Då var det dags igen, problem med stadsnät (bredband2)

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen, problem med stadsnät (bredband2)

Hallå allihopa!

Som titeln lyder så har jag enorma problem med mitt nät, som går via bredband2 (stadsnät). För cirka 10 dagar sedan så var internet helt dött, efter ungefär 1 vecka så "fixade" bredband2 detta och jag fick veta via sms att mitt nät var nu fungerande. Nätet gick i ungefär 4-5 timmar innan det dog, ringde upp bredband2 och dom hävdar att det är löst från deras sida och hänvisar mig till supporten hos asus (min router). Jag köpte en ny router då jag ändå gått i tankarna att köpa en ny, det blev en asus ac68u. Och nätet går fortfarande ner sporadiskt varje dag.

Vissa saker gör att internet fungerar igen, t.ex. dra ur nätverkssladden som går via routern in i uttaget på väggen. Att ändra DNS inställningar, t.ex. från 8.8.8.8 till automatiskt gör att internet funkar igen. Hur länge internet fungerar efter dessa "lösningar" varierar från 2 minuter till en halv dag.

Att pinga 8.8.8.8 går ej då nätet är nere och felmeddelandet jag får via windows felsökaren är att windows ej kan konfigurera nätverkets proxyinställningar. När jag tittar igenom proxyinställningarna så verkar dom vara i sin ordning...

Vi kör alltså en kabel direkt från uttaget in i routerns WAN-port, från routern kör vi 2 enheter via sladd och diverse trådlösa.

Vad kan tänkas vara fel? Tålamodet börjar ta slut och ingen hjälp finns att få från bredband2.

Tacksam för all hjälp

/Henrik

Permalänk
Medlem

Det uppenbara är väl att plocka bort routern helt för att säkerställa var felet ligger? Går nätet fortfarande ned så är det nog inte mycket du kan göra.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Pahwn: Sätt DNS till 8.8.8.8 / 8.8.4.4 i både routern och datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Det uppenbara är väl att plocka bort routern helt för att säkerställa var felet ligger? Går nätet fortfarande ned så är det nog inte mycket du kan göra.

Ja det glömde jag skriva, nätet går inte ner när det är direktkopplat. Jag har dock bara testat direktkopplat 1 dag ännu. Så något blir ju fel när vi kopplar in en router..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Pahwn: Sätt DNS till 8.8.8.8 / 8.8.4.4 i både routern och datorn

Har provat detta, dock bara med 8.8.8.8 som DNS, gör det någon skillnad att lägga till 8.8.4.4 också?

Permalänk
Medlem

Så internet dör för alla enheterna?

Man kan undra vad de gjorde för att lösa felet sist, borde ju hänga ihop tycker man. Annars kan det vara värt att försöka byta leverantör om det är ett öppet stadsnät

Permalänk
Medlem

@jocke92: Nätet dör för alla enheter, testat med 4 stycken olika typer av router. Ja det ville dom inte svara på
Jag bor i studentlägenhet så jag kan tyvär ej byta leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

@jocke92: Nätet dör för alla enheter, testat med 4 stycken olika typer av router. Ja det ville dom inte svara på
Jag bor i studentlägenhet så jag kan tyvär ej byta leverantör.

Vet du om någon granne har problem?

Byt router några dagar med en granne. Om du fortfarande har problem och din router fungerade kanon hos grannen, då har du vattentätt i dina argument.