Liberalerna föreslår mobilförbud i svenska skolor

Permalänk
Medlem

Eftersom vi är där vi är så är det en jävligt svårt fråga. Som förälder (jag är inte förälder) så är det tvivelsutan inte särskilt lätt att sätta gränser som verkligen är i ens barns bästa. Tekniken är tveeggad och hur och hur mycket den ska användas är det ingen som kan säga.

Men mycket är lättja från föräldrars sida. Mobiltelefonen är barnvakten och lekkamraten som tog över efter teven. Har man växt upp med en skärm i nyllet är det klart som fan att man utvecklar ett slags beroende och inte tränar lika mycket på annan mer analog interaktion. Att plötsligt, frivilligt från förälderns sida, sätta ner foten kommer alltså knappast att hända eftersom det kommer leda till påtagliga problem och konflikter i relation med barnet. De mer urskuldrande föräldrarna kommer också hävda att telefonen måste finnas där för att deras unge ska passa in i gruppen med övriga barn som också har en telefon som sitter fast i ansiktet.

Vådan med förbud är såklart än mer infantilisering och flykt från personligt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Äntligen!
Oväntat att det kom från liberalerna, hoppas nu inte att S sätter sig emot det bara för att inte ge motståndarna cred för en bra idé.

Att Sverige alltid ska vara sist. Synd att vi aldrig kan vara först med nått(förutom säkerhetsbälten i bilen då såklart som var Volvo som kom på tror jag). Dom är nog så rädda att bli kallade för olika ökennamn, så tragist.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Tycker att förslaget om förbud är väldigt kortsiktigt tänkt och mest låter som valfläsk.

Att förbjuda ett fantastiskt verktyg bara för att det inte används korrekt är i min värld bakvänt. Detta innebär i nästa led att allt ansvar faller på föräldrarna att stå för fostran i korrekt "mobilvett".
Hur detta ska leda till att vi som samhälle blir bättre på att hantera telefonerna har jag svårt att se då även vuxna människor kämpar med detta.

I min tankevärld är skolan en god plats för att lära våra barn att hantera sina telefoner. Detta kan ske utifrån ett gemensamt utarbetat material som samtliga skolor arbetar utifrån.

Om vi ska förbjuda saker för att de inte nyttjas på rätt blir listan lång. Dessutom rimmar detta illa med att Sverige vill vara i front gällande teknologisk utveckling.

Dock är detta en individs tankar kring ämnet.

Permalänk
Medlem

Det här ska bli intressant, jag tar fram popcorn.

Datorer fungerar som mobiltelefoner idag och ska användas på skoltid, hjälper verkligen ett förbud mot mobiltelefoni? Det är ju inte så att man kommer att förbjuda surfplattor och datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vådan med förbud är såklart än mer infantilisering och flykt från personligt ansvar.

Alla ska lägga sin telefon i en korg och får hämta den när skolan är slut. Om en förälder vill nå sitt barn så är det bara att ringa skolans reception som det var förr. Föräldrar måste ta sig tid att uppfostra sina barn och inte bara sätta dom framför en skärm.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Ett liberalt skämt..

Nu när eleverna gör så bra ifrån sig och har topppresterat i bla. PISA år efter år så tycker jag nog att de är värda en mobil på lektionen.

Tänk själv vad bra på en tråkig lektion, bara att ta fram mobilen och surfa en timme.

För om en elev misslyckas så är det förstås samhällets fel.

Permalänk
Medlem

Var själv en som satt med tekniska prylar och lollade bort min skolgång, så det hade kanske inte varit så dumt med strama regler för bra länge sedan. Är utifrån egen erfarenhet helt klart för ett förbud, då det kan hjälpa ungdomarna att koncentrera sig på vad de ska.

Sen så slipper lärarna ta i biten om att det är dem som förbjuder, då det verkar finnas ett antal rötägg i klasserna. Gick själv en två-årig utbildning och hade en jättemysig och bra lärarinna i ett ämne. Verkligen duktig på att lära ut, men lite blyg och inte så framåt som andra. Efter jag slutat, så blev linjen 3-årig och jag hoppade på 3:e året ett år senare. Träffade på samma lärarinna, som nu kröp efter väggarna och var helt förstörd..... Märkte helt klart att det var ett råare klimat i klasserna och mindre respekt. Vill inte ens veta hur det är idag...

Är det så det går, när föräldrarna inte tar sitt ansvar att lära sina barn hur man uppför sig?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Alla ska lägga sin telefon i en korg och får hämta den när skolan är slut. Om en förälder vill nå sitt barn så är det bara att ringa skolans reception som det var förr. Föräldrar måste ta sig tid att uppfostra sina barn och inte bara sätta dom framför en skärm.

håller fullt med. Det otroliga är att detta tagit (tar) så långt tid. Otroligt.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

I klassrum har jag alltid tyckt att det inte är okej med mobiltelefoner. Men håltimmar och raster ser jag inga problem i det hela. Det är ju bra om man behöver ringa samtal till föräldrar osv när man har rast.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är märkligt att det ska krävas en lag för detta men det är väl så det fungerar idag... Det borde vara en norm att inte sitta och pilla med mobilen vid undervisning, precis på samma sätt som att det inte är ok att sitta och pilla med mobilen på arbetstid.

Dock verkar man inte ha några rättigheter som lärare längre. Känner flera i läraryrket och man kan inte bli annat än häpen. Minsta lilla tillsägelse så blir det gnäll från föräldrar som tror att deras barn på något sätt är speciell och därmed kräver speciella handlingar. Vansinne!

Skolan borde inte enbart vara till för utbildning utan även uppfostran. Det verkar behövas nu för tiden.

Bort med mobilen, skicka ut stökiga ungar som sabbar för sig själv och andra, och som någon annan sa; Ingen huvudbonad inomhus!

Permalänk
Inaktiv

Alltid lika kul att höra "Liberalerna" vilja lösa problem med personligt ansvar genom förbud.

Permalänk
Medlem

Bra med mobilförbud...

Jag är för mer disciplin i skolorna, Idag är det ju skolungarna som bestämmer och kan ju i stort sätt göra vad fan dom själva vill... Mer disciplin och makten åter till lärarna/rektor .

Svenska ungdomar är ju bland de sämst utbildade idag pga. dålig disciplin i skolorna tycker jag.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Finns det någon lag som säger att man inte får ha mobil på bibliotek och bio?

Nä, där är det bara brist på sunt förnuft hos människor, samma sak med dem som sitter och pratar i mobil på restaurang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Jo, extremt konstigt att de kallar sig liberaler.

För att?

Skrivet av Detras:

Lite ironiskt att det är just Liberalerna (frihet är i deras namn) som vill införa ett förbud

Inte ett dugg konstigt eftersom de är konservativ liberalism.

Permalänk
Medlem

Alla "mogna" vuxna vill inte se mobil i skolan. Själv ser jag lika gärna ett förbud på jobb. Och nej, det finns inget som heter "dötid", vart eller vad man än jobbar med. Finns ALLTID något att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Alla "mogna" vuxna vill inte se mobil i skolan. Själv ser jag lika gärna ett förbud på jobb. Och nej, det finns inget som heter "dötid", vart eller vad man än jobbar med. Finns ALLTID något att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut: Har du en smartfån - avdrag på lönen. Jäkla irriterande när man ser folk på jobbet pilla på fånen, utan att göra sina sysslor. Ungar som ringer sina föräldrar stup i kvarten om skitsaker...

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Alla "mogna" vuxna vill inte se mobil i skolan. Själv ser jag lika gärna ett förbud på jobb. Och nej, det finns inget som heter "dötid", vart eller vad man än jobbar med. Finns ALLTID något att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det beror nog på vad man jobbar med. Själv skulle jag inte kunna jobba utan min mobil, då kunder behöver få tag på mig och jag på dem. I skolan är det läraren som ska ha uppmärksamheten, inte någon polare i en annan klass etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Som ämneslärare på en högstadieskola kan jag intyga att det aldrig har funnits mer regler och handlingsplaner i den svenska skolan än vad det finns idag. Vi handskas dagligen med trygghetsregler, kränkningsrapporter, klassrumsplaceringar, konsekvenstrappor och övriga åtgärder för studiero.

Mobiltelefoner och surfplattor utgör dock ett betydande problem i undervisningspraktiken. Skolans relativt traditionella syn på kunskap slåss om elevernas uppmärksamhet med diverse appar som erbjuder omedelbara belöningar.

Genom att utöva våra befogenheter kan vi beslagta föremål och avvisa elever tillfälligt. Därefter kontaktas hemmet och ett flertal möten följer. Allt detta måste givetvis dokumenteras. Av allt att döma råder det i stort sett nolltolerans mot alla former av störande och kränkande beteenden nuförtiden.

Allt detta leder dock sällan någonvart i de fall där vårdnadshavare inte förmår sätta tydliga gränser för sina barn. I många fall verkar det som om att vårdnadshavarna står handfallna inför barnets revolt. I andra fall lastar de istället över hela ansvaret för fostran på det svenska skolväsendet. För barnet självt framstår skolan mer som en social arena än en plats för kunskapande. Med tanke på att skolans kunskapsuppdrag har utökats väsentligt i och med den senaste läroplanen blir situationen ohållbar.

Ett rikstäckande förbud mot mobiltelefoner är ett rimligt första steg för förbättrade meritvärden. Vi är i akut behov av att vinna tillbaka elevernas uppmärksamhet. Skolans verksamhet ska vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det bör vara tillräckligt för att driva igenom ett förbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Bra med mobilförbud...

Jag är för mer disciplin i skolorna, Idag är det ju skolungarna som bestämmer och kan ju i stort sätt göra vad fan dom själva vill... Mer disciplin och makten åter till lärarna/rektor .

Svenska ungdomar är ju bland de sämst utbildade idag pga. dålig disciplin i skolorna tycker jag.

Håller med! Borde införa skoluniform och disiplinträning!!

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

kanske det smartaste idioten björklund kommit på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Och nej, det finns inget som heter "dötid", vart eller vad man än jobbar med. Finns ALLTID något att göra.

Jo det finns dötid i många yrken ibland står den kostnaden med i offerter.
Tänk att du som montör kört 40mil för att det sedan inte är färdigt på plats för att du kan montera det du ska montera, allt saknas då debiteras ofta dötid.
Att det du ska montera inte levererats och du har inget du kan göra innan den försenade leveransen levereras.
Bara 2 enkla exempel på att dötid existerar i arbetslivet och du kan inte åka till ett annat projekt, jobbade rikstäckande ett tag på 90-talet.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Kallas det inte för väntetid?

Visa signatur

i7-2600k/ ASUS P8P67 LE/ Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB/ 2xASUS Radeon HD 6850/ Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hal9000i:

Jag jobbar som lärare på en gymnasieskola och har aldrig haft problem med mobiltelefoner på mina lektioner. De är ett utmärkt verktyg i klassrummet om man som lärare är någorlunda uppdaterad när det gäller de teknologiska framsteg som finns. Förbud mot telefoner skulle vara ännu ett teknofobiskt och bakåttänkande tecken på att våra politiker fattar nada när det gäller teknologiska framsteg (kassettavgift anyone?!). Vissa stofiler hävdar dock att telefonen är detrimental för dagens ungdom men det grundar sig i ignorans och okunskap inom området.

Tror inte ett ögonblick på att du är lärare.
Problemet är helt glasklart, och det är att eleverna har en distraktion närvarande HELA TIDEN. En del kan hantera det, se artikeln ovan ”högpresterande” medan andra inte kan det. Det är som att ha en sträng kokain utlagd på bänken framför eleverna. För alla skulle inte bli narkomaner för det, men du anar inte hur många som får ångest av att stänga av sin mobil. Vissa har problem att fokusera och sitta kvar vid nationella prov utan lämnar in så tidigt de kan och har slitit upp sin mobil de fyra metrarna från inlämning till dörr från skrivsalen.

Ditt ”fattar nada av teknologiska framsteg” var en tydlig markör. Du är inte lärare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vallet:

@Snubb1: Kallas det inte för väntetid?

Att vänta på en leverans kan du kalla väntetid fast det är dötid för dig om du inget kan göra under tiden du väntar.
Det första exemplet när du får dötid för att andra inte gjort sitt jobb, det faktureras som dötid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Som ämneslärare på en högstadieskola kan jag intyga att det aldrig har funnits mer regler och handlingsplaner i den svenska skolan än vad det finns idag. Vi handskas dagligen med trygghetsregler, kränkningsrapporter, klassrumsplaceringar, konsekvenstrappor och övriga åtgärder för studiero.

Mobiltelefoner och surfplattor utgör dock ett betydande problem i undervisningspraktiken. Skolans relativt traditionella syn på kunskap slåss om elevernas uppmärksamhet med diverse appar som erbjuder omedelbara belöningar.

Genom att utöva våra befogenheter kan vi beslagta föremål och avvisa elever tillfälligt.

Kan du?
För där säger du att du rent faktiskt inte har problematiska elever utan sådana som snällt gör vad de blir tillsagda.

De andra 20% finns också, ofta delvis undangömda på mer praktiska skolor i respektive kommun eller specialklasser, eller... Finns flera metoder att gömma dem inom systemet.

Citat:

Därefter kontaktas hemmet och ett flertal möten följer. Allt detta måste givetvis dokumenteras. Av allt att döma råder det i stort sett nolltolerans mot alla former av störande och kränkande beteenden nuförtiden.

Allt detta leder dock sällan någonvart i de fall där vårdnadshavare inte förmår sätta tydliga gränser för sina barn. I många fall verkar det som om att vårdnadshavarna står handfallna inför barnets revolt. I andra fall lastar de istället över hela ansvaret för fostran på det svenska skolväsendet. För barnet självt framstår skolan mer som en social arena än en plats för kunskapande. Med tanke på att skolans kunskapsuppdrag har utökats väsentligt i och med den senaste läroplanen blir situationen ohållbar.

Klockren analys.

Citat:

Ett rikstäckande förbud mot mobiltelefoner är ett rimligt första steg för förbättrade meritvärden. Vi är i akut behov av att vinna tillbaka elevernas uppmärksamhet. Skolans verksamhet ska vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det bör vara tillräckligt för att driva igenom ett förbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan tycka att det skulle vara tillräckligt. I det här fallet misstänker jag att politikerkåren är outliers i att de är extremt uppkopplade människor som lever i och av sina sociala nätverk. Ett förbud går på tvärs mot politikerkårens livsstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror inte ett ögonblick på att du är lärare.
Problemet är helt glasklart, och det är att eleverna har en distraktion närvarande HELA TIDEN. En del kan hantera det, se artikeln ovan ”högpresterande” medan andra inte kan det. Det är som att ha en sträng kokain utlagd på bänken framför eleverna. För alla skulle inte bli narkomaner för det, men du anar inte hur många som får ångest av att stänga av sin mobil. Vissa har problem att fokusera och sitta kvar vid nationella prov utan lämnar in så tidigt de kan och har slitit upp sin mobil de fyra metrarna från inlämning till dörr från skrivsalen.

Ditt ”fattar nada av teknologiska framsteg” var en tydlig markör. Du är inte lärare.

Skickades från m.sweclockers.com

Och just därför MÅSTE det vara ett förbud att ha med sig en smartphone in i skolans gräns/tomt.
Alltså helt omöjligt att ta med en smartphone till skolan.
Då har personen i fråga inget att längta till, ska personen åka hem och skolka då? Smartphonen ligger ju i hemmet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Kommer ju inte ändras ett skit, barn kommer använda dem ändå.

då är det ju bara att straffa dom som gör det, typ frånvaro på den lektionen, eller något. Mobiler tillför inget på en lektion där en lärare försöker lära ut något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

I klassrum har jag alltid tyckt att det inte är okej med mobiltelefoner. Men håltimmar och raster ser jag inga problem i det hela. Det är ju bra om man behöver ringa samtal till föräldrar osv när man har rast.

Ett barn behöver inte på något sätt ringa sina föräldrar. Dels jobbar dom och ska fokusera på det. Dels är eleven i skolans värld även på håltimmar och raster, det är totalt omöjligt att jämföra en rast/håltimma hos ett barn som går i skolan med en myndig person som jobbar.

Det ska vara HELT fritt från alla sociala appar i skolans värld. Fokus ska vara skolan och att lära sig integrera med sina klasskamrater på riktigt i verkliga livet, inte bara genom lajks och massa snapps.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Multithread:

Nu när eleverna gör så bra ifrån sig och har topppresterat i bla. PISA år efter år så tycker jag nog att de är värda en mobil på lektionen.

Tänk själv vad bra på en tråkig lektion, bara att ta fram mobilen och surfa en timme.

För om en elev misslyckas så är det förstås samhällets fel.

Na, tycker nog det är elevens fel om den misslyckas, alternativt läraren om h*n missköter sitt jobb.