Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag tycker att du fortsätter med arbetet att måla upp klimatmodeller som något mer än de är. Det är fulspel.

Hans inlägg sa inget om klimatmodeller. Han beskrev den vetenskapliga processen och jag tror det är vad han ville ha din åsikt om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellowiener:

Och där kom det igen, jämförelsen mellan klimatmodeller och naturlagar. Det är löjligt och det visar din bias.

Ah, för att mänskligt orsakad global uppvärmning är lika uppenbart som gravitation. Suck... Med den utgångspunkten så är det inte konstigt att du tycker att allt pekar på mänskligt orsakad global uppvärmning.

Tror ja, inte vet. Jag delar inte din uppfattning om att det är ytterst troligt att det är människan som ligger bakom uppvärmningen. Det brister med modellerna, alternativa förklaringar och en stark agenda bakom den vetenskap presenteras om detta.

Det är vad som skulle krävas för att det skulle vara bevisat i samma grad som newtons lagar och allt annat det jämförs med. Det är inte rimligt att anta att det är bevisat bara för att det inte går att bevisa.

Då du verkar ha bristande kunskap om hur vetenskapen fungerar försökte jag förklara det. Det är tydligt att du inte bryr dig minsta lilla om förklaringen utan stirrar dig blind på detaljer så att du får en ursäkt att ignorera förklaringen.
Jag sa aldrig att klimatmodeller är i närheten av lika bevisade och säkra som generella relativitetsteorin eller ens Newtons lagar. Jag bara förklarade att fel i modeller används för att förbättra dessa och få en bättre förklaring av naturen. Fel i vetenskapliga hypoteser eller modeller är inte bevis på att de är fel. Först när modellen inte klarar av att ackommodera ny data anses den från grunden fel (något som kanske håller på att ske med felnämnda strängteorin (borde vara stränghypotesen då teori är något som har gjort extrapoleringar som visade sig vara sanna)).

Min uppfattning bygger på vetenskaplig forskning. Jag struntar i om resultatet är att vi är skyldiga eller inte! Om data och de bästa modeller säger att vi är de skyldiga med stor sannolikhet då är det bara att acceptera. Jag är inte speciellt förtjust i ljushastigheten som fundamental begränsning men inte fan slutar det vara det bara för att jag inte gillar läget.

Det är fundamentalt svårt att bevisa komplexa system med samma säkerhet som väldigt enkla system (gravitation är relativt enkel att isolera och undersöka utan nämnvärd yttre påverkan). Dina krav är helt absurda för att du är i princip religiös fanatiker som bara accepterar argument som stödjer din vy. Vetenskapsmän (de bra i alla fall) vet att man kan ha fel och är vana vid att arbeta med icke perfekta system och data. En av de vanligaste saker vi gör är uppskattning av fel och det är också en av de värsta saker att hålla på med men det är ett måste så man gör det i stället för att köra skallen i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jo jag vet. Det var min poäng. Att försvara klimatmodellerna med "alla vetenskap är approximativ" osv är korkat och sker gång på gång i den här tråden.

Då förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Många. Att vi inte har inverkan på CO2 när data klart visar att CO2 har inte varit i närheten av samma nivåer på hundratals miljoner år. Att det är solens fel, vilket ignorerar att vi bör vara i en kylcykel och inte uppvärmning.

Fast att klimatet går i cykler måste ju inte motsäga att solen har sina egna, eller att något av dem, kanske båda, påverkas av yttre faktorer?

Skrivet av Hellowiener:

Vi tillför inte mer energi till systemet. Men bra försök.

Underlag? Jag har ingen aning om hur mycket av solens energi vi absorberat under en given tidsperiod de senaste årmiljonerna, och är tunt insatt i hur solens energi-produktion utvecklats under samma period. Men baserat på minskande isar, och varierande molnighet, så känns det som om det finns fog för att misstänka åtminstone variationer.

Skrivet av Shimonu:

Utveckla. Vad bygger du det på? Visa konkreta exempel och inte anekdoter.

Tyvärr för jag nog hålla mig till anekdoter, men det kan i sammanhanget vara kul att veta att på 70 talet var man helt övertygad om att de stigande CO2 nivåerna skulle orsaka en klimatkatastrof, men då i form av en ny istid.

Skrivet av anon127948:

Vem har sagt att man inte räknar med båda? Temperaturen ökar alltså är balansen rubbad. Det är sant att en ny energibalans kommer uppnås förr eller senare. Frågan är var kommer mänskligheten vara när så sker. Blanda inte ihop våran egen överlevnad och planetens. Inte ens kärnvapenkrig skulle utplåna allt liv på jorden.

För första gången i jordens historia, nå, så vitt vi vet, finns det en ras på plats som har förmågan att överleva båda en istid, och extrem värme. Mänskligheten har sedan länge passerat den punkt då det här blir avgörande för vår existens. Det blir obekvämt, och det kommer krigas om resurser, men kvar kommer vi att vara. Och vad som händer efter ett kärnvapenkrig vet vi inte riktigt, men jag gillar både Metro, och Fallout. Ingen av dem ger en fullständig, och riktigt realistisk bild, men jag är nöjd med den, och föredrar att försöka undvika detaljstudier...

Skrivet av frong:

Inte samma sak, men diskussionen är lika löjlig. Uppenbarligen är Gud(ar) ej riktig(a), uppenbarligen är klimathotet riktigt.

Jag är väl egentligen bara emot en del av ditt påstående. Varför kallar man det "klimatHOT". Det är en klimatförändring. Förändring medför påfrestningar, och ger nya möjligheter. Så har det alltid varit. Att hävda bara för att det ändras, är det negativt, känns väl så konservativt.

Skrivet av Casgar:

- Koldioxid kan skapa en växthuseffekt. Bara att titta på Venus för exempel.

Mars? Bara marginellt mindre koldioxid och kväve än Venus. Höga temperaturer i termosfären (thermosphere?) men inte speciellt mycket växthus effekt på marken. Energin finns där, men lyckas inte ge väntat (och önskat) resultat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Om något tycker jag Ryssland kan gå åt H, just pga de lekte inte med sina egna kärnkraftverk för testning, men det var inga problem att leka med Tjernobyl och förgifta halva Europa när det gick åt H.

För det första så var det Sovjet Unionen som lekte med sitt eget kärnkraftverk.
Sedan var effekter av Tjernobyl obetydliga i det stora. Det som orsakade absolut störts skada var skrämselpropaganda i media precis som är fallet i Fukushima. Det finns absolut ingen som helst forskning som stödjer sagor om Tjernobyls enorma skador eller Fukushimas för den delen.

Så gå spy din propaganda annanstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Jag sa aldrig att klimatmodeller är i närheten av lika bevisade och säkra som generella relativitetsteorin eller ens Newtons lagar.

Skrivet av anon127948:

Min uppfattning bygger på vetenskaplig forskning. Jag struntar i om resultatet är att vi är skyldiga eller inte! Om data och de bästa modeller säger att vi är de skyldiga med stor sannolikhet då är det bara att acceptera. Jag är inte speciellt förtjust i ljushastigheten som fundamental begränsning men inte fan slutar det vara det bara för att jag inte gillar läget.

Det är ju sjyst att du motsäger dig själv i samma post i alla fall, så slipper man citera flera.

Skrivet av anon127948:

Det är fundamentalt svårt att bevisa komplexa system med samma säkerhet som väldigt enkla system (gravitation är relativt enkel att isolera och undersöka utan nämnvärd yttre påverkan). Dina krav är helt absurda för att du är i princip religiös fanatiker som bara accepterar argument som stödjer din vy. Vetenskapsmän (de bra i alla fall) vet att man kan ha fel och är vana vid att arbeta med icke perfekta system och data. En av de vanligaste saker vi gör är uppskattning av fel och det är också en av de värsta saker att hålla på med men det är ett måste så man gör det i stället för att köra skallen i sanden.

Men du måste väl förstå att någonting inte är sant bara för att det är för komplext att bevisa? Varför ska man acceptera de bästa modellerna när man vet att de modellerna är felaktiga? Är det inte mer rimligt att bara säga att man inte vet?

Det är inget absurt med mina krav, det absurda är att tala om modellerna som fakta i avsaknad av bevis enligt mina krav.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

För det första så var det Sovjet Unionen som lekte med sitt eget kärnkraftverk.
Sedan var effekter av Tjernobyl obetydliga i det stora. Det som orsakade absolut störts skada var skrämselpropaganda i media precis som är fallet i Fukushima. Det finns absolut ingen som helst forskning som stödjer sagor om Tjernobyls enorma skador eller Fukushimas för den delen.

Så gå spy din propaganda annanstans.

Inte för att säga emot dig, men väljer din post för att tillägga till de andra att de inte lekte, utan de gjorde experiment på en säkerhetsanordning för att kunna bättre klara strömavbrott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast att klimatet går i cykler måste ju inte motsäga att solen har sina egna, eller att något av dem, kanske båda, påverkas av yttre faktorer?

En av huvudegenskaper med cykliska fenomen är att de upprepar sig vilket gör det relativt enkelt att förutsäga hur de "vanligen" ser ut. När vi ser att beteendet sticker iväg från det cykliska "vanliga" så blir det väldigt svårt att hävda att det är cykliska fenomen som ligger bakom det hela (speciellt när vi pratar om hastighetsökningar som är relevanta för denna diskussion).

Yttre faktorer som vad? Gud? Sol systemet är väldigt stabilt och det finns inga yttre faktorer som inverkar på den nämnvärt (det skulle märkas i diverse mätningar).

Skrivet av -=Mr_B=-:

För första gången i jordens historia, nå, så vitt vi vet, finns det en ras på plats som har förmågan att överleva båda en istid, och extrem värme. Mänskligheten har sedan länge passerat den punkt då det här blir avgörande för vår existens. Det blir obekvämt, och det kommer krigas om resurser, men kvar kommer vi att vara. Och vad som händer efter ett kärnvapenkrig vet vi inte riktigt, men jag gillar både Metro, och Fallout. Ingen av dem ger en fullständig, och riktigt realistisk bild, men jag är nöjd med den, och föredrar att försöka undvika detaljstudier...

Du glömmer att alla toppredatorer vilar på en bas under sig. Om den basen flyttar sig på grund av att den anpassar sig till ändringar snabbare än de på toppen blir det inte helt lyckat på toppen. Problem med sådana förändringar är att när vi ser de är det försent att göra något åt det hela.
Rent tekniskt så kan vi skapa något som ISS men tänk på hur många personer det finns på planeten jämfört med ISS och ännu mer på hur mycket resurser går åt. Det blir lättare att göra det på själva jorden men fortfarande extremt mycket mer ineffektivt än att helt enkelt minska våran miljöpåverkan i tid och slippa bo i hermetiska system, helt isolerade från omgivningen.

Metro och Fallout är sagor som kommer inte i närheten av verkligheten. I verkligheten är det ända du kan hoppas på att dö snabbt, alla andra alternativ är långt värre. Verkligheten är betydligt otrevligare än spelen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellowiener:

Det är ju sjyst att du motsäger dig själv i samma post i alla fall, så slipper man citera flera.

Kan du citera vart exakt jag motsäger mig? Kanske också med en förklaring då du verkar inte ha lätt att förstå det jag skriver så kan vara miss i kommunikationen.

Skrivet av Hellowiener:

Men du måste väl förstå att någonting inte är sant bara för att det är för komplext att bevisa? Varför ska man acceptera de bästa modellerna när man vet att de modellerna är felaktiga? Är det inte mer rimligt att bara säga att man inte vet?

Det är inget absurt med mina krav, det absurda är att tala om modellerna som fakta i avsaknad av bevis enligt mina krav.

Om du vet att modellen är falsk så gör en bättre som extrapolerar ännu bättre och förklarar nya mätningar som tillkommer hela tiden. Problemet är att du INTE vet att nuvarande modeller är falska och framför allt har du ingen bättre modell eller ens kunskapen att kunna börja jobba på en. I stället är det en massa skrik och citerande av tvivelaktiga "källor" kombinerat med helt absurda krav på bevis som liknar religiösa fanatikers krav på att bevisa att gud inte finns annars måste han finnas (att negativ inte går bevisa är elementär logik).

Skrivet av Hellowiener:

Inte för att säga emot dig, men väljer din post för att tillägga till de andra att de inte lekte, utan de gjorde experiment på en säkerhetsanordning för att kunna bättre klara strömavbrott.

Det är sant att själva motiveringen var ökad säkerhet men själva implementeringen av experimentet bröt mot en mängd regler.

Som i Fukushima handlade det mycket mer om mänskligt beteende och hur samhället ser ut än själva tekniken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mars? Bara marginellt mindre koldioxid och kväve än Venus. Höga temperaturer i termosfären (thermosphere?) men inte speciellt mycket växthus effekt på marken. Energin finns där, men lyckas inte ge väntat (och önskat) resultat.

Ja, Mars har nästan ingen atmosfär så det blir svårt att fånga in någon energi. Däremot Venus vars yta har ett atmosfäriskt tryck på runt 93 bar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Mars
https://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Venus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Happen:

Du motsäger dig själv, du kan inte veta om klimathotet är sant om du inte vet hur stor vår inverkan på klimatet är.

Om man tror att den vetenskapliga metoden och dess data den har frambringat genom historien är användbar för mer än bara mig själv så ser jag inte hur det jag skrev nödvändigtvis är motsägelsefullt. Jag vet att universum är stort, men inte hur stort. Men som sagt så var det jag skrev ett dåligt exempel.

Skrivet av Hellowiener:

Jag tycker att du fortsätter med arbetet att måla upp klimatmodeller som något mer än de är. Det är fulspel.

Jag har förklarat vad den vetenskapliga metoden är, då jag upplevde det att många inte förstod det och argumenterade därför utifrån felaktiga antaganden. Det var för övrigt mitt första inlägg i tråden så jag vet inte riktigt vad du syftar på när du säger "fortsätter". Vad mer exakt av det jag skrivit anser du är fulspel?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Mars? Bara marginellt mindre koldioxid och kväve än Venus. Höga temperaturer i termosfären (thermosphere?) men inte speciellt mycket växthus effekt på marken. Energin finns där, men lyckas inte ge väntat (och önskat) resultat.

Som sagt, det var ett dåligt exempel.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du citera vart exakt jag motsäger mig? Kanske också med en förklaring då du verkar inte ha lätt att förstå det jag skriver så kan vara miss i kommunikationen.

Om du vet att modellen är falsk så gör en bättre som extrapolerar ännu bättre och förklarar nya mätningar som tillkommer hela tiden. Problemet är att du INTE vet att nuvarande modeller är falska och framför allt har du ingen bättre modell eller ens kunskapen att kunna börja jobba på en. I stället är det en massa skrik och citerande av tvivelaktiga "källor" kombinerat med helt absurda krav på bevis som liknar religiösa fanatikers krav på att bevisa att gud inte finns annars måste han finnas (att negativ inte går bevisa är elementär logik).

Det är sant att själva motiveringen var ökad säkerhet men själva implementeringen av experimentet bröt mot en mängd regler.

Som i Fukushima handlade det mycket mer om mänskligt beteende och hur samhället ser ut än själva tekniken.

Nej, men observationer visar att dom än så länge är helt fel ute.

Why models run hot: results from an irreducibly simple climate model

https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S209592731630544...

https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S209592731630544...

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095927316...

Permalänk
Medlem

dubbelpost

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll? Mänskligheten förstör ju planeten på otaliga vis och visar inte direkt någon tendens att sluta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Väntar fortfarande på din källa att det är en övernaturlig ting som vakar över allt och alla och har skapat allt som existerar

Hur ska jag ge dig en källa på att något jag inte vet vad det är existerar? Och varför ska jag ge dig en källa på något jag inte hävdat? Det var du som hävdade något, inte jag
Undrar faktiskt hur man kan få det till att ses som bevisat. Det enda är väl egentligen att det inte kan prövas, och därför gör folk antagandet att det inte existerar. Kan ha missat något, men jag har väldigt svårt att se hur man kan bevisa att något man inte vet vad det är inte existerar. Däremot kan man säkerligen skapa en teori som lyfter ett frågetecken, eller helt motbevisar många delar utav de religiösa skrifterna.

Förövrigt så tror jag inte på någon allsmäktig.. sak? Diggar förvisso vad böckerna försöker lära, men där drar jag gränsen. Ifall du nu faktiskt trott att jag varit seriös..
Men jag är ärligt nyfiken på hur man kan bevisa att just gud inte finns. Det är för mig en nyhet om så är möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Happen:

Nej, men observationer visar att dom än så länge är helt fel ute.

Why models run hot: results from an irreducibly simple climate model

https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S209592731630544...

https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S209592731630544...

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095927316...

Har frågat dig tidigare vad du drar för slutsats från den här uppsatsen. Vill du berätta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Kan du citera vart exakt jag motsäger mig? Kanske också med en förklaring då du verkar inte ha lätt att förstå det jag skriver så kan vara miss i kommunikationen.

Det var precis det jag gjorde.
Du: Jag jämför inte klimatmodeller med relativitetsteorin.
Också du: Klimatmodellerna är det bästa vi har, så vi måste acceptera att de är sanna även fast vi inte gillar läget. Jag är inte speciellt förtjust i ljushastigheten som fundamental begränsning men inte fan slutar det vara det bara för att jag inte gillar läget

Skrivet av anon127948:

Om du vet att modellen är falsk så gör en bättre som extrapolerar ännu bättre och förklarar nya mätningar som tillkommer hela tiden. Problemet är att du INTE vet att nuvarande modeller är falska och framför allt har du ingen bättre modell eller ens kunskapen att kunna börja jobba på en. I stället är det en massa skrik och citerande av tvivelaktiga "källor" kombinerat med helt absurda krav på bevis som liknar religiösa fanatikers krav på att bevisa att gud inte finns annars måste han finnas (att negativ inte går bevisa är elementär logik).

Nej, det är du som är den religiösa fanatikern och jag skeptikern i det här fallet. Det där är ju classic religiös fanatiker "Om inte gud, vad var det då? hah du vet inte och kan inte bevisa motsatsen, schackmatt".
Bevisbördan ligger inte på mig. Bara för att jag inte kan göra en bättre modell själv så betyder det ju inte att de nuvarande modellerna är sanna.
Ingen klimatmodell har lyckats förutspå någonting med någon säkerhet, utan de har bara retro-fitats för att passa det redan kända utfallet.
Det som ger en vetenskaplig modell styrka är just om den kan förutspå saker. Att en modell bara passar in på redan känt data är inget att hänga i granen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Jag har förklarat vad den vetenskapliga metoden är, då jag upplevde det att många inte förstod det och argumenterade därför utifrån felaktiga antaganden. Det var för övrigt mitt första inlägg i tråden så jag vet inte riktigt vad du syftar på när du säger "fortsätter". Vad mer exakt av det jag skrivit anser du är fulspel?

Du fortsätter den pågående trenden i tråden menade jag. Fulspelet jag syftar på är att försöka få klimatmodellerna att framstå som bevisade vetenskapliga teorier. Det går till och med så långt att man blir kallad fanatiker för att man inte har speciella, lägre, beviskrav på klimatmodeller.

Permalänk
Medlem

Ja jag tror på det. Gör man inte det har man huvudet i sanden. Tror dock vi inte kan göra så mycket, vi får nog lära oss att leva med det. Det enda vi kan göra nu är att försöka minska temperaturökningen så mycket vi kan. Vårat ekonomiska system är helt enkelt inte riktigt kompatibelt med jordens natur på lång sikt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Tror att överbefolkning är det största hotet mot mänskligheten.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Yttre faktorer som vad? Gud? Sol systemet är väldigt stabilt och det finns inga yttre faktorer som inverkar på den nämnvärt (det skulle märkas i diverse mätningar).

Jag måste ha hamnat i fel tråd. Jag trodde den här rörde klimatförändringar, som skylls på människan. Det torde vara åtminstone en potentiell yttre faktor, solens aktivitet lär ju inte bara bestämmas av vad den interstellära klockan säger att den ska vara, utan bränsletillgången, osv. Om vår planets klimat anses komplicerat, och svårförutsägbart, så är det inget emot solens, där vi inte ens kan placera vettiga prober på ytan för att ta mätdata.

Skrivet av anon127948:

Du glömmer att alla toppredatorer vilar på en bas under sig.

Nä, men som en av de absolut första top predatorerna är vi faktiskt inte beroende av varken mark, eller djur för vår föda längre. Vi kan, om vi bestämmer oss för att det är nödvändigt odla grödor i hydroponic-system, i vad som närmast skulle liknas vid underjordiska parkeringshus, och kött på substrat. Det är inte varken etiskt, eller ekonomiskt gångbart i dag, men vi har faktiskt förmåga och kunskap att klara "oss" även om vi tvingas bo under ett par hundra meter is.

Skrivet av anon127948:

Metro och Fallout är sagor som kommer inte i närheten av verkligheten.

Va! Inte? Åh nej. Min världsbild går fullständigt i kras. Fast, det stod iofs i inlägget du citerade, så kanske inte, nu när jag känner efter.

Skrivet av Shimonu:

Ja, Mars har nästan ingen atmosfär så det blir svårt att fånga in någon energi. Däremot Venus vars yta har ett atmosfäriskt tryck på runt 93 bar.

Mars har nästan ingen atmosfär, så inget hindrar strålningsenergin från att ta sig ned till marken. Den atmosfär man sedan har, är nästan ren CO2, och borde därför uppvisa åtminstone någon växthus effekt, men effekten uteblir.

Skrivet av GERO:

Tror att överbefolkning är det största hotet mot mänskligheten.

Artfattigdom, sjukdomar som sprids tack vara resemöjligheterna osv, jag tror inte egentligen att "överbefolkning" är med på min top 10 lista, om jag ska vara ärlig. Dåligt utnyttjade resurser, som dessutom kommer, ganska ensidigt, bara vissa delar av befolkningen till godo, är definitivt före eventuell överbefolkning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

@Hellowiener: Det jag tror att folk försöker säga..
Det finns inte direkt ett perfekt belägg för varken eller. Den ena sidan gör antagandet att vi inte påverkar, medans den andra gör motsatsen. Hittills anses det mest troliga vara att vi har en påverkan, men vi vet ännu väldigt lite. Det är alltså bara vad forskningen pekar på som får det att luta åt det hållet. Ingen hävdar att det är fastställt, då alla anser att det behövs mer forskning på området. Men om det lutar åt ena hållet, så är det vad man får gå på tillsvidare.

Vet inte om du gillar den förklaringen bättre, men det börjar bli lite tjatigt med erat fram och tillbaka om samma sak. Så jag tänkte att det var värt ett försök

Själv tycker jag du, och andra, gjort helt rätt i att försöka diskutera saken, om folket själva ser ett frågetecken kring något. Kan man få fram något så är väl det super? Om man själv inte anser sig kunna bedömma något med tvärsäkerhet, så kanske någon annan kan hjälpa en begripa det. Nu har det dock utvecklats i ganska trist riktning, där alla verkar försöka leta minsta möjliga fel i vad den andra skriver..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Du fortsätter den pågående trenden i tråden menade jag. Fulspelet jag syftar på är att försöka få klimatmodellerna att framstå som bevisade vetenskapliga teorier. Det går till och med så långt att man blir kallad fanatiker för att man inte har speciella, lägre, beviskrav på klimatmodeller.

Ok, då är jag med.

För att förtydliga, som jag ser det så verkar klimatmodellerna (eller vad man nu vill kalla dem) bara vara helt överens om att den förhöjda CO2-halten i atmosfären är en följd av människans förbränning av fossila bränslen. Allt annat om hur stor påverkan denna förhöjning har kort- och långsiktigt på klimatet verkar vara över hela spektrumet. Vissa av dessa undersökningar är säkert mer pålitliga än andra, men det är inte precis så att man kan säga med säkerhet att "såhär är det", mer att "i den här väldigt-löst-definierade riktningen pekar bevisen". Forskarna är eniga om orsaken, men inte följderna.

Största problemet som jag ser det är att man behöver mer bevis för att kunna dra riktigt säkra slutsatser, men för att få mer bevis behöver man mäta över en större tidsperiod. Problemet med det är att vi har en rekordhög CO2-halt, högre än vad man har kunnat mäta minst 400 000 år tillbaka, och har därför väldigt dåliga data på vad som kan hända om vi låter CO2-halten fortsätta stiga. Kanske är nuvarande stigning bara en del i en kortvarig spik som kommer försvinna i statistiken, men det vet vi inte heller. Av den anledningen är jag mer på sidan som vill försöka göra något åt det hela, men är samtidigt för skeptisk för att vilja göra något allt för drastiskt. Jag har också svårt att köpa de som säger att alla modeller är felaktiga då detta inte är ett tillräckligt självkritiskt påstående.

Förklaringen kring vad den vetenskapliga metoden är var riktad till båda lägren. Både de som säger att "det är BARA en teori" och de som säger "det är bevisat att temperaturen kommer stiga .....".

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

@Casgar: Jag är också på sidan som vill försöka göra något åt utsläpp av växthusgaser, just in case samt att det leder ofta till bättre miljö (oavsett klimatpåverkan). Men problemet med klimatpropagandan är att den har övertygat så många att det är absolut sanning och att om vi inte gör allt vi kan åt det så kommer vi att dö. Det leder bara till verkliga problem, som snubben i den här tråden som slutade äta kött för att spara på lite co2 trots att betesmarker växer igen i hela landet och hotar hela näringskedjan, och folk som väljer bort ekologiska varor för att de har ett större co2-avtryck.

Okej, alla klimatmodeller kanske inte har varit fel, men eftersom de allra flesta är fel så är det mer eller mindre omöjligt att lita på någon av dem. Att 1/100 visar sig stämma men 99/100 behöver korrigeras gör att klimatmodeller är otillförlitliga. Som jag sa innan, att man kan retro-fita en modell till att passa in på existerande data efter att den missat målet gör den inte tillförlitlig.

Att människan har orsakat uppvärmningen är inte heller nollhypotesen. Att "förneka" det påståendet kräver ingen som helst bevisbörda. Varför ska man tro på något så radikalt utan att ha rejält med bevismaterial?
Att inte tro på det är inte samma sak som att säga sig veta att motsatsen är sann.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mars har nästan ingen atmosfär, så inget hindrar strålningsenergin från att ta sig ned till marken. Den atmosfär man sedan har, är nästan ren CO2, och borde därför uppvisa åtminstone någon växthus effekt, men effekten uteblir.

Vad baserar du det på? Hur vet du att det borde finnas någon effekt? Hur vet du att den uteblir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad baserar du det på? Hur vet du att det borde finnas någon effekt? Hur vet du att den uteblir?

Vad baserar jag vad på... Din fråga är oklar.
Hur vet jag att det borde finnas någon effekt? Det har ju framgått med all önskvärd tydlighet här i tråden. CO2 absorberar IR strålning. Hur jag vet att effekten uteblir? Det gör jag inte, men med en natt temperatur vid polerna på minus 150c kan man ju kalla det lite vad man vill, men "växthus effekt" känns inte realistiskt. Det växlar även vilt mellan dag och natt, vilket realistiskt sett inte borde hända med en växthus effekt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

För is har större volym än vatten. 1 liter vatten blir ca 1.1 liter i isform

Jo jag tackar, det är jag fullt medveten om. Isen flyter i vattnet med en andel av volymen ovanför vattenytan. Isbiten deplacerar den mängd vatten som motsvarar sin egen vikt enligt den gamle Arkimedes. Vattennivån kommer att vara oförändrad när isbiten har smält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Shepard: Nej. Om viktig fakta och frågeställningar utelämnas från debatten så gör det den mindre trovärdig.

Se bara på det här citatet vi nyss fick ta del av:
"The scientific consensus is that the Earth's climate system is unequivocally warming, and that it is extremely likely (meaning 95% probability or higher) that this warming is predominantly caused by humans."

Hur förhåller det sig till att vi befinner oss mitt i en uppvärmningsperiod mellan istider där vi förväntar oss att temperaturen stiger oavsett människor?
När man tar upp detta så får man något otydligt svar om uppvärmningen går snabbare tack vare människor, men det var ju inte det som nyss var "the scientific consensus"?
Mycket märkligt!

Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Ditt citat säger ju att uppvärmningen med största sannolikhet är orsakat av människan eller läser jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Casgar: Jag är också på sidan som vill försöka göra något åt utsläpp av växthusgaser, just in case samt att det leder ofta till bättre miljö (oavsett klimatpåverkan). Men problemet med klimatpropagandan är att den har övertygat så många att det är absolut sanning och att om vi inte gör allt vi kan åt det så kommer vi att dö. Det leder bara till verkliga problem, som snubben i den här tråden som slutade äta kött för att spara på lite co2 trots att betesmarker växer igen i hela landet och hotar hela näringskedjan, och folk som väljer bort ekologiska varor för att de har ett större co2-avtryck.

Okej, alla klimatmodeller kanske inte har varit fel, men eftersom de allra flesta är fel så är det mer eller mindre omöjligt att lita på någon av dem. Att 1/100 visar sig stämma men 99/100 behöver korrigeras gör att klimatmodeller är otillförlitliga. Som jag sa innan, att man kan retro-fita en modell till att passa in på existerande data efter att den missat målet gör den inte tillförlitlig.

Att människan har orsakat uppvärmningen är inte heller nollhypotesen. Att "förneka" det påståendet kräver ingen som helst bevisbörda. Varför ska man tro på något så radikalt utan att ha rejält med bevismaterial?
Att inte tro på det är inte samma sak som att säga sig veta att motsatsen är sann.

Klimatdebatten har tagits över av aktivister som är allt annat än natur och miljövänner.
Fear mongering är en vanlig metod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Ja jag tror på det. Gör man inte det har man huvudet i sanden. Tror dock vi inte kan göra så mycket, vi får nog lära oss att leva med det. Det enda vi kan göra nu är att försöka minska temperaturökningen så mycket vi kan. Vårat ekonomiska system är helt enkelt inte riktigt kompatibelt med jordens natur på lång sikt.

Varför tror du lite varmare medeltemperatur är lika med katastrof?
Varmare perioder historiskt har varit bra för livet. Det är de kalla dom varit tuffa.

Skickades från m.sweclockers.com