Permalänk
Medlem

AUX till bluetooth på mitt headsett

Hejsan, jag har ett Astro A50 wireless headset. Och en av fördelarna med detta headset är att jag kan koppla in min telefon till dockningsstationen via AUX, och använda lurarna till att prata i telefon (samtidigt som de fortfarande är kopplade till datorn).

Dock så tänkte jag vara lite bekväm och smart. En bluetooth sändare/mottagare! Alltså, att jag kopplar AUX kabeln från dockningsstationen till en bluetooth dongel av något slag, och sedan kopplar telefonen till bluetooth dongeln, och så sätt behöva slippa koppla in telefonen fysiskt.

Problemet är, jag hittar inte en enda j***a dongel som funkar med detta. För de är antingen sändare, eller mottagare. Men aldrig samma i båda!

Den enda jag hittar som ens kommer i närheten av det jag söker är;
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/musikmott...

problemet med denna, är att det är en fysisk knapp man måste ändra på för att gå från "sändare" till "mottagare" och vice versa.

Jag menar, vanliga bluetooth lurar med mikrofon klarar ju av att sända och ta emot ljud samtidigt. Så varför i helskotta skulle inte en aux (3-polig) - bluetooth dongel kunna göra det? Eller vad har jag missat?

Finns det om inte annat, något annat alternativ till att lösa "problemet"?

Mvh

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Jag har letat detsamma för att göra ett headset trådlöst.. har hittills gått bet tyvärr. men tagga mig gärna om du hittar något!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag har letat detsamma för att göra ett headset trådlöst.. har hittills gått bet tyvärr. men tagga mig gärna om du hittar något!

Som jag sett så är det en del som sökt liknande lösningar. Så det finns ju absolut marknad för det. Menu inget företag vad jag vet ger sig på och tillverka något! ;_;

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@fizzyflaskan: Den har två lägen, antingen tar den emot, eller så sänder den.

verifierat av en av recensionerna:
https://www.amazon.com/gp/customer-reviews/RQDFDLNUB1YJ3/ref=...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@Spretcher: Mikrofonen sitter i manöverpanelen. Annars skulle 3.5mm pluggen varit 4-polig

Skrivet av keeday:

Jag menar, vanliga bluetooth lurar med mikrofon klarar ju av att sända och ta emot ljud samtidigt. Så varför i helskotta skulle inte en aux (3-polig) - bluetooth dongel kunna göra det? Eller vad har jag missat?

Såg detta nu, då kanske den som @Spretcher nämnd duger för dig?

jag letar efter en där jag kan stoppa in mic och hörlurar. (typ en modmic med kort kabel, och hörlurar) och då krävs antingen två 3.5mm uttag, eller ett med 4-pol kontakt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

@fizzyflaskan: Den har två lägen, antingen tar den emot, eller så sänder den.

verifierat av en av recensionerna:
https://www.amazon.com/gp/customer-reviews/RQDFDLNUB1YJ3/ref=...

Fast det är ju bara en reciever man vill åt ( den skickar och tar emot på alla lägen bara vem som har ansvaret för vad som är skillnad). Funkar ju hur bra som helst i bilen med enbart en reciever, dessa har ju dock inbyggd mick-ingång oftast...

Annars kan du ta en sådan här:
https://www.amazon.com/Bluetooth-Audio-Receiver-Board-Microph...
Men då kanske du behöver en adapter från 3.5(4 polig) mm till mic och headset i var sin 3.5mm

Permalänk
Medlem

@fizzyflaskan: Inte enligt recensionen.. men den du länkade, den kan funka!!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

@fizzyflaskan: Inte enligt recensionen.. men den du länkade, den kan funka!!

Postade fel länk första gången (glömt kopiera) så du kan ha rätt, men en reciever ska klara båda i bluetooth standarden, men förmodligen har de inte kopplat in någon mic ingång på ena hållet då!

Tack för rättelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

Postade fel länk första gången (glömt kopiera) så du kan ha rätt, men en reciever ska klara båda i bluetooth standarden, men förmodligen har de inte kopplat in någon mic ingång på ena hållet då!

Tack för rättelsen

Då borde dom ju heta Bluetooth Transceiver

men ja, enligt standarden så stöds det, och många enheter man kan köpa har antingen en kontakt, som man får välja om det ska vara in eller ut, eller så har dom en inbyggd mic. vi(jag) vill ha som den senaste det där det får att koppla in både mic och högtalare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Då borde dom ju heta Bluetooth Transceiver

men ja, enligt standarden så stöds det, och många enheter man kan köpa har antingen en kontakt, som man får välja om det ska vara in eller ut, eller så har dom en inbyggd mic. vi(jag) vill ha som den senaste det där det får att koppla in både mic och högtalare.

Bluetooth standarden kräver ju dock att man pratar åt båda hållen oavsett (tex för handskakningen då du ansluter) så tranciever i detta fall vore ju ett felaktigt val. De man pratar om är ju vilken kommunikations variant av bluetooth man har, dvs en som lyssnar efter en master eller en som aggerar master och initierar trafiken etc. Så de är nog mer för att hålla isär de man använder recivere eller transmitter, snarare än (som i de flesta fall) åt vilket enkelriktat håll datatrafiken går över radion...

Permalänk
Medlem

Problemet är att denna använder en inbyggd mic (den har iaf en?)

Jag vill använda mic'en i mitt headset.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

@keeday: aah, rip, lagom tankevurpa

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S