hur jag ska få fram den infon?

Permalänk
Medlem

Gå in på PTS.SE och bredbandskartan. Sedan kan du söka upp din adress och leta nätägare i området.

Skickades från m.sweclockers.com