FZ bygger färdigt 75 000-kronorsdatorn Heart of Darkness

Permalänk
Medlem

Fläskigaste datorn i Sverige, nja

http://hwbot.org/submission/3741368_

Permalänk
Medlem

Underbart att det är chassi-Jonas i thumbnailen för chassit!

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

snacka om pengar i sjön. känns väldigt mycket tonårs bygge för att vara ärligt. sorterat efter pris och sen tagit det som var längst uppe på listan.
och skrattvärt att tar 128 GB i RAM minne men bara 1 SSD och 1 HDD. skulle då istället har satsat istället på hälften så mycket RAM och istället ett gäng SSD och NVMe.

Det är ingen HDD, utan 1,5 GB uppdelat på 2 SSD. Ganska vettig mängd kan jag tycka.

Däremot är 128 GB RAM löjligt i en speldator, Jacob säger att 16 GB räcker i videon. Tror att de tog så mycket för att det skulle se snyggt ut, utan tomma minnesplatser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Hur tusan får man tag på MSröj på windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Förstår att diverse ungdomar tycker att det här är skithäftigt, personligen känns det mest mweh.

Jag tänkte samma sak. Bygget var inte ens särskilt snyggt. Slangdragningen känns som den är gjord i en handvändning liksom.
Det är dyrt, inget annat speciellt.

Permalänk
Medlem

En PC för 75 000 kr... och man valde att använda slangar till kylningen istället för rör?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

snacka om pengar i sjön. känns väldigt mycket tonårs bygge för att vara ärligt. sorterat efter pris och sen tagit det som var längst uppe på listan.
och skrattvärt att tar 128 GB i RAM minne men bara 1 SSD och 1 HDD. skulle då istället har satsat istället på hälften så mycket RAM och istället ett gäng SSD och NVMe.

Nu kanske de mest ska testa spel och då kan jag hålla med dig att mer ssd vore ej fel, detta är dock lätt att köpa till.
Nu var det ett tag sedan jag spelade på min dator, men på den tiden kunde spel störa varandra, så helst skulle man för absolut bästa prestandan ghosta om datorn 1 gång om halvåret och lägga in de programvaror man använder nu.

Där min poäng är att jag är tveksam till om en dator fullsmockad med flera TB spel i windows mår så bra och kan prestera därefter. Ska man göra tester så bör datorn ha allra bästa förutsättningar då kraven på många gamers är typ:
Min FPS 200fps. -Yeah, that's what i'm talking about och alla gamers jubblar.
Min FPS 199fps. - Horrible, completely unplayable. Och alla gamers klagar på att de fick ont i ögonen.

Angående rammängden så är det inte alls mycket, jag själv som pysslar lite med cad kommer ofta upp i mer. De som sysslar med video använder mycket och jag skulle gissa 128GB ram är väldigt behagligt, man behöver inte stänga er sina andra applikationer utan det är bara köra på.

Permalänk
Master of Overkill

7980X är ju bättre, bara slå av cores om man ska spela spel som bara stödjer 4-8 cores och klocka dom till 5GHz

Så gjorde jag med 5960X körde 4 cores av stängda och den i 4.9GHz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Exxovion:

En PC för 75 000 kr... och man valde att använda slangar till kylningen istället för rör?

Skulle rör vara "bättre" än slangar? Utveckla gärna hur du menar.

Angående valet av slang så tyckte jag det passade bättre temat "Heart of Darkness". Slangar bidrar till ett mer organiskt utseende i en dator än vad hårda rör gör. Detta är ett temabygge och tanken är att det ska likna blodådror i bygget, med liknande organiska böjar som syns på fläktgallret vid reservoaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

En PC för 75 000 kr... och man valde att använda slangar till kylningen istället för rör?

Personligen tyckte jag att det faktiskt var rätt trevligt att se slangar igen eftersom alla idag använder rör

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Pathway:

Personligen tyckte jag att det faktiskt var rätt trevligt att se slangar igen eftersom alla idag använder rör

Efter att ha byggt ett par datorer med olika typer av rör så är det väldigt trevligt att köra slang igen, det "flow" som går att skapa är oslagbart jämfört med akrylrör. Men det är såklart en smaksak! Jag gillar alla typer, det beror helt på vilken känsla man vill ha i bygget. Personligen skulle jag inte säga att någon typ (rör eller slang) är snyggare än någon annan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket kan ju sägas om ett datorbygge, kul iaf, framförallt när det renderar i ett samarbete mellan Swec och FZ.

Men priset...hmmm, får än känsla av att man missat målet, eller var syftet med bygget "- Så dyrt som möjligt!".
75.000kr är fantastiskt onödigt mycket pengar. Eftersom datorn främst ska användas till spel så hade man kunnat spara typ 30.000kr genom att köra på i7-8700K samt 32GB RAM. Den datorn hade presterat lika bra, om inte bättre. Men när det kommer till rendering, då har nuvarande config rejält med pulver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Feeet! Men klarar den Crysis?

Enda anledningen till att jag ville läsa kommentarerna.... Det klassiska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Skulle rör vara "bättre" än slangar? Utveckla gärna hur du menar.

Angående valet av slang så tyckte jag det passade bättre temat "Heart of Darkness". Slangar bidrar till ett mer organiskt utseende i en dator än vad hårda rör gör. Detta är ett temabygge och tanken är att det ska likna blodådror i bygget, med liknande organiska böjar som syns på fläktgallret vid reservoaren.

Nja det är väl en ganska så subjektiv åsikt egentligen. Annars så är det väl i regel lite mer arbete och skicklighet som krävs för att få rördragningen riktigt bra jämfört med de mer lättarbetade slangarna. Och då i förhållande till pris så tänkte jag att man borde kostat på sig det där lilla extra.

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Fläskigaste datorn i Sverige, nja

http://hwbot.org/submission/3741368_

pfft. Inge RGB på den där

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Att stänga av spel är så igår. Bara att tabba ur och spela något annat. ;p

Den var bra
Tack för skrattet

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att de borde ha lagt ner en hundring eller 2 för att få någon att fixa slangarna på vattenkylningen?

Ser ju förjävligt ut pga det enbart, jag skulle aldrig ha ett fönster på den där setupen.

Permalänk
Avstängd

Pris kontra prestanda/FPS är outstanding, haha

Trodde att någon skulle gjort en helhjärtad graf bland kommentarerna som visade hur kronorna skjuter i höjden för prestandan man får ut på 75 tusen, när det kommer till att applicera datorn i fråga till spelande🙄😂

F ö så hoppas jag att datorn duger till vad ni än vill åstadkomma, då jag föreställer mig att det måste vara mer än bara en renrasig speldator, då det känns mer som en spel/multitasking/CAD/Server/because we can-dator, helt enkelt en av de mer ultimata allround-datorerna... ett litet tag till, med andra ord en väldigt dyr men även väldigt rolig leksak i mina ögon, och även i andras är jag övertygad om👍👍😂

Trots att jag är väldigt besviken över att den inte hade Titan V, utan "bara" 1080 Ti😉(det sista ska läsas med en container ironi )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Var ett intressant bygge att följa

Permalänk

Hur många fönster av PUBG måste man ha öppna för att komma upp i 95+% minnesanvändning?
Eller hur många chrome tabs?
Jag vill veta!..... for science!

Permalänk
Medlem

Entusiastbygge javisst, men herregud vad massa pengar i sjön. Jag är helt klart för snål för sånt här, hade kunnat få i princip lika bra prestanda för typ halva priset.

Men ett fint bygge helt klart.

Permalänk
Avstängd

Använd denna skärm så får ni nytta av datorn, kostar bara 45 lax, Crysis 8K HYPE!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Är detta något försök av FZ att locka till sig folk? De dog helt i mina ögon sen de började med sina politiska skribenter. Vem behöver recensenter när man har moralpoliser xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm, var har ni fått tag på "underlägget" som syns i bl.a. i Avsnitt 6 "Skruvmejslarna i chassit"?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vad hade maskinen kostat med två Epyc 64core prollar istället? (totalt 128 cores) Har inte hittat några billiga moderkort dual Epyc med SLI på marknaden ännu. De är dyrare än attan själv. Om nån hittar så länka gärna.

Finns dock med crossfire såklart. Men då kanske det vore bättre att köra en hel AMD rig.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Vad hade maskinen kostat med två Epyc 64core prollar istället? (totalt 128 cores) Har inte hittat några billiga moderkort dual Epyc med SLI på marknaden ännu. De är dyrare än attan själv. Om nån hittar så länka gärna.

Finns dock med crossfire såklart. Men då kanske det vore bättre att köra en hel AMD rig.

Priserna på proffsprodukter listas typ aldrig då alla betalar olika mycket.
Men vill man köpa bättre så säljer dustin några, som denna som har ett inbyggd Matrox G200 grafikkort.
https://www.dustin.se/product/5010861454/proliant-dl580-gen9-...
Det finns inget grafikkort som jag har varit lika nöjd som Matrox G200, kvalité rakt igenom. Nästan som jag skulle köpa datorn ovanför, enbart för att minnas mitt Matrox G200 från sent 90 tal.

Skrivet av anon246659:

Är detta något försök av FZ att locka till sig folk? De dog helt i mina ögon sen de började med sina politiska skribenter. Vem behöver recensenter när man har moralpoliser xD

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart det handlar om att dra uppmärksamhet, det var därför de grymma videoklippen fanns.

Jag tycker det är roligt att folk monterar ihop extrema datorer som vi andra kan njuta över att se, precis som andra gör det på bilar. Och 75 000kr är inte mycket, vissa lägger nästa så mycket på enbart bilstereon/entertainmentanläggningen i bilen.

Permalänk
Medlem

Tråkig bygglogg och tråkig maskin, snyggt bygge men tråkigt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Och i slutändan kommer datorn hamna bakom en 24 tum 1080p skärm, det vanligaste felet som majoriteten av alla datorbyggare gör.
Folk glömmer lätt bort vilken del av datorn som egentligen är den viktigaste, men också den dyraste, som man kommer spendera mest tid framför, bildskärmen!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Och i slutändan kommer datorn hamna bakom en 24 tum 1080p skärm, det vanligaste felet som majoriteten av alla datorbyggare gör.
Folk glömmer lätt bort vilken del av datorn som egentligen är den viktigaste, men också den dyraste, som man kommer spendera mest tid framför, bildskärmen!

Håller med att skärm är viktigt och jag brukar rekommendera de som köper dyrare datorer att lägga lite pengar på skärmen istället. Då kostnaden per prestanda inte är linjär hela tiden.

Sedan väldigt många sitter med kassa skärmar som mig och det beror på många orsaker som att bra de är riktigt dyra och vi är ändå inte nöjda med dem. Att betala väldigt mycket för något man känner sådär om, nä då fortsätter vi med våra 24 tum 1080p skärmar.
Jag själv har 3st såna 24" 1080p och skulle vilja ersätta dem med 3st 32" 4k, men det blir svindyrt plus kanske inte så snyggt på skrivbordet.

Bara en sådan sak som upplösningen ska man köra 4k eller något wideformat, det finns för och nackdelar med båda. Men när skärmen kostar ca 10 000kr/st så avvaktar i alla fall jag och ser vad som blir standard. Så man man gör om 1900*1200 köpet igen..

Permalänk
Medlem

@Rauf: Ja det ser ju praktiskt ut

I övrigt ser jag en jäkla massa gnällande, man kan ju tro att pengarna för bygget har dragits från gnällarnas bankkonto.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU