[Köpråd] Yamaha vs Denon receiver

Permalänk
Medlem

[Köpråd] Yamaha vs Denon receiver

Hejsan, planerar att uppgradera hemmabion nu, jag har funderat ett tag på Yamaha RX-V781, men flertalet rekommenderar Denon X3300 och få rekommenderar 781, själv är jag inte bekant med Denon produkter.
Jag undrar vilken som ni skulle rekommendera, jag har alltid varit nöjd med Yamaha produkter, oftast hög kvalité, Denon känns osäkert men det är egentligen en ogrundad tanke.
Dessutom undrar jag varför ingen har varken 781 eller X3300 i lager, är det en ny lineup på väg ut i slutet av månaden? Kommer priser stiga?

Budgeten är ~5000-8000 SEK då jag just nu studerar.
Om ni har några andra rekommendationer så skulle det uppskattas!
Tackar.

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem

Ja hugget som stucket om man ska tro dessa recensioner. Får väl gå på funktioner? Deon har rumskorrigering?

http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/grupptest_4-hemmabioreceivrar-3/yamaha-rx-v781

http://www.whathifi.com/denon/avr-x3300w/review

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja hugget som stucket om man ska tro dessa recensioner. Får väl gå på funktioner? Deon har rumskorrigering?

http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/grupptest_4-hemmabioreceivrar-3/yamaha-rx-v781

http://www.whathifi.com/denon/avr-x3300w/review

Ja, Denon har Audyssey medans Yamaha har sitt egna system vilket tydligen är lite sämre, men det verkar som i slutet är det byggkvalitén som är olika.

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectiondg:

Ja, Denon har Audyssey medans Yamaha har sitt egna system vilket tydligen är lite sämre, men det verkar som i slutet är det byggkvalitén som är olika.

Ja Yamaha är kända för bra byggkvalitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Yamaha, alla dagar i veckan. Byggkvalitè och grejjerna håller livet ut om man vill. Ren klass

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Denon är ju ett mindre företag och inte lika känt bland allmänheten, speciellt här i Sverige där hifi-klubben importerar och därför är de enda som säljer dem. Men de är kända i ljudkretsar för att ha ett bra och prisvärt ljud och hög kvalitet. Jag hade tagit Denonen alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Haft både Yamaha och Denon, skulle alla dagar i veckan välja Denon igen. Mer råstyrka, bättre ljud osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Haft både Yamaha och Denon, skulle alla dagar i veckan välja Denon igen. Mer råstyrka, bättre ljud osv.

Det beror väl på vilken modell man har. Yamahan prisas ju i recensionen ovan för sitt kraftfulla och balanserade ljud. Yamaha har i alla fall bättre byggkvalitet än Denon som kan kännas billig att ta på. Nu verkar dock båda modellerna var riktigt bra om man får tro recensionerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sedan jag upptäckte Denon på 80-talet så har jag bara köpt Denon. Bägge företagen har varit med länge där Denon är det yngre företaget, grundat 1910. Det Denon gör är att inte ljuga om Watt vilket gör att många tycker att det låter klent med t.ex. 2x80W vid 8omh men sedan när man lyssnar upptäcker man att det är inget slut.
HiFi-klubben brukar låna ut eller ge dig fullt öppet köp där du får ta hem och testa hemma. Gör det, rummet har stor betydelse. Och sedan får du lyssna på Yamaha där de säljs antagligen. Men gör inget val utan att lyssna på bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Denon är ju ett mindre företag och inte lika känt bland allmänheten, speciellt här i Sverige där hifi-klubben importerar och därför är de enda som säljer dem. Men de är kända i ljudkretsar för att ha ett bra och prisvärt ljud och hög kvalitet. Jag hade tagit Denonen alla dagar i veckan.

Skrivet av smurfb:

Haft både Yamaha och Denon, skulle alla dagar i veckan välja Denon igen. Mer råstyrka, bättre ljud osv.

Lutar lite mot Denon även att jag är ett Yamaha fan, dock så är prislappen lite väl hög, troligtvis på grund av att Hifi-klubben är de enda som säljer dem (Betydligt billigare i till exempel Tyskland eller England). Har också hört att man får lite mer krut för pengarna i Denon och att ljudet är lite sämre i Yamaha (dock tror jag detta är en subjektiv fråga), men då kompromissar man lite på bygg kvalitén (då tydligen Denon har flyttat viss produktion till Vietnam), har ni haft några större problem med era Denon produkter?

Skrivet av Celebmir:

Sedan jag upptäckte Denon på 80-talet så har jag bara köpt Denon. Bägge företagen har varit med länge där Denon är det yngre företaget, grundat 1910. Det Denon gör är att inte ljuga om Watt vilket gör att många tycker att det låter klent med t.ex. 2x80W vid 8omh men sedan när man lyssnar upptäcker man att det är inget slut.
HiFi-klubben brukar låna ut eller ge dig fullt öppet köp där du får ta hem och testa hemma. Gör det, rummet har stor betydelse. Och sedan får du lyssna på Yamaha där de säljs antagligen. Men gör inget val utan att lyssna på bägge.

Har dock problemet att ingen har Yamaha i affären, kollar man på prisjakt får alla in nytt vid slutet av Mars, ska kila in på Hifi-Klubben i Stockholm för Denon dock.

Visa signatur

Spaces, not tabs.

Permalänk
Medlem

Lite sent svar här, men har ägt både denon och Yamaha-receivers (och H/K, Onkyo och Marantz) och jag faller alltid tillbaka till Yamaha. Dom har grymma receivers som, i mitt tycke, ger ett betydligt bättre närvaro och tryck i surround men även riktigt bra ljud i 2-kanal. De Denon jag lyssnat på tycker jag låter ganska oengagerade, lite trist ljud. Då har jag haft hemma båda samtidigt och switchat mellan med samma högtalare.

Jag väljer Yamaha framför alla ovanstående p.g.a. helheten. Marantz t.ex. har ett sjukt trevligt mellanregister som slår Yamaha med lätthet, men Yamahan är bättre på många alla punkter. H/K brukar ha bättre tryck i sina receivers, men inget vidare finlir o.s.v. Yamaha är inte bäst på allt, men bra på det mesta.
Har även en 2-kanals Yamaha (A-S501) på övervåningen med ett par rejäla Klipsch-högtalare (RP-260F) och det blir sjukt trevligt ljud

Välj Yamaha, du lär inte bli missnöjd.

Vad blev för val sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Det blev Denon lyckades hitta en hyfsad begagnad från 2011 för runt 1000 kr.

Visa signatur

Spaces, not tabs.