Atom 330 + Windows Server 2016

Permalänk
Inaktiv

Atom 330 + Windows Server 2016

Hej.
Har en gammal Eeebox liggandes med Atom 330 och 3gb minne. Skulle en sådan klara av att köra Windows Server 2016. Främst som filserver.
Vad tror folket här om den saken?

Glad valborg!

Permalänk
Avstängd

Nej inte i närheten tyvärr.

Permalänk
Medlem

Server 2003 möjligen om det går att få tag på. Själva filserverdelen är inga problem, det gjorde vi på 90-talet också om än i mindre skala på grund av mindre hårddiskar och material men det gjordes

Permalänk
Inaktiv

Som filserver borde den fungera, men vilka funktioner tänker du använda så inte windows 7 hade fungerat bättre? Domänkontroller och sedan lägga ut rättigheter på AD nivå?

*edit*
Sist så är windows server en dålig filserver innan de har fått ett bra filsystem som stil ReFs.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför win2016 inte skulle fungera så länge det är en x64 atom?

Kör man dessutom utan GUI går det säkert finfint.

Sen kanske man bör rekommendera alternativa OS, men fungerar tror jag väl det gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Inaktiv

jag råkade bara ha en gammal slö men energisnål dator liggandes så jag tänkte använda den som nas mer eller mindre, tänkte ubuntu server först men råkar dessutom ha en winserv licens. innan jag slösar alltför mycket av min tid på det tänkte jag bara se om någon här testat på det. främst som nas som sagt

* 64bitars dualcore med hyperthreading Atom CPU
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör väll rungera. jag sitter med Windows server 2016 på en Pentium G3258 med 8GB RAM, man har väll ca 1GB ram som används och då kör jag bara min som filserver hemma.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

En G3258 är dock 7-8 snabbare

Skickades från m.sweclockers.com