Router och server bl a i ett, möjligt, vad gå efter?

Permalänk
Avstängd

Router och server bl a i ett, möjligt, vad gå efter?

Tjenare, nu så har jag suttit och kollat på serverhårdvara, för inget specifikt ändamål, då jag vill köra lite blandat på den.

Tänk er följande i grund och botten: router, webbserver, eventuellt mejlprogram, samt eventuellt egen spelserver.

Har kollat på en del vad som driver ClearOS-server/router?
och även kollat på Pfsense bland andra mjukvaror, men att tips uppskattas även här på mjukvaror, och gärna länkar där de tar upp olika mjukvaror och vad som skiljer dem åt, även tabeller är av intresse.

Och tycks mest räcka till med Celeron-processorer, vill få för mig att det inte krävs så mycket kraft med andra ord för en mer basic "all-in-one" om man ska hålla på hemma för skojs skull?

Är även helt grön på serverhårdvara, kollade på en Ryzen-lösning med APU ifrån AMD, 2200G,då klocken är bra, vet dock inte om den är bra för den typ av beräkningar man vill göra på en server, och tänkte att den lär gå att undervolta, samt klocka ner, då det inte tycks behövas så mycket Ghz?

Ska ha en rack-switch under med PoE tänkte jag, och en AP som går ifrån switchen.

Men är väldigt fundersam, och undrar vad jag bör kolla efter som minimum-RAM, vilka processorserier som jag bör kolla efter, samt klock.

Och finns det några tester man kan kika extra efter för att få ett hum om processorkraft, och vad som är ett bra snittvärde för en hobbylösning utifrån dessa tester?

Vill helst ha något som är billigt i drift, och max kostar 6 000 att köpa, då jag vill lära mig liknande lösningar, och har pysslat en del med avancerade inställningar på konsumentprodukter, men vill kolla på något som är lite mer utvecklat, där jag kan leka runt i miljön, och testa, lära mig, samt utveckla min kunskap inom nätverk.

Och förstår om många tänker "om du inte kan, köp en vanlig router istället så är det klart", men att jag har redan en, och ser detta mera som en rolig investering i pengar, samt kunskapsbringande, att konfigurera och leka runt med, och en potentiell kunskapsinvestering i slutändan.

Och även att få administrera en sådan miljö skulle vara skoj, än om det bara är hemma vid, och att det eventuellt kan utmynna i ytterligare inköp, där jag vill utveckla mig.

Så kom gärna med tips, även länkar till produkter, även sidor som säljer begagnade servrar är av intresse, samt informativa sidor där man kan läsa på kring olika konfigurering är av intresse.

Och vid potentiella frågor samt funderingar så välkomnas även dessa.

Tack på förhand för svar, med vänliga hälsningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Många kärnor och mycket minne är att föredra om du tänker köra någon typ av hypervisor med flera virtuella servrar. Rekommenderar starkt att köpa riktigt serverhårdvara, en riktig RAID-controller, iLO m.m. är inte så dumt alla gånger. Kan dock bli svårt att få in i din budget om du inte har tur på begagnat marknaden.

Kör en OPNSense VM och en 2016 Core VM på min server i sign, funkar riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

Många kärnor och mycket minne är att föredra om du tänker köra någon typ av hypervisor med flera virtuella servrar. Rekommenderar starkt att köpa riktigt serverhårdvara, en riktig RAID-controller, iLO m.m. är inte så dumt alla gånger. Kan dock bli svårt att få in i din budget om du inte har tur på begagnat marknaden.

Kör en OPNSense VM och en 2016 Core VM på min server i sign, funkar riktigt bra.

Hur många kärnor är många kärnor, och hur mycket minne är mycket minne?

Tänker du runt 4 eller 6 kärnor, eller eventuellt ännu mera?
Samt tänkte jag kring minne, tänker du typ 16GB eller 24GB då? Än om jag nog går på 8GBx4 då som setup, och börjar med typ en eller två RAM-stickor, för att sedan expandera.

Tänker även att det kanske går att köpa ett moderkort med stöd för två sockets, men som kommer med en installerad CPU, för att få ner priset till en början, och komplettera allteftersom ekonomin tillåter.

Och det låter riktigt härligt att du lyckats hittat en server som lever upp till dina ändamål, ska kika en del på den modellen även för att få någon referens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Hur många kärnor är många kärnor, och hur mycket minne är mycket minne?

Tänker du runt 4 eller 6 kärnor, eller eventuellt ännu mera?
Samt tänkte jag kring minne, tänker du typ 16GB eller 24GB då? Än om jag nog går på 8GBx4 då som setup, och börjar med typ en eller två RAM-stickor, för att sedan expandera.

Tänker även att det kanske går att köpa ett moderkort med stöd för två sockets, men som kommer med en installerad CPU, för att få ner priset till en början, och komplettera allteftersom ekonomin tillåter.

Och det låter riktigt härligt att du lyckats hittat en server som lever upp till dina ändamål, ska kika en del på den modellen även för att få någon referens

Skickades från m.sweclockers.com

I regel är det bättre med fler kärnor än högre klockfrekvens, därför kanske just Ryzen lämpar sig bättre än Coffelake. Hur mycket som behövs är svårt att svara på.

Tänk på att du BÖR ha 2st RJ45/Ethernet portar om du ska köra en router VM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

I regel är det bättre med fler kärnor än högre klockfrekvens, därför kanske just Ryzen lämpar sig bättre än Coffelake. Hur mycket som behövs är svårt att svara på.

Tänk på att du BÖR ha 2st RJ45/Ethernet portar om du ska köra en router VM.

Aha, då är jag med på noterna du, tack även för klarläggandet kring att kärnor är det jag i princip huvudsakligen bör fokusera på, istället för att kolla efter Ghz.

Och det är ingen fara alls, då får jag nog testa mig fram och se hur mycket kärnor som funkar.

Jo, den biten har jag full koll på i vart fall, för omväxlings skull, då nätverkskort baserade på Intels nätverkskretsar tycks vara att föredra vad jag förstått, än om jag läst i senare foruminlägg daterade till 2017 åtminstone har sagt att realteks nätverkskretsar ska kunna fixa biffen även.

Men att jag tackar för inputen, då det annars kunde gått mig förbi om jag inte haft kunskapen sen innan

F ö så kollar jag nog vidare bland renrakade servervarianter, då de tycks ha betydligt lägre energiförbrukning överlag.
vilket är lockande, för att inte trissa upp elräkningen alltför mycket.

Alternativt kolla på underklockning och undervoltning av Ryzen-processor, och vart de kan lägga sig i energiförbrukning under belastning.

Så förslag etc välkomnas varmt fortfarande, då jag fortfarande vill ha mera input inom såväl hårdvara, mjukvara som eventuell kompetens, för andra som läser även

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Aha, då är jag med på noterna du, tack även för klarläggandet kring att kärnor är det jag i princip huvudsakligen bör fokusera på, istället för att kolla efter Ghz.

Och det är ingen fara alls, då får jag nog testa mig fram och se hur mycket kärnor som funkar.

Jo, den biten har jag full koll på i vart fall, för omväxlings skull, då nätverkskort baserade på Intels nätverkskretsar tycks vara att föredra vad jag förstått, än om jag läst i senare foruminlägg daterade till 2017 åtminstone har sagt att realteks nätverkskretsar ska kunna fixa biffen även.

Men att jag tackar för inputen, då det annars kunde gått mig förbi om jag inte haft kunskapen sen innan

F ö så kollar jag nog vidare bland renrakade servervarianter, då de tycks ha betydligt lägre energiförbrukning överlag.
vilket är lockande, för att inte trissa upp elräkningen alltför mycket.

Alternativt kolla på underklockning och undervoltning av Ryzen-processor, och vart de kan lägga sig i energiförbrukning under belastning.

Så förslag etc välkomnas varmt fortfarande, då jag fortfarande vill ha mera input inom såväl hårdvara, mjukvara som eventuell kompetens, för andra som läser även

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har precis hämtat hem en HPE ML350 G8 (E5-2630V2, 46GB RAM, 8x600GB 10KSAS m.m.) Leta på Tradera, Blocket, SWEC marknad m.m. Dessa renodlade märkesservrar är att föredra alla dagar i veckan. Går att komma över riktigt billigt med lite tur.. :- )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

Jag har precis hämtat hem en HPE ML350 G8 (E5-2630V2, 46GB RAM, 8x600GB 10KSAS m.m.) Leta på Tradera, Blocket, SWEC marknad m.m. Dessa renodlade märkesservrar är att föredra alla dagar i veckan. Går att komma över riktigt billigt med lite tur.. :- )

Oh, riktigt Nice setup!

Själv blev det en dedikerad routerlösning så länge, beställde och skickades igår, bygger på Jaguar, en 4-kärnig 1Ghz-lösning ifrån AMD (https://teklager.se/sv/produkter/router-komponenter/pc-engine...) I grunden, kompletterade även med en Ubiquiti UniFi AP AC Lite som AP (obviously ), och både paketet ifrån Teklager.se och Netonnet beställdes samt skickades igår, så nu väntar jag på leksakerna

Blir att komplettera med Ubiquiti UniFi Switch 8-60W, och eventuellt även en Ubiquiti UniFi cloud key nästa månad.

Då den ska underlätta om man byter router framförallt som jag förstått det, men att cloud key:en fortfarande är ett stort frågetecken ännu, och måste sätta mig in mera i dess funktion innan jag verkligen bestämmer mig för att köpa loss en.

Tänkte dedikerad routerlösning, och att få alla funktioner separat, så att de är mer optimerade vad de är tänkta för, istället för en allt-i-ett-lösning, vilket jag har nu, som sjunger på sista versen, då den strejkar, ger dålig ping, och väljer att ibland ska den bara strula, än om jag kör på senaste mjukvaran som släpps för den.

Men kollat på Intels Atom-lösning, då det är väldigt energisnåla serverlösningar, och vill mest ha möjlighet till dedikerad mejl-server, så jag slipper Googles policys etc, och kan ha det mer eget, och driva en MYSQL och PHP-server, och hosta lite egna webbsidor, då jag har en del planer, plus att jag vill ta upp mitt gamla server-/klient-kodande, än om jag inte är uppdaterad gällande senaste HTML5-standarden, och lära mig koda strikt HTML5 bl a. (då jag vill minnas att det var det senaste, största släppet av Html-standarden jag läste om.)

Och även köra lite andra virtuella maskiner även.

Och så blir det till att förpassa gamla 3TB-HDD:erna till servern när jag väl köper in 4TB HDD:erna, och leka runt i servermiljön.

Och jag tänkte, tror du 8c/8t på 2,4GHz lär räcka till? Då jag tänkte att det dels är många kärnor, respektive många trådar, men att jag inte vet om arkitekturen är känd för att vara seg i dagens läge?

Då Atom för mig är synonymt med billigt, strömsnålt, men även, just segt.

Men att jag samtidigt vill tro att det finns bättre halvledarteknik idag för att göra det strömsnålt och billigt, men även snabbt i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Supermicro har en del Xeon-D baserade lösningar som är ämnade för b.la. nätverk.
Kraftfulla nog att även agera server. Med flera portar, inkl 10Gbps

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Kör VyOS som vRouter/FW till min virtuella miljö. Men den hade lika gärna fungerat till vardags. Kraftfull och enkel att hantera, om man inte måste ha ett GUI.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

ush för att köra router/nat i VM.

Problemet är att behandla datapaket är något man inte vill ska vänta på CPU-tid från vhosten. Står även i pfsense wikin att dom inte rekomenderar VM installationer.

Paket kommer, men VM kanske inte får tid av hosten. Det kanske inte varar länge, men på 50ms kommer det in en hel del datapaket och man kan få problem med latency och jitter.

men skiter man i sånt så sure, gå ahead.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoggan:

Supermicro har en del Xeon-D baserade lösningar som är ämnade för b.la. nätverk.
Kraftfulla nog att även agera server. Med flera portar, inkl 10Gbps

Tack för tipset kring Xeon-D baserade lösningen, det uppskattas sannerligen, ska kika på dessa även på Intels Ark-sida och se om det finns någon intressant people att bygga på.

Skrivet av PointMan:

Kör VyOS som vRouter/FW till min virtuella miljö. Men den hade lika gärna fungerat till vardags. Kraftfull och enkel att hantera, om man inte måste ha ett GUI.

Tack för tipset och inputen, det uppskattas sannerligen

Tyvärr är jag inte mycket av personen som sitter och knapprar in kommandon, mer än i DOS, Linux samt Android när det behövs, ifall jag vill ändra hur kerneln beter sig, kolla nätverket, skaffa root-behörighet eller så exempelvis :/

Hittade på något som verkar intressant i mjukvaruväg dock, Linux Server, vilket såg intressant ut att ladda ner GUI-paket till och ha som grundsten, men att det blir när jag hittat hårdvara att köra på, då jag även kollat på Esxi, som verkar vara intressant även bl a, men att det då plötsligt verkar vara mer intressant med mycket RAM, är tur man har lite tid på sig att sitta på Youtube, planera inköp etc, för det finns sjukt mycket alternativ

Skrivet av boibo:

ush för att köra router/nat i VM.

Problemet är att behandla datapaket är något man inte vill ska vänta på CPU-tid från vhosten. Står även i pfsense wikin att dom inte rekomenderar VM installationer.

Paket kommer, men VM kanske inte får tid av hosten. Det kanske inte varar länge, men på 50ms kommer det in en hel del datapaket och man kan få problem med latency och jitter.

men skiter man i sånt så sure, gå ahead.

Tack, ditt inlägg glädjer mig, då jag upplever än mera att jag gjorde klokt i att köpa en separat router
Då jag ville få det till det i huvudet även att det kunde bidra till viss latens efter att man satt upp några virtuella maskiner, med en hårdvara som ska tilldela CPU och RAM till varje instans etc, så det var en lättnad att läsa.

Än om nästa huvudvärk består, en strömsnål server att köra MySQL, PHP, använda som potentiell NAS, hosta mejlserver respektive hemsidor bl a, och leka runt med, respektive hitta på lägligt OS att köra i grund och botten

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Hej!
Ingen fara.

Nyligen lanserades Xeon-D 21xx serien som ersätter nuvarande.
Dock kan man titta på dagens produkter för att bilda sig en uppfattning om pris/utbud.

T.ex.
https://www.supermicro.nl/products/system/Mini-ITX/SYS-E200-8...
https://www.supermicro.nl/products/system/Mini-ITX/SYS-E300-8...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"