Samsung S8 kamera retuscherar foton?!

Permalänk
Medlem

Samsung S8 kamera retuscherar foton?!

Tja!

Har haft min S8 i ett par månader nu och har börjat störa mig på kameran.
När man fotar personer så är det som att huden smetas ut och detaljer försvinner.
Bilden är liksom inte skarp & detaljrik utan mer redigerad typ.

Är detta normalt och går det att göra något åt det?

Tack på förhand.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Jag har samma med min samsung och vad jag hört från folk så är det alltid så med samsung/android. om det är sant vet jag inte och om det går att göra något åt vet jag inte heller tyvärr

Permalänk
Medlem

Har du provat någon annan kamera-app? Eventuellt skulle det kunna vara en "feature" i Samsungs app men det känns lite långsökt tycker jag. Jag har alltid kört på Android och aldrig märkt av detta beteende, har förvisso inte letat efter dylikt men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung som har massa fuffens för sig som vanligt bara, inget ovanligt direkt.

Vad jag kan hitta ska det ej vara ett problem om man använder en annan kamera app eller använder appens "pro" läge.

Folk säger att detta enbart verkar hände i "Auto" läge och när man t.ex. tar korten i RAW så får man inte dessa utsmetade ansikten. Så det verkar tyda på att det är någon hemlig inställning i appen som gör det i det automatiska läget.

Och nej @greken91, detta är inte alltid med varken samsung eller android, det är snarare beroende på vilken app man använder. Min Zenfone2 kom också med en sådan app som hade massa skit på alla korten som den tyckte var "bättre". Det bättre valet är att använda en bättre kamera app.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är mjukvaran som applicerar filter. Bör ju gå att stänga av i kameran vid fototillfälle..
Alt. en annan kameraapp.

PS. Du har inte använt automatisk redigering i galleriappen?

Permalänk
Medlem

Det är ett "försköningsfilter" skulle man kunna säga. Har det i min gamla LG G5. Vart det ligger i samsung har jag ingen aning om. Men det är mjukvaran som tidigare nämner. Kolla efter någon ikon med ansikte

Här nämns det
https://www.androidcentral.com/galaxy-s8-camera-tips-and-tric...

Kolla under Quickly change cameras

https://duopc.com/how-to-turn-off-beauty-face-in-the-camera-o...