Köra RAID 5 på 3 diskar med 3 olika partitioner Windows 10

Permalänk

Köra RAID 5 på 3 diskar med 3 olika partitioner Windows 10

Hej
Jag undrar om man kan köra 3st 2TB diskar i Raid 5 och ha tre partitioner?
Efter vad jag kunnat läsa mig till så måste diskarna vara oformatterade för att Windows ska kunna skapa Raid 5.
Innebär det då att jag måste skapa 3 partitioner först men inte formattera dem (unallocated) och efter detta påbörja raid genereringen partition för partition ?

Med andra ord:

Systemdisken är en separat SSD och berörs inte av RAID 5.
De tre andra diskarna är Seagate 2TB (S2000DM006) och skulle vilja ha partionerna på E, G och K med ca en tredjedel av totalt utrymme styck.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Starta Storage spaces, Skapa en ny storage pool med dina 3 diskar, Skapa så många partitioner du vill av vilken typ du vill.

Permalänk

Tack för det. Låter enkelt

Permalänk

OK. Försökte mig på följande:
Jag har 3st 2TB diskar, vilket totalt blir 6TB. Med RAID5 (Parity) stod det totalt 5.45 TB pool capacity. Jag skapade 4st partitioner E, G, K och M, vardera ca 1,2TB. Men det borde väl inte gå?

Borde inte mitt totala lagringsutrymme vara 4TB ? (en disk 'försvinner')

EDIT: Varje 2TB har 1,8TB utrymme. Så jag borde inte kunna få mer än 3,6TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

OK. Försökte mig på följande:
Jag har 3st 2TB diskar, vilket totalt blir 6TB. Med RAID5 (Parity) stod det totalt 5.45 TB pool capacity. Jag skapade 4st partitioner E, G, K och M, vardera ca 1,2TB. Men det borde väl inte gå?

Borde inte mitt totala lagringsutrymme vara 4TB ? (en disk 'försvinner')

EDIT: Varje 2TB har 1,8TB utrymme. Så jag borde inte kunna få mer än 3,6TB?

I storage spaces kan du skapa så stora partitioner (storage spaces) du vill oavsett om du har platsen eller inte.
Platsen tar ändå slut, i ditt all, när du fyllt upp totalt ca 3.6TB.
När det blir fullt så kan du lägga till fler diskar eller rensa. Det är upp till dig.
För lite bättre förklaring se: https://en.wikipedia.org/wiki/Thin_provisioning

Btw. Tänk på att windows egen mjukvaru raid5 har väldigt seg skrivhastighet.
Körde oxå paritet förut men det var så segt så jag stod inte ut längre så nu kör jag two-way mirror istället (med 3 diskar), som i storage spaces fungerar mer som raid 1.5 (aka raid 1E) än raid 1. Tappar lite plats men får typ 8 gånger snabbare skrivhastighet.

Permalänk

Tack för kanonbra svar.
Innan jag försökte fixa RAID5 så satte jag upp bara 2st diskar för att köra RAID1 (mirror) och jag blev galen på ständig 'Resynching' , tog ca 36timmar per gång.
Datorn i fråga kommer funka mer som en 'backup' burk för att lagra grejer. Det är inte main datorn.
Så om RAID5 inte kommer köra resynching i dygn så kan jag leva med det även om skrivhastigheten blir sämre.

MEN kanske mirror RAID1 funkar bättre med 3 diskar än med 2 ?
Dock i mitt fall tror jag att jag behöver plats framför speed. (Om jag slipper aslånga resynching perioder på 36 timmar)

Permalänk
Medlem

raid 1 är en spegling och du behöver jämt antal diskar.
Med 3 diskar bör du ha en raid5 om du ska ha paritet

Permalänk
Medlem

Synkningar tar alltid tid oavsett RAID1 eller RAID5 - men varför synkar det om alls (mer än första gången) är min undran - strömavbrott, oförsiktig nedtagning ???

Var gång det sker så finns alltid risken för att du hamnar i 'write hole' (tex. när en viss sektor skrevs på ena disken men strömavbrottet kom innan det hann skriva på den andra disken i en RAID1-lösning) och du har en trasig raid och förlorad innehåll - det har att göra med att RAID-systemen av traditionell sort kan inte avgöra vilken sektor som är korrekt om två diskar meddelar olika innehåll i sektorn där det skall vara samma innehåll om inte någon av diskarna samtidigt säger att den inte kan läsa sektorn eller att hela disken är borta. Detta gäller både RAID1 och RAID5

För att reda ut den konflikten så behöver man ett överordnad filsystem som även hanterar RAID-delen som kan säga vilken av sektorerna som är korrekta (med olika checksummor etc. på block och/eller filnivå) och korrigera sektorn med avvikande innehåll och sådant hittar man inte i vanligaste filsystemen om det inte är ZFS eller BTRFS (sistnämnda för raid1 då)

Enterprise HW-raid-kort så har man batteribackuppad RAM för själva RAID-kontrollen för att inte hamna i situationen, så att när strömmen återvänder igen så kan RAID-kontrollern slutföra sina transaktioner så att alla diskar är uppdaterade på rätt sätt.

med andra ord - har du situationen att RAID synkar om så måste du också ha en regelbunden backup på din RAID - annars kommer du stå en dag med en RAID som inte kan synka ihop sig och har förlorat all data på dina RAID-diskar...

Och om man ändå gör en regelbunden backup kanske man skall överväga en JBOD (för storlek) eller en RAID0-lösning (striped) och därmed kan öka överföringshastigheten gentemot en ensam disk.

Permalänk

Tack för alla bra inputs. Uppskattas mycket!
Jag trodde att RAID 5 var mer 'överordnat' där den tredje disken innehöll checksummor etc för att reda ut vilken av de andra två diskarna som var korrekt.
Det låter ju uppenbarligen inte så säkert ändå att köra RAID om det hux flux kan leda till att INGEN av diskarna går att läsa.

Varför det synkar om förstår inte jag heller - jag stänger alltid av på korrekt sätt osv

Jag kanske helt enkelt för göra så då att jag kör RAID 1 mirror på två diskar, sen kör jag manuell backup veckovis till den tredje.

Permalänk
Medlem

I RAID5 är pariteten utspridd över ALLA diskar, dvs. ingen enskild disk innehåller endast paritetsdata.

Oavset RAID eller inte så gäller backup på viktiga data. Shit happens å då gäller det att veta om och hur man kan rädda och ev. återställa en kraschad RAID-array.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

raid 1 är en spegling och du behöver jämt antal diskar.
Med 3 diskar bör du ha en raid5 om du ska ha paritet

Two-way mirror är dock inte RAID1 då man använder storage spaces. Mer som RAID1.5 (aka RAID1E) som sagt var. Därför går det bra med ojämt antal diskar. Se mina länkar ovan.

Permalänk
Medlem

BTRFS kör liknande RAID1E/RAID1.5 och kan använda diskar i udda antal och udda storlekar, men till skillnad från standard-RAID system så håller filsystemet reda på vilken av de 2 fil-exemplaren på de olika media som är den korrekta om man skulle upptäcka fallet att två förväntat 'lika' filer skulle ha olika innehåll för att tex. den ena hann skrivas färdigt medans den andra inte blev klar innan strömavbrottet - det tack vare användandet av checksummor i filsystemet.

(BTRFS kan också köra DUP - dvs. alltid dubbel uppsättning på fil på samma media, dubbel uppsättning metadata (aka själva filsystemet) också etc. och sedan när man adderar en disk till poolen så kan dubbletterna av både filer och metadata spridas ut på båda media och då blir en raid1-lösning )

ZFS har också checksummor och system som säkerställer att det inte är några tveksamheter och osäkra vägskäl när man återupptar verksamheten efter strömavbrott mitt i diskaktiviteten.

och som nämnt proffssystem har batteri-uppackad HW-raid så att raid-systemet inte glömmer bort var den var någonstans vid strömlöshet - något som dessvärre alla mjukvaru-RAID-system tappar i och med RAM-minnets innehåll försvinner när datorn blir strömlös.

Det finns anledning till att man rekommenderar starkt att använda UPS till NAS med aktiv RAID så att nedtagningen blir kontrollerad i läget att strömavbrottet är så pass länge att batterierna närmar sig slutet av sin kapacitet (typ 5 minuter drift kvar) och via USB-kabel beordrar NAS att stänga ned sig kontrollerat.

Permalänk

Jag uppskattar allas input
MEN , vad ska jag välja? Finns det någon av RAID varianterna som är 'mer' säker än andra ifall en disk krashar?
Jag har alltid gått o trott att kör man raid så är man safe. Systemet håller koll på vad som är korrupt och inte.
Som sagt innan, dessa diskar sitter i en backup dator som inte är min mainburk (för övrigt en Intel G3258 klockad till 4.2Ghz
Där skrivhastigheten inte är avgörande utan snarare pålitligheten.
Eller är jag dum att tro att mjukvaru raid är nåt att satsa på?

EDIT: Rättade stavfel

Permalänk
Medlem

En svår fråga eftersom du kör windows så kanske ReFS hade kunnat hjälpt lite eftersom den är modernare filsystem liknande som ZFS och BTRFS - men denna finns numera bara på på (kanske) pro och server-versionerna av Windows. Av någon anledning har inte MS verkat pusha ut denna och inte aktivt försöka ersätta NTFS som definitivt är överårig idag och borde ersättas med något annat för dagens sätt att hantera filsystem.

Bästa uppsäkringen för en mjukvaruraid av klassisk sort på en 'vanlig' dator är samma recept som på NAS - att använda UPS och kontrollerad nedtagning styrd utav UPS.

Sedan är inte RAID i avsedd att vara säker system - utan att systemet skall vara tillgänglig i produktion fast en disk har havererat och kan bytas under drift.

Säker system - dvs. inte risk att tappa data är något helt annan och det kan man säga är genom att man sprider ut sitt data på många olika media (tex. synka mot annan server hela tiden), att göra regelbunden backup etc. och då måste man ha klart för sig vad det är för riskbilder man vill hantera - tex. konstant speglande system är inget skydd mot ransomwareangrepp eller användarmisstag eftersom de krypterade filerna eller raderade orden av filerna sprids lika snabbt som den valida datat mellan de olika mediabärarna - där bör man ha versionerande backupper som hanterar ett antal generationer tillbaka samt utförande så att ransomware inte direkt kan komma åt backuppen.

Är det viktig data som skall finnas under lång tid (> 10 år för familjefoton etc.) så är en eller par exemplar bränd på optomedia (CD/DVD/BR) fortfarande fullt gångbart och är ransomware-säkert även år 2018!!! - optomedia är i stort sett det enda i datalagringsväg som är ransomware-säkert på riktigt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Jag uppskattar allas input
MEN , vad ska jag välja? Finns det någon av RAID varianterna som är 'mer' säker än andra ifall en disk krashar?
Jag har alltid gått o trott att kör man raid så är man safe. Systemet håller koll på vad som är korrupt och inte.
Som sagt innan, dessa diskar sitter i en backup dator som inte är min mainburk (för övrigt en Intel G3258 klockad till 4.2Ghz
Där skrivhastigheten inte är avgörande utan snarare pålitligheten.
Eller är jag dum att tro att mjukvaru raid är nåt att satsa på?

EDIT: Rättade stavfel

Prioritera alltid backup före RAID. RAID är INTE isf backup. RAID är en teknik för att minimera stilleståndstiden om/när en disk kraschar.

Rätt skött är tex. RAID5 hyfsat "säker" om EN disk kraschar förutsatt att man VET hur en krasch skall hanteras.

Permalänk

OK.
Kan man inte konfigurera mirror så att man kör liksom 'master/slave' så man ger prio till den ena att vara master, och kopiorna blir exakt efter denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

OK.
Kan man inte konfigurera mirror så att man kör liksom 'master/slave' så man ger prio till den ena att vara master, och kopiorna blir exakt efter denna?

Det är RAID1 (spegling) du söker.

Föreslår du googlar och läser om redundansbegreppet, finns massor med bra beskrivningar för nybörjare.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Var gång det sker så finns alltid risken för att du hamnar i 'write hole' (tex. när en viss sektor skrevs på ena disken men strömavbrottet kom innan det hann skriva på den andra disken i en RAID1-lösning) och du har en trasig raid och förlorad innehåll - det har att göra med att RAID-systemen av traditionell sort kan inte avgöra vilken sektor som är korrekt om två diskar meddelar olika innehåll i sektorn där det skall vara samma innehåll om inte någon av diskarna samtidigt säger att den inte kan läsa sektorn eller att hela disken är borta. Detta gäller både RAID1 och RAID5

Det var detta som gjorde mig lite nervös. Trots att man kör RAID 1 (mirror) så kan man råka ut för att förlora allt innehåll ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Det var detta som gjorde mig lite nervös. Trots att man kör RAID 1 (mirror) så kan man råka ut för att förlora allt innehåll ?

Japp, därav >>Backup<< som flera tidigare påpekat så är RAID ingen Backup.
RAID = Redundant Array of Independent Disks.
Som det låter på namnet är syftet "redundans" inte backup. Redundans syftar på att minimera avbrott i tillgängligheten för diskarna. Likt en UPS eller batteri syftar till att förhindra oförutsedda strömavbrott.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

1. Först RAIDar du diskarna
2. Sedan skapar du partitioner
3. Ha alltid backup, vid tveksamheter, skippa RAID men ha backup ändå.

PS. https://en.wikipedia.org/wiki/Tebibyte
Dvs. disktillverkarens storleksangivelse och hur Windows räknar är olika

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|