Permalänk
Medlem

fonder känns bra för dom som mig som inte har något intresse att sätta sig in i aktiemarknaden dessutom så är det mer ett "pensionssparande" eller har jag fel, alltså långsiktigt sparande?

Jag har swedbank och tycker de fungerar bra. ska dit på möte och prata om mina till gångar. ska placera om lite pengar men det får dom hjälpa mig med då mitt intresse för aktier och sånt är blä för mig. lite tråkigt för jag önskar att jag gillade att pilla med sådant mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men med fonder och aktier så betalar du en avgift även om det går back, och det är det jag tycker är fel. Med ett räntekonto med hög ränta så vet jag i förväg ungefär vad jag får och då är det väl OK att de får en del av kakan, tycker jag. Men principen att betala någon som inte gör sitt jobb är inte min grej, jag tror starkt på "no fix - no fee-" principen.

Och tittar man på hur fonder och aktiemarknaden sett ut historiskt, så har det hänt att på helårsbasis så har de backat, men nog fasen vill de ha sina avgifter ändå. För mig personligen är det absolut inte värt risken att jag skall tvingas betala nån jävel som inte gör sitt jobb. Kul för dem om de lyckas få andra att trygga deras försörjning oavsett arbetsinsats, men mina pengar får de inte.

Jag har ganska liten kunskap inom området om jag ska vara ärlig.

Jag förstår den interna psykologin för dig och andra "småsparare", men dina moraliska argument finner jag helt uppåt väggarna. Som sagt så anser jag inte att vi diskuterar kortsiktig investering, och kunde orimligtvis ha uppfattat att "pengar man inte behöver" innefattar pengar man behöver inom en 12-månaders period. Att du likställer en negativ avkastning på marknaden med "nån jävel som inte gör sitt jobb" verkar inte värt att kommentera då du inte verkar inse svårigheterna med att tjäna pengar i en nedåtgående marknad, det sagt så finns det såklart även gott om "jävlar som inte gör sitt jobb" och de kanske även är överrepresenterade inom denna sektor.

Permalänk
Medlem

@henkiii Om jag vill, får jag pengarna från en såld fond två dagar senare. Kanske tar lite mera tid, men har du inte koll på ekonomin i ett tvådagarsfönster, well, då har dina ekonomiska funderingar inte att göra med sparformer. Vad beträffar säkerhet, alltså index kan ju gå ner förstås, men sparar du varje månad och har gjort det i mer än ett halvår är det statistiskt sett oerhört osannolikt att du förlorar pengar på det. Alldeles säkerligen, inom ett fönster på ett eller ännu hellre två år så är det mycket mera kostsamt (relativt sett) att ha sina pengar på sparkonto med ~1% ränta än att ha dem i t.ex. en global indexnära fond.

I min värld, att få ca 5-10ggr mer avkastning är värt mera än att slippa vänta två dar. Om du har ~500k på sparkontot så är det lätt en skillnad på 25-50k per år jämfört med att ha pengarna på ett sparkonto.

Permalänk
Medlem

Ett sparkonto idag är ganska värdelöst, med tanka på den extremt låga reporäntan.
Välj istället att starta ett ISK-konto hos valfri bank, eller för över till ett Avanza/Nordnet-konto. Är du våghalsig kan man börja med aktier - men mitt tips är att välja en bred indexfond med låg avgift. Mycket lägre risk än aktier och andra typer av fonder, samtidigt som det på senaste tiden varit bra avkastning. Enligt alla experter och forskare är också denna typ av sparande den som ger högst avkastning på lång sikt.

Missta däremot inte detta från ett helt riskfritt sparande - risken finns alltid att man förlorar pengar, även om det är låg.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Har nästan alla pengar investerade i fonder och aktier på ett isk på avanza, sedan har jag bara ett konto på Swedbank för kontokortet med så lite pengar som möjligt men ändå med buffert . Vet inte om Swedbank är bättre eller sämre än andra men det är dem som jag haft hela livet typ... Har ju nästan aldrig någon kontakt med dem men varenda gång jag måste besöka ett kontor tar det mig 3 veckor att faktiskt gå till banken då deras öppettider suger, men gissar att detta gäller samtliga banker idag.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Ett sparkonto är inte värdelöst.

Du bör alltid ha en buffert och inte lägga alla pengar i fonder/aktier på ISK.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Förstår inte, varför har ni pengar på sparkonto? Inflationen tar mera än vad era avkastningar ger.

Jag kör en random global indexfond på Avanza. Automatisk insättning varje månad precis när jag fått lönen. Försöker tweaka så att jag kan göra den insättningen större och större, utan att fördenskull ha för tighta marginaler. Majoriteten av våra sparade pengar har vi sedan ett tag tillbaka i crypto, XLM (Stellar) närmare bestämt.

Riskhantering, då noll i avkastning är bättre än negativ avkastning.

Då kan du enkelt justera risk genom att sprida kapital, genom ex en del är investerad på börs medan en del ligger likvid som lätttillgänglig buffert.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag har ganska liten kunskap inom området om jag ska vara ärlig.

Jag förstår den interna psykologin för dig och andra "småsparare", men dina moraliska argument finner jag helt uppåt väggarna. Som sagt så anser jag inte att vi diskuterar kortsiktig investering, och kunde orimligtvis ha uppfattat att "pengar man inte behöver" innefattar pengar man behöver inom en 12-månaders period. Att du likställer en negativ avkastning på marknaden med "nån jävel som inte gör sitt jobb" verkar inte värt att kommentera då du inte verkar inse svårigheterna med att tjäna pengar i en nedåtgående marknad, det sagt så finns det såklart även gott om "jävlar som inte gör sitt jobb" och de kanske även är överrepresenterade inom denna sektor.

Men du... Vad är det för mening att sitta och kritisera mina tips? Om du inte gillar dem så ge bättre själva och låt OP avgöra vad som passar denne bäst. Det är ingen jävla tävling där vi tillsammans ska komma fram till den allmängiltigt bästa investeringsformen..

Pengar jag absolut inte kan bli av med existerar inte för mig bortom min månadsinkomst, men andras situation kan såklart se annorlunda ut.

Frågan löd: Vilken sparform har ni. Berätta.

Och det har jag gjort, samt förklarat hur jag resonerar kring mitt val.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men du... Vad är det för mening att sitta och kritisera mina tips? Om du inte gillar dem så ge bättre själva och låt OP avgöra vad som passar denne bäst. Det är ingen jävla tävling där vi tillsammans ska komma fram till den allmängiltigt bästa investeringsformen..

Pengar jag absolut inte kan bli av med existerar inte för mig bortom min månadsinkomst, men andras situation kan såklart se annorlunda ut.

Frågan löd: Vilken sparform har ni. Berätta.

Och det har jag gjort, samt förklarat hur jag resonerar kring mitt val.

Jag försökte faktiskt inte hoppa på dig utan försökte få igång en konstruktiv diskussion mellan dessa sparformer, då jag tror det är främst det TS efterfrågar. Åtminstone hoppas jag inte TS tar dessa "tips" som rådgivning, utan snarare som inspiration som driver honom att göra sin egen efterforskning vad som passar honom bäst.

Då jag vet att du ofta engagerar dig i diskussioner i en mängd olika trådar, samt i detta ämne hade en helt motsatt åsikt passade det att krydda på lite för att få lite fart i tråden, det var inget illa menat.

ps. Var något år sedan jag lyssnade nu, men bl a Lingonsalt, Copenhagen Funhouse och Sanity not included gillas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag försökte faktiskt inte hoppa på dig utan försökte få igång en konstruktiv diskussion mellan dessa sparformer, då jag tror det är främst det TS efterfrågar. Åtminstone hoppas jag inte TS tar dessa "tips" som rådgivning, utan snarare som inspiration som driver honom att göra sin egen efterforskning vad som passar honom bäst.

Då jag vet att du ofta engagerar dig i diskussioner i en mängd olika trådar, samt i detta ämne hade en helt motsatt åsikt passade det att krydda på lite för att få lite fart i tråden, det var inget illa menat.

ps. Var något år sedan jag lyssnade nu, men bl a Lingonsalt, Copenhagen Funhouse och Sanity not included gillas!

Jag har tre nya plattor sedan "Nackskott" släpptes, om det kan vara något?

Jag är med på att min moral inte är för alla. Jag tycker bara att systemet är lite skevt. Om courtage, fondavgifter och dylikt bara togs ut om det blev positivt utfall så hade jag haft mycket lättare att förstå logiken i det hela. Det är väl också kanske därför jag föredrar högräntekonton då det ger gatanterad avkastning (om nu inte banken skulle gå i konken) ISK har jag ingen erfarenhet av, men en snabb googling visar att courtage och fondavgifter tas ut även där, oavsett utfall, så jag tror inte det det heller är något för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har tre nya plattor sedan "Nackskott" släpptes, om det kan vara något?

Jag är med på att min moral inte är för alla. Jag tycker bara att systemet är lite skevt. Om courtage, fondavgifter och dylikt bara togs ut om det blev positivt utfall så hade jag haft mycket lättare att förstå logiken i det hela. Det är väl också kanske därför jag föredrar högräntekonton då det ger gatanterad avkastning (om nu inte banken skulle gå i konken) ISK har jag ingen erfarenhet av, men en snabb googling visar att courtage och fondavgifter tas ut även där, oavsett utfall, så jag tror inte det det heller är något för mig.

Ska undersökas när tid finnes.

Tyvärr mycket som är allt för skevt med många system.

Permalänk
Medlem

Madrassen!
Hmm svårt att undvika banker i dagens värld tyvärr, så IKANO och SBAB får bli min rekommendation.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Fondavgifterna är ju väsentligen en betalning till de som håller i fonden för att de gör det där jobbet du säger att du inte vill göra med att hålla på att köpa och sälja aktier

Courtage är lika så för att täcka arbetet banken gör med att fixa den transaktion du vill göra (är dock gratis för fonder på t.ex. Avanza).

ISK är en kontotyp, vilket bara innebär att du betalar skatt på ett annat sätt än en "vanlig" depå. Det påverkar ju givetvis inte ovanstående.

Tycker det är rätt rimligt att man får betala lite för att andra ska hjälpa en att tjäna pengar på sitt kapital. Annars får man väl fixa en egen bank med bara sig själv som användare och göra precis allt jobb själv, eller anställa någon som sköter det, men då blir förhållandevis väldigt dyrt för alla oss småfiskar

Sedan är det väl klart att motivationen för att investera i dagens läge knappast är på topp pga. läget då där inte är en allmänt stark tillväxt, men det är en annan femma.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Applands Spar

Skrivet av Ozzed:

Sparkonto hos Upplands Spar. #Yolo!

Jag fick svar på mitt mejl till dem där dom meddelar att man får bara ha ett konto med högst 50000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Ozzed:

Fondavgifterna är ju väsentligen en betalning till de som håller i fonden för att de gör det där jobbet du säger att du inte vill göra med att hålla på att köpa och sälja aktier

Courtage är lika så för att täcka arbetet banken gör med att fixa den transaktion du vill göra (är dock gratis för fonder på t.ex. Avanza).

ISK är en kontotyp, vilket bara innebär att du betalar skatt på ett annat sätt än en "vanlig" depå. Det påverkar ju givetvis inte ovanstående.

Tycker det är rätt rimligt att man får betala lite för att andra ska hjälpa en att tjäna pengar på sitt kapital. Annars får man väl fixa en egen bank med bara sig själv som användare och göra precis allt jobb själv, eller anställa någon som sköter det, men då blir förhållandevis väldigt dyrt för alla oss småfiskar

Sedan är det väl klart att motivationen för att investera i dagens läge knappast är på topp pga. läget då där inte är en allmänt stark tillväxt, men det är en annan femma.

Har som sagt inget emot att betala en avgift eller procent om pengarna växer. Men gör de inte det så har man betalat dem för att få nöjet att se sina pengar försvinna, och kan de inte göra ett bättre jobb än min madrass, så har madrassen fördelen att den inte kräver någon betalning

Skrivet av iMacKalle:

Jag fick svar på mitt mejl till dem där dom meddelar att man får bara ha ett konto med högst 50000:-

Stämmer säkert. Jag har inte över det beloppet undansparat så jag har inte drabbats av det. Om jag hade över maxgränsen så skulle jag sätta in de pengarna på en bank med näst bäst ränta. Finns jämförelse på compricer. Klicka ur "insättningsgaranti" så blir räntorna betydligt mer intressanta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har som sagt inget emot att betala en avgift eller procent om pengarna växer. Men gör de inte det så har man betalat dem för att få nöjet att se sina pengar försvinna, och kan de inte göra ett bättre jobb än min madrass, så har madrassen fördelen att den inte kräver någon betalning

Du verkar ha missuppfattat vad courtage är för något. Se det som ett mäklararvode. Man betalar någon för att förmedla en affär, det har i normalfallet inget med eventuell värdeökning/minskning att göra.

Att däremot betala höga fondavgifter där fonden underpresterar är inget sommjag heller vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Samlooh: Ett sparkonto är inte värdelöst.

Du bör alltid ha en buffert och inte lägga alla pengar i fonder/aktier på ISK.

Inte helt, men nästan likgiltigt med att endast ha dem kvarsittande på lönekontot.

Jag säger inte att man bör lägga alla pengar, tvärtom skrev jag ju att det inte är helt riskfritt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

bästa banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du verkar ha missuppfattat vad courtage är för något. Se det som ett mäklararvode. Man betalar någon för att förmedla en affär, det har i normalfallet inget med eventuell värdeökning/minskning att göra.

Att däremot betala höga fondavgifter där fonden underpresterar är inget sommjag heller vill göra.

På den tiden när värdepapper innebar en fysisk hantering så kan jag se poängen, men nu sker väl aktiehandel elektroniskt och automagiskt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På den tiden när värdepapper innebar en fysisk hantering så kan jag se poängen, men nu sker väl aktiehandel elektroniskt och automagiskt?

Just därför har courtaget gått ner till i stort sett ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har som sagt inget emot att betala en avgift eller procent om pengarna växer. Men gör de inte det så har man betalat dem för att få nöjet att se sina pengar försvinna, och kan de inte göra ett bättre jobb än min madrass, så har madrassen fördelen att den inte kräver någon betalning

Det krävs ganska stark psykologi för att vinna på värdepappersmarknaden. Jag bad en vän köpa fonder 2015, han sålde en månad senare med motiveringen "dem gick ner", hade han behållt dem tills idag hade han troligtvis haft en del vinst.

Hög avkastning med ingen risk är tyvärr omöjligt, isåfall hade alla valt den vägen. Det är därför man ska sitta på likvider och köpa när marknaden viker neråt. Det är i lågkonjunkturer du bygger en portfölj, med billiga andelar.

Men folk tenderar att köpa när det ser bra ut och sälja när det går dåligt, vilket är helt fel taktik.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

@henkiii Om jag vill, får jag pengarna från en såld fond två dagar senare. Kanske tar lite mera tid, men har du inte koll på ekonomin i ett tvådagarsfönster, well, då har dina ekonomiska funderingar inte att göra med sparformer. Vad beträffar säkerhet, alltså index kan ju gå ner förstås, men sparar du varje månad och har gjort det i mer än ett halvår är det statistiskt sett oerhört osannolikt att du förlorar pengar på det. Alldeles säkerligen, inom ett fönster på ett eller ännu hellre två år så är det mycket mera kostsamt (relativt sett) att ha sina pengar på sparkonto med ~1% ränta än att ha dem i t.ex. en global indexnära fond.

I min värld, att få ca 5-10ggr mer avkastning är värt mera än att slippa vänta två dar. Om du har ~500k på sparkontot så är det lätt en skillnad på 25-50k per år jämfört med att ha pengarna på ett sparkonto.

Ang. det fetade. Det är ju det jag tycker att jag har med mitt buffert(ränte)konto

Räntekontot är alltså inte min primära "sparform".

Givet ger andra spar/investeringsformer bättre avkastning, och jag har även sådana.
Men jag tycker att det känns skönt att ha lite pengar som är väldigt lätt tillgängliga och riskfria.

Ditt exempel på 500k på ett räntekonto känns spontant lite i överkant, i alla fall för mig.
Och ska jag vara helt ärlig så ligger det nog lite väl mycket pengar på räntekontot just nu som jag borde balansera om.
Men med en kommande period av mindre inkomst i familjen så är det även bekvämt med lite extra buffert.

Permalänk
Medlem

Ett tag stoppade jag in pengarna i ett räntekonto på Volvofinans, då det är godkänd ränta med dagens mått och har bankgaranti. Men nu har jag istället börjat sprida ut mitt sparande över lite varierade fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Hej. Jag har haft Santander i flera år för dom ger 0.75 på sparat kapital. Idag fick jag ett meddelande att dom sänker räntan till 0.65 från första maj. Alla andra banker lär väl följa efter.
Vilken sparform har ni. Berätta.

Tack.

Själv har jag kört på https://www.online.akeliusspar.se/ i flera år bäst ränta så vitt jag vet också upp till 3.5% när jag anslöt mig så erbjöd dem tomt 12-18% i ränta.

Permalänk

Kan bara tipsa om att undvika Swedbank, det fungerar utmärkt tills du behöver ha kontakt med dårarna. Jag förnyade mitt kontokort i förra sommaren, och de lyckas sända mig 2 kort som är spärrade redan vid leverans?!??! Dår går man där 1 vecka helt utan kort, och inte kunde jag ta ut kontanter på kontoret, det fanns ingenting Swedbank kunde göra för mig som kund. För att inte tala om väntetiden på svar när man har kontakt med kundtjänst över webbsidan.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Hedersmedlem

Skandia: lön, räkningar, bankid, swish
Sbab: bolån, buffert
Avanza & Lysa: sparande
Santander: kort (det gamla)

Ingen bank är bäst på allt.

Skrivet av Ozzed:

Och tittar man på hur fonder och aktiemarknaden sett ut historiskt, så har det hänt att på helårsbasis så har de backat, men nog fasen vill de ha sina avgifter ändå. För mig personligen är det absolut inte värt risken att jag skall tvingas betala nån jävel som inte gör sitt jobb. Kul för dem om de lyckas få andra att trygga deras försörjning oavsett arbetsinsats, men mina pengar får de inte.

Roligt uttalande, för ju mer historiskt man tittar desto mer sannolikt blir det att börsen har ökat i värde. Över 10 år är det närmast garanterat.
Men lägger man vikt vid hur det rör sig under enstaka år gör man rätt i att hålla sig borta. Med det tidsperspektivet blir risken för hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av samiranta:

Kan bara tipsa om att undvika Swedbank, det fungerar utmärkt tills du behöver ha kontakt med dårarna. Jag förnyade mitt kontokort i förra sommaren, och de lyckas sända mig 2 kort som är spärrade redan vid leverans?!??! Dår går man där 1 vecka helt utan kort, och inte kunde jag ta ut kontanter på kontoret, det fanns ingenting Swedbank kunde göra för mig som kund. För att inte tala om väntetiden på svar när man har kontakt med kundtjänst över webbsidan.

Swedbank har dessutom börjat ta betalt för att man betalar räkningar på internet, vilket bara är hål i huvudet.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/betalning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Swedbank har dessutom börjat ta betalt för att man betalar räkningar på internet, vilket bara är hål i huvudet.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/betalning...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Det där hade jag helt missat, det är ju sjukt minst sagt. Det skulle man väl kunna kalla för droppen som fick bägaren att rinna över.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Spara? Jag lever i nuet och spenderar det mesta. Vet ju aldrig om man dör imorgon.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skandia: lön, räkningar, bankid, swish
Sbab: bolån, buffert
Avanza & Lysa: sparande
Santander: kort (det gamla)

Ingen bank är bäst på allt.
Roligt uttalande, för ju mer historiskt man tittar desto mer sannolikt blir det att börsen har ökat i värde. Över 10 år är det närmast garanterat.
Men lägger man vikt vid hur det rör sig under enstaka år gör man rätt i att hålla sig borta. Med det tidsperspektivet blir risken för hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sagt tidigare så har jag absolut inget emot att betala avgifter om jag får avkastning, men att betala för de åren som fonderna/aktierna går back är att stödja så kallad "rent seeking" och det är nåot jag hatar. Vill man extrajera värde från marknaden så ska det ta mig fan ske med villkoret att man ger något tillbaka. Annars är det bara rå, kall kapitalism.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.