Grafikkortsförsäljningen väntas sjunka med 40 procent under april

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsförsäljningen väntas sjunka med 40 procent under april

Efter rekordåret 2017 hävdar nu branschkällor att taiwanesiska partnertillverkare drastiskt minskat leveranserna av grafikkort under april månad, vilket kan resultera i lägre priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen ... Halleluja

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det priserna på DDR4 som gör att man väljer att vänta med uppgraderingen. Så fallande minnespriser kommer att driva försäljningen av datorer mer än lite billigare grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

GTX1180Ti för under 8k kan man ju hoppas på kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nu när man får in mer än en dubbel lön så blir man allt frestad att bygga! Måste försöka hålla ut ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

GTX1180Ti för under 8k kan man ju hoppas på kanske

Dvs samma prissättning som för ungefär ett år sen

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Inaktiv

Tiden som både minnen och grafikkort stigit månad efter månad så har det varit som pesten spridit sig mer och mer.

Har haft feber, frossa och legat i fosterställning!. Ingen butik har kunna tagit emot mig och bota symptomen.

Hoppas jag snart slipper va sjukskriven längre.

Permalänk
Medlem

Med priserna som råder är det väl inte konstigt, jag har inte råd, jag kan inte rekommendera folk att köpa nu heller om dom klarar sig på det dom har utan hellre avvakta.

Blir så när priserna är orimliga.

Permalänk
Medlem

har de inte sagt detta förut?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis det här var väl anledningen till att grafikkortstillverkarna inte har vågat skruva upp tillverkningen allt för mycket för att mätta efterfrågan fullt ut.
Ja, i samband med att ökad tillverkning kan kräva utbyggnad i flera led vilket också ger eftersläp i ökad produktionstakt.

Hade säkerligen inte varit så gött att skala upp tillverkningen och få detta i drift ett halvår senare när efterfrågan sjunker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara att det drar ner tillverkning för annan generation är på gång?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas försäljningen sjunker 140% så butikerna som medvetet hållit uppe priserna får smaka på sin egen medicin!

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Äntligen ... Halleluja

RAM priserna är fortfarande höga, grafikkortspriserna kommer inte sjunka av detta. Inte märkvärt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Både Nvida och Amd kommer väl snart med nya grafikkort.

Sedan denna matematikboom som råder där varenda ungdom vill ha snabbare grafikkort för Simulink i matlab gör sitt. https://www.mathworks.com/help/distcomp/examples/using-gpu-ar...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Precis det här var väl anledningen till att grafikkortstillverkarna inte har vågat skruva upp tillverkningen allt för mycket för att mätta efterfrågan fullt ut.
Ja, i samband med att ökad tillverkning kan kräva utbyggnad i flera led vilket också ger eftersläp i ökad produktionstakt.

Hade säkerligen inte varit så gött att skala upp tillverkningen och få detta i drift ett halvår senare när efterfrågan sjunker.

Problemet ligger ju också i att dyrare minnen innebär dyrare kort i helhet och tillverkarna måste öka priset till återförsäljarna osv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Precis det här var väl anledningen till att grafikkortstillverkarna inte har vågat skruva upp tillverkningen allt för mycket för att mätta efterfrågan fullt ut.
Ja, i samband med att ökad tillverkning kan kräva utbyggnad i flera led vilket också ger eftersläp i ökad produktionstakt.

Hade säkerligen inte varit så gött att skala upp tillverkningen och få detta i drift ett halvår senare när efterfrågan sjunker.

Fast nu har ju en anledning till varför de inte kunnat öka tillverkningen varit att det finns kapacitets-/komponentbrist på minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Frull3:

mmmm, kanske får vi lite nya grafikkort i sommar iaf

https://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-1180-specs-performanc...

wccftech skriver om skvaller från en kompis farsas ex's systerson, som hörde ett ryckte från sin hund.

De har aldrig källor, och när de har källor är det typ reddit. Går inte att lita på något de skriver eller säger, de pumpar ut "leaks" om allt varje dag, så när de väl får rätt är det bara för att de har täckt alla möjliga händelsebelopp.

För övrigt botten av journalistisk.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Såg en butik sänkt priser, kallar det utförsäljning

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Men jag hörde det från min brors hunds flickväns inneboende!

Permalänk
Avstängd

Mer grafikkort åt folken.

Skit samma om priset blir dyrt för oss som spara/har råd kommer det kännas att man är mer unik då få har råd med ett dyrt grafikkort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Är fan på tiden då sketna grafikkort som 1060 är kostar 3000-3500kr och vist dom presterar ok i spel men är en gpu som normalt bör ligga i regionen 2000kr där mid range kort brukar ligga och är samma med minne där priset för standarden dom flesta kör ligger på runt dubbla priset ...är rätt värdelöst att köpa dator prylar i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Visst har kryptovalutor en roll att spela här men jag vill minnas att det inte var direkt gratis att köpa GPU redan före det började bli tomt på lagerhyllorna.
Mitt kort tex som man visste i slutändan inte skulle vara prestandakungen speciellt länge gick på 5.8k vid försäljnings starten : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3711430

För att dra ett annat exempel så minns jag tillbaka på att mitt GTX 560 Ti kostade 1990:- och det måste anses som dåtidens GTX 1060 modell nu. Samma märke av GTX 1060 kostade vid release 3300:-
Det betyder alltså att priserna stigit med ~60% för likvärdig modell sedan 2011 och detta var redan innan krypto hetsen.

Värt att tänka på när man klagar på att ram minnen ökat i pris.. även om dom stigit i pris betydligt mer än 60% då.

Man tänker att man tjänar mer i lön idag än man gjorde 2011 så man har råd med att det kostar massa mer. Men så tänker man även att processorer och moderkort av någon märklig anledning inte har behövt öka i pris.. En i7 2600k kostade precis samma lika som en i7 8700k gör idag och ville man ha ett fläskigt mobo 2011 så fick man ge ungefär samma som idag 1900:- plus ungefär på en höft

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tyvärr är det priserna på DDR4 som gör att man väljer att vänta med uppgraderingen. Så fallande minnespriser kommer att driva försäljningen av datorer mer än lite billigare grafikkort.

Håller med när det gäller försäljningen av datorer i allmänhet. De flesta datorer som säljs har inte ens separat grafikkort/GPU och de som har det har oftast någon billig low-end modell.
Men för gamers utgör fortfarande priset på grafikkortet en större andel av totalkostnaden än RAM-minnet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

OM det nu visar sig bli färre beställningar från miners, blir det intressant att se om Amd får sålt lika bra procentuellt kontra Nvidia som när miners köper in. Jag tror inte det i alla fall. Det här med ASICS lär inte påverka, Både XMR och ETH gör hard fork till ny algo.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför tillverkningen minskar bara för att det kommer in färre volymbeställningar.
Hittills har det sagts att efterfrågan är större än produktionen, och har så varit i flera månader. Då finns det rimligen ett kvarvarande "hål" av ännu ej tillverkade grafikkort att fylla innan man kommer ikapp efterfrågan från nytillkomna potentiella kunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huxflux:

Fast nu har ju en anledning till varför de inte kunnat öka tillverkningen varit att det finns kapacitets-/komponentbrist på minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra poäng! Det är säkerligen en relevant faktor också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte varför tillverkningen minskar bara för att det kommer in färre volymbeställningar.
Hittills har det sagts att efterfrågan är större än produktionen, och har så varit i flera månader. Då finns det rimligen ett kvarvarande "hål" av ännu ej tillverkade grafikkort att fylla innan man kommer ikapp efterfrågan från nytillkomna potentiella kunder.

Oj vad svårt. Det här är svårt ha bra svar på utan att veta hur stort underskottet varit och hur stor överproduktionen förväntas bli. Har det varit ett marginellt underskott och överskottsproduktionen väntas bli större så är det rimligt. En annan faktor är att begagnatmarknaden lär fyllas på när miningriggar stängs och säljs vilket också kan förväntas påverka nyförsäljningen.
Min gissning är väl att de har en del statistik på hur nyförsäljningen såg ut efter att förra kryptominingrundan var över för några år sedan och så kan de kanske tar fram estimat delvis från de siffrorna också.

Oavsett så lär de inte vilja ha någon överproduktion av grafikkort som snart kommer få ersättare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tyvärr är det priserna på DDR4 som gör att man väljer att vänta med uppgraderingen. Så fallande minnespriser kommer att driva försäljningen av datorer mer än lite billigare grafikkort.

Skrivet av Pepsin:

Håller med när det gäller försäljningen av datorer i allmänhet. De flesta datorer som säljs har inte ens separat grafikkort/GPU och de som har det har oftast någon billig low-end modell.
Men för gamers utgör fortfarande priset på grafikkortet en större andel av totalkostnaden än RAM-minnet.

Jo det är möjligt men att betala mer för minnet än man betalar för CPUn känns så fel. Där av att man (jag) tycker det är svår motiverat med byte då jag inte är tvingad. (Har en pc som funkar)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vore utmärkt om priserna kom ned lite. Spelar så sällan numera att det inte känns försvarbart att uppgradera från ett GTX 970 idag, men vill ju ha större och bättre skärm.