Permalänk
Medlem

köpråd egnahemshus -72

Hejsan, jag och min sambo har sökt efter vår första egnahemshus en tid. Vi har gott på flera visningar, och nu fasnat och bjudit på ett hus från -72.
Det vi fasnade för var att dyra reparationer gjorts, som tak, vattenrör, värmerör, alla fönster, köket, avlåpp och duchrum.
Den har även fjärrvärme och egen fin tomt, vilket mindre del av husen har i denna stad.

Förra året granskades huset med utan anmärkning förutom i duchen och bastu mättes lite över normal fuktighet runt golvsil, vilket i sig är normalt när dom används. Kom även anmärkning att gamla plast isolationen lämnades kvar i duchrummet när den renoverades.

Budet vi lade accepterades, men inga papper gjorda ännu. Blir ny granskning nästa vecka.
Under visningen märkte jag lite av en lukt under dom första minuterna, inget fuktig luft. Dessa hus har dålig ventilation, och paret som bor där sedan huset var nytt har troligtvis gammla möbler som avger en viss lukt också? Så kanse det beror på detta.

Såg inget märkvärdigt under visningen, men hur mycket händar man se på 30 min.

Min moster säljer hus, och sade först att akta mig för dessa hus, speciellt om man känner av lukt när man kommer in. Men efter att hon läste granskningen så värkade inte huset så farligt mera. Hon gav en positiv respons.

Alla golv, tapeter och tak är från 70 talet, så ytremont är något jag kan tänka göra.

Men efter att vi lagt bud på den, så började jag läsa om 70 tals hus och blev såklart nojig och osäker.

Platta på mark, med uppreglat golv, vilket är fukt/mögel fälla. Asbens i limmet för golv, fogar o.s.v.
Ingjutna tryckimpregnerade syllar som avger lukt när dom blir fuktiga, samt mögelrisk.

Är dessa hus nånting att satsa på?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

Hade samma farhågor angående syllarna på mitt hus jag köpte (byggt 74:a). Men inga av husen i grannskapet har haft något problem med detta så det känns lugnt.
Man kan om man vill och säljaren går med på det ta ett prov från syllarna, men det krävs ju en hel del återställningsarbete.
Mitt råd är att ta in en besiktningsman som ni känner er trygga med som går igenom hela huset, kostar ca 10 000. En väldigt viktig investering då du kan påvisa att du gjort allt du kan med hänsyn till din undersökningsplikt. Detta verkar ju om jag läser texten korrekt redan vara gjort dock.
Brasklapp på nedanstående text:
Sen tar besiktningsmannens försäkring vid om det skulle visa sig vara fel som inte han upptäckt.

Angående ventilationen så är det oftast självdrag men för få tilluftsventiler i hus från den här tiden, så överväg att sätta in ett ftx aggregat, så kommer det bli klart bättre inomhusklimat.

Summering: jag är nöjd med mitt köp och kan inte klaga på något utöver inomhusklimatet samt att det finns ett renoveringsbehov av elinstallationer och våtutrymmen.

Permalänk
Skrivet av kettu92:

Hejsan, jag och min sambo har sökt efter vår första egnahemshus en tid. Vi har gott på flera visningar, och nu fasnat och bjudit på ett hus från -72.
Det vi fasnade för var att dyra reparationer gjorts, som tak, vattenrör, värmerör, alla fönster, köket, avlåpp och duchrum.
Den har även fjärrvärme och egen fin tomt, vilket mindre del av husen har i denna stad.

Förra året granskades huset med utan anmärkning förutom i duchen och bastu mättes lite över normal fuktighet runt golvsil, vilket i sig är normalt när dom används. Kom även anmärkning att gamla plast isolationen lämnades kvar i duchrummet när den renoverades.

Budet vi lade accepterades, men inga papper gjorda ännu. Blir ny granskning nästa vecka.
Under visningen märkte jag lite av en lukt under dom första minuterna, inget fuktig luft. Dessa hus har dålig ventilation, och paret som bor där sedan huset var nytt har troligtvis gammla möbler som avger en viss lukt också? Så kanse det beror på detta.

Såg inget märkvärdigt under visningen, men hur mycket händar man se på 30 min.

Min moster säljer hus, och sade först att akta mig för dessa hus, speciellt om man känner av lukt när man kommer in. Men efter att hon läste granskningen så värkade inte huset så farligt mera. Hon gav en positiv respons.

Alla golv, tapeter och tak är från 70 talet, så ytremont är något jag kan tänka göra.

Men efter att vi lagt bud på den, så började jag läsa om 70 tals hus och blev såklart nojig och osäker.

Platta på mark, med uppreglat golv, vilket är fukt/mögel fälla. Asbens i limmet för golv, fogar o.s.v.
Ingjutna tryckimpregnerade syllar som avger lukt när dom blir fuktiga, samt mögelrisk.

Är dessa hus nånting att satsa på?

Vart börjar jag?
Dubbla fuktspärrar i badrummet är ej godkänt.
När gjordes renoveringen, finns det våtrums intyg?

Uppreglade golv kan vara en riskfaktor och källa till mögel.
Det finns ventilerade golv men dom är dyra att installera.

Installera ventiler i varje rum för att förbättra ventilation är inte så dyrt eller svårt det är någonting man klarar av själv.

Anlita en besiktningsman innan köp.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Hejsan, jag och min sambo har sökt efter vår första egnahemshus en tid. Vi har gott på flera visningar, och nu fasnat och bjudit på ett hus från -72.
Det vi fasnade för var att dyra reparationer gjorts, som tak, vattenrör, värmerör, alla fönster, köket, avlåpp och duchrum.
Den har även fjärrvärme och egen fin tomt, vilket mindre del av husen har i denna stad.

Förra året granskades huset med utan anmärkning förutom i duchen och bastu mättes lite över normal fuktighet runt golvsil, vilket i sig är normalt när dom används. Kom även anmärkning att gamla plast isolationen lämnades kvar i duchrummet när den renoverades.

Budet vi lade accepterades, men inga papper gjorda ännu. Blir ny granskning nästa vecka.
Under visningen märkte jag lite av en lukt under dom första minuterna, inget fuktig luft. Dessa hus har dålig ventilation, och paret som bor där sedan huset var nytt har troligtvis gammla möbler som avger en viss lukt också? Så kanse det beror på detta.

Såg inget märkvärdigt under visningen, men hur mycket händar man se på 30 min.

Min moster säljer hus, och sade först att akta mig för dessa hus, speciellt om man känner av lukt när man kommer in. Men efter att hon läste granskningen så värkade inte huset så farligt mera. Hon gav en positiv respons.

Alla golv, tapeter och tak är från 70 talet, så ytremont är något jag kan tänka göra.

Men efter att vi lagt bud på den, så började jag läsa om 70 tals hus och blev såklart nojig och osäker.

Platta på mark, med uppreglat golv, vilket är fukt/mögel fälla. Asbens i limmet för golv, fogar o.s.v.
Ingjutna tryckimpregnerade syllar som avger lukt när dom blir fuktiga, samt mögelrisk.

Är dessa hus nånting att satsa på?

Köpte vårt radhus -94 som var byggt -72 det första jag gjorde var att sätta in friskluftsventiler i alla sovrum , självdragsprincipen fungerar alldeles utmärkt , när jag sedan renoverade köket satte vi in en Franke köksfläkt som ALLTID går . När fläkten är avstängd så snurrar den med ett litet grundflöde (hörs ej) som gör att man alltid har god ventilation. Den man skall hålla koll på är alla badrumsrenoveringar som folk pysslat med på 70 och 80 talet , man trodde tex att dom gamla plastmattorna var en utmärkt fuktspärr i badrummen så man satte kakel rakt på ,problemet var att kakelfixen torkade ut plastmattorna så att dom blev stenhårda och spröda efter några år och därmed sprack så vattnet rann ut i konstruktionen. Vi har bott här nu i >20 år nu och har inte råkat utför några problem.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa hus utan att anlita en egen besiktningsman.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är en besiktning av huset gjord? Ring isf och prata med besiktningsmannen. De brukar kunna förklara muntligt om det är något man bör fundera extra på.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Anlita besiktningsman. Skriv in en klausul där du har rätt att bryta eller omförhandla kontraktet om besiktningsmannen hittar något som inte står i det tidigare besiktningsprotokollet och annan info ni fått.

Kostade 3000kr för besiktning av min bostadsrätt men det är betryggande att ha en opartisk kontrollant. Billigt jämfört med okända fel.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Avstängd

Mitt hus är från -68 (inköpt för drygt 2 år sen) men är renoverat under tiden. Hur renoveringen är gjord är helt beroende på när den gjordes. I badrummet som gjordes runt -05 så är det genomgående vattenrör och värmerör genom klinkers, det är tydligen inte godkänt längre men försäkring gäller givetvis då det är gjort på rätt sätt enligt året det gjordes.
Gäller många andra saker också så det går aldrig att försäkra sig om allt.

Du kommer tyvärr aldrig hitta det perfekta huset om du nu inte har för mycke pengar och är beredd att bygga nytt och precis som du vill ha det. Men även då kan det bli missar.

Egen besiktning är en löjlig kostnad med tanke på vad du förmodligen får betala för huset. Viktigt också att du är med på besiktningen för att få veta alla små smarta tips dessa besiktningspersoner sitter på. Lyssna noga. Man får givetvis också ett dokument på allt men ibland är det saker som bara sägs och då är det bra att ha koll på detta.

Pris för att renovera ett hus kan landa på allt från mycke till enormt mycke. Allt beror på hur mycke du är beredd och har kunskap till att göra själv och givetvis hur mycket du vill göra. Vårat hus har vi behövt helrenovera några sovrum, tvättstuga och walking closet men det är mest för att få som vi vill ha det. Ser jag på min granne så köpte de huset för drygt ett år sen och nyligen flyttat in men de har gjort allt och förmodligen betalat enormt mycke då de inte gjort så mycket själva. Är nog endast teglet på utsidan som är original. Ska tilläggas att de inte är färdiga än men de har iallafall flyttat in.

Vi letade hus i ca två år innan vi slog till och då var det dessutom ett av husen som vi varit och tittat på tidigare som återigen blev sålt pga familjeförhållande som inte höll. Det roliga var att vi veckan innan suttit och pratat om alla hus vi varit och tittat på och att just detta fastnat extra starkt, så när det väl kom ut igen så fick vi en visning samma dag och sen var pappren påskrivna två dagar senare med handpenning och allt, givetvis med klausul om besiktning.

Lycka till och hoppas ni kommer trivas i ert nya hus om det nu blir affär. Ni kommer få enormt mycke tid över när man slipper kolla hemnet varje dag, sekten hemnet är den värsta av dem alla

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar, det är inte lätt att vara en som övertänker och oroar i onödan.
Jag har endast pratat med mäklaren, så har då inga detaljer på hur renoveringar är gjorts i grund och botten.

Min mors arbetskompis bor granne med ägaren, och från henne har vi fått endast positiv respons. Ägaren tycks vara en som sköter om huset.

Tror huset står på ett bättre ställe också, på högre mark. Ca 50 meter från huset går vägen ganska brant slutning en lång bit, så grundvattnet trolitvis rinner ditåt. Vilket skulle tyda på lite torrare mark.

Förra året under granskningen mättes 30% luftfuktighet i luften inne i stugan, "värsta" stället där dom borrade var i garage golvet om mätte runt 41%. Allt under 60% är normalt vad jag har läst.

Kollade på google maps, där huvudtaket ännu inte var bytt. Det nya taket är högre och brantare.

Förövrigt bor jag i finland. Här "brukar" det höra till att säljaren står för granskning och fuktmätning före köp.
Samt säljaren är skyldig att ersätta ifall man hittar dolda fel 5 år efter köp.

Har själv beställt en mögelhund att sniffa igenom huset, vilket görs på tisdag.
Hittas något så kollar vi nogrannare senare under granskning, vilket infaller torsdag.

Får då tillfälle att prata med ägarna. Som flyttar till lägenhet för att ålderdomen kommer emot.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2