Hjälp mig få tillbaka förlorade filer från extern HDD

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få tillbaka förlorade filer från extern HDD

Hej! Igår när jag skulle förbereda mig inför en formatering laddade jag ner Windows 10 och skulle lägga den på en USB sticka. Grejen är den att jag råkade klicka på min externa hdd. Efter ett tag insåg jag det och avslutade det men nu är allt jag hade på min externa hdd helt borta. Enda jag ser är Windows boot och ser bara 30gb av 1t.

Nu vill jag återställa så mycket som det går av allt jag förlorat. Testade easeUS recovery under natten och den hittade det mesta (tror jag) men när jag ska föra över det så går det inte med gratis versionen.

Testade Handy Recovery också men den hittade inte dem förlorade partionen som EaseUS gjorde. Det stod det direkt "Lost partion".

Finns det några mer program ni tipsar om? Hade mycket bilder, filmer och viktiga dokument som jag vill ha tillbaka.

Mvh!

Visa signatur

Be happy

Permalänk
Medlem

Om det du hade på disken är viktigt så är det väl bara att betala, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om det du hade på disken är viktigt så är det väl bara att betala, eller?

Ja men det är väl den absolut sista lösningen. Det kanske finns fler bättre program eller andra lösningar som är gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Be happy

Permalänk
Avstängd

@Gunvour: Recuva brukar väl många använda.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har använt http://www.pcinspector.de/Default.htm?language=1 när jag återskapat filer jag råkat radera från USB-minnen för något år sedan. Dock aldrig testat återskapa en formaterad hårddisk med programmet.

Permalänk
Medlem

De gånger jag fått hjälpa till med återställning till vänner har jag kört Recuva först (Deep scan) och har inte det fungerat så har jag gått vidare med Testdisk (oftast i något Linux OS).

Permalänk
Medlem

Recuva hade jag vågat betala för som Peppar2014 nämnde.
last way out är ett bolag som återställer men då pratar vi många tusen lappar tyvärr.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Gunvour: Recuva brukar väl många använda.

Grejen med Recuva är att den scannar bara "partionen" på 30gb där Windows booten ligger. Alltså den verkar inte kunna scanna den 800gb partionen som försvann (där allt låg). Är tanken att jag ska formatera den externa hårddisken så den blir en hel partion och sedan använda Recuva?

Visa signatur

Be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvour:

Är tanken att jag ska formatera den externa hårddisken så den blir en hel partion och sedan använda Recuva?

Nej, för sjuttsingen gör inte det, då gör du det bara ännu värre.
Vad du eventuellt kan göra, är att ta bort den på 30GB (ta bort, inte formatera), och se om det skannar hela disken då.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej, för sjuttsingen gör inte det, då gör du det bara ännu värre.
Vad du eventuellt kan göra, är att ta bort den på 30GB (ta bort, inte formatera), och se om det skannar hela disken då.

Du menar att jag tar bort den nuvarande partionen?

Visa signatur

Be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvour:

Du menar att jag tar bort den nuvarande partionen?

Ja.
Det är så jag brukar göra när jag försöker få tillbaka filer om disken har omformaterats, fast å andra sidan kör jag inte med Recuva, utan med GetDataBack (vilket är ett betal program), så jag kan inte svara på om det kan skanna opartionerat utrymme.

GetDataBack bryr sig inte om det finns någon partition eller inte då det kör "raw" skanning av disken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är det viktiga grejer så skulle jag skicka disken till ibas, suverän support. Kostar iof en slant. De har gratis version av sin Windows mjukvara. Ontrack EasyRecovery Free. Den kan återställa 1gb data. Sen får man punga upp för att läsa tillbaka allt. Kan va värd att testa. Har kört den själv på en extern 500 GB disk som tyvärr hade fått hårdvarufel så det var bara att skicka in den. Fick dock tillbaka 99% av alla filer från disken. Så att den är formaterad borde innebära att det bara är mjukvarufel så.att säga.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk

Jag fick aldrig recuva att fungera då den krascha efter 6timmar på min 2TB disk. Så jag gjorde en snabb formatering (explorer.exe frös varje gång den såg hårddisken) och körde Puran File Recovery, och den hittade alla mina filer.

Men som sagt, om det var viktiga saker och du inte hade en backup, så är det ibas som gäller. Och även då så har ju windows redan raderat en massa innan du han avbryta.

Samt så brukar man ta bort alla andra diskar när man installerar windows då den lägger viktiga filer på andra diskar när den installerar. Så om du har otur och tar bort D:/ disken när windows är på C:/ så kan du inte bota till windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag fick aldrig recuva att fungera då den krascha efter 6timmar på min 2TB disk. Så jag gjorde en snabb formatering (explorer.exe frös varje gång den såg hårddisken) och körde Puran File Recovery, och den hittade alla mina filer.

Men som sagt, om det var viktiga saker och du inte hade en backup, så är det ibas som gäller. Och även då så har ju windows redan raderat en massa innan du han avbryta.

Samt så brukar man ta bort alla andra diskar när man installerar windows då den lägger viktiga filer på andra diskar när den installerar. Så om du har otur och tar bort D:/ disken när windows är på C:/ så kan du inte bota till windows.

Kan man Puran File Recovery återfå runt 400gb med gratis version?

Visa signatur

Be happy

Permalänk
Skrivet av Gunvour:

Kan man Puran File Recovery återfå runt 400gb med gratis version?

Jag körde med en 4TB disk så ja. Kör deep scan på hela disken låt stå tills den är klar. Sedan så ser du alla filer som finns kvar, trasiga som hela.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hur gick det? Fick du tillbaka filerna? Jag har tyvärr samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com