Permalänk

Hållbarhet på Corsair vattenkylare?

Hejhopp kära forummedlemmar

Jag funderar på att köpa en Corsair H105, eller H115i PRO. H105 verkar vara en högljudd historia, kyler dock bra. Och är betydligt billigare än H115i PRO. Men då jag bara haft luftkylning tidigare på alla mina datorer. Och med lite tryckluft, och dammsugning emellanåt. Så har ju dom hållit lika länge som resten av modermodemet gjort.

Så nu undrar jag hur det står till med specifikt corsair´s vattenkylare? Gärna svar från folk som haft dessa under många år? även folk som haft problem, vad man kan förvänta sig.

Den ska monteras i taket på ett Corsair Graphite 780T är det tänkt.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Corsairs västkekylare i flera datorer. Första modellen var en H80 som jag hade i flera år, bytte endast fläktarna till några som var tystare(såldes vidare och den går än idag), bytte chassi och köpte då en H100i som jag också bytte fläktar på för att originalen är något högljudda. Den fick jag reklamera för att LED-belysningen började blinka, för övrigt tyst och kylde bra. Nu har jag en H115i med andra fläktar, den är knäpptyst och kyler riktigt bra. I utbyte av den gamla H100i fick jag en H100i V2 som i dagsläget sitter i grabbens dator och då med andra fläktar, går tyst och bra.
Visst finns det en del som har haft problem med pumpar som börjar låta illa, och det är inte specifikt bara på Corsairs modeller utan ett flertal tillverkare som det händer på. Dock med tanke på hur många som säljs så är det få som går sönder.
Just H105 som du nämner är en version som börjar bli gammal, enkel modell som inte har LED-belysning och inte möjlighet att styras via Corsair Link/iCUE som den andra du nämde H115i PRO kan. Fläktarna till H105 kopplas direkt till moderkortet via en Y-kabel som medföljer, medans H115i PRO styr fläktarna via pumpen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Har haft en H100 sen den kom, alltså, inte "i" utan den första, så den är väl 8-10år? Vet inte men gammal är den och den fungerar fint än. Dock bytte jag till fläktar med lågt varvtal (Noctua 800rpm) och det rekomenderar jag att man gör, man behöver oftast inte dom medföljande 2500+rpm fläktarna om man installerar allt rätt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Jag har använt Corsairs västkekylare i flera datorer. Första modellen var en H80 som jag hade i flera år, bytte endast fläktarna till några som var tystare(såldes vidare och den går än idag), bytte chassi och köpte då en H100i som jag också bytte fläktar på för att originalen är något högljudda. Den fick jag reklamera för att LED-belysningen började blinka, för övrigt tyst och kylde bra. Nu har jag en H115i med andra fläktar, den är knäpptyst och kyler riktigt bra. I utbyte av den gamla H100i fick jag en H100i V2 som i dagsläget sitter i grabbens dator och då med andra fläktar, går tyst och bra.
Visst finns det en del som har haft problem med pumpar som börjar låta illa, och det är inte specifikt bara på Corsairs modeller utan ett flertal tillverkare som det händer på. Dock med tanke på hur många som säljs så är det få som går sönder.
Just H105 som du nämner är en version som börjar bli gammal, enkel modell som inte har LED-belysning och inte möjlighet att styras via Corsair Link/iCUE som den andra du nämde H115i PRO kan. Fläktarna till H105 kopplas direkt till moderkortet via en Y-kabel som medföljer, medans H115i PRO styr fläktarna via pumpen.

Tack för svar
Lampor och bling bling bryr jag mig inte om. Det tänkte jag stänga av om det går. Utan det är just pump, fläktar, och läckage jag är intresserad av. Vad gör Corsair link? H115i PRO verkar vara väldigt tyst från början, kanske slipper byta fläktar där? Det blir väl samma slutkostnad om man köper H105, och byter fläktar på den till Noctua eller nåt? Men dina verkar ju ha fungerat bra, utan problem med läckage och dylikt.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Har haft en H100 sen den kom, alltså, inte "i" utan den första, så den är väl 8-10år? Vet inte men gammal är den och den fungerar fint än. Dock bytte jag till fläktar med lågt varvtal (Noctua 800rpm) och det rekomenderar jag att man gör, man behöver oftast inte dom medföljande 2500+rpm fläktarna om man installerar allt rätt.

Intressant, trodde inte att dom kunde hålla så länge. Låter väldigt bra.

Permalänk

Sen undrar jag vad som är bäst. Montera så den tar kall luft utifrån, och blåsa varm luft in i chassit? eller ta varm luft från chassit, och blåsa ännu varmare luft ut? För, och nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tack för svar
Lampor och bling bling bryr jag mig inte om. Det tänkte jag stänga av om det går. Utan det är just pump, fläktar, och läckage jag är intresserad av. Vad gör Corsair link? H115i PRO verkar vara väldigt tyst från början, kanske slipper byta fläktar där? Det blir väl samma slutkostnad om man köper H105, och byter fläktar på den till Noctua eller nåt? Men dina verkar ju ha fungerat bra, utan problem med läckage och dylikt.

Med Link eller den nya programvaran iCUE(fortfarande en Early Access/Beta) kan du styra LED-belysningar(synka Corsair rgb-produkter helt enkelt), fläkthastigheter, pumphastighet, övervaka temperaturer m.m.
Angående läckage så är det samma som med pump-oljuden, väldigt ovanligt även om det förekommit. Men med tanke på att de tillverkar och säljer väldigt många i förhållande till få som går sönder.
Fläktarna på H115i PRO är Corsairs ML-fläktar, riktigt bra fläktar(har själv 2st på min H115i). Tysta och trycker rejält med luft.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Med Link eller den nya programvaran iCUE(fortfarande en Early Access/Beta) kan du styra LED-belysningar(synka Corsair rgb-produkter helt enkelt), fläkthastigheter, pumphastighet, övervaka temperaturer m.m.
Angående läckage så är det samma som med pump-oljuden, väldigt ovanligt även om det förekommit. Men med tanke på att de tillverkar och säljer väldigt många i förhållande till få som går sönder.
Fläktarna på H115i PRO är Corsairs ML-fläktar, riktigt bra fläktar(har själv 2st på min H115i). Tysta och trycker rejält med luft.

Stort tack, blir nog H115i PRO. Åt vilket håll ska jag vända fläktarna tycker du. Se min fråga kl 19.32

Permalänk
Medlem

@kallandes: Sitter som sagt på H100v2 och alltid haft en överclockad cpu, spelar i princip endast BF1 och kommer aldrig över 80c ligger oftast mellan 65-75c, arbetar oxo relativt tyst kan jag tycka. Haft den i ca 2 år nu utan några som helst problem. GO!

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk

Haft min H100 i typ 7-8år, konstant på. ledlampan i pumpen verkar sjunga på sista versen. men inga problem

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk
Medlem

H75 (120mm?) sedan 2012. Fläkten har börjat få ett oroande missljud.
Datorn har även fått en hel del problem med överhettning om man inte regelbundet dammar ur radiatorn. (Datorn saknar dammfilter på några ställen.) Tror inte det problemet kommer finnas på en större radiator.
Körts tillsammans med en 3930k (130w tdp)

Jag skulle inte oroat mig för en sådan lösnings hållbarhet. Jag oroar mig mer för hur den står jämfört med luftkylning i förhållande till pris och ljud.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av shejtan:

@kallandes: Sitter som sagt på H100v2 och alltid haft en överclockad cpu, spelar i princip endast BF1 och kommer aldrig över 80c ligger oftast mellan 65-75c, arbetar oxo relativt tyst kan jag tycka. Haft den i ca 2 år nu utan några som helst problem. GO!

Härligt att höra

Permalänk
Skrivet av RaekmAcKaN:

Haft min H100 i typ 7-8år, konstant på. ledlampan i pumpen verkar sjunga på sista versen. men inga problem

Låter väldigt bra. Känner mig mindre, och mindre orolig att köpa en vattenkylare

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

H75 (120mm?) sedan 2012. Fläkten har börjat få ett oroande missljud.
Datorn har även fått en hel del problem med överhettning om man inte regelbundet dammar ur radiatorn. (Datorn saknar dammfilter på några ställen.) Tror inte det problemet kommer finnas på en större radiator.
Körts tillsammans med en 3930k (130w tdp)

Jag skulle inte oroat mig för en sådan lösnings hållbarhet. Jag oroar mig mer för hur den står jämfört med luftkylning i förhållande till pris och ljud.

Har du haft den sen 2012 så är det nog inget jag oroar mig över. Framförallt om det är fläkten, och inte läckage.

Permalänk
Medlem

Har haft min H80i sedan 2013, led belysningen la av men den tuffar på ännu med oc på processorn.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

Har haft min H80i sedan 2013, led belysningen la av men den tuffar på ännu med oc på processorn.

Fantastiskt, och inget läckage? Jag hade mina farhågor om AIO, men nu känner jag mig säkrare, och säkrare på köp.

Permalänk
Medlem

Har en första generationens h50 i en dator funkar bra än så länge, enda problemet är om man grejat med datorn liggande så behöver den några minuter så att luftbubblorna hamnar rätt innan man kör igång. Går inte undvika att vattnet dunstar av med tiden. Köpte den beg men skulle tro den är från 2009/10. Har en Antec kuler 620 köpt 2011 i föräldrarnas dator även den fungerar problemfritt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vatten kylare brukar väl hålla rätt länge. Kör både cooler master och Corsair.
Men min äldsta kylare är en Cooler master Seidon 120m från 2012. Har två st och de går än.
Har även en CM Seidon 240M från 2013 som tuffar på än.
Men kylare kan nog hålla i många år om pumpen eller slangarna inte går sönder.

Permalänk
Medlem

+1 H80 inköpt 2013 som fortfarande kyler utan missljud eller läckage. Pumpen låter väl lite, men hörs knappt över fläktsurret. Att byta ut medföljande fläktar mot Noctua eller dylik lågvarvare är att rekommendera om du inte tycker om oljud. Min sitter monterad i bak som utblås då det är det enda vettiga alternativet i mitt gamla FD Arc, men har du möjligheten så vinner man någon/några celsius på att ha den dra in kall luft utifrån istället. Det enda negativa jag har att säga om paketet är att det fastnar REJÄLT med damm i radiatorn, och att jag måste skruva loss fläktarna när det ska rengöras ordentligt.

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Intressant, trodde inte att dom kunde hålla så länge. Låter väldigt bra.

Den har använts i minst 2 lådor och 3 olika moderkort/CPUer med! Har dock beställt en ny som jag kommer ha i nästa bygge, en H100i, jusst för Corsair Link kompatibliteten.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Stort tack, blir nog H115i PRO. Åt vilket håll ska jag vända fläktarna tycker du. Se min fråga kl 19.32

Jag har fläktarna så de blåser ur varm luft ur chassit och igenom radiatorn, den sitter i taket på min Carbide Air 540.
Tycker det fungerar bra.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Sen undrar jag vad som är bäst. Montera så den tar kall luft utifrån, och blåsa varm luft in i chassit? eller ta varm luft från chassit, och blåsa ännu varmare luft ut? För, och nackdelar?

Båda lösningarna har för och nackdelar. Om de blåser ut får du mindre varm luft i chassit, om de blåser in suger chassit inte in damm i varje liten glipa. Dammproblemet går ofta att lösa genom att trycka in mer luft i någon annan ände, men då får du fler fläktar som för oväsen också.

Jag försöker så gott som alltid att hålla ett svagt övertryck i mina maskiner (mer fläkt in än ut).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Har en H100i som jag haft i 4-5 år och den fungerar fint fortfarande. Det enda jag gjorde vid inköpet av den var att köpa 4 tystare fläktar. Så det sitter 2 fläktar på var sida om radiatorn. (Push pull kallas det tror jag)
Jag har min monterat i taket på burken och blåser luften utåt.

Körde en i7'a 2600k, klockad till 4,9ghz under några år. Låg stadigt på 40-50 grader vid belastning.
Nu sitter den på en i7 8700k, inte lika bra koll på temperaturerna här dock men har inte upplevt några problem vid belastning iaf.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har en första generationens h50 i en dator funkar bra än så länge, enda problemet är om man grejat med datorn liggande så behöver den några minuter så att luftbubblorna hamnar rätt innan man kör igång. Går inte undvika att vattnet dunstar av med tiden. Köpte den beg men skulle tro den är från 2009/10. Har en Antec kuler 620 köpt 2011 i föräldrarnas dator även den fungerar problemfritt.

Ok Hur luftar du systemet då? bara genom att ställa datorn upp? Och om vattnet dunstar som du skriver? hur löser man det?
Bra svar av dig. Även om det väcker nya frågor

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Vatten kylare brukar väl hålla rätt länge. Kör både cooler master och Corsair.
Men min äldsta kylare är en Cooler master Seidon 120m från 2012. Har två st och de går än.
Har även en CM Seidon 240M från 2013 som tuffar på än.
Men kylare kan nog hålla i många år om pumpen eller slangarna inte går sönder.

Och du har inte haft problem med pump, eller slang?

Permalänk
Skrivet av h0rakel:

+1 H80 inköpt 2013 som fortfarande kyler utan missljud eller läckage. Pumpen låter väl lite, men hörs knappt över fläktsurret. Att byta ut medföljande fläktar mot Noctua eller dylik lågvarvare är att rekommendera om du inte tycker om oljud. Min sitter monterad i bak som utblås då det är det enda vettiga alternativet i mitt gamla FD Arc, men har du möjligheten så vinner man någon/några celsius på att ha den dra in kall luft utifrån istället. Det enda negativa jag har att säga om paketet är att det fastnar REJÄLT med damm i radiatorn, och att jag måste skruva loss fläktarna när det ska rengöras ordentligt.

Så du tycker att jag ska montera som inblås då? för det är något jag behöver få reda på? kan inte det där. Luftkylare som jag är van vid kan jag, och vet hur jag ska montera chassikylare för bästa effekt.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Den har använts i minst 2 lådor och 3 olika moderkort/CPUer med! Har dock beställt en ny som jag kommer ha i nästa bygge, en H100i, jusst för Corsair Link kompatibliteten.

Men den har inte läckt, eller andra större problem?

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Jag har fläktarna så de blåser ur varm luft ur chassit och igenom radiatorn, den sitter i taket på min Carbide Air 540.
Tycker det fungerar bra.

Vad är fördelen med det? jämfört med att ta in kall luft och blåsa in? Anser du?

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Båda lösningarna har för och nackdelar. Om de blåser ut får du mindre varm luft i chassit, om de blåser in suger chassit inte in damm i varje liten glipa. Dammproblemet går ofta att lösa genom att trycka in mer luft i någon annan ände, men då får du fler fläktar som för oväsen också.

Jag försöker så gott som alltid att hålla ett svagt övertryck i mina maskiner (mer fläkt in än ut).

Ja det verkar som om du och jag tänker likadant. Jag vill ha övertryck i chassit. Framförallt som jag har en blowerkylare på mitt graffekort (Asus Turbo), då den blåser ut luft. Så behöver jag mycket mer in för att få övertryck. Kan iofs vända utblåsfläkten på baksidan av chassit, och få den som insug. Men hur mycket torskar man i grader, på "vår" variant?

Permalänk
Medlem

Har kört enbart AiO-vattenkylning i alla mina senaste byggen snart 10 år tillbaka, enda gången jag fick problem på allvar var när jag körde en H110 med låg fläkthastighet på en i7 4790K som gjorde mycket folding@home, vattentemperaturen var hög under långa perioder och det resulterade i korrosion som tog sig igenom radiatorn efter knappt 1 års användande. Som tur var upptäckte jag det i tid innan det började läcka.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.